تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دلى كه در آن حكمتى نيست، مانند خانه ويران است، پس بياموزيد و آموزش دهيد، بفهميد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819994642




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اصرار بر شیوه های سنتی کشاورزی آب و خاک فارس را آسیب پذیر کرده است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

اصرار بر شیوه های سنتی کشاورزی آب و خاک فارس را آسیب پذیر کرده است شیراز - ایرنا- برخی مسوولان و کارشناسان براین باورند که دوری گزیدن از روشهای نوین کشاورزی در زمینه آبیاری و کشت و اصرار بر شیوه های سنتی، آب و خاک این استان را در معرض نابودی قرار داده است .


آنان در گفت و گو با گزارشگر ایرنا افزودند: نظر به استمرار خشکسالی می طلبد کشاورزان با یکپارچه سازی و تسطیح اراضی،بهره مندی از آبیاری تحت فشار ، تجهیز به آموزش های روز و مدرنیزه ، پوشش انهار و صرفه جویی در مصرف آب ، آب و خاک فارس را دریابند.
مدیرکل جهاد کشاورزی استان فارس گفت: افت آب های سطحی، کاهش آب سفره های زیرزمینی و خشک شدن چاه های آب که 80 درصد از منابع آب کشاورزی استان را تأمین می کنند از طرفی، و پیشروی جبهه آب شور در اکثر مناطق مستعد کشت ، امروز زنگ خطر در استانی که کشاورزی آن حرف اول را می زند را در معرض نابودی قرار داده است .
دکتر مهدی قاسمی افزود: هر چند کاهش قابل توجهی چه به لحاظ کمی و چه از نظر کیفی در میزان تولید نداشته ایم و این امر ناشی از وفق و سازگاری کشاورزان با محیط است که آنها را وادار به تغییر الگوی کشت و روی آوری به سمت گیاهانی کرده است که مقاومت و مطابقت بیشتری در جهت مدیریت بحران خشکسالی دارند.
قاسمی اضافه کرد: با این حال در میان قشر کشاورز باید آسیب شناسی اجتماعی و اقتصادی صورت بگیرد چرا که جمعیت خانواری کشاورز و باغدار که در گذشته 40درصد از کل جمعیت استان را به خود اختصاص می دادند به دلیل گسترش دامنه پدیده فاجعه آور خشکسالی به 35درصد رسیده اند.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس علت این امر را ناکافی بودن تبلیغات در ارایه توصیه های لازم به این بخش از قشر جامعه دانست و ابراز کرد: رسانه ها اعم از رسانه ملی ، خبرگزاری ها و جراید باید کمک کنند تا خبرگزاری مستقل کشاورزی در جهت توسعه اقتصادی برمبنای کشاورزی پایدار پایه گذاری شود تا همگی دست در دست هم داده و با یک حرکت جمعی ، فرهنگ صرفه جویی آب و حفظ مناسب خاک را به دیگران بیاموزیم.
وی تاکید کرد: ما در این زمینه از پیشنهاد رسانه های دیداری و شنیداری استقبال و پشتیبانی می کنیم تا سرزمین زرخیز ما ، آب و خاکش دستخوش ناهمواری ها نشود.
معاون آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در این رابطه بیان کرد: خالی شدن آب چاه ها و استفاده بی رویه از رودخانه ها ، قنات ها و کانال های آب ، ضعف در خاکبرداری اصولی - خاکورزی در کار کاشت ، داشت و برداشت محصول ، خروج آبیاری از سطح مزارع ، تغییر عادات غذایی مردم و سایر مشکلات دیگر ، از این دو منبع با ارزش حیاتی چیز دیگری باقی نگذاشته است.
مهندس علی اکبر زرین بال افزود: به گونه ای که از حد آستانه گیاه گذشته و توان کشت برخی محصولات بازار داخلی و صادراتی را از کشاورزان و باغداران گرفته ، و بر روی عملکرد ، کیفیت و سودهی پرورش دهندگان محصولات زراعی ، باغی و دامی اثرات زیانباری داشته است.
زرین بال اذعان داشت: باید با جلب مشارکت های مردمی در کشاورزی فارس یک عزم ملی ایجاد کرد .
وی ادامه داد: در این زمینه گام هایی برداشته شده است از جمله با توجه به اینکه بطور تقریب بین 60 تا 80 میلیون ریال هزینه اجرای آبیاری تحت فشار برای تامین 15هزار متر مکعب آب سالیانه لازم است از این میزان ، 85 درصد آن سهم دولت مقرر شده و 15 درصد مابقی توسط بخش غیردولتی تأمین خواهد شد.
وی یادآور شد: منتها ضروری است تا علاوه بر واکاوی عوامل تخریب گر آب و خاک فارس و حفظ این دو نعمت ، مشارکت مردمی و جلب سرمایه گذار در اولویت برنامه ریزی ها قرار گیرد.
زرین بال توصیه کرد: همچنین آب های نامتعارف مثل آب های غیر آشامیدنی و پساب ها را با تصفیه می توان وارد چرخه کشاورزی کرد.
مسوول توسعه روش های نوین آبیاری سازمان جهاد کشاورزی استان فارس هم گفت: در حال حاضر 85 درصد از یارانه دولتی به سیستم های آبیاری تحت فشار با هدف بهره وری و بهبود وضعیت آب و خاک سطح 13 شهرستان اختصاص داده شده است.
مهندس شهرام محمدی اشاره کرد: بهترین تضمین اقتصاد برمبنای کشاورزی پایدار ، ورود فرهنگسازی به رگه های کشاورزی ، دامداری و باغداری از طریق ترویج که خوراک فکری و اندیشه ساختن فرداهای بهتر برای کشاورزی ضرورت بنیادین است تا منبع درآمدزایی و امرار معاش کشاورزان دچار سرنوشت ناگوار مرگ آب و خاک در منطقه با صفای فارس نشود.
وی ادامه داد: مهمترین کاری که تاکنون در سالجاری اقدام به آن کرده ایم ، انعقاد قرارداد با مهندسین مشاور در بخش خصوصی جهت آموزش به بهره برداران از آب و نحوه مراقبت از خاک می باشد تا کشاورزان با مسایل خشکی و خشکسالی و راه های درست مواجهه و مقابله با آن آشنا شوند.
کارشناس ارشد آب و خاک درباره ثبات رشد کشاورزی از طریق این دومنبع حیاتی ، پیشنهاد داد: مسوولان ، کشاورزان و باغداران باید ترغیب و تشویق شوند تا با استفاده از فاضلاب های های شهری مانند همین کاری که در جاده برمشور از توابع استان فارس از طریق سیستم تصفیه فاضلاب به حذف مواد زائد آب ها روی آوردند تا دوباره آن را وارد جریان مصرف می کنند ، اقدام نمایند تا پساب فاضلاب های شهری و صنعتی و سایر آب های نامتعارف با تصفیه لازم و کامل برای بالا بردن ظرفیت جذب بالای گیاهان ، کشاورزی خطه جنوبی کشورمان با کمترین منابع آبی و خاکی ، همیشه سرزنده و آبادگری را با این ثروت طبیعی خدادادی عظیم اما اندوخته کم داشته باشد.
دکتر جلیل خداپرست شیرازی ، مدیر گروه اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز نیز عقیده دارد: آب فضیلتی از پاکی و روزنه تنفس حیات است که خوشبختانه فارس با موقعیت جغرافیایی و آب و هوای خوب از شمال به جنوب و از غرب به شرق از آن بی نصیب نیست ، اما هدرروی این گرداننده اصلی چرخه های کشاورزی و صنعتی طغیانگرانه و نابودگر است.
وی افزود: اگر در کل به قضیه آب به عنوان بستر زیست نگاه کنیم می بینیم که هر ساله مبالغ هنگفتی صرف پژوهش برای یافتن حیات و در واقع آب بر مداری خارج از سیاره کهکشانی ما می شود و چرا باید رفتاری از ما سر بزند که این ماده حیاتی قربانی مدرنیته شود ، آن هم در منطقه فارس که مهمترین رکن اقتصادی آن به واسطه کشاورزی به آب وابستگی شدیدی دارد.
خداپرست شیرازی در ادامه درخواست کرد: با هماهنگ سازی دستگاه های ذیربط ، طرح های عمرانی روی محورهایی متمرکز شود که آموزش روزانه ، رفع بورکراسی ناروا و کشش بیشتر سرمایه گذاری ها با منحرف کردن مسیر ساخت و سازها از مراکز خرید به جریان اندوخته های خاکی و آبی فارس وارد شود.
صاحبنظران مسایل اقتصادی و کشاورزی بر این باورند: فرهنگسازی ، راه اندازی خبرگزاری کشاورزی ، جلب سرمایه گذاری ، افزایش مشارکت های مردمی ، ایجاد صنایع جانبی برای تصفیه آب های نامتعارف ، خاکبرداری مناسب ، صرفه جویی آب و غیره ، می تواند لب های تشنه خاکمان را که غرق بی نجاتی از خشکسالی است با مدیریت مطلوب همچنان جایگاه سرافراز خود را پایدار و باقی نگه دارد.ک/4
م.ک/667
2/2/1393
انتهای پیام /*
Contact the editor:

[email protected]




03/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن