تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):در عمل مؤمن يقين ديده مى‏شود و در عمل منافق شك.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816211388




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ساخت چاقو ؛ دست آفرینه ای فراموش شده


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

ساخت چاقو ؛ دست آفرینه ای فراموش شده شهرقدس-ایرنا- می گویند طرف صد چاقو بسازد یکی هم دسته ندارد، برخلاف این ضرب المثل در این متن گفتگو خبرنگار ایرنا با مردی را می خوانید که همه چاقوهایی که می سازد دسته دارند.


در شهرستان قدس با جمعیتی بالغ بر 400 هزار نفر در حدود 20 کیلومتری کلان شهر تهران، فقط یک نفر به حرفه چاقو سازی اشتغال دارد، هنرمندی که زاده شهر هنر چاقو سازی کشور، زنجان است و اکنون چند سال است که در این شهرستان از طریق ادامه پیشه پدری کسب و کاری راه انداخته است.
ˈرسول حسینیˈ 38 ساله که در مغازه کوچک و استیجاری خود به ساخت انواع و اقسام چاقو ها مشغول است، در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: 25 سال است که مشغول به این کار هستم و آنرا از پدر و برادر بزرگم آموختم، در شهر چاقو ساز حرفه ای فقط من هستم، یکی دو نفر نیز به صورت چاقو تیز کن دوره گرد فعالیت دارند.
حسینی در خصوص صادرات چاقو های دست ساز هنرمندان ایرانی به ویژه زنجانی ها، گفت: یک موقعی از گوشه و کنار و دوستان همکار شنیدم چاقوها صادر می شوند ولی اطلاع دقیقی ندارم، تا زمانیکه اجناس بی کیفیت چینی وارد کشور و داخل مغازه ها نشده بود و چاقوهای خارجی دیگر نیز به میزان کم و با قیمت بالا در بازار عرضه می شد، کسب و کار ما رونق داشت.
وی گفت: صنایع دستی با ورود ماشینها و تولید انبوه و ارزان و البته با کیفیت پایین اجناس، کم رنگ شده و چاقو سازی نیز از این امر مستثنی نیست.
وی یکی از دلایل ماندگاری این حرفه را تا کنون، ثبت جهانی آن می داند و می گوید: اگر این صنعت به عنوان صنایع دستی زنجان، ثبت جهانی نشده بود، خیلی قبل تر از بین رفته بود، مثلا شنیدم که چاقوهای ساخته دست ˈابوالفضل نظم پرورˈ در موزه لور پاریس نگهداری می شوند و در دنیا هیچ کس نتوانسته کاری مثل او ارائه دهد.
وی که با یادآوری نام و خاطره این هنرمند چاقو ساز اندوهی صورتش را پوشاند، اضافه کرد: نظم پرور 90 سال عمر کرد اما تا پایان عمرش، فقط چند تکه ابزار قدیمی از وی به جا ماند و حتی مغازه ای از خودش نداشت، در حالیکه الان هر یک از چاقوهای ساخت او بالای یک میلیون تومان به فروش می رسند.
حسینی علت گرایش و مهارت زنجانی ها را در ساخت انواع چاقو، ساخت اسلحه دست ساز توسط آنها دانست و گفت: از دوران گذشته زنجانی ها در ساخت اسلحه مهارت داشتند ولی بعدها با گشایش کارخانجات اسلحه سازی این شغل منسوخ شد و آنها به سمت ساخت چاقو، شمشیر، قمه و دشنه رفتند.
وی در پاسخ به وجه تسمیه این ضرب المثل که، چاقو دسته خودش را نمی برد، گفت: دلیل اینکه چرا و در چه زمانی این ضرب المثل در میان ایرانیان رایج شده نمی دانم، ولی در گذشته چاقوها از فولاد با دسته هایی از شاخ گوزن و یا استخوان حیوانات ساخته می شد که زیبایی و استحکام زیادی داشتند و امکان نداشت چاقوها دسته های محکمشان را ببرند! اما با گذشت زمان این دسته ها از چوب ساخته شدند و در حال حاضر در ساختشان از مواد مصنوعی نیز استفاده می شود.
وی با اشاره به اینکه قیمت چاقو بستگی به جنس آن دارد، افزود: اگر از اجناس معمولی در ساخت آنها استفاده کنیم ارزانتر است ولی اگر کیفیت خوبی داشته باشد، در حدود 20 یا 22 هزار تومان بهای هر چاقو می شود، البته چاقوهایی با تیغه فولادی و ضد زنگ نیز هست که حداکثر 40 هزار تومان فروخته می شوند و چاقوهای سفارشی با دسته شاخی قیمتی بیش از 50 هزار تومان دارند.
وی تصریح کرد: این کار را در هیچ آموزشگاهی یاد نمی دهند و افراد علاقمند فقط با شاگردی کردن می توانند آنرا یاد بگیرند، اگر کسی بخواهد کارد سازی را یاد بگیرد در عرض 5 یا 6 ماه عملی است ولی در صورتیکه بخواهد همه نوع چاقو ساختن را بیاموزد، حداقل 10 سال باید شاگردی کند و زیردست استاد چاقو ساز آموزش ببیند.
وی با اشاره به اینکه اکثر قصاب های شهر قدس از مشتری های دائمی این مغازه هستند، گفت: علاوه بر تیز کردن و ساخت چاقو برای آنها وسیله به نام مسقل نیز برایشا ن می سازد که برای تیز کردن چاقوها استفاده می شود.
وی در مورد خطرات کار ساخت چاقو به روش سنتی، گفت: به طور مثال حین تیز کردن چاقوها، احتمال دارد تراشه سنگ یا پلیسه و براده آهن به داخل چشم برود، یا موقع کار چاقو از دست در برود و دست را ببرد، الان در زنجان چاقو سازها خیلی کمتر شده اند و بیشتر آنها جمع کردند و رفتند سراغ کارهای دیگری نظیر مسافرکشی، کارگری و یا بنایی رفتند.
در این مغازه همه نوع چاقویی یافت می شد، مثل چاقوی مخصوص قلم تراشی، مخصوص باغبانی و پیوند درخت، چاقوی چوپانی برای بریدن سرگوسفند، تبر و قند شکن هم ساخته می شود.
علاوه بر اینها تیز کردن انواع چاقوهای استیل کند میوه خوری قدیمی تا کاردهای آشپزخانه، تیغه های مخصوص چاپخانه و برش کاغذ، پنجره چرخ گوشت، تیغه های دستگاه سبزی خرد کنی و انواع قیچی نیز در این مغازه انجام می شود و اجرت آنها از 2 تا 10 هزار تومان متغیر می باشد.
تهرام564/5570
انتهای پیام /*
Contact the editor:

[email protected]




30/01/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 46]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن