محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1830274884
ما شیطانپرست نیستیم
واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: دوشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۵
اسم مستعارش «سین» است. 24 ساله و دانشجوی فوق لیسانس یکی از رشتههای مرتبط با هنر. «سین» یک گرافر است. یک هنرمند خیابانی. با ادبیات خاص خودش حرف میزند و امروز میتوان طرحهای گرافیتیاش را توی خیابانهای شلوغ و کوچه پس کوچههای خلوت تهران دید. خبرنگار بخش تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با او در نخستین روزهای بهار، در یکی از کافههای شلوغ تهران دیدار کرد و از دنیای رنگارنگاش پرسید. آشنایی شما با گرافیتی چهطور و در چه سنی شکل گرفت؟ ورود من به هنر خیابانی با «پارکور» (هنر جابجایی) شکل گرفت. شاید آن زمان که من وارد پارکور شدم جزو 30 یا 40 علاقهمند رسمی اولیه این رشته در ایران بودم. 19 سالم بود که گرافیتی را شروع کردم. من از همان سالها به هنر خیابانی علاقه داشتم و اتودهایم را در دفترچههایی که به black book معروف هستند اجرا میکردم. بعد توانستم با چند نفر از گرافرهای فعال ایران ارتباط بگیرم.
گرافیتی
چه دلیلی باعث تغییر جهت شما از پارکور به گرافیتی بود؟ مهمترین دلیل اینکه باعث شد گرافر شوم این بود که فکر میکردم توی شهر به این بزرگی صدایم درنمیآید. به چیزهایی اعتراض داشتم و کاری هم نمیتوانستم بکنم. دلم میخواست مردم اعتراضم را ببینند. انگار میخواستم با طرحهایم بخشی از شهر را برای خودم بکنم و بگویم من هم هستم. گرافرها نشانهها و هویتهای خاصی دارند که به حس و روحشان متصل است. اطلاع دارید خاستگاه گرافیتی در ایران کجا بود؟ نباید در رشتههای خیابانی دنبال بنیانگذار گشت. قبل از ما هم گرافرهایی بودند که آمدند و کار کردند، اما راهی برای ارائهاش نداشتند. گاهی از افرادی به عنوان بنیانگذار گرافیتی در ایران نام میبرند که نخستین کسانی نبودند که برای طرح زدن، اسپری به دست گرفتند. خودتان گرافیتی را پیش کس خاصی یاد گرفتید؟ من از آنهایی بودم که کم و بیش خودم کار کردم و افتخار شاگردی بعضیها را نداشتم! معتقدم تقلید از دیگران و الگو قرار دادن آنها به عنوان مربی گرافیتی، اصالت کار گرافر را در آینده زیر سوال میبرد. حتی تقلید از اینترنت و وبلاگهای گرافیتی هم تهش میشود کپی کردن. گرافر شدن و گرافر ماندن دردسرهای خودش را دارد. بیشترین ورود افراد به گرافیتی به وسیله واسطههایی است که با گرافرها در ارتباط هستند. گرافیتی در ایران که زبانی دارد با حروف به هم چسبیده، جای کار بیشتری نسبت به کشورهای دیگر دارد و استعداد بیشتری برای حرفهای شدن میطلبد. گرافیتی در ایران چهقدر با آنچه که در کشورهای دیگر وجود دارد، متفاوت است؟ در ایران یک سری رشتههای خیابانی داریم که خُرد خُرد با هم در ارتبط هستند، اما انسجام درستی ندارند و طوری نیست که بگوییم همیشه با هم در ارتباطند. خارج از کشور معمولا گَنگهایی (gang) تشکیل میشود که دارودستههای تبهکاری هستند و امضا و مشخصههای کاری خاص خود را دارند. گروههای گرافیتی هم بخشی از این گروهها هستند که در یک محل خاص فعالیت میکنند و تبدیل به یک خرده فرهنگ میشوند. کلکلهای خیابانی یکی از آیتمهای مشترک این گروههای خیابانی است.
جذابیت طرح های گرافیتی برای عابران بسیار قابل تامل است
فرق گرافرهای ایرانی با هنرمندان خیابانی خارج از کشور چیست؟ در ایران تیم گرافیتی به معنای واقعی نداریم. یک عده گرافر هستند که میروند و در محل خودشان طرح میزنند؛ طرحهایی که با دیدنشان میتوانی بفهمی کار کدام گروه است. این بچهها سبکهای مختلفی دارند، بعضی از آنها فقط Tager هستند (برچسب و امضای خاص کار خودشان را میزنند)، بعضی انگلیسی کار میکنند و یک عده هم فرم خاصی را تکرار میکنند. گرافیتی همه جای دنیا غیر قانونی است؟ بله، مهمترین مسئله ما پلیسها هستند. البته غیرقانونی بودن گرافیتی یک اپیدمی جهانی است و در همه کشورها وجود دارد، اما در کشورهای دیگر معمولا فضاهایی را برای گرافرها در نظر میگیرند که در ایران هنوز اتفاق نیفتاده است. شهرداری نگاهش به این قضیه چهطور است؟ شهرداری و زیباسازی نگاهشان به گرافیتی بد نیست. چند وقت پیش سازمان زیباسازی برنامهای در این زمینه برگزار کرد و گرافرهای زیادی هم به آنجا رفتند. این نوع برنامهها برای کسانی که علاقهمندند و میخواهند جذب این هنر شوند خیلی خوب است. تا به حال موقع طرح زدن دستگیر شدهاید؟ بله، چند بار. وقتی دانشجو بودم و تازه کار میکردم، چند بار پلیس مرا گرفت. بدترین برخوردی که با من شده این بود که وقت طرح زدن مرا گرفتند و رفتار توهینآمیزی داشتند. بعد از کتک زدن به من گفتند که چرا شعارنویسی میکنی و طرفدار فلانی هستی؟! اما بعد که فهمیدند کار من سیاسی نیست ولم کردند. حتی گاهی شده به گرافرها برچسب شیطانپرستی هم چسباندهاند، اما من میخواهم بگویم شاید ما خیلی آدمهای مذهبیای نباشیم، اما این برچسبها را هم نمیتوانیم بپذیریم.
گرافیتی
مهمترین دلیل غیر قانونی بودن گرافیتی چیست؟ در گرافیتی تخریب اموال عمومی و خصوصی هم داریم و اگر یک گرافر شاکی خصوصی داشته باشد، برایش مثل زهر است. من هیچ وقت در کارم تخریب اموال شخصی نداشتهام و اگر طرحی هم زدهام روی دیوارهای سفید و فرورفتگیها و فضاهای خاصی بوده که خسارتی به اموال خصوصی نرسانده است. نگاه مردم به هنر خیابانی چگونه است؟ برای ما خیلی مهم است که مردم بدانند ما چیزی را نمیخواهیم خراب کنیم و فقط میخواهیم با طرحهایمان حرفمان را بزنیم و به شهر رنگ بدهیم. گرافری میتواند با طرحهایش با مردم ارتباط بگیرد که در زندگی تحت فشارهایی بوده باشد، به چیزی نقد و اعتراض داشته باشد و بخواهد حرف خاصی را به مخاطبش برساند. تعریف درستی از گرافیتی در ایران وجود دارد؟ گرافیتی یک جور جنگیدن و اعتراض است. خیلیها گرافیتی و هنر خیابانی را خط خطی حساب میکنند. البته خود گرافرها با لفظ «هنرمند» موافق نیستند، اما کارشان خط خطی نیست. شاید بتوان با نمایشگاه گذاشتن خیلی از مشکلات را حل کرد، اینطور نیست؟ شاید بارزترین مشخصه گرافیتی، خیابانی بودن آن باشد. این هنر برای قشر خاصی نیست و هنر همه مردم است؛ مردمی که از هر قشری باشند با آن ارتباط برقرار میکنند. هنری که در گالریها به نمایش گذاشته میشود برای منتقدان و کلکسیوندارهایی است که میخواهند روی کار قیمت بگذارند، اما گرافیتی قیمت ندارد. یعنی خودتان هم هیچ وقت دوست نداشتید نمایشگاه بگذارید؟ من با برگزاری نمایشگاه در گالری و کار روی بوم اصلا موافق نیستم، چون این رویه هنر خیابانی را از اصالت خودش دور میکند. شاید برای عدهای که میخواهند اسمی در کنند این موضوع مهم باشد، اما برای خود من به عنوان یک گرافر و هنرمند خیابانی مهم است که یک بچه یا کارگر جنوب شهری که نمیتواند به گالری برود و کار تماشا کند هم بتواند کارهای مرا ببیند. میخواهید بگویید حرفتان را روی همان دیوار و با همان طرح میزنید؟ دقیقا. خود من هیچ وقت توی فاز اسم در کردن و کار گذاشتن توی گالری نبودم و دلم می خواست برای خودم کار کنم و مردم کوچه و خیابان کارهایم را ببینند. گرافیتی برای من free style است و نقدپذیر نیست. گرافیتی هنری است که حس را پیاده میکند و همین برای فهمش کافی است.
بیشتر طرحهای گرافیتی با مضامین اجتماعی نقش میشوند
اصلیترین مشکل گرافرهای ایرانی چیست؟ متاسفانه گرافیتی هم مثل بیشتر چیزهایی که از خارج از کشور وارد ایران میشود در فرهنگ ما جا نمیافتد و بیشترش کپی است. آنچه که مرا تشویق میکند مصاحبه کنم و حرفهایم رسانهای شود این است که دوست دارم این هنر را در جامعه خودمان جا بیندازم. اینکه مردم کار ما و ماهیت آن را ببینند و بشناسند برایم دلگرمی است. حتی مثل خیلی از گرافرهای دیگر کارهایم را در فیسبوک و شبکههای اجتماعی دیگر هم نگذاشتهام و دوست دارم مردم کارهایم را در خیابان ببینند. در خارج از کشور چهطور؟ در خارج از کشور مکانهایی برای تدریس گرافیتی وجود دارد تا کسانی که تازه میخواهند به هنر خیابانی وارد شوند، بروند و از مربیهای این کار اصول آن را بیاموزند. در ایران چنین مکانهایی وجود ندارد. خود من وقتی گرافیتی را شروع کردم، مثلا نمیدانستم اگر اسپری را مماس به دیوار بگیرم میتوان سایهی مورد نظر طرحم را دربیاورم و پس از مدتها کار و با تجربه به آن رسیدم. گرافیتی نه تنها هیچ درآمدی ندارد، بلکه بسیار هم هزینهبر است. گرافر برای دل خودش و مردم کار میکند. اسپری مارک «مونتانا» که یکی از مهمترین ابزار یک گرافر محسوب میشود، خیلی گران است. چند وقتی میشود که به خاطر همین مشکلات کار نکردهام و تا همین اواخر هم پول اسپری را به سختی جور میکردم. تا به حال تاثیر کارهایتان را روی مردم دیدهاید؟ گاهی تاثیر کار یک گرافر به حدی است که از قبل قابل پیشبینی نبوده؛ مثلا طرحی که در نزدیکی یک دکه روزنامهفروشی زده بودم به قدری واکنشهای مختلفی از طرف مردمی که برای خرید و خواندن روزنامه به آنجا میرفتند داشت که بالاخره یک روز مجبور شدند چشمهای طرح را خط خطی کنند که تاثیرش از بین برود! اغلب چه زمانهایی از شبانهروز طرح میزنید؟ شاید کار گرافرها اساسا با شب گره خورده باشد، اما من ترجیح میدهم توی ساعتهای شلوغی و پرتردد کار کنم. استرس کار در این زمانها را با تمام خطرهایش خیلی دوست دارم. یک بار که داشتم وسط روز توی یکی از خیابانهای اصلی شهر طرح میزدم آدرنالینم تا گلویم بالا آمده بود! البته خیلی شده که وقتی صبح طرحی را در این طور جاها زدهایم تا بعدازظهر پاک شده و از بین رفته است. زمان برای گرافرها خیلی مهم است. گاهی باید بتوان توی چند ثانیه طرح را زد. رکورد خودم در کوتاهترین زمان کار، 20 ثانیه بوده است.
نوعی طرح گرافیتی
حرف پایانی؟ یادم هست یک بار آن اوایل که تازه توی خیابانها طرح میزدم، یک نفر را به عنوان کشیک با خودم برده بودم که مراقب اطراف باشد تا من طرحم را بزنم. داشتم کار میکردم که متوجه شدم چیزی نمانده دستگیر شوم. وقتی به دوستم نگاه کردم دیدم هدفون گذاشته توی گوشش و تریپ گنگسترهای نیویورکی را برداشته است! آن روز مجبور شدم از ولیعصر تا هفت تیر را بدوم! «سین» در تمام طول مصاحبه روی این حرفش تاکید داشت که گرافرها نه خلافکارند، نه عضو دسته و گروه و حزب هستند، نه طرفدار شخص خاصی هستند و نه میخواهند دردسر درست کنند؛ آنها فقط میخواهند با حرفهای دلشان به شهر خاکستری رنگ بپاشند. گفتوگو و تنظیم: سمیرا زالپور، خبرنگار ایسنا انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]
صفحات پیشنهادی
ما تخریبچی نیستیم!
شنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۰ ۰۴ عدم حمایت ارگانهای مربوطه برخورد نامناسب با کسانی که در این حوزه کار میکنند اصطلاکپذیری بالای این کار خطراتی که جان فعالان در این حوزه را تهدید میکند عدم درک مسئولانی که در این حوزه گمارده شدهاند مشکلات مالی توقع بالای فیلمسازان از مسئولانعکس های نشست خبری مجموعه تلویزیونی«ما فرشته نیستیم»
عکس های نشست خبری مجموعه تلویزیونی ما فرشته نیستیم نشست خبری مجموعه تلویزیونی ما فرشته نیستیم سولماز آقمقانی نشست خبری مجموعه تلویزیونی ما فرشته نیستیم برزو ارجمند فلورا سام کارگردان سریال نشست خبری مجموعه تلویزیونی ما فرشته نیستیم شهره لرستانی سولماز آقمقانی نشست خبری مجموعانتقاد صریح از تداخل پخش «ما فرشته نیستیم» با «پایتخت»
دوشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۳ ۲۰ مجید اوجی - تهیهکننده سریال نوروزی ما فرشته نیستیم - به نحوهی پخش سریالش در ایام عید و همچنین تغییراتی که به دلیل وجود گویش در این سریال صورت گرفته بود انتقاد کرد تهیهکننده ما فرشته نیستیم که سریالش در ایام عید از شبکه تهران روی آنتن رفت دمافرشته نیستیم را از امشب دنبال کنید
مافرشته نیستیم را از امشب دنبال کنید قسمتهای پایانی سریال نوروزی ما فرشته نیستیم به تهیهکنندگی مجید اوجی و کارگردانی فلورا سام از امشب 17 فروردین ماه تا پایان هفته جاری پخش میشود به گزارش حوزه رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران قسمتهای پایانی سریال نوروزی ما فرشته نیبیانیه خبری کاروان زائران صلح سوریه منتشر شد مداخله خارجی و افراطیگری تکفیریها در سوریه محکوم است/به هیچ طرف
بیانیه خبری کاروان زائران صلح سوریه منتشر شدمداخله خارجی و افراطیگری تکفیریها در سوریه محکوم است به هیچ طرفی وابسته نیستیمدر بیانیه خبری کاروان زائران صلح سوریه که امروز منتشر شد بر بیطرفی آن نسبت به طرفهای درگیر در این کشور تاکید شد و مداخله خارجی و افراطیگری تکفیریها را م« ما فرشته نیستیم » + تصاویر
ما فرشته نیستیم تصاویرعکسهای گوهر خیراندیش فاطمه گودرزی و محمدرضا شریفینیا در ما فرشته نیستیم مجموعه تلویزیونی ما فرشته نیستیم به کارگردانی فلورا سام و تهیهکنندگی مجید اوجی برای پخش در ایام نوروز آماده میشود سریال تلویزیونی ما فرشته نیستیمبه نویسندگی آرشکارگردان"ما فرشته نیستیم": دنبال مسخره کردن هیچ لهجهای نبودیم / درمجموعه های نوروزی شاهد عجله بودیم
کارگردان ما فرشته نیستیم دنبال مسخره کردن هیچ لهجهای نبودیم درمجموعه های نوروزی شاهد عجله بودیم فرهنگ > تلویزیون - نسیم آنلاین نوشت در نشست سریال ما فرشته نیستیم فلورا سام گفت دنبال مسخره کردن هیچ لهجهای نبودیم اما با لهجه لری مخالف کردند نشست عواملسریال نوروزی ما فرشته نیستیم هیچ نکته مثبتی نداشت
سریال نوروزی ما فرشته نیستیم هیچ نکته مثبتی نداشت تهران-ایرنا-سریال ما فرشته نیستیم که در نوروز امسال به کارگردانی فلورا سام از شبکه پنج تهران روی آنتن رفت از سوی شورای نظارت بر صداوسیما اثری ضعیف ارزیابی شد به گزارش روز یک شنبه ایرنا از شورای نظارت بر صدا و سیما سریال ما فرشتهحضور پیشکسوتان در ما فرشته نیستیم کار را شیرینتر کرد
برزو ارجمند حضور پیشکسوتان در ما فرشته نیستیم کار را شیرینتر کرد بهترین خاطره من در سریال ما فرشته نیستیم مربوط به سکانسی است که باید در آن قطعهای را اجرا میکردم بروز ارجمند بازیگر ما فرشته نیستیم درگفتگو با خبرنگار رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگارن گفت سریال ماپایتخت،کلاه قرمزیو مافرشته نیستیم رقابت نفس گیری با یکدیگر داشتند
محمدرضا شریفی نیا در گفتگو با باشگاه خبرنگاران پایتخت کلاه قرمزی و مافرشته نیستیم رقابت نفس گیری با یکدیگر داشتند نظرات مردم از کارهای عیدانه بسیار راضی کننده است محمدرضا شریفی نیا بازیگر در گفتگو با خبرنگار رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران گفت سریال مافرشته نیستیم کار«ما فرشته نیستیم» هیچ نکته مثبتی نداشت
فرهنگ و هنر رادیو و تلویزیون شورای نظارت اعلام کرد ما فرشته نیستیم هیچ نکته مثبتی نداشت سریال ما فرشته نیستیم که در نوروز به کارگردانی فلورا سام از شبکه پنج تهران روی آنتن رفت از سوی شورای نظارت بر صداوسیما اثری ضعیف ارزیابی شد به گزارش خبرگزاری مهر پخش سریال «ما فر«پایتخت 3» خوب/«ما فرشته نیستیم» فاقد ارزش هنری
یکشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۲ ۳۵ شورای نظارت بر صداوسیما سریال پایتخت 3 تولید شبکه اول سیما را اثری خوب ارزیابی کرد و جنبههای متعدد شعاری و تبلیغاتی ضعف در روند داستانی وفور دیالوگهای تصنعی و تکثر صحنههای بیارتباط با پیکره اصلی داستان را جزو نکات منفی این مجموعه دانست بهترکیه: حامی تروریستها در سوریه نیستیم
ترکیه حامی تروریستها در سوریه نیستیم وزیر امور خارجه ترکیه با ادعای عدم حمایت از گروه تروریستی القاعده کمک به اعزام نیروهای این گروهک به سوریه را رد کرد آفتاب به گزارش روز پنجشنبه ایرنا به نقل از منابع خبری ترکیه احمد داوداوغلو وزیر امور خارجه ترکیه در پی اعلام حمایت ازترکیه: حامی تروریست ها در سوریه نیستیم
ترکیه حامی تروریست ها در سوریه نیستیم آنکارا - ایرنا - وزیر امور خارجه ترکیه با ادعای عدم حمایت از گروه تروریستی القاعده کمک به اعزام نیروهای این گروهک به سوریه را رد کرد این ادعای ترکیه درحالی صورت می گیرد که اسناد زیادی درخصوص حمایت ترکیه از گروه های تروریستی در حال جنگ با حفقط ۱۰ درصد ورزشگاه عضدی به هواداران پرسپولیس داده شد جلسه هماهنگی بازی داماش ـ پرسپولیس بدون حضور نماینده قرم
فقط ۱۰ درصد ورزشگاه عضدی به هواداران پرسپولیس داده شدجلسه هماهنگی بازی داماش ـ پرسپولیس بدون حضور نماینده قرمزپوشان برگزار شد باشگاه داماش ما مقصر نیستیمجلسه هماهنگی بازی فردای پرسپولیس و داماش بدون حضور نماینده قرمزپوشان برگزار شد به گزارش خبرگزاری فارس جلسه هماهنگی بازی پرسپيگريني: مقابل منچستر مدعي نيستيم
پيگريني مقابل منچستر مدعي نيستيم سرمربي منچسترسيتي معتقد است شاگردانش مقابل منچستريونايتد از پيش برنده نيستند مانوئل پيگريني پيش از ديدار امشب تيمش مقابل منچستريونايتد اظهار داشت فکر ميکنم اين باشگاه در چهار سال اخير تلاش کرده تا اختلافش با تيمهاي مهم را مقابل منچسحامی تروریست ها در سوریه نیستیم
وزیر امور خارجه ترکیه حامی تروریست ها در سوریه نیستیم وزیر امور خارجه ترکیه با ادعای عدم حمایت از گروه تروریستی القاعده کمک به اعزام نیروهای این گروهک به سوریه را رد کرد احمد داود اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه در پی اعلام حمایت از نیروهای القاعده برای ورود به سوریه از طریق ترک-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها