تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1833313787
علی ملاقلی پور: قارچ سمی، فیلم اشتباه پدرم بود
واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: علی ملاقلی پور: قارچ سمی، فیلم اشتباه پدرم بود فرهنگ > سینما - مهر نوشت:
علی ملاقلی پور پسر رسول ملاقلیپور که این روزها خودش در سینما به فعالیت میپردازد درباره خط فکری پدرش و ارتباط او با جبهه و رزمندگان و همچنین تلاش برخی جریانهای سیاسی و جناحی برای مصادره این فیلمساز دفاع مقدس پس از درگذشتش، صحبت کرد.
زندهیاد رسول ملاقلیپور از جمله کارگردانهای سینمای ایران بود که در ژانر سینمای دفاع مقدس فیلم ساخت و عصیان نسل خود را به انحای مختلف در پسزمینه سینمای دفاع مقدس به تصویر کشید. رسول ملاقلی پور با توجه به علاقه قلبی که به این سینما داشت در این ژانر ماند ولی پس از ساختن فیلم «میم مثل مادر» در اسفند سال 1385 اجل به او مهلت نداد تا همه آرزوهایش را در سینمای دفاع مقدس محقق کند. این روزها که بحث «روز هنر انقلاب اسلامی» و شهادت آوینی مطرح است جا دارد از مردی یاد کنیم که با «مزرعه پدری»، «نسل سوخته»، «هیوا»، «سفر به چزابه» و بسیاری دیگر از آثاری که در سینمای ایران جاودانه شدهاند، چراغ مفاهیم ارزشمند دفاع مقدس و مردان جبههها را زنده نگه داشت. علی ملاقلیپور فرزند رسول ملاقلیپور که او نیز از فیلمسازان فیلم کوتاه و از دستیار کارگردانهای سینمای ایران است از نگاه پدرش به سینما گفت. ملاقلیپور از خاطرات همراهی با پدرش و عصیان فروکش کرده رسول بعد از ساخت فیلم «میم مثل مادر» سخن گفت. این فیلمساز در بخشی از این گفتگو تاکید کرد که اجازه بهرهبرداری از سینمای پدرش به نفع جریانهای سیاسی را نمیدهد چراکه رسول ملاقلیپور برای هیچ جریان سیاسی و گروه و جناحی فیلم نساخت و اگر دوربین دست گرفت و حرکت کرد به این دلیل بوده که خودش را مدیون رزمندگان جنگ می دانست. بخشهایی از این گفتگو:
- آنچه با اطمینان میتوانم بگویم این است که پدرم خود را مدیون دوستان و همرزمانش در جنگ میدانست و علاقهاش به مردان
-پدر هشت سال از بهترین دوران جوانی خود را در جنگ گذرانده بود و همه ما می دانیم جوانی هر فرد در هر فضایی که بگذرد شاکله اصلی زندگی اش را شکل میدهد. - فیلمنامه با موضوعات اجتماعی کم داریم؛ در واقع مصداقهای جهاد اکبر را نداریم این در حالی است که اگر فیلم هایی با موضوعات اجتماعی ساخته شود مردم هم استقبال می کنند. به عنوان مثال «طلا و مس» مصداق چنین فیلم هایی بود داستان مردی است که بر پایه اخلاق برای حفظ زندگی خود ایستادگی می کند. این فیلم با اینکه بازیگران معروف و گیشه پسندی هم نداشت در زمان اکران خود به فروش خوبی دست یافت. فیلم «تاح محل» هم همین ویژگی را داشت روایتی که از فداکاری در این فیلم مطرح می شود کم از سینمای دفاع مقدس نداشت اما هنوز دیده نشده و در نوبت اکران قرار دارد. - آنچه به عنوان اثرات ضدجنگ از آن نام می برید زیر مجموعه ژانر دفاع مقدس است و همه شخصیتهایی که درد خود را مطرح می کنند متاثر از شرایط جنگ هستند. -فیلمی مثل «میم مثل مادر» از این جهت که اثری ضد جنگ بود محبوب نشد بلکه از این جهت معروف شد که فداکاری یک زن درباره زندگی و فرزندش را به تصویر می کشید. - وظیفه من است که درباره برداشتهای متفاوت و گاه نادرست از پدر صحبت و روشنگری کنم.
- آنچنان درگیر فضاهای کار پدر نبودم اما متوجه درگیری های او با فیلم هایی که می ساخت و شخصیتهایی که خلق میکرد، بودم.
- رسول ملاقلی پور همانی بود که بود و تمام شد. اما آنچه من از پدرم می شناسم و دریافت کردم این است که رسول ملاقلی پور یک فیلمساز تکنیکال بود و سینما را از جهت فن و حرفه به خوبی می شناخت. حالا نمی دانم آنچه شما می خواهید مربوط به فضای فکری است یا فضای حرفهای؟ - به اعتقاد من فضای فکری رسول ملاقلی پور به دلیل شوریدگیهایی که داشت به معنای کامل قابل پیشبینی نبود و به همین دلیل است که می گویم اگر در حال حاضر زنده بود نمی دانم چگونه فکر می کرد و چه فیلمی می ساخت. اما مطمئن هستم که خود را همیشه وامدار ایثار رزمندگان در جنگ می دانست. البته این وامدار بودن لزوما برای فیلم ساختن نبود. یادم هست خیلی وقت ها که بیکار هم بود به آسایشگاه جانبازان می رفت و با برخی از این جانبازان رفاقت داشت. -بخشی از آثار ملاقلی پور که در ژانر اجتماعی ساخته شد، ثبات نداشت. به نظر من پدر بخش عمده ای از تاثیرات فکری خود را از حسن شوکت گرفته بود و این تاثیر در اخلاقیات و نگاه پدرم به زندگی تاثیر بسیاری گذاشته بود حال اینکه بعد از جنگ دوست خوب و بد کنارش زیاد بودند و طبعا تاثیری که از این فضا می گرفت در فیلم های اجتماعی که می ساخت تاثیر می گذاشت به همین دلیل است که خط مشخصی را در ساخت فیلم های اجتماعی پدرم پیدا نمیکنم. - به عنوان مثال فیلم «قارچ سمی» با فیلمی مثل «میم مثل مادر» در تضاد هستند و سیر تغییر فضای فکری این فیلمساز را نشان می دهد.
-یکی از حسن های پدرم این بود که خیلی خوب می دید، خوب تاثیر می گرفت و خوب درک می کرد و بعد فیلم می ساخت. اما یکی از مشکلات رسول ملاقلی پور این بود که خیلی اهل مطالعه نبود و همین مسئله موجب می شد برخی از آثارش نسخه خوبی از آب در نیاید. یعنی حرفی که می زد به درد جامعه نخورد. -به نظر من فیلم قارچ سمی یک اثر اشتباهی در کارنامه کاری پدرم بود و اصولا این فیلم نباید ساخته می شد و نکته قابل توجه این است که فیلمی مانند «قارج سمی» در خاطره جمعی مردم نمانده چون حرف مردم نبوده است اما فداکاری یک مادر که در فیلم «میم مثل مادر» می بینیم همیشه حرف مردم است. - پدر برای اینکه فیلمنامه خود را چکشکاری کند از نظر افراد بسیاری بهره می برد و یکی از آنها من بودم. نظرم را می گفتم و او هم گوش می داد.
-درباره بهره برداری افراد و گروه ها باید بگویم که متاسفانه این اتفاق افتاد. بعد از فوت پدر افرادی آمدند و خواستند که درباره او کتاب بنویسند و یا فیلم هایی بسازند. اول استقبال کردم و خود را موظف دانستم که به آنها کمک کنم و حتی نماهنگ هایی نیز ساختم و خوراک تصویر برنامه ها و همایش های آنها را نیز تامین کردم. این همکاری را انجام دادم فقط به این خاطر که پدرم بود و دوست داشتم تصویر خوبی از او ارائه شود اما رفته رفته احساس کردم این کمک رسانی به افرادی که ابراز تمایل برای ماندگار کردن نام پدرم می کردند به سوءاستفاده تبدیل شد. - تعدادی از افراد که ناشناخته هم نیستند به من گفتند که می خواهند درباره رسول ملاقلی پور کتاب بنویسند بعد خواستم که حتما قبل از انتشار کتاب را بخوانم. وقتی مطالب کتاب را خواندم متوجه شدم برداشت خود را به جای واقعیت ملاقلی پور می خواهند منتشر کنند. در واقع می خواستند دیدگاه سیاسی خود را ارائه دهند. این درحالی است که ملاقلی پور به هیچ عنوان آدم سیاسی نبود و فقط یک فیلمسازی بود که تلاش می کرد متعهدانه به جامعه خود نگاه کند اما بعد از فوتش بسیار تلاش شد به عنوان یک فیلمساز سیاسی شناسانده شود.
-من فرزند رسول ملاقلی پور هستم و تا زمانی که زنده هستم اجازه نخواهم داد کتاب و یا فیلمی درباره او نوشته و ساخته شود که خلاف واقعیت است. -به اعتقاد من مصادره کردن هنرمند به نفع هر جریانی، غیر اخلاقی است. پدرم همیشه به شوخی به من می گفت علی نامردی وقتی من مردم اجازه بدی از من تعریف بی جا و به جا بکنند. میگفت دوست ندارم هیچ فرد و یا گروهی از من خاطره سازی کند. زمانی که پدرم از دنیا رفت دیدم هشداری که داد رنگ عمل به خود گرفت و نه تنها او بلکه بسیاری دیگر از بزرگان عرصه فرهنگ و هنر که از دنیا رفتند به نفع افراد و گروه ها مصادره شدند. - اصولا هدفم فیلمسازی نیست بلکه دوست دارم به هر شکل ممکن حرف درست را بزنم. چند وقت پیش تهیهکنندهای از من خواست که یک تلهفیلم برای تلویزیون بسازم اما قبول نکردم چون معتقدم با تله فیلم ساختن معجزه ای اتفاق نمی افتد. چون در طول سالیان مختلف تله فیلم ساختن در تلویزیون به یک سریدوزی تبدیل شده است. بنابراین بهترین کارگردان های ایران هم در تلویزیون تله فیلم بسازند باز هم نمی توانند اثر شاخصی از آب درآورند چون تلویزیون بستر مناسبی برای خوب فیلم ساختن نیست. 45231
شنبه 23 فروردین 1393 - 11:27:08
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 108]
صفحات پیشنهادی
تا زندهام نمیگذارم پدرم را مصادره جناحی و سیاسی کنند/ «قارچ سمی» یک اثر اشتباهی بود
فرهنگ و هنر سینمای ایران علی ملاقلیپور در گفتگو با مهر تا زندهام نمیگذارم پدرم را مصادره جناحی و سیاسی کنند قارچ سمی یک اثر اشتباهی بود علی ملاقلی پور پسر رسول ملاقلیپور که این روزها خودش در سینما به فعالیت میپردازد با حضور در خبرگزاری مهر درباره خط فکری پدرش و ارتباطپورحیدری: مسیر فعلی تیم ملی اشتباه است/ با کار گروهی نبود آندو را جبران میکنیم
چهارشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۰ ۵۲ مدیرفنی استقلال با بیان این که تیمش فولاد را حرفهای برده است میگوید نمایندگان آسیایی با جدایی ملیپوشان خود شانس بسیار اندکی برای صعود خواهند داشت منصور پورحیدری در گفتوگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا درباره دیدار استقلگفتگو با علی ملاقلی پور
عکس مرضیه حیدرزاده گفتگو با علی ملاقلی پور علی ملاقلی پور مستند ساز فرزند رسول ملاقلی پور با حضور در خبرگزاری مهر به سئولات خبرنگار مهر پاسخ گفت ۱۳۹۳ ۱ ۲۳ - ۱۱ ۰۴حاشیه دیدار داماش و پرسپولیس شعار علیه دایی و شادی تکراری غلامپور
حاشیه دیدار داماش و پرسپولیسشعار علیه دایی و شادی تکراری غلامپورهواداران داماش گیلان علیه سرمربی پرسپولیس شعار سر دادند به گزارش خبرگزاری فارس هواداران داماش گیلان در جریان نیمه اول مسابقه چند بار علیه علی دایی فحاشی کردند که این موضوع باعث اعتراض محمد پنجعلی سرپرست تیم به ناظرپیشنهاد نورزوی علیرضا داودنژاد؛ لطفا دیگر فیلم قاچاق نخرید/ به دل طبیعت پناه میبرم
پیشنهاد نورزوی علیرضا داودنژاد لطفا دیگر فیلم قاچاق نخرید به دل طبیعت پناه میبرم علیرضا داودنژاد از مخاطبان سینمای ایران درخواست کرد در سال جدید و از لحظه تحویل سال با خود عهد ببندند که از بازار قاچاق فیلم تهیه نکنند و تصمیم بگیرند با خرید فیلم از مراکز رسمی به اقتصاد هنر کمکانتقاد رحیمپور ازغدی از دانشگاه آزاد در حضور هاشمی +فیلم
انتقاد رحیمپور ازغدی از دانشگاه آزاد در حضور هاشمی فیلم ما نماز های بی وضو زیاد خوانده ایم نماز بی وضو این است که شعار حکومت و اقتصاد اسلامی می دهیم اما در دانشگاه آزاد برای حکومت سکولار بعدی کادرسازی می کنیم به گزارش مشرق حسن رحیم پور ازغدی عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي كهتفاونهای روحانی با احمدی نژاد از نگاه پورمحمدی/احمدی نژاد با علی جنتی مخالف بود
تفاونهای روحانی با احمدی نژاد از نگاه پورمحمدی احمدی نژاد با علی جنتی مخالف بود سیاست > احزاب و شخصیتها - سایت نامه نیوز از قول مصطفی پورمحمدی نوشت یک بخش از مشکلات با دولت احمدی نژاد مربوط به تغییرات و عزل و نصب استانداران بود برخی استاندارانی که معرفی می&zwnjاشتباهات تاریخی فیلم ۳۰۰: ظهور یک امپراطوری
اشتباهات تاریخی فیلم ۳۰۰ ظهور یک امپراطوری وبلاگ > تهرانی مهدی - قواعد ژانر به ما میگوید که آیا یک فیلم ساخته شده توانسته پیرو اصول فیلمسازی و سبکهای نهادینه باشد یا خیر در این میان تکلیف فیلمسازان مولف جدا است آنها اصلا به قواعد ژانر توجهی نمیکنند و وجه بصری ومصدومیت علیرضا حقیقی در شب 8 نفره شدن اسپورت کوویلیا
دوشنبه ۱۱ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۱ ۱۶ دروازهبان ملی پوش ایران در تیم فوتبال اسپورت کوویلیای پرتغال مصدوم شد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا علیرضا حقیقی که از زمان انتقالش به تیم اسپورت کوویلیا در لیگ دسته یک پرتغال به دروازه بان ثابت این تیم تبدیل شده شب گذشته مصدوم شد حتظاهرات مردم مالزی علیه دروغگویی رسانههای آمریکایی + فیلم
تظاهرات مردم مالزی علیه دروغگویی رسانههای آمریکایی فیلم صدها نفر از مردم مالزی در شهر کوالالامپور پایتخت علیه رسانه های آمریکایی تظاهرات و این رسانه ها را دروغگو خطاب کردند به گزارش گروه چندرسانهای باشگاه خبرنگاران شماری از مردم مالزی علیه رسانههای آمریکایی از جمله سیانحضور علی کریمی در فیلم من ناصر حجازی هستم/ عکس
حضور علی کریمی در فیلم من ناصر حجازی هستم عکس عوامل و سازندگان فیلم مستند من ناصر حجازی هستم شب گذشته با حضور در محل اقامت تیم تراکتورسازی تبریز با علی کریمی بازیکن پیشین تیم فوتبال به گفتگو پرداختند آفتاب به گزارش مهر و به نقل سایت رسمی ناصر حجازی علی کریمی که در زمعلیپور: سپک تاکرا در بازیهای آسیایی مدال میگیرد
شنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۲ ۳۶ رییس فدراسیون انجمنهای ورزشی با بیان این که قصد داریم علاوه بر سپک تاکرا تیم ملی راگبی را نیز به بازیهای آسیایی کره جنوبی اعزام کنیم خاطر نشان کرد این موضوع توسط وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک در دست بررسی است محمد علیپور در گفتوگو با خبفیلم تلویزیونی شیپورچی کلید خورد
فیلم تلویزیونی شیپورچی کلید خورد تهران-ایرنا- فیلم تلویزیونی شیپورچی به کارگرانی سید وحید حسینی در شهرک سینمایی دفاع مقدس کلید خورد به گزارش روز شنبه ایرنا این فیلم تلویزیونی که در گروه فیلم های تلویزیونی شبکه یک ساخته می شود داستان چهار جوان را روایت می کند که در یکی از شهرهاحضور علی کریمی در یک فیلم مستند ؛ تصاویر
حضور علی کریمی در یک فیلم مستند تصاویر ستاره محبوب تيم فوتبال تراكتورسازی در فیلم مستند من ناصر حجازی هستم شركت كرد به گزارش سرويس ورزشي جام نيوز عوامل و سازندگان فیلم مستند "من ناصر حجازی هستم " شب گذشته با حضور در محل اقامت باشگاه تراکتورسازی تبریز که جهتصدرنشینی لیورپول علیرغم دو اشتباه محرز داور
صدرنشینی لیورپول علیرغم دو اشتباه محرز داور چند رسانهای > فیلم - لیورپول در یکی از بازیهای حساس لیگ برتر میهمان وستهم بود لطفا منتظر بمانید پیروزی در این دیدار سرخپوشان را به صدر جدول می برد و آنها با دو پنالتی کاپیتان جرارد 2-1به پیروزی رسیدند اما داورواكنش تند مجله معتبر آمريكايی به توهین علیه ايرانیها در قسمت دوم فيلم «300»+ تصاویر
واكنش تند مجله معتبر آمريكايی به توهین علیه ايرانیها در قسمت دوم فيلم 300 تصاویر داستان 300 ظهور يک امپراتوری بر اساس رمانی گرافيكي است اما مجله تايم نوشته است كه داستان اين فيلم كه زاک اسنايدر كارگردانی آن را برعهده دارد بر پايه مضحكهای از تاريخ است كه مدتهای طولانی ملعلی کریمی پاسپورت خود را به سفارت اتریش تحویل داد
سه بازیکن تراکتورسازی در تیم ملی علی کریمی پاسپورت خود را به سفارت اتریش تحویل داد تبریز - ایرنا - سرپرست تیم فوتبال تراکتورسازی تبریز گفت علی کریمی کریم انصاری فرد و حامد لک بازیکنان این تیم برای حضور در جمع ملی پوشان کشور گذرنامه های خود را تحویل سفارت اتریش در تهران دادند-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها