تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 19 آبان 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):خدای تعالی ایمان را برای پاکیزگی از شرک قرار داد ، و نماز را برای دوری از تکبر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1827603440




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اشتباهات تاریخی فیلم ۳۰۰: ظهور یک امپراطوری


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


اشتباهات تاریخی فیلم ۳۰۰: ظهور یک امپراطوری وبلاگ > تهرانی، مهدی -
قواعد ژانر به ما می‌گوید که آیا یک فیلم ساخته شده توانسته پیرو اصول فیلمسازی و سبک‌های نهادینه باشد یا خیر؟
در این میان تکلیف فیلمسازان مولف جدا است.آنها اصلا به قواعد ژانر توجهی نمی‌کنند و وجه بصری و مفهوم و محتوای کار در ذات برایشان مهم است. جدای از این گروه آنچه که در سینما در زیر شاخه‌ها تولید می‌شود باید در قواعد ژانرها بگنجد.





* فیلم 300: ظهور یک امپراطوری؛  در دسته بندی ژانر‌ها متعلق به ژانر اکشن و فانتزی است اما در اصل داستانش روایت‌ها و کاراکترها و واقعه‌های تاریخی را دستمایه‌ی داستانک‌هایش قرار داده و به نوعی به ژانر تاریخی نیز سرک کشیده است. از این منظر باید در نگارش فیلمنامه‌ی این فیلم؛ موارد تاریخی با دقت و نظر لحاظ می‌شد. داستان فیلم 300: ظهور یک امپراطوری درباره یک جنگ تاریخی و حقیقی بین نیروهای امپراطوری ایران باستان و قوم آتن با همیاری اسپارتی‌هااست. از این رو کاراکترهای هر دو طرف جنگ نظیر خشایارشاه و داریوش از سمت ایران، آرتمیس به عنوان فرماندار یک ساتراپ و فرمانده‌ی نیروی دریایی ایران در جنگ سالامیس و از سوی دیگر ؛ لئونیداس (با فلاش بک به فیلم 300) و تمیستوکل از طرف یونانی‌ها همگی چهره‌هایی هستند که در تاریخ از آنها به صراحت نام برده شده و هویت و عملکرد آنها محرز است. واقعه‌های تاریخی نظیر جنگ سالامیس و نبرد ماراتون نیز بی نیاز از تعریف هستند چراکه عامه‌ی مردم نیز حداقل نام این وقایع را شنیده‌اند. بنابراین فیلم 300: ظهور یک امپراطوری با بی‌تدبیری هر چه تمامتر این شخصیت‌ها را در داستان خود ساخته‌ و غیر واقعی خویش گرفتار کرده است و در این میان جسارت بی‌حدی به ایرانیان شده است. اشتباهات تاریخی فیلم فراوان است. 1- سکانس افتتاحیه فیلم را بیاد بیاورید. در این سکانس حومه‌ی آتن در سال 490 قبل از میلاد و در گرماگرم جنگ ماراتون به تصویر کشیده می‌شود. در همین هنگامه یک سردار آتنی به نام تمیستوکل که با مرگ لئونیداس در قسمت اول فیلم جانشین او شده، ناگهان از ناکجاآباد بیرون می‌آید و پیکانی عجیب و غریب و مرموز بر کمان سوار کرده و رها می‌کند. نهایتا این تیر به بدن امپراطور ایران باستان داریوش اصابت کرده و باعث مرگش می‌شود. این رویداد یک تحریف مسخره تاریخی است. چرا که هرگز داریوش و پسرش خشایارشا در جنگ ماراتون در صف جنگاوران نبودند و طبق اسناد تاریخی فرماندهی و هدایت و ساماندهی را انجام داده بودند. 2- پس از سکانس افتتاحیه تماشاگر سریعا به ادامه جنگ ایران و یونان رهنمون می‌شود. یعنی به یکباره به سال 480 خیز برمی‌دارد. از منظر نوام مورو کارگردان فیلم ؛ ایرانی‌ها بدلیل شکست در جنگ ماراتون 10 سال غصه خوردند و سرانجام امکانات جمع کردند تا به سمت یونان حرکت نمودند که اینهم یک اشتباه بزرگ تاریخی است. آن موقع هنوز بیش از یک سوم یونان در ید قدرت امپراطوری ایران باستان بود و احتیاجی به صبر کردن برای حمله نبود و شکست در جنگ ماراتون دلیل اصلی وقوع نبرد سالامیس نبوده است. نبرد سالامیس دقیقا همین نبردی است که فیلم 300: ظهور یک امپراطوری به شرح آن پرداخته است. 3- مورد اشتباه دیگر نتیجه گیری درباره پیروز نبرد سالامیس است. در این نبرد به گواه اسناد تاریخی هیچکدام از طرفین به پیروزی نرسیدند. 4- اما مهلک‌ترین و شاید مسخره‌ترین اشتباه نویسندگان این فیلم روابط بین آتنی‌ها و اسپارتی‌هااست. به گواه تاریخ این دو قوم تا حدود سال‌های 450 قبل از میلاد به خون هم تشنه بودند و هرگز به هم اعتماد نکردند و اگر هم گاهی خارج از این بازه تاریخی به هم مساعدتی کردند برای منافع خود و در مقیاس بسیار اندک بوده است. برای مثال در نبرد سالامیس به استناد اسناد تاریخی ملکه اسپارت به آتنی‌ها مساعدت کرد اما این کمک تنها فرستادن حدود 15 کشتی جنگی برای آتنی‌ها بود نه آنگونه که در فیلم می‌بینیم کل قوای بحریه اسپارت به خدمت آتنی‌ها در بیاید! فیلم 300: ظهور یک امپراطوری ؛ یکی از بی‌منطق‌ترین دنباله سازی‌ها در تاریخ هالیوود است. بودجه 110 میلیون دلاری تهیه کنندگان این فیلم برایشان در گیشه البته سودی خاص برایشان در پی نداشت و فیلم را در مجموع نه منتقدان برتافتند و نه تماشاگران. آنچه که زاک اشنایدر در فیلم 300 در 7 سال پیش ساخت آنقدر وسوسه آمیز بود تا فراهم کردن یک بودجه‌ی سرسام آور  300 شماره دو نیز ساخته شود. اما نتیجه نشان داد برنامه ریزی اشنایدر و همراهان صهیونیستش ثمری نداشته است. اینکه کارگردان و بازیگران و تهیه کنندگان فیلم به رهبری زاک اشنایدر صهیونیست دو آتشه هستند حقیقتی محض اما مربوط یک طرف ماجرا است. اینکه کمپانی وانر اینقدر سخیف؛ حاضر باشد فیلمی بسازد که دستمایه تمسخر قرار بگیرد تاکنون باور پذیر نبود که اکنون به اثبات رسید.  300: rise of an empire کارگردان:نوام مورو/ فیلمنامه: زاک اشنایدر؛کرک جانستد/ برمبنای کمیک استریپ منتشر نشده ی خشایارشا نوشته و کار فرانک میلر/ بودجه فیلم: 110 میلیون دلار/ فروش فیلم :320 میلیون دلار/ محصول برادران وارنر2013/ زمان فیلم 102 دقیقه بازیگران:سالیوان استیپلتون در نقش تمیستوکول فرمانده نیروی دریایی آتنی‌ها/اوا گرین:در نقش آرتمیس فرماندار ساتراپ ایران و فرمانده نیروی دریایی ایران در نبرد سالامیس/ایگال نائور: در نقش داریوش بزرگ سومین پادشاه سلسله‌ی هخامنشی/رودریگو سانتورو: در نقش خشایارشا چهارمین پادشاه سلسله‌ی هخامنشی.

*این یادداشت در تاریخ 20 فروردین 92 در همشهری آنلاین کار شده است.



پنجشنبه 21 فروردین 1393 - 13:31:41





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن