تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):بهترین عبادت بعد از شناختن خداوند،‌ انتظار فرج و گشایش است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815277934




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

درب بنای تاریخی چشمه عمارت بهشهر به روی گردشگران بسته است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

درب بنای تاریخی چشمه عمارت بهشهر به روی گردشگران بسته است ساری – ایرنا - درب بنای تاریخی چشمه عمارت بهشهر ، از جمله بناهای به جای مانده دوره صفویه ، در تعطیلات نوروز امسال به روی گردشگران بسته است .


به گزارش خبرنگار ایرنا ، این ساختمان که جزو مجموعه هشت کاخ شهر بهشهر محسوب می شود ، به رغم آن که توجهی به بازسازی آن نشده است ، همواره مورد توجه و بازدید فراوان گردشگران داخلی و خارجی است .
این بنا در دو طبقه بود که اکنون تنها یک جرز از طبقه اول آن باقی مانده است.
بنای چشمه عمارت که قابل مقایسه با عمارت شاه عباسی ( باغ فین ) کاشان و (هشت بهشت ) اصفهان است، دارای ویژگیهایی در سیستم آب رسانی است و گردش و بازی با آب آن در نوع خود در سطح کشور یگانه است .
با توجه به متون تاریخی ، سقف این بنا حدود دویست سال پیش فرو ریخت و بر اثر مرور زمان و عوامل اقلیمی و تخریب های انسانی به شدت آسیب دید .
وجه تسمیه آن این است که در چند قدم دور تر از باغ و در سمت جنوب آن چشمه ای جریان داشت .
تقریباً بیشتر سیاحانی که از این ناحیه دیدن کرده اند از کاخ دلفریب و باغی که آن را احاطه کرده سخن به میان آورده اند و گفته اند که این باغ در فواصل معین بصورت پلکانی ترتیب داده شده بود .
این بنای بسیار زیبا و ارزشمند ، در تعطیلات نوروز امسال و با سازماندهی غلط انجام شده ، برنامه ریزی مشخصی برای استقبال از گردشگران ندارد و درب آن در بسیاری از ساعات روز بسته است .
تداخل حضور این بنا با بخشی از محوطه منبع اب اداره آب و فاضلاب بهشهر ، چهره نازیبایی به این محوطه تاریخی داده و لزوم توجه بیشتر به آن را جدی تر می کند .
در کنار این مشکلات ، نداشتن تابلوی ورودی مناسب ، تعبیه در ورودی کوچک و نامتناسب با محوطه تاریخی و استفاده نشدن صحیح از این مکان ارزشمند برای جذب بیشتر گردشگر ، چشمه عمارت را که ظرفیت حضور مسافران فراوانی را دارد، به محیطی خاموش و آرام تبدیل کرده است .
یکی از مسافرانی که پشت درب بسته چشمه عمارت بود گفت : بر اساس نقشه گردشگری بهشهر ، چشمه عمارت را برای بازدید انتخاب کردیم اما پس از مراجعه ، درب این مکان تاریخی بسته بود .
این مسافر که از استان یزد به بهشهر سفر کرده بود گفت : مقصد اصلی سفر ما ، مشهد مقدس بود اما در برخی شهرهای مسیر نیز توقف کرده و از جاذبه های آن دیدن کردیم .
وی گفت : بهشهر ، یکی از شهرهایی بود که یک شبانه روز در آن توقف کردیم و از جاذبه های آن بازدید کردیم اما موفق به حضور در بنای تاریخی چشمه عمارت نشدیم .
این گردشگر افزود : اگر بناهای تاریخی به هر دلیلی قابلیت حضور گردشگر را ندارد چرا عکس و مشخصات آن در برشوورهای مرتبط با نوروز در میان مسافران توزیع می شود .
سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی بهشهر کمبود نیرو را عامل اصلی بسته بودن درب چشمه عمارت دانست .
ˈ قربانعلی حیدری ˈ اظهار کرد : در بهشهر آثار تاریخی ارزشمندی مربوط به دوره های گوناگون تاریخ وجود دارد اما متناسب با این بناها و آثار ، نیروی اداری نداریم .
وی بیان کرد : در چشمه عمارت به جز گستراندن سفره هفت سین ، نتوانستیم جاذبه جدیدی برای گردشگران ایجاد کنیم .
بهشهر یا همان اشرف البلاد با آثاری به جا مانده از دوران صفویه یادگار شکوه و عظمت تاریخی است که این منطقۀ کوچک از کشور روزگاری را با آن سپری کرده است .
در دوران قدرت خاندان صفوی بخصوص شاه عباس به دلیل ارادتش به مادرش خانم اشرف الملوک ابنیه و اماکنی برای تفریح و استراحت در این شهر احداث شد که با گذشت زمان و پس از فروپاشی دوران حکومت آن خاندان اگرچه تعدادی از این بناها مانند باغ صاحب الزمان (در فراش محله کنونی) به کلی از میان رفت و از تعدادی دیگر تنها خرابه ای بر جای ماند اما با احیای مجدد این مکانها و فراهم آوردن امکاناتی برای جذب توریست و گردشگر می توان شاهد شکوفایی مجدد این منطقه باستانی و تاریخی بود .ک/4
7331/503
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 68]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن