تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 21 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانش، نابود كننده نادانى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814965144




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آوینی دستاوردهای انقلاب را از خطر فراموشی و تحریف نجات داد/ انتقال واقعیت ها و جان فشانی های رزمندگان از دل تاریخ


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > مرکز > سمنان جلالی:
آوینی دستاوردهای انقلاب را از خطر فراموشی و تحریف نجات داد/ انتقال واقعیت ها و جان فشانی های رزمندگان از دل تاریخ
شاهرود – خبرگزاری مهر: رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر اینکه آوینی دستاوردهای انقلاب را از خطر فراموشی و تحریف نجات داد؛ بر ضرورت شناخت با معرفت این شهید و راه و رسم وی در دفاع از ایران اسلامی تاکید کرد.



به گزارش خبرنگار مهر، دکتر کاظم جلالی شامگاه چهارشنبه در مراسم بزرگداشت بیست و یکمین سالگرد شهادت سید شهیدان اهل قلم "سید مرتضی آوینی" در حرم شهدای گمنام شاهرود بر ضرورت شناخت با معرفت شهید آوینی و راه و رسم وی در دفاع از انقلاب اسلامی ایران تاکید کرد. اگر شهید آوینی نبود؛ خطر فراموشی، دستاوردهای انقلاب را تهدید می کرد نماینده مردم شهرستانهای شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر از ثمرات هشت ساله دفاع مقدس مواظبت نمی شد و هنرمندان جنس شهید آوینی نسبت به نگارش، ثبت، ضبط و انتقال آن توجه نمی کردند؛ خطر فراموشی و تحریف دستاوردهای انقلاب ما را تهدید می کرد.

جلالی ادامه داد: شهید آوینی ابتکار به خرج داد و از تصاویر واقعی صحنه های دفاع مقدس استفاده کرد، وقت بسیار زیادی را گذاشت و خاطرات رزمندگان دفاع مقدس را ثبت و ضبط کرد و در نهایت با هنرش، به شیوه ای جذاب و زیبا حقایق دفاع مقدس را در تاریخ به ثبت رساند. وی تصریح کرد: بیش از بیست سال از برنامه های او تهیه کرده می گذرد، اما هنوز هم برای رزمندگان آن دوران و نسلی که به اقتضای سن شان، آن مقاطع را درک نکرده اند، قابل فهم است. آثار شهید آوینی انتقال واقعیت ها و جان فشانی های رزمندگان را از دل تاریخ به راحتی میسر کرد عضـو کمیسیـون امنیت ملـی و سیــاست خــارجـی گفت: با آثار شهید آوینی انتقال واقعیت ها وجان فشانی های رزمندگان ما از دل تاریخ به راحتی میسر کرده و اثرات بسیار ارزشمندی را هم داشته و خواهد داشت. جلالی تاکید کرد: از هنرمندان متعهد نیز همین انتظار می رود که با خلق آثاری فاخر اما ساده دین شان را نسبت به انقلاب و شهدا ادا کند که خوشبختانه شاهرود در زمینه سرآمد و زبانزد است. وی اساس فلسفه هنر را زدودن سراب و نزدیک کردن انسان به مبدا و خالق هستی دانست و اضافه کرد: فرق هنرهای موجود در دنیا با هنر متعهد این است که هنر متعهد از چهار عنصر خور و خواب و خشم و شهوت دوری می کند و به سوی کمال در حرکت است در حالیکه دیگر هنرهای دنیا از این چهار عنصر استفاده می کنند تا جیب خود را پر کنند. رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با قدردانی از عملکرد کانون بسیج هنرمندان شهرستان شاهرود خواستار افزایش فعالیت های این کانون در راستای احیای ارزش های دینی و بیان نکات ضعف و قوت جامعه از دریچه هنر شد. پرداختن به اندیشه های شهید آوینی نقشه راه ما در سال جاری است معاون استاندار سمنان و فرماندار ویژه شهرستان شاهرود نیز در این مراسم گفت: شهید آوینی یکی از چهره های انقلابی، متدین و درعین حال هنرمندی بود که هنر خودش را درمسیر ارتقاء و احیاء باورهای خرج کرد. مهدی بندر آبادی افزود: دینی قرار داد و توانست با کشیدن خاطره ها و با استفاده از ابزار هنر، به بازسازی، بازخوانی و بازگویی خاطرا رزمندگان بپردازد. وی اضافه کرد: شهید "سید اهل اقلم" ادبیات منحصر به فرد و صدای بسیار شیوا و گرمی داشت که این امر باعث می شد تا به توفیقات بسیار زیادی دست پیدا کند.

پرداختن به اندیشه های شهید آوینی، نقشه راهی برای ادامه فعالیت ها خواهد بود معاون استاندار سمنان و فرماندار ویژه شهرستان شاهرود ادامه داد: این شهید گرانقدر با توجه به نوع نگاهی که داشت و سوژه هایی که انتخاب می کرد باعث شد تا روز شهادتش را به عنوان "هنر انقلاب اسلامی" نامگذاری کنند تا بهانه ای برای توجه به این امر بسیار مهم شود. بندرآبادی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر ضرورت و اولویت فرهنگ بر تمامی مسائل جامعه تصریح کرد: پرداختن به اندیشه های ناب فرهنگی و اسلامی شهید آوینی در سالروز شهادت وی، نقشه راهی برای ادامه فعالیت های ما در سال جاری خواهد بود. به ابعاد فرهنگی اندیشه شهید آوینی کمتر پرداخته شده است رئیس بسیج هنرمندان استان سمنان نیز در این مراسم گفت: به ابعاد و روح فرهنگی اندیشه شهید آوینی کمتر پرداخته شده و ما امسال سعی داریم که در جهت احیای آن تلاش کنیم. علی عشق با اشاره به اندیشه های انقلابی شهید آوینی بعنوان یکی از ابعاد ناشناخته او تصریح کرد: این شهید معرف یک جریانی است به عنوان هنرمند انقلاب اسلامی از او یاد می ‌شود. وی ادامه داد: اگر امروز به عنوان روز هنر اسلامی نامگذاری شده است و این بزرگوار به عنوان سید شهیدان اهل قلم نامیده می شود نشانه معرفت واقعی این فرد از راه حق است. روحیه هنرمندانه همراه با روشنفکری را از خصوصیات شهید آوینی است رئیس بسیج هنرمندان استان سمنان گفت: این مراسم به یاد سید اهل قلم، روای دلاوری های شهیدان و جانبازان و رزمندگان سالهای دفاع مقدس با هدف بررسی ابعاد شخصیتی این هنرمند یگانه و با همت کانون بسیج هنرمندان شاهرود برگزار شده است که شایسته تقدیر است. عشق، روحیه هنرمندانه همراه با روشنفکری را از خصوصیات شهید آوینی دانست و گفت: یک هنرمند زمانی هنر واقعی را می‌بیند که مانند شهید آوینی به حقیقت ناب هنر می رسد. وی تاکید کرد: مطمئنا هنرمندان متعهد مانند شهید مرتضی آوینی هرگز نمی میرند و از یادها نخواهند رفت. هنر  اسلامی هنری است که  فرصت آسمانی شدن زمینی ها را مهیا می سازد مسئول کانون بسیج هنرمندان شهرستان شاهرود نیز در حاشیه این مراسم در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: هنر  اسلامی و شیعی هنری است که اندیشه های انسان را آبیاری می کند و فرصت آسمانی شدن زمینی ها را مهیا می سازد. عباس اعتماد اضافه کرد: قرآن، به خودی خود، قدرت درمان گری دارد پس هنری که با زیبایی های قرآن گره بخورد، هنر انقلاب اسلامی است. وی تصریح کرد: امروزه هنر به وسیله ای برای کسب ثروت، شهرت، خوشی و ... تبدیل شده است، لذا به همین دلیل هنرمندانی که هنر واقعی را نشناخته اند، نتوانسته اند درک صحیح و درستی از هنر ناب و اصیل بدست آورند.

هنر غرب به دنبال سوزاندن اندیشه بشر مسئول کانون بسیج هنرمندان شهرستان شاهرود ادامه داد: در حال حاضر هنر های غربی از اسلحه و مواد مخدر نیز برای سوزاندن اندیشه بشر پیشی گرفته اند، چون هنر واقعی نیستند. اعتماد از هنرمندان به عنوان افسران خط مقدم عرصه جنگ نرم یاد کرد و ادامه داد: هنرمندان باید آگاه باشند و  از وارد کردن مقوله هنر به اهداف مادی و غیر الهی پرهیز کنند. می توانیم با هنر بالنده در جهت کمال انسانی حرکت کنیم رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شاهرود نیز در این گفتگو گفت: وقتی از هنر متعهد صحبت می کنیم، در واقع وارد حوزه کارگاه انسان سازی می شویم، یعنی طی این "طی و طریق" انسان به سیروسلوک خواهد رسید. محسن امیری افزود: مزیت و ویژگی شهید آوینی که باعث جاودان شدن نامش شد؛ توجه به محتوا و مفاهیم دینی و معنوی و ارزش های اعتقادی انقلاب اسلامی بود که باعث شد پیروان زیادی با نفس مسیحایی خودش تحت تاثیر قرار بگیرند.  وی با تاکید بر اینکه شهید آوینی جریان فرهنگی- هنری را در انقلاب اسلامی به راه انداخت؛ ادامه داد: امروز خوشبختانه تاثیرات کار این شهید والا مقام را در نسل جوانمان می ببینیم و به همین خاطر، روز شهادت وی را به نام روز "هنر انقلاب اسلامی" نام گذاری کرده اند. امیری با اشاره به اینکه آثار او از انسانیت و توجه به ارزش های اخلاقی لبریز است؛ اضافه کرد: چیزی که این شهید والامقام با شهادتش و با نبرد فرهنگی- هنری اش در جبهه های دفاع مقدس برای ما میراث گذاشته این است که با داشتن ارزش های دینی و معنوی و توجه به ائمه اطهار، می توانیم هنرخودمان را بالنده کنیم و در جهت کمال انسانی حرکت نماییم که این مسیر همانا رسیدن به بهشت و رسیدن به خداست. گفتنی است که در ابتدای این مراسم هومن شهرستانی یکی از هنرمندان تئاتر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شاهرود با اجرای زیبای برنامه خود حضار را تحت تاثیر قرار داد. افتتاح و بازید عمومی از نمایشگاه "بانوی بی نشان" از دیگر برنامه های جانبی این مراسم بود.

همچنین در ادامه برنامه پس از اقامه نماز جماعت مغرب و عشا، به مناسبت ایام فاطمیه و شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) به همت تولیت حرم شهدای گمنام، مراسم باشکوهی برگزار شد. خانواده های شهدای هنرمند، مدیران دستگاه های اجرایی، فرماندهان نظامی و انتظامی، جمعی از نویسندگان و هنرمندان شاهرودی و دیگر اقشار مختلف مردم شهید پرور این شهر در این مراسم حضور داشتند.




































۱۳۹۳/۱/۲۱ - ۱۰:۱۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 50]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن