تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):ما اهل بيت، وعده‏هاى خود را براى خودمان، بدهى و دِين حساب مى‏كنيم، چنانكه رسول اكر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816269338




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کارشناسان بین المللی با انتقال آب حوضه به حوضه برای نجات ارومیه مخالفند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

کارشناسان بین المللی با انتقال آب حوضه به حوضه برای نجات ارومیه مخالفند تهران - ایرنا - نشست بین المللی و تخصصی بررسی دریاچه های هامون و ارومیه روز 25 اسفندماه با حضور متخصصان داخلی و خارجی برگزار شد و نتیجه آن عصر امروز - سه شنبه - در سازمان حفاظت محیط زیست ارایه شد.


به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، نشست بین المللی و تخصصی بررسی دریاچه های هامون و ارومیه با همکاری دفتر عمران ملل متحد ( UNDP) و با هدف بررسی علل وضعیت کنونی دریاچه ارومیه و تالاب هامون برگزار شد.
در این نشست بین المللی حدود 45 محقق و کارشناس حضور داشتند که 12 نفر از آنها از کشورهای امریکا، اسپانیا ، سوئیس، انگلستان، هلند، پاکستان، چین، ژاپن و اردن بودند.
همچنین نمایندگانی از سازمان ملل، کنوانسیون رامسر و تهران نیز دراین نشست حضور داشتند؛ در روز اول این همایش نشست مقدماتی برگزار می شود و دیدگاه ها، پیشنهادها و تجربه ها و راه حل های کشورهای دیگر مورد بررسی قرار می گیرد، بعد از آن گروهی از شرکت کنندگان از دریاچه ارومیه و گروهی دیگر از دریاچه هامون بازدید خواهند کرد و در روز آخر جمع بندی از بازدید و راهکارها ارایه می شود.
بررسی دلایل اصلی خشک شدن دو دریاچه هامون و ارومیه و اقداماتی که تاکنون برای حل این معضل صورت گرفته، به اشتراک گذاشتن بهترین روش ها و راهکارها از طریق ارایه تجربه های بین المللی به منظور احیای تالاب ها در معرض خشک شدن و ارایه پیشنهادهای عملیاتی به دولت جمهوری اسلامی ایران با در نظر گرفتن ساختار و بودجه موجود از مهمترین اهداف برگزاری این نشست تخصصی بود.
عصر امروز نتیجه بازدید این کارشناسان در قالب یک نشست تخصصی ارایه شد که دکتر ˈ ون بیک ˈ ، ˈ یانگ ˈ و ˈ موزر ˈ از مشاوران بین المللی برنامه عمران ملل متحد این نتایج را بیان کردند.
*** پیشنهاد های کلی گام های مورد نیاز برای جلوگیری از خشک شدن تالاب های ایران در آینده برای دوره میان مدت 5 ساله
تطبیق برنامه های کاربری آب و اراضی در سطح حوضه برای کاهش فشار بر منابع آب، سازگاری با تغییرات اقلیمی و توسعه گزینه های معیشت پایدار، تمرکز زدایی راهبری آب و لحاظ کردن این موضوع در قوانین و مقررات شامل استقرار کمیسیون های حوضه آبخیز (با استفاده از تجارب موفق اروپا) ، تقویت مقامات محلی، روستاییان و موسسات غیررسمی برای پذیرش مسوولیت در خصوص مدیریت پایدار منابع آب
استفاده از راه حل های دریاچه ارومیه به عنوان یک سایت پایلوت برای اقدامات احیایی سطح ملی و انجام توافقات فرامرزی رسمی برای تمامی حوضه های مشترک و تالاب ها.
*** راهکارهای نجات تالاب هامون
پیشنهادات کلی در شرایط برد - برد با رویکرد تاثیرات بر مردم ایران و افغانستان دراین زمینه ارایه شد.
هدف مشترک برای احیاء تالاب در جهت بهبود معیشت جوامع محلی با رویکرد مدیریت یکپارچه حوضه تالاب ، نیاز به حفظ خدمات اکوسیستم (معیشت، سلامتی) ، همکاری های بین بخشی در سطح ملی و همکاری های فرامرزی بیان شد.
در بخش گام های کوچک اجرایی برای اعتماد سازی ، استفاده از حمایت سازمان های بین المللی از جمله سازمان ملل متحد برای گفت و گو ، به روزرسانی و به اشتراک گذاردن اطلاعات ، به اشتراک گذاری اطلاعات موجود و تعیین خلا ها و بهبود روش ها مد نظر قرار گرفت.
برای نجات تالاب هامون پیشنهادهای فرامرزی هم در قالب نیازهای اطلاعاتی ، به روزرسانی مطالعه انجام شده توسط برنامه محیط زیست ملل متحد در سال 2007 و استقرار سیستم پایش محیط زیستی مبنی بر ماهواره (2 سال) ، تدوین و اجرای پروتکل فنی مشترک برای سنجش میزان برداشت آب (2 سال) ، استفاده از مطالعات مرتبط برای تدوین برنامه چند بخشی مدیریت منابع آب شامل آب موردنیاز برای اکوسیستم (2 سال) ، تدوین و اجرای سیستم پایش آب برای کل حوضه (5 سال) ، به اشتراک گذاری اطلاعات
راه اندازی پورتال اینترنتی برای اکوسیستم هامون توسط برنامه محیط زیست و توسعه ملل متحد (2 سال)
ظرفیت سازی و آموزش برای به اشتراک گذاری اطلاعات (2 سال و بیشتر) و تبادل تیم های مطالعاتی بین دو کشور (2 سال و بیشتر) مد نظر قرار گرفت.
پیشنهادهای تالاب هامون دربخش ملی هم شامل سازو کارهای سازمانی ، شفاف سازی، ساده سازی و فعال سازی مکانیسم های بین بخشی مناسب برای مدیریت یکپارچه حوضه هامون ، تدوین استراتژی توسعه یکپارچه برای منطقه هامون و گسترش آن به کشور همسایه (افغانستان) ، تسهیم آب ، شناسایی خدمات اصلی اکوسیستم هامون از جمله آب، معیشت، آبیاری و سلامتی (2 سال) ، تعیین میزان آب موردنیاز برای احیاء هر یک از این خدمات (2 سال) ، آب موردنیاز هر بخش باید به صورت سالانه بر اساس میزان آب موجود و در زمان مشخص تخصیص یابد (2 سال) و استفاده کارآمد از آب ، آگاهی رسانی و آموزش تعیین شد.
*** پیشنهادات برای نجات دریاچه ارومیه
پیشنهادات در گام های عمومی: گام اول توقف تخریب بیش از سطح فعلی و آغاز احیاء است و در گام بعدی باید باید در کمترین زمان و با انجام ارزیابی صحیح از تاثیر بر حوضه آبریز دریاچه ارومیه، اقدامات آغاز شود.
استفاده از تجربیات موفق بین المللی و درس های آموخته از نقاط مختلف جهان متناسب با شرایط دریاچه ارومیه، توسعه پایدار منطقه ای باید در راستای بهبود شرایط اجتماعی - اقتصادی مردم (شرایط شغلی، درآمد و غیره) ارتقاء یابد.
*** تالاب ارومیه؛ گام های پیشنهادی عمومی
تقویت ساختارهای سازمانی و مردمی مطابق با نقش جوامع محلی ، تقویت منطقه ای به صورت خاص ، تقویت فرآیند تصمیم گیری ، الزامات اجرایی تمرکززدایی شده و انتقال به سطوح منطقه ای و محلی ، تامین بودجه و نیروی انسانی کافی ، اطلاع رسانی شفاف به مردم ، اطلاعات در مورد سیستم منابع آبی ،
برنامه مدیریت دریاچه ارومیه (در یک بازه 3 ماهه) که با توجه به تصمیمات اخیر دولت به روز رسانی شود و برنامه مدیریت ریسک خشکسالی دریاچه ارومیه به آن الحاق شود.
*** تالاب ارومیه گام های کوتاه مدت (با اثرات فوری)
بسیج عمومی گسترده برای صرفه جویی در آب (شامل تمام مصرف کنندگان)، کاهش استفاده از آب در بخش کشاورزی برای جلوگیری از تخریب بیشتر دریاچه از طریق: توقف فوری هرگونه توسعه تحت اجرا و مطالعه، عدم توسعه محدوده تحت آبیاری و عدم تبدیل مناطق تحت آبیاری دیم به مناطق تحت آبیاری عادی، توقف تخصیص زمین های منابع طبیعی به افراد.
توسعه روش های صرفه جویانه آب (با صرفه جویی تا 25 درصدی) از طریق گسترش مناطق نمونه اجرای کشاورزی پایدار (IPCM) به 20 درصد از اراضی کشاورزی منطقه (شامل تغییر الگوی کشت)، اجرای یک پرو‍ژه در یکی از مناطق تحت حوضه ای برای ارزیابی اثرات قیمت گذاری آب بر مصرف آب، براساس تجربیات موفق بین المللی، ارایه مشوق به کشاورزان برای تغییر الگوی کشت به محصولات کشاورزی کم آب بر و جبران خسارت وارده به آن ها از طریق صندوق پایدار ملی ، کاهش مساحت اراضی تحت آبیاری ، حذف مناطق کشاورزی با بازدهی پایین و مشرف بالای آب و توقف هرگونه طرح های عمرانی آبی در حال مطالعه و در حال اجرا و هرگونه تخصیص آب بیش از سطح کنونی از دیگر بندهای این پیشنهادات است.
*** تالاب ارومیه گام های کوتاه مدت (با اثرات فوری)
گسترش سیستم های پایش شرایط موجود سیستم (از لحاظ هیدرولو‍ژیک، اکولوژیک، بهداشتی، توسعه ای و غیره)، آغاز فوری مطالعات امکان سنجی برای احیاء اکولوژیک بخش هایی از دریاچه پس از انجام ارزیابی دقیق اثرات زیست محیطی نتایج، همراه با انجام مطالعات امکان سنجی کاهش تبخیر سطح دریاچه، انجام اقدامات اجرایی برای حفظ سلامت مردم منطقه (مانند زیرساخت های کنترل باد، توجه به تاثیر برداشت نمک بر روستاهای اطراف محدوده های برداشت نمک) ، استقرار یک صندوق پایداری (صندوق احیاء دریاچه ارومیه) برای حمایت از سیستم های تشویقی و جبرانی برای کشاورزان و انجام اقداماتی جهت جبران خسارت جوامع محلی به علت اثرات اقدامات انجام شده
*** تالاب ارومیه گام های بلند مدت (که طی یک بازه زمانی 5 ساله نتیجه بخش خواهند بود)
احیای سطح آب دریاچه به 1274.1 متر بالاتر از سطح آب دریا برای حصول اطمینان از تداوم کارکردهای محیط زیستی دریاچه ، تدوین چشم انداز بلندمدت برای توسعه حوضه آبریز، آمایش سرزمین با درنظر گرفتن ارزیابی های اکولوژیک، انجام ارزیابی اثرات استراتژیک برای هرگونه طرح و برنامه توسعه ای در آینده
تداوم صرفه جویی بیشتر آب بر اساس درس های آموخته از اقدامات کوتاه مدت و انجام ارزیابی تجمعی محیط زیستی درمورد تمامی طرح های توسعه آب و شناسایی و مدیریت منفی ترین اثرات از دیگر پیشنهادات این بخش است.
همچنین متخصصان بر اقدامات جانبی برای تامین آب توصه کردند اما با انتقال آب حوضه به حوضه مخالف هستند.
علمی ( 3 ) **9014**1599
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 76]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن