تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بالاترين درجه دانايى، تشخيص اخلاق از يكديگر و آشكار كردن اخلاق پسنديده و سركوب ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814799281




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حاشیه نگاری سفر به سلطانیه - مینا افشاری


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

حاشیه نگاری سفر به سلطانیه - مینا افشاری زنجان - ایرنا - حاشیه نگاری سفر یک روزه خبرنگاران به شهر تاریخی سلطانیه.


به گزارش ایرنا، قرار بود ساعت 9 صبح خبرنگاران رسانه های جمعی سطح استان زنجان برای برگزاری نشست خبری مدیر کل میراث فرهنگی این استان به سمت شهر سلطانیه حرکت کنیم.
شهر سلطانیه در فاصله 45 کیلومتری شهر زنجان قرار دارد و می توان نیم ساعته به آنجا رسید.
حوالی ساعت 10 صبح بود که ما وارد شهر سلطانیه شدیم و مسیری را در پیش گرفتیم که از پیش به راننده گفته شده بود اما خبرنگاران از مقصد نخست حرکت بی اطلاع بودند.
10 دقیقه بیشتر طول نکشید که مینی بوس حامل خبرنگاران جلوی درب ورودی بنای چلبی اوغلی توقف کرد و کارشناس روابط عمومی بدون آنکه سخنی بگوید راه بنا را در پیش گرفت.
خبرنگاران که با این بنا غریبه نبودند راه خود را پیدا کرده و به سمت بنا حرکت کردند.
طی سالهای گذشته بنای چلبی اوغلی تفاوت بسیاری کرده و امروز می توان از آن به جای هتل 12 اتاقه سه ستاره استفاده کرد.
البته این اقداماتی که از قبل انجام شده و این بنای تاریخی و شگفت انگیز را که زمانی خانقاه بوده به هتلی شیک و مجلل تبدیل کرده است، در سال جاری به بهره برداری می رسد و مهمان می پذیرد.
بنای تاریخی چلبی اوغلی زمانی خانقاه صوفیان اهل سلطانیه بوده که مرید آنان یکی از شاگردان برجسته مولانا محسوب می شده و 12 شاگرد گرد شیخ براق جمع می شدند و به ریاضت و سماع می پرداختند.
شیخ براق از شاگرد چلبی بود که به سبب ارادت فراوان به شیخ چلبی، مشهور به چلبی اوغلی یا همان پسر چلبی شده است.
مقبره شیخ براق در بنایی بلند و با گنبدی زیبا در پشت خانقاه قرار گرفته و در نوع معماری برای خود صاحب حرف و حدیث بسیاری است.
راهنمایی که در مجموعه قرار دارد، خبرنگاران را از تاریخ و سرگذشت بنا آشنا می کند و از تخریب بیش از 70 درصد بنای خانقاه در طول تاریخ خبر می دهد.
آقای حیدری که به عنوان راهنما تمام سرگذشت و سرنوشت بنا را خوب می داند خبرنگاران را به دیدن یکی از اتاق های خانقاه که هم اکنون به کافی شاپ تبدیل شده دعوت می کند و ما با سالنی زیبا و شکیل آشنا می شویم که گرد و خاک گذشت زمان و بهره برداری نکردن روی تمامی میزها و صندلی های گرفته است.
حیدری درب یکی از اتاق هایی که به عنوان هتل آماده شده است را نیز می گشاید و از امکانات مجللی که برای هر اتاق تدارک دیده شده خبر می دهد و می گوید: زمانی هر یک از این 12 اتاق محل اسکان و خواب هر یک از شاگردان چلبی اوغلی محسوب می شد.
از کنار اتاق ها می گذریم و وارد تالاری می شویم که محل چله نشینی شاگردان شیخ برق بوده و مسیر ورودی و خروجی آن رو در روی هم قرار دارد و دو ستون به نوعی این مسیر را از محل اصلی چله نشینی جدا کرده است.
در ارتفاع سه متری همین سالن راهرویی قرار گرفته که محل حضور بانوان بوده و آنان می توانستند به راحتی در طبقه فوقانی سالن نشسته و به تماشا و یا بهره گیری از سخنان شیخ بپردازند.
خروجی همین سالن رو به حیاطی باز می شود که بقعه چلبی اوغلی در آن قرار گرفته، بنایی با ارتفاع 27 متر که فقط یک درب ورودی داشته و فاقد هر نوع پنجره ای است.
خبرنگاران از پلکان چوبی که در مقابل درب ورودی بقعه قرار گرفته بالا می روند و با ورود هر شخصی از درب کوچک چوبی تعبیه شده، زنجیر به در خورده و صدایی همچون کلون در بلند می شود و حاضرین را متوجه آن می کند.
با وجود آنکه بنا فاقد هر نوع پنچره ای است، اما داخل به طور کامل روشن است و گویا چندین چراغ را برای روشنایی آن به کار گرفته اند.
بیش از یک متر جلوی درب ورودی، در چوبی در کف زمین قرار گرفته که راهنما می گوید ورودی سردابی است که قبر چلبی اوغلی در آن وجود دارد.
راهنما به موضوع شگفت انگیز دیگری نیز اشاره می کند و خبرنگاران را به تماشای کف زمین بقعه که مثل سایر قسمت ها سنگ چین شده اما طراحی آن متفاوت است دعوت می کند و می گوید: برای رسیدن به کنار قبر که در در دو متری زیر زمین قرار دارد، باید از سرداب وارده شده و مسیری را که روی همین سنگ فرش ها نقش بسته است، طی کنی.
درب چوبی روز زمین را بر می دارم و با دالانی تاریک و تنگ مواجه می شوم که بقیه خبرنگاران نیز گرداگرد من جمع می شوند و یکی چراغ قوه موبایل خود را روشن می کند و حالا خبرنگاران می توانند ورودی دالانی را ببینند که به محل دفن چلبی اوغلی منتهی می شود.
راهنما می گوید: جنازه شیخ را برداشته اند و اکنون فقط قبر خالی در بقعه قرار دارد.
خبرنگاران که از بقعه پایین آمده و وارد حیاط پشتی می شوند، مسوول روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان زنجان خبرنگاران رابرای گرفتن عکس یادگاری دعوت می کند اما به دلیل نا مشخصی هر کسی که دوربین را در دست می گیرد، لنز آن را به سمت بالا نگاه می دارد و خبرنگاران با خنده رو به او می گویند، قرار است آنها عکس یادگاری بگیرد و گنبد بقعه جایی نیست که خبرنگاران کنار آن باشند.
حیدری خبرنگاران را به سمت ایوانی که میان دو سالن چله نشنین قرار گرفته و زمانی طاق بلندی داشته و همچنان آثار آن طاق پا برجاست دعوت می کند و معماری این قسمت را در نوع خود بی نظیر می خواند.
مقصد بعدی چشمه شاه بلاغی است، چشمه جوشانی که صدها درخت اطراف خود را سیراب می کند و به تفرجگاهی زیبا تبدیل شده است.
سه کیلومتر از شهر سلطانیه به طرف قیدار که خارج می شوی، به یک مسیر فرعی می رسی که سمت چپ قرار گرفته و فرمان خودرو را به همین جهت متمایل می کنی و پنج کیلومتر نرفته به سمت راست می پیچی و دو کیلومتر بالاتر می توانی استخرهایی را ببینی که به صورت پلکانی کنار هم ساخته شده اند و همگی از آب چشمه شاه بلاغی سیراب می شوند.
اطراف این استخرهای زیبا را درختان سرسبزی پوشانده و چند قایق تفریحی نیز در یکی از استخرها برای تفریح مسافران قرار گرفته است.
در همین زمان که خبرنگاران به تماشای مناظر زیبا و بهاری اطراف چشمه شاه بلاغی ایستاده اند، یحیی رحمتی مدیر کل میراث فرهنگی استان زنجان نیز سر می رسد و به گرمی با تمام خبرنگاران احوالپرسی می کند.
چند دقیقه پس از گرفتن عکس یادگاری دوباره خبرنگاران در کنار چشمه شاه بلاغی با حضور مدیرکل همگی سوار ماشین ها شده و به سمت مقصد نهایی که همان گنبد نیلگون سلطانیه است، راهی می شویم.
گنبد سلطانیه در وسط زمینی به مساحت 14 هکتار قرار گرفته و به تازگی محل ورودی گردشگران از درب غربی به درب شمالی که زمانی اصلی ترین ورودی ارگ بوده منتقل شده است.
خبرنگاران نیز از همین درب شمالی وارد می شوند و مسیر حرکت به سمت گنبد را در پیش می گیرند که در همین حال مدیر کل تمامی آنان را فرا می خواند و لازم می داند توضیحاتی را در زمینه همین درب شمالی بدهد.
رحمتی می گوید پس از حفاری های انجام شده، در طول مسیری که به سمت گنبد حرکت می کند، با بنایی جدید مواجه شده اند و نتیجه حفاری ها نشان داده که ارگ سلطانیه صاحب برج و باروی دومی نیز هست.
طی مسیری که خبرنگاران به سمت گنبد در پیش می گیرند مدیرکل میراث فرهنگی توقف می کند و به پایه ستون هایی اشاره می کند که اطراف مسیر را گرفته اند و پایه ستون ها که تمام می شود محلی همچون اتاق کوچکی وسط راهرو ظاهر می شود و رحمتی بار دیگر از معماری خاص ورودی ارگ سلطانیه می گوید.
کمی جلوتر که رفتیم به همان برج و باروی دوم که به تازگی در حفاری ها کشف شده رسیدیم.
رحمتی ما را به تماشای دیوار سنگی نیمه دایره ای که در ابتدای همین برج و بارو قرار داشت، فرا خواند و گفت: باید مطالعات و تحقیقات لازم در مورد این برج و باروی دوم انجام شود، تا بتوان از کارآیی آن مطلع شد.
مدیر داخلی فنی ارگ سلطانیه که کنار مدیر کل ایستاده است ادامه توضیحات در زمینه برج و بارو و حفاری های انجام شده را در اختیار می گیرد و می گوید حفاری تمام ارگ و رسیدن به همه بناهایی که در این منطقه قرار داشته زمان و هزینه زیادی می خواهد.
رحمتی میکروفن را از شمشیری گرفته می گوید: زمانی تمام این منطقه شهر مغول ها بوده، طی گذشت زمان و ساخت ساز بناهای جدید بر روی بناهای قدیمی شهر اصلی سلطانیه به زیر خاک رفته است.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان می گوید: حفاری کار حساسی است و انجام دقیق و کارشناسی آن نیازمند گذشت زمان است.
خبرنگاران که گویا برای نخستین بار به گنبد سلطانیه آمده باشند، مبهوت شگفتی این بنای عظیم تاریخی شده اند.
زمانی خانه های مردم دیوار به دیوار گنبد سلطانیه بود و ارگ سلطانیه بخشی از منطقه مسکونی شهر محسوب می شد، اما با گذشت زمان و عقب نشینی خانه ها به اجبار اداره کل میراث فرهنگی، محدوده 14 هکتاری آن مشخص شده و طی حفاری های کلانی که تا کنون انجام شده است، علاوه بر کشف سکه های تاریخی، بناهای دوره ایلخانی بسیاری از دل خاک سر بیرون آورده اند.
با تمام حفاری ها و اقدامات انجام شده، رحمتی می گوید: تمام کارهای انجام شده برای حفاری در این بنا به یک هزارم کاری که باید انجام شود نیز نمی رسد و باید با توان بیشتری برای حفاری این منطقه تلاش کرد.
7319/522
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 54]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن