تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 20 مرداد 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دين را پناهگاه و عدالت را اسلحه خود قرار ده تا از هر بدى نجات پيدا كنى و بر هر دشم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سایت ایمالز

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1810400293




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نگاهی به کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی (2)


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

نگاهی به کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی (2) قم - ایرنا- کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی ، یکی از مهمترین کتابخانه های کشور که به همت مرحوم آیت الله مرعشی نجفی از مراجع تقلید پایه گذاری شد.


گنجینه نسخه های خطی:
درحال حاضر تعداد نسخه های خطی کتابخانه 80 هزار نسخه در 40 هزار عنوان است که ٦٥ درصد آن به عربی و بقیه به فارسی و اندکی ترکی، اردو، تاتاری، حبشی، پهلوی، چینی، سریانی، آشوری، قبطی مغربی، بودایی، برمه و لاتین است.
این تعداد نسخه خطی هیچ گاه ثابت نیست و به طور متوسط هر سال بیش از ٧٥٠ تا ١٠٠٠ نسخه خطی نفیس گزینش شده خریداری و یا اهدایی به این گنجینه افزوده می شود.
این نسخه ها در موضوعات مختلفی چون فقه و اصول، کلام و عقاید، منطق و فلسفه، عرفان و تصوف، حدیث، تفسیر و علوم قرآن، ادبیات، اخلاق، طبیعیات، تراجم و رجال و درایه، انساب، علوم غریبه و اعداد، فیزیک، شیمی، ریاضی، جغرافی، هیات، و نجوم، طب، موسیقی است.
در میان این ذخایر نسخه های منحصر به فرد بسیاری به خطوط مؤلفان مشهور اسلامی و یا با اجازات آنان مزین است.
کهن ترین نسخه بدون تاریخ این گنجینه در حال حاضر بخشی از قرآن کریم به خط کوفی از اواخر سده دوم و سوم هجری است و نیز قدیمی ترین نسخه های تاریخ دار دو جز ازقرآن کریم به خط کوفی از علی بن هلال، مشهور به ابن بوّاب، است که در بغداد در سال ٣٩٢ق کتابت شده است.
همچنین دو جلد تفسیر التبیان شیخ طوسی و نهج البلاغه شریف رضی در سال ٤٦٩ق اصلیترین و کهن ترین نسخه موجود در جهان از دیگر ذخایر این کتابخانه است.
نسخه های فراوان بسیار کهن و نفیس دیگری در این گنجینه وجود دارد که در سده های ششم هجری به بعد کتابت شده و تعداد بی شماری از آنها نسخه اصل و تاکنون به چاپ نرسیده است.
این گنجینه مهمترین و بزرگترین بخش کتابخانه است که آن را از دیگر کتابخانه ها متمایز ساخته و شهرت و اعتبار و جایگاه ویژه ای دارد.

گنجینه نسخه های عکسی (تصویری) :
مشتمل بر بیش از چهار هزار مجلّد که از نسخه های خطی نفیس موجود در کتابخانه های خارجی، و اندکی از کتابخا نه های داخلی، تهیه شده است.
تاکنون دو جلد از فهرست نسخه های عکسی این گنجینه شامل هزار نسخه عکسی چاپ و منتشر گردیده است.

گنجینه میکروفیلم و میکروفیش :
از دو بخش تشکیل شده است: نخستین بخش میکروفیلم هایی است که از بیش از چهارهزار نسخه خطی نفیس موجود در کتابخانه های بزرگ خارجی و اندکی از داخل کشور تهیه شده؛ و بخش دیگر نسخه های خطی نفیس موجود در گنجینه این کتابخانه است، که تا امروز تعداد آنها 15هزار حلقه رسیده است.

گنجینه اسناد مکتوب :
دراین گنجینه بیش از 100 هزار سند دستنویس از پنج سده قبل تاکنون وجود دارد که شامل احکام شاهان و امیران و حاکمان، اجازات حدیث به خطوط علمای بزرگ، عقدنامه ها، اسناد تملیکی و غیر آنهاست و نیز
نامه هایی به خطوط علما و مراجع بزرگ، از جمله دهها نامه از حضرت امام خمینی(ره) و دیگر رهبران مذهبی جهان اسلام، در میان آنها موجود است که از سالهای ١٣٣٨ق تا زمان حیات مؤسس و بنیانگذار کتابخانه به ایشان نوشته اند.

نمایشگاه دائمی نمونه هایی از نسخه های نفیس خطی کتابخانه :
در این نمایشگاه تعدادی از نسخه های بسیار نفیس خطی کهن، هنری، علمی، خطوط خوشنویسان، نسخه های اصل به خطوط مؤلّفان آنها از بیش از یکهزار سال قبل تا عصر حاضر نگهداری می شود که ویژه میهمانان بازدیدکننده از کتابخانه است.

گنجینه آثارعلمی مکتوب و غیر مکتوب بنیانگذارکتابخانه :
در این گنجینه آثار تألیفی آیت الله مرعشی، که در موضوعات مختلف علمی است، همچنین نمونه هایی از نسخه های چاپی که ایشان آنها را با دست خود حاشیه نویسی کرده اند، و نیز نمونه هایی دیگر از آثار تألیفی چاپ شده ایشان به ضمیمه البسه و لوازم شخصی آن بزرگوار در آخرین روزهای حیات نگهداری می شود و مورد بازدید میهمانان کتابخانه قرار می گیرد.

گنجینه نسخه های چاپی بسیار کهن :
در این گنجینه حدود یک میلیون جلد نمونه هایی از نسخه های چاپی بسیار کهن و نفیس قرار دارد که مشتمل بر نسخه هایی به عربی، فارسی، ترکی، لاتین و ارمنی است، که در سده های دهم و یازدهم هجری چاپ شده اند.
القانون و النجاة ابن سینا، به عربی، چاپ ١٥٩٣م تحریر اقلیدس، از خواجه نصیرالدین طوسی، به عربی، چاپ رم ١٥٩٣م; نزهة المشتاق، شریف ادریسی، به عربی، در جغرافی، چاپ رم ١٥٩٢م؛ و نیز نسخه هایی از انجیل به لاتین و ارمنی چاپ سده های ١٦ و ١٧م؛ تقویم التواریخ، به ترکی، از کاتب چلبی، مؤلّف کشف الظنون، چاپ قسطنطنیه به سال ١١٤٣ق؛ جهان نما، به ترکی، از کاتب چلبی، چاپ قسطنطنیه در سده ١٢ق؛ کلیات سعدی در دو جلد چاپ کلکته هند سال ١٢٠٥ق/١٧٩١م؛ گلستان سعدی خط اختراعی مقطّع ملکم خان ناظم الدوله چاپ لندن ١٣٠٢ق؛ ترجمه کتاب شرایع الاسلام محقّق حِلّی به زبان روسی در دو جلد از م.الف. کاظم بیک چاپ سن پترزبورگ روسیه ١٨٦٢م از جمله کتابهای چاپی کتابخانه است.

گنجینه نسخه های چاپ سنگی نادرو کمیاب :
در این گنجینه، نسخه های چاپ سنگی نادر و کمیاب به زبانهای فارسی، عربی، ترکی، اردو، ازبکی، تاتاری و... وجود دارد که اوایل سده سیزدهم به بعد در ایران و چند کشور دیگر چاپ شده است و تعداد آنها به بیش از 30 هزار جلد می رسد.

گنجینه های مرکزی کتابهای چاپی فارسی، عربی، ترکی،اردو و غیرلاتین :
این گنجینه ها به علت گستردگی و حجم بالای کتابهای آن، در حال حاضر صدها هزار مجلد است.
گنجایش کتاب در این گنجینه ها در مرحله نخست یک و نیم میلیون جلد و در مراحل بعدی با استقرار قفسه های ریلی بالغ بر پنج میلیون جلد می رسد.

گنجینه روزنامه ها و مجلات ادواری :
در این گنجینه تاکنون بیش از دو هزار و 500 عنوان مجله و روزنامه به زبان های فارسی و عربی و ترکی و اردو وجود دارد که در میان آنها تعدادی از مجلات و روزنامه های چاپ سنگی از عصر قاجار و نیز مجلاتی قدیمی به زبان عربی چاپ کشورهای اسلامی از صد سال قبل به چشم می خورد.

گنجینه فهارس نسخه های خطی اسلامی کتابخانه های جهان:
در این گنجینه فهارس نسخه های خطی اسلامی بیش از 60کتابخانه در جهان، به زبانهای مختلف وجود دارد که یکی از گنجینه های تخصصی کتابخانه است و در نوع خود از کامل ترین و کم نظیرترین آرشیوها به شمار می آید.
همچنین کتابهای علوم کتابداری، اطلاع رسانی، کتابشناسی و کتاب پژوهی در این گنجینه موجود است، که بیشتر مورد استفاده فهرست نگاران نسخه های خطی کتابخانه و نیز پژوهشگران مرکز دائرة المعارف کتابخانه های جهان قرار می گیرد.

آرشیو کتب ممنوعه:
در این مجموعه کتابهای ممنوعه که باعث گمراهی افراد می شوند گردآوری شده و از دسترس عموم دور نگاه داشته شده است.
تنها محققان و پژوهشگرانی که در نقد و ردّ آنها بررسی و تحقیق می نمایند و مورد تأیید کتابخانه هستند، از این آرشیو استفاده می کنند. کتابهای این آرشیو مشتمل بر کتب گروهکهای ملحد و ضدمذهب، مسلکهای غیرشناخته شده و غیررسمی و کتبی که بر ضدّ اسلام و علیه پیامبران و ائمه اطهار (ع) نوشته شده است.

گنجینه اطلس ها و نقشه های جغرافیایی:
در این گنجینه تعدادی از نقشه های جغرافیایی قدیم و جدید و اطلسهای کشورهای جهان و نیز منابع و مراجع جغرافیایی و نقشه برداری به زبانهای مختلف جمع آوری گردیده است.

مرکز قم شناسی:
مجموعه کتاب ها یا مقالاتی که درباره قم به زبانهای مختلف نوشته شده در این بخش گردآوری شده و به زودی دوره کامل کتاب انوارالمشعشعین در تاریخ قم که نخستین جلد آن در سالهای دور با چاپ سنگی منتشر شده و دو جلد دیگر آن که چاپ نگردیده است در این مرکز چاپ و منتشر خواهد شد.
همچنین کتاب تحفةالفاطمیین فی احوال قم و القمیّین به فارسی در دو جلد بزرگ که تاکنون چاپ نشده است به زوید چاپ و منتشر می گردد. البته بخش هایی از این کتاب در فصلنامه میراث شهاب این کتابخانه آمده است، و نیز کتاب کوچک: وقایع قحط سالی قم به فارسی نیز چاپ و منتشر خواهد شد.

بخش تبارشناسی:
در این بخش بیشترین منابع درباره علم نسب به زبانهای مختلف گردآوری شده و در نظر است به تصحیح و تنظیم و نشر آثار مؤسس کتابخانه بپردازد؛ چرا که در این علم سرآمد بوده اند و تألیفات ارزنده ای دارند به زودی شرح کتاب عمدةالطالب فی انساب آل ابیطالب (ع) که یکی از آثار ارزنده ایشان است، در چند جلد چاپ و منتشر خواهد شد.
همچنین تاکنون بیش از ١٠ عنوان از آثار دانشمندان مشهور علم نَسب به عربی از سوی این کتابخانه چاپ و منتشر شده است. ک/4
/7402/ 550/
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن