محبوبترینها
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
مشاوره حقوقی تلفنی با کمترین هزینه
مشاوره حقوقی تلفنی با کمترین هزینه
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1803918150
نگاهی به عقاید موسس اخوان المسلمین از زنان تا سیاست حسن البنا چون سیدجمال خود را سلفی میخواند/رابطه البنا و آیتالله کاشانی
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: نگاهی به عقاید موسس اخوان المسلمین از زنان تا سیاست
حسن البنا چون سیدجمال خود را سلفی میخواند/رابطه البنا و آیتالله کاشانی
نخستین کسی که کلمه «سلفی» را رسانهای و جهانی کرد سیدجمال الدین اسدآبادی است. امام حسن البناء نیز با تاثیر از وی میگفت «نحن سلفیون» اما معنای سلفیگری در اندیشه حسن البنا با آنچه در اذهان افکار عمومی وجود دارد متفاوت است.
به گزارش خبرگزاری فارس، عواملی چند در تکوین ساختار فکری حسن البنا موثر بوده است که پایگاه اینترنتی «اخوت» به بخشهایی از آن پرداخته است. اندیشههای صوفی گرایانه و طریقتی نزد حسن البنا حسن البنا در خاطراتش میگوید که در 12 سالگی در حلقه ذکر صوفیان طریقه «حصافیه» شرکت میکرده و تحت تاثیر افکار شیخ این طریقت واقع شده است؛ این تاثیر در تکوین فکری و شخصیتی او نقش کلیدی داشته است. البته اختلاف بسیارى بین برداشت او از صوفیگرى و دیگران وجود داشت؛ او تصوف را وسیلهاى براى تعالى روح و پیدا کردن توان مبارزه تلقى مىکرد. البنّا یک صوفى بود و صوفى هم ماند، ولى صوفیگرى او شیوه مخصوصى بود که در آن اصلاح همه جانبه با ابزار مذهب در نظر گرفته شده بود. تاثیر جریان اصلاحطلب سیدجمال اسدآبادی و محمد عبده در حسن البنا البنا در کتاب «مذاکرات الدعوة و الداعیة» حرکت خود را استمرار راه سیدجمال و عبده می داند. سیدجمال اسدآبادی در دست گرفتن حکومت را مهمترین ابزار در جهت هدف خود یعنی بازگشت به خویشتن میدانست، اما شاگردش محمد عبده بر عنصر تربیت تاکید میکرد. حسن البنا میخواست هردوی این عناصر را ترکیب کند. یعنی هم روش انقلابى و هم روش اصلاحى؛ او معتقد بود اسلام میان شیوههای اصلاحی و انقلابی، پیوند انعطاف پذیری برقرار کرده است. برای وی بیش از هرچیز بازسازی مرجعیت و رهبری امت اسلام که منجر به وحدت و استمرار حرکت اسلامی میشد، اهمیت داشت. البنا بر این باور بود که تکوین جماعت الهی و هسته اولیه داعیان اسلامی، مرحله اول حرکت به سوی اصلاح جامعه است. وی اصلاح فرد مسلمان را هسته مرکزی برنامههای اصلاحی امت اسلامی و زیربنای حاکمیت اسلام بر جامعه میدانست. او میگفت تمام شیوههای اصلاحی باید در خدمت زندگی جدید و طرح تغییر انقلاب جامعه باشد. تاثیرات سلفیه بر تفکرات البنا حسن البنا شاگرد رشید رضا بود و بسیار از وی تاثیر پذیرفت. در حقیقت او از آغازگران سنتگرایی دارای عقیده سلف خالص بود البته باید خاطرنشان کرد که معنای سلفیگری در اندیشه حسن البنا با آنچه در اذهان افکار عمومی وجود دارد متفاوت است. مراد حسن البناء از سلفیت آن است که ما اهل سنت حقیقی هستیم و درصدد بازگشت به اندیشههای سلف، قرآن، اسلام اصیل محمدی و واقعی هستیم. «سلفی» در زبان جمال الدین اسدآبادی هم همین معنای بازگشت به اسلام اصیل را دارد. نخستین کسی که کلمه «سلفی» را رسانهای و جهانی کرد سیدجمالالدین اسدآبادی است. امام حسن البناء نیز با تاثیر از وی می گفت «نحن سلفیون». البنا یک «مصلح» به معنى واقعى بود. او هیچگاه روى مسائل دینى به شیوه الازهر، با آن توضیحات و تبیینات نظرى، کار نکرد. او یک مرد «روحانى» به شکل متداول و سنتى نبود. البنا از اینکه درگیر مباحث پیچیده و طولانی کلامی شود پرهیز داشت. او معتقد بود زمان، زمان عمل است. تمامى اتکاى او براى بیان عقاید، قرآن است و بس. او برای تبیین عقایدش، علاقه ای به استفاده از فلسفه و تئوری های رنگارنگ و ایسم های مختلف نداشت. او درک ویژهاى از قرآن داشت: «رهنموهاى قرآن قابل درک و فراگیر بوده و تمامى ابعاد زندگى انسان را در این جهان و دنیاى دیگر در بر مىگیرد، و کسانى که مىاندیشند این رهنمودها تنها به مسائل فردى و اخلاقى بر مىگردند، دچار اشتباه شدهاند» و در مجموع می توان گفت اندیشه البنا ماهیت اصلاحی اعتدالی دارد. حسن البنا و تقریب مذاهب اسلامی حسن البنا در «اصول العشرون» به روشنی تکفیر افراد و جامعه را رد کرده و بر لزوم وحدت اسلامی تاکید می کند؛ حسن البنا معتقد است: «بدترین چیزی که مسلمانان بدان گرفتار آمدهاند، تفرقه و اختلاف و بنیان پیروزیشان محبت و وحدت است...اختلاف هرگز نمیتواند میان ما و ارتباط قلبیمان حائل شود و از تبادل محبت و همکاری در راه خیر جلوگیری کند ... مگر از ما خواسته نشده برای برادران خویش چیزی را بخواهیم که برای خود میخواهیم؟ پس اختلاف برای چیست؟ چرا ما در جوی آکنده از صفا و صمیمیت به تفاهم نرسیم، در حالی که عوامل تفاهم وجود دارد؟» حسن البنا در جایی دیگر وحدت امت را بنیان نظام اجتماعی اسلام دانسته و مینویسد: «مقصود از برادری این است که دلها و جانها را به وسیله عقیده با یکدیگر پیوند دهیم. عقیده محکمترین و ارزشمندترین رابطه است. برادری، یار ایمان و تفرقه، یاور کفر است. بنیاد اقتدار وحدت است و وحدت بدون دوست داشتن ممکن نیست.» شیخ حسن البنا مذهب شیعه امامیه را به رسمیت شناخت و از علمای بزرگ الازهر مانند مرحوم شیخ محمود شلتوت در به رسمیت شناختن مذهب شیعه جعفری به عنوان مذهب پنجم مسلمانان پیروی کرد. روبیر جکسون نویسنده آمریکایى در کتابش درباره حسنالبناء می گوید: «اگر عمر این مرد طولانى مىشد، ممکن بود مصر به موفقیتهاى زیادى نایل آید. به ویژه اگر حسنالبناء و آیتاللَّه کاشانى رهبر ایرانى به اجراى توافق خود موفق مىشدند که به اختلاف میان شیعه و سنى پایان دهند.» استاد شیخ عمر التلمسانى، دیدگاه شهید حسنالبنا درباره شیعه و سنى را چنین بیان مىکند: «امام(رض) توجه خاصى به وحدت اسلامى داشت. در سالهاى دهه 40 آقاى قمى - که یک عالم شیعى بود - در ساختمان مرکزى اخوان، بهعنوان میهمان اقامت داشت. در آن هنگام امام شهید، بهطور جدى در راه تقریب بین مذاهب اسلامى مىکوشید تا دشمنان نتوانند از جدایى مسلمانان سوءاستفاده کرده و وحدت امت اسلامى را از بین ببرند. روزى از امام درباره مسئله اختلاف بین شیعه و سنى سئوال کردیم. ایشان ما را از ورود در این قبیل مسائل منع کرد و گفت که مسلمانان نباید خود را با این قبیل مسائل مشغول کنند و باید متوجه باشند که دشمنان اسلام، از این قبیل مسائل براى آتش افروزى و ایجاد فتنه بهره مىگیرند! امام حسن البنا(رض) فرمود: بدانید که اهل سنت و شیعه همگى مسلمانند و کلمه توحید: لا اله الا الله و اشهد ان محمد رسول الله همه آنان را گرد هم مىآورد و در این اصل اساسى عقیدتى، شیعه و سنى یکسانند و به هم مىرسند؛ اما اختلاف در میان این دو جناح، در فروع و در مسائلى است که مىتوانیم آنها را هم به هم نزدیک کنیم.» حسن البنا و سیاست البنا معتقد است: «اسلام عبادت است و قیادت، دین است و دولت، روحانیت است و عمل، نماز است و جهاد، کتاب است و شمشیر، و هیچ کدام از اینها از دیگری جدا نیست. اجرای اهداف الهی از راه قدرت میسر است و نه تنها از راه تلاوت قرآن.» او میافزاید: «در اسلام این سخن نادرست است که "آنچه از آن قیصر است از آن اوست و آنچه از آن خداست برای خداست" اسلام چنین میآموزد که قیصر و هرچه از آن اوست، از آن خداوند قهار است.» البنا در جایی دیگر میگوید: «به صراحت و با صدای بلند اعلام می کنم که مسلمانیِ مسلمان کامل نیست مگر اینکه سیاسی باشد» او اضافه میکند: «اکنون که میبینیم تشریع اسلامی در یک وادی است و قانونگذاری عملی و اجرایی در وادی دیگر، خودداری مصلحان از مطالبه حکومت جنایت است ... حکومت قلب همه اصلاحات اجتماعی است ... تا دولت اسلامی آزاد تشکیل نشود همه مسلمانان گناهکارند!» البنا در دوران فروپاشی و انحلال خلافت عثمانی توسط «کمال اتاتورک» زندگی میکرد. از دیدگاه او بازگشت خلافت و حاکمیت شرع الهی باید غایت اهداف و آرمانهای هر جنبش اسلامی باشد. البنا به وحدت امت اسلامی به عنوان گام اولیه بازگشت خلافت اسلامی، اعتقاد راسخ داشت. البنا آرزو داشت که دولت اسلامى را نخست در مصر پیاده کند و از آنجا، به سراسر جهان اسلام گسترش دهد. او معتقد بود دموکراسی و دولت انسان گرا و جامعه مدنی غربی، نباید بدیل و جانشین دولت و جامعه اسلامی باشد. در اندیشه سیاسی حسن البنا سازمان نظام سیاسی بر سه اصل اساسی متکی است: قرآن به عنوان قانون اساسی؛ نظامی شورایی؛ التزام حاکم به تعالیم اسلامی و اراده مردم. حاکم باید مسلمان، مرد، بالغ، عاقل، رشید، سالم، عالم به فقه اسلامی، عادل، متقی و مدیر باشد، همچنینی لازم نیست حاکم قریشی باشد. حسن البنا رابطه ی زمامدار و ملت را یک قرارداد اجتماعی می داند که در آن زمامدار نقش خادم ملت را دارد، لذا با حکومت موروثی کاملا مخالف است. در اندیشه حسن البنا حکومتی که از راه غلبه و زور مثل کودتا به دست آید مشروع نیست و احترامی ندارد. در راه ایجاد نهضت اسلامی فراگیر البنا همواره در آرزوی ایجاد یک نهضت اسلامیِ فراگیر بود که محصور در مرزهای جغرافیایی نباشد. در این راستا در رساله «بین الامس والیوم» به پژوهش درباره علل انحطاط جهان اسلام میپردازد تا در پرتو این مطالعات، اشتباهات گذشته و تجربه انحطاط جهان اسلام را تبیین و به روند برپا نمودن نهضت اسلامی کمک کند، تا تجربیات تلخ انحطاط و فروپاشی جهان اسلام دگربار تکرار نشود. علل انحطاط مسلمین او علل انحطاط این گونه برمیشمرد: «اختلافات سیاسی و نژادی و منازعه بر سر مقام»، «اختلافات مذهبی و فروپاشی وحدت اسلامی»، «دنیاطلبی و فرورفتن در لذتهای دنیوی و فراموشی فرهنگ جهاد و شهادت»، «دور شدن از فرهنگ علم خواهی و عدم کسب فنون و علوم جدید»، «مغرور شدن حاکمان مسلمان و عدم اهتمام به امور مسلمین»، «پیروی کورکورانه از دولت های قدرتمند و زورگو و تقلید از فرهنگ غربی». روش حسن البنا در برپایی نهضت اسلامی روش حسن البنا در چندمرحله شکل می گیرد: مرحله تبلیغ و دعوت: در این مرحله افکار و معارف آیین اسلام، به جامعه معرفی و تبلیغ میشود. مرحله تشکل: در این مرحله یاران نهضت اسلامی انتخاب و سازماندهی می شوند تا ضمن تقویت روند تبلیغات اسلامی، زمینه را برای ظهور دولت اسلامی فراهم سازند. مرحله ایجاد دولت اسلامی: در این مرحله نظام سیاسی اسلامی برپا و احکام الهی اجرا میشود. مرحله احیای خلافت اسلامی : در این مرحله یک حکومت اسلامی فراگیر برپایه نظام خلافت ایجاد میشود. در طرح البنا ابتدا کشورهای اسلامی با تشکیل ائتلاف های سیاسی، امنیتی، اقتصادی و فرهنگی گام به گام، به سوی ادغام و انسجام تحت پرچم واحد «خلافت اسلامی» حرکت خواهند نمود. سپس با تشکیل «حکومت واحد اسلامی» رهبر یا خلیفه خود را، از میان افراد صالح و متعهد و آگاه به شریعت اسلامی و پایبند به احکام قرآنی و سیره نبوی، ـ بدون در نظر داشتن ملیت و یا سرزمین آن ـ انتخاب خواهند نمود. حسن البنا و قضیه فلسطین قضیه فلسطین و مبارزه با انگلیس و صهیونیست ها از جمله قضایای محوری در اندیشه سیاسی و مبارزاتی حسن البنا و اخوان المسلمین بوده است. در جنگ رژیم صهیونیستی و اعراب و حادثه تقسیم فلسطین و تأسیس دولت غاصب اسرائیل در سال 1948 م، حسن البنا به عنوان رهبر اخوان، تمام امکانات و ظرفیتهای تشکیلاتی سازمان را در خدمت آزادی فلسطین قرار داد و در راه بسیج مسلمانان و مجاهدین عرب از هیچ تلاشی فروگذار نکرد و سرانجام هم جان خود را در این راه مقدس فدا نمود. مبارزه البنا با استعمار انگلیس و حضور مجاهدین اخوان المسلمین در جبهه های نبرد فلسطین علیه صهیونیست ها در سال 1948 م، عامل اصلی صدور فرمان انحلال جماعت اخوان المسلمین و ترور حسن البنا توسط دولت مصر بوده است. زن در اندیشه حسن البنا در طرح البنا اهتمام به امور زنان و ارتقای جایگاه آنان، مکان ویژهای دارد. البنا در زمانی که مصر عرصه فعالیت جنبشهای آزادی زنان با حمایت همه جانبه استعمار انگلیس در پوشش نهضتهای روشنفکری بود، با تأسیس تشکیلات «اخوات المسلمات» گام مهمی در نهضت ارتقای سطح فرهنگی، سیاسی و اقتصادی زنان مصری برداشت. این تشکیلات، بعدها به عنوان الگو و پیشگام نهضت زنان در جهان اسلام مطرح شد. از نظر البنا ارتقای سطح معرفتی زنان مسلمان، بخشی از روند عملیات تحول جامعه اسلامی است. از دید او بدون ارتقاء جایگاه نیمی از جامعه یعنی زنان، موفقیت نهضت اسلامی ناممکن است. ******** منابع: پیام بیداری، مجموعه رسائل امام حسن البنا، ترجمه مصطفی اربابی، نشر احسان دین و دولت در اندیشه شهید حسن البنا، جابر رزق، ترجمه محمد جواد حجتی کرمانی، انتشارات اطلاعات میشل، ریچارد؛ تاریخ جمعیت اخوان المسلمین از آغاز تا امروز، ترجمه ی سیدهادی خسروشاهی، تهران، انتشارات وزارت خارجه اخوان المسلمین، سیدهادی خسروشاهی، انتشارات اطلاعات زندگی و مبارزه نواب صفوی، سید هادی خسروشاهی، انتشارات اطلاعات انتهای پیام/س
92/12/21 - 13:53
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 99]
صفحات پیشنهادی
موسسه نمایشگاهها باید از سمت اجرا به سوی سیاستگذاری تغییر مسیر دهد
فرهنگ و ادب ادیبات ایران تکریم و معارفه مدیرعامل موسسه نمایشگاههای فرهنگی-3 موسسه نمایشگاهها باید از سمت اجرا به سوی سیاستگذاری تغییر مسیر دهد مدیرعامل جدید موسسه نمایشگاههای فرهنگی در مراسم معارفه خود گفت میتوان با بسترسازی مناسب موسسه نمایشگاههای فرهنگی را قدری از حوزهفراخوان تقاضای بن کتاب برای نهادها و موسسات علمی منتشر شد
فراخوان تقاضای بن کتاب برای نهادها و موسسات علمی منتشر شد تهران- ایرنا- مشاور معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از آغاز دریافت تقاضاهای نهادها و موسسات علمی برای دریافت بن کتاب خبر داد به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات ایرنا همایون امیرزاده روز سه شنبه با اعلام این خبر افزودفراخوان درخواست بن کتاب برای نهادها و موسسات علمی اعلام شد
فراخوان درخواست بن کتاب برای نهادها و موسسات علمی اعلام شدنهادها و موسسات دولتی فرصت دارند تا پایان 20 فروردین ماه 1393 تقاضاهای خود مبنی بر دریافت بن کتاب را به معاونت امور فرهنگی ارسال کنند به گزارش خبرگزاری فارس همایون امیرزاده مشاور معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد ااعلام فراخوان درخواست بن کتاب برای نهادها و موسسات علمی
اعلام فراخوان درخواست بن کتاب برای نهادها و موسسات علمی فرهنگ > ادبیات - نهادها و موسسات دولتی فرصت دارند تا پایان 20 فروردین 1393 تقاضاهای خود مبنی بر دریافت بن کتاب را به معاونت امور فرهنگی ارسال کنند به گزارش ستاد اطلاع رسانی بیست و هفتمین نمایشگاه بینالمللروایتی نو از عکاسی درباره زنان / برپایی نمایشگاه «خواهش حوا» در گالری محسن
روایتی نو از عکاسی درباره زنان برپایی نمایشگاه خواهش حوا در گالری محسن فرهنگ > تجسمی - نمایشگاه عکسهای سروش میلانیزاده با عنوان خواهش حوا در گالری محسن برپاست به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین میلانیزاده پیش از این با پرفورمانس «زن رویا کابوس»زنان باید به حقوق خود آگاهی داشته باشند
زنان باید به حقوق خود آگاهی داشته باشند قزوین - ایرنا- مدیرکل دفتر بانوان و خانواده گفت زنان باید در زمینه های مختلف از آگاهی های لازم برخوردار و نسبت به حقوق خود آگاه باشند به گزارش ایرنا طاهره بیگم سیدی روز دوشنبه در جلسه کارگروه بانوان و خانواده افزود 31 فروردین ما 93 مقحجت الاسلام والمسلمین حسنی اسطوره مقاومت آذربایجان غربی است
نماینده آذربایجان غربی در مجلس خبرگان حجت الاسلام والمسلمین حسنی اسطوره مقاومت آذربایجان غربی است خبرگزاری رسا ـ نماینده آذربایجان غربی در مجلس خبرگان گفت بایستی تجلیل و نکوداشت خاصی از زحمات و خدمات و مجاهدت های حجت الإسلام و المسلمین حاج آقای حسنی امام جمعه سابق ارومیه و نمادعربستان گروه اخوان المسلمین،النصره و داعش را در فهرست گروه های تروریستی این کشور گنجاند
عربستان گروه اخوان المسلمین النصره و داعش را در فهرست گروه های تروریستی این کشور گنجاند عربستان سعودی از گروه اخوان المسلمین النصره و داعش به عنوان گروه های تروریستی نام برد به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران وزارت کشور عربستان سعودی روز جمعه اعلام کرد ریاض گروه اخواستقبال امارات از تروریست خواندن اخوان المسلمین توسط عربستان
استقبال امارات از تروریست خواندن اخوان المسلمین توسط عربستانامارات متحده عربی از اقدام عربستان سعودی در درج اخوان المسلمین در لیست گروههای تروریستی استقبال کرد به گزارش فارس به نقل از تلویزیون اسکای نیوز عربی کشور امارات متحده عربی اقدام عربستان سعودی در درج نام جماعت اخواناعلام جنگ ارتش آزاد به اخوان المسلمین
وضعیت مخالفان اسد در سوریه تغییر کرد اعلام جنگ ارتش آزاد به اخوان المسلمین نیروهای مشترک ارتش آزاد تصمیم به انحلال تمامی شاخههای نظامی و امنیتی وابسته به جماعت اخوان المسلمین در سوریه گرفته و دستور به مصادره تمامی سلاحها و انبارهای تسلیحاتی که این جماعت در سوریه تحت کنترل خود دتظاهرات حامیان اخوان المسلمین در شهر فیوم به خشونت کشیده شد/دو کشته در قاهره
تظاهرات حامیان اخوان المسلمین در شهر فیوم به خشونت کشیده شد دو کشته در قاهره شبکه اسکای نیوز از زخمی شدن 5 تن در جریان تظاهرات حامیان اخوان المسلمین در شهر فیوم خبر داد به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران شبکه اسکای نیوز گزارش داد تظاهرات حامیان اخوان المسلمین در شهراظهارات متناقض درباره کشته شدن هفت هوادار اخوان المسلمین در قاهره
اظهارات متناقض درباره کشته شدن هفت هوادار اخوان المسلمین در قاهره تهران- ایرنا- در حالی که جماعت اخوان المسلمین مصر از کشته شدن هفت تن از هوادارانش براثر درگیرهای روز جمعه با نیروهای امنیتی در قاهره خبر داده است اما یک مقام رسمی این کشور اعلام کرد که در این درگیری ها فقط 21 تن زخادامه تظاهرات حامیان اخوان المسلمین مصر/ عمرو موسی نامزد انتخابات ریاست جمهوری شد
دوشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰ ۱۷ جمعی از حامیان اخوان المسلمین مصر بار دیگر با برگزاری تظاهرات گسترده و تشکیل زنجیرههای انسانی در مناطق مختلف این کشور کودتای نظامی و اقدامات نیروهای امنیتی را محکوم کردند و خواهان آزادی تمامی بازداشتشدگان شدند به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایواکنش اخوان المسلمین به موضعگیری اخیر عربستان
واکنش اخوان المسلمین به موضعگیری اخیر عربستان بین الملل > خاورمیانه - واحدمرکزی خبر نوشت جماعت اخوان المسلمین مصر به اقدام اخیر عربستان سعودی در قرار دادن این جماعت در زمره گروههای تروریستی واکنش نشان داد شبکه المیادین لحظاتی پیش در خبری فوری از انتشار بیانیه اخوایک کارشناس امور زنان در گفتوگو با خبرنگار جامعه فارس: افراد نباید با نگاه سیاسی خاص خود وضعیت زنان را تحلیل ک
یک کارشناس امور زنان در گفتوگو با خبرنگار جامعه فارس افراد نباید با نگاه سیاسی خاص خود وضعیت زنان را تحلیل کنندیک کارشناس امور زنان در خصوص اظهارات اخیر فائزه هاشمی مبنی بر اینکه وضعیت سیاسی زنان قبل از انقلاب بهتر از شرایط کنونی بود گفت این افراد با نگاه سیاسی خاص خود نباید وبرخی با وجود سیاستهای خصمانه آمریکا خود را به خواب زدند
مدیر استانی حوزه علمیه خوزستان برخی با وجود سیاستهای خصمانه آمریکا خود را به خواب زدند خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین حاجتی با بیان این که عده ای متوجه رسوایی دشمن نیستند اظهار داشت شخصیت های آمریکایی روزهای گذشته به اوکراین آمدند و علیه دولت مستقل آن سخنرانی کردند درسیاست جدید برای بهای خودرو
سیاست جدید برای بهای خودرو ۱۳۹۲ ۱۲ ۱۱ - ۱۹ ۱۸-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها