تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند متعال، به بنده اش در هر روز نصيحتى عرضه مى كند، كه اگر بپذيرد، خوشبخت و اگر ن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814788746




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آیت الله بروجردی و تقریب مذاهب اسلامی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

آیت الله بروجردی و تقریب مذاهب اسلامی قم - ایرنا - آیت الله العظمی سید محمد حسین طباطبایی بروجردی، مرجع علی الاطلاق شیعه پس از عمری خدمت ارزنده به حوزه دین و فقاهت، در 10 فروردین سال 1340 هجری شمسی در اثر بیماری قلبی به دیار باقی شتافت.


به گزارش ایرنا، هر چند جایگاه علمی، فقهی، سیاسی و اجتماعی این مرجع بعنوان یکی از بزرگ ترین مراجع شیعه در دوران معاصر، بر اهل فن چندان پوشیده نیست، نگاه و باور این عالم بزرگ شیعه به مساله ˈتقریب بین مذاهبˈ کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
آیت الله سید حسین طباطبایی بروجردی که نسبش به حسن مثنی، فرزند امام حسن مجتبی(ع) می رسد در 1250 هجری خورشیدی در بروجرد دیده به جهان گشود و در کنار پدر صاحب کمالی چون سید علی طباطبایی رشد و پرورش یافت.
آیت الله بروجردی از شاگردان برجسته آخوند خراسانی است که به دلیل احاطه کامل بر علوم دینی و اسلامی پس از درگذشت آیت الله حائری زعیم حوزه علمیه قم، در صدر استادان بزرگ این حوزه و بر مسند زعامت حوزه علمیه قم قرار گرفت.
تربیت خیل عظیم شاگردان، تاسیس مدرسه های بزرگ، کتابخانه ها و بناهای مذهبی از جمله خدمات ارزنده و تا حدی شناخته شده این عالم ربانی به عالم اسلام است.
مناسک الحج، مستدرک فهرست منتخب الدین، جامع احادیث الشیعه، تجرید اسانید الامانی و تجرید اسانید الاستبصار، حاشیه علی کفایه الاصول، المهدی فی کتب اهل السنه، الآثار المنظومه، انیس المقلدین، و مجمع الفروع از جمله آثار ارزشمند آیت الله بروجردی در حوزه های مختلف علوم اسلامی است.
درهمین حال تلاش های خستگی ناپذیر آیت الله بروجردی در رفع سوء تفاهم هایی که در محافل اهل سنت نسبت به باورها و عقاید تشیع 12 امامی وجود داشت، یا چندان شناخته شده نیست یا این که کمتر به آن پرداخته شده است.
این مرجع بزرگ خود چنان برای اقدامات تقریبی ارزش قائل بود که به اطرافیان گفت: ˈمایلم نسخه ای از فتوای شیخ شلتوت (عالم بزرگ اهل سنت در برسمیت شناختن مذهب جعفری ) را با من دفن کنندˈ.
آیت الله ˈ سید محمد جواد علوی بروجردی ˈ از نوادگان دختری آیت الله بروجردی از ˈشیخ محمد قمیˈ نقل می کند که : ˈاز مرحوم آیت الله بروجردی (ره) شنیدیم که فرمود ˈمایل هستم تا فتوای شیخ شلتوت را در کفنم قرار دهند و با من دفن کنندˈ؛ ایشان این کار را به عنوان یک اثر ارزنده و خدمت بزرگ برای خود می دانستندˈ.

** فتوای شیخ محمد شلتوت
شیخ محمود شلتوت (۱۳۱۰ - ۱۳۸۳ ه.ق) معروف به ˈشیخ شلتوتˈ از بزرگان اهل سنت و رییسان دانشگاه الازهر مصر و از پایه گذاران ˈدارالتقریب بین المذاهب الاسلامیهˈ است.
وی از مدافعان و از فعالان وحدت میان شیعه و سنی بود و با آیت الله بروجردی روابط دوستانه داشت و معروف است که تلاش های آیت الله بروجردی و همکاری با شیخ شلتوت سبب صدور یک فتوای تاریخی از سوی این عالم بزرگ اهل سنت شد.
در این فتوا، مذهب تشیع اثنا عشر برای نخستین بار از سوی یک عالم بزرگ سنی به رسمیت و ˈ جایز الاتباعˈ شناخته شده است.

در استفتایی از شیخ محمود شلتوت سوال شد:
ˈبعضی از مردم چنین می اندیشند برای آنکه مسلمان عبادات و معاملاتش صحیح باشد حتماً باید به یکی از مذاهب چهارگانه معروف عمل کند و در بین آنها مذهب شیعه امامیه و مذهب زیدیه نیست. آیا شما با این رأی به طور کلی موافقت دارید، و تقلید از مذهب شیعه امامیه را جائز نمی شمارید؟ˈ
شیخ شلتوت در بخشی از پاسخ به این سوال چنین نوشته است:
ˈ... مذهب جعفری معروف به مذهب امامی اثناعشری، مذهبی است که شرعاً پیروی از آن مانند پیروی از مذاهب اهل سنت جایز است. و سزاوار است مسلمانان این مطلب را بدانند و از عصبیت و طرفداری های بیجا و بدون حق و حمایت از مذهب معینی خودداری کنند...ˈ
آیت الله بروجردی برای پاسداشت نگاه تقریبی شیخ الازهر، آیت الله حاج میرزا خلیل کمره ای را به همراه آیت الله سید محمود طالقانی و گروهی از روحانیون، به نمایندگی خود به قاهره فرستاد تا از شیخ محمود شلتوت مفتی اعظم و رییس وقت دانشگاه الازهر مصر بخاطر فتوای تاریخی اش تشکر کنند.

** یادآوری یک اتفاق مهم تاریخی
آیت الله علوی بروجردی اخیرا در دیدار دکتر الشیخ الهلالی، مفتی و استاد دانشگاه الازهر مصر، با اشاره به جایگاه الازهر، گفت: ما برای الازهر، اعتبار و ارزش فوق العاده ای قائل هستیم؛ چرا که از گذشته تاکنون، همواره شخصیت های بزرگی همانند شیخ محمود شلتوت و شیخ مجید سلیم که از نظر ما قابل احترام هستند، در آن حضور داشته اند.
وی ادامه داد: از دیدگاه ما، الازهر، بزرگترین و مهم ترین مرجع اهل تسنن است و مرحوم آیت الله العظمی بروجردی(ره) با توجه به این نکته، ارتباط گسترده ای را با الازهر برقرار کردند و شیخ محمد تقی قمی را به عنوان نماینده تام الاختیار خود در قاهره و در مجمع دارالتقریب معرفی کردند.
استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: مرحوم آیت الله العظمی بروجردی بنا داشتند تا در قاهره به عنوان مرکز تقریب، بتوانند مجلس اسلامی متشکل از شخصیت های تراز اول دنیای اسلام اعم از مذاهب اربعه، شیعه امامیه و برخی دیگر از فرق آن مانند زیدیه تشکیل شود و به طور منظم نشست هایی را برگزار کنند.
آیت الله علوی بروجردی با بیان این که حرکت تقریبی آن مرجع فقید، در راستای حل مشکلاتی که برای دنیای اسلام پیش می آید، بود، ادامه داد: متاسفانه این آرزو تحقق پیدا نکرد و حتی آقای طنطاوی شیخ سابق الازهر در یک اجلاسیه که در کشور بحرین و به عنوان تقریب بین مذاهب برگزار شد، به ما اعتراض کردند که چرا بعد از آیت الله بروجردی(ره) دست از تقریب برداشتید؟
وی اضافه کرد: شیخ طنطاوی در آن دیدار اظهار داشت ˈاگر شما آن حمایت ها و مرکزیت تقریبی را در مصر حفظ می کردید، اکنون وهابیت و سلفیت این گونه در دنیای اسلام حاکم نمی شدˈ.

** ارتباط حضرت آیت الله بروجردی(ره) و شیخ شلتوت
آیت الله علوی بروجردی با اشاره به این که مرحوم آیت الله بروجردی(ره)، مکاتبات فراوانی با شیخ شلتوت و شیخ مجید سلیم داشتند و ارتباط ایشان با الازهر به قدری گسترش یافت که کتاب مجمع البیان طبرسی با مقدمه شیخ مجید سلیم، در قاهره چاپ شد، افزود: علاوه بر مجمع البیان، کتاب مختصر النافع علامه حلی و کتاب کلامی مراجعات شرف الدین در الازهر چاپ شد و این مسئله اوج تقریب در آن زمان بود.

** مایلم فتوا را با من دفن کنند!
وی با نقل خاطره ای از نظر حضرت آیت الله بروجردی(ره) در رابطه با فتوای شیخ شلتوت در مورد تشیع، ابراز داشت: شیخ محمد قمی به من گفت از مرحوم آیت الله بروجردی(ره) شنیدیم که فرمود ˈمایل هستم تا فتوای شیخ شلتوت را در کفنم قرار دهند و با من دفن کنندˈ؛ ایشان این کار را به عنوان یک اثر ارزنده و خدمت بزرگ برای خود می دانستند؛ البته این فتوا را به وسیله شیخ محمد قمی نزد مرحوم آیت الله میلانی از مراجع مشهد فرستادند و ایشان نیز به خوبی از آن استقبال کرد و طی مراسم باشکوهی، به موزه آستان قدس رضوی تقدیم شد.
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به دیدگاه مرحوم آیت الله بروجردی(ره) در خصوص ارتباط با علمای الازهر، بیان داشت: ایشان اعتقاد داشتند که اهل تسنن اکثریت مسلمانان را تشکیل می دهند و شیعه نیز در دنیای اسلام وجود دارد و این دو باید با هم زندگی کنند؛ چرا که دشمن مشترک دارند.

** اهل بیت(ع)؛ رمز وحدت شیعه و سنی
وی با تاکید بر این که ما معتقدیم ائمه اثنی عشر، امام هستند و ولایت دارند؛ ولی اهل تسنن این عقیده را ندارند، اما به مقتضای حدیث ثقلین، آنها برای عترت حجیت قائل هستند، گفت: اگر برخی از اهل تسنن، حجیت قول ائمه اطهار(ع) را قبول نداشته باشند، ولی عترت پیامبر اکرم(ص) را به عنوان راوی ثقه از سنت نبوی شریف محسوب می کنند؛ بنابراین ما بر اساس، محوریت اهل بیت(ع) و عترت می توانیم تقریب داشته باشیم، چرا که این خاندان، برای ما ولایت و امامت اعتبار دارند و برای اهل تسنن عین همان اعتبار را به شکل دیگری دارند.
آیت الله علوی بروجردی تصریح کرد: مرحوم شیخ محمود شلتوت بر همین مبنا، در فتوای خود تصریح کرد که ˈاگر کسی از مذهب جعفری تبعیت کند، چون به اقوال ائمه عمل می کند، حجت است و این عمل او مجزی خواهد بودˈ.

** جایگاه آیت الله بروجردی(ره) از نگاه شیخ طنطاوی
به گفته این استاد حوزه، با وجود تیرگی روابط مصر و ایران در زمان جمال عبدالناصر و محمدرضا شاه، اما هیچ وقت رابطه قم و الازهر قطع نشد و به تعبیر آقای طنطاوی، در پرتو عظمت آیت الله بروجردی(ره) و تقریب، رابطه الازهر و حوزه علمیه قم در آن زمان، حاکم بر روابط سیاسی بود.
وی با بیان این که امروز با حمایت و هدایت مقام معظم رهبری، زمینه برای ایجاد چنین حرکتی وجود دارد تا شخصیت های اهل تسنن و علمای الازهر، مجلس تقریب را با همان صلابت گذشته در ایران، یا لبنان و یا عرق، احیا کنند، خاطرنشان کرد: باید علمای شیعه و اهل تسنن با همفکری و تعامل، سیادت خود را بر دنیای اسلام اثبات کنند.
وی در دیدار این عالم الازهر بر آمادگی در خصوص برگزار کنگره ای با همکاری مشترک قم و الازهر تاکید کرد و افزود: ما حاضریم با همکاری علمای الازهر، فارغ از روابط سیاسی، کنگره ای بین المللی را برگزار کرده و مجلس تقریب را با انتخابات یا پیشنهادات، به مرکزیت ترجیحا قاهره، به احترام سابقه ای که الازهر از زمان فاطمیون تاکنون دارد، را تشکیل دهیم.
فرارسیدن 10 فروردین، سالگرد ارتحال آیت الله بروجردی بهانه ای شد تا نگاهی به بعد تقریبی شخصیت این عالم بزرگ شیعه بیاندازیم. ک/4
7406 / 380/
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 58]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن