تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  حضرت مهدی (عج):قلب‏هاى ما جايگاه خواسته ‏هاى الهى است؛ هرگاه او بخواهد ما نيز مى‏&...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814693719




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آشتی انسان با طبیعت در روز سیزده بدرسرآغاز استمرار دوستی های انسان با طبیعت در طول سال است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

آشتی انسان با طبیعت در روز سیزده بدرسرآغاز استمرار دوستی های انسان با طبیعت در طول سال است بستان آباد، تبریز - ایرنا - آشتی انسان با طبیعت در روز سیزده بدر سرآغاز استمرار این دوستی ها با طبیعت در طول سال است.


سیزدهم فروردین در تقویم روز طبیعت نام گرفت، در این روز ایرانیان با رفتن به طبیعت و دوستی با محیط زیست به بدرقه نوروز می روند و طبیعت میزبان مردمی می شود که به نیکی نوروز را پاس داشتند و فرا رسیدن بهار را جشن گرفتند.
سیزده بدر از جشن های ملی و باستانی ایران به شمار می رود که از دیرباز در روز سیزدهم فروردین برپا می شد، در ایران قدیم می پنداشتند طول هستی و عمر زمین 12 هزار سال است و سال سیزدهم همه چیز از بین خواهد رفت، بنابراین چون آن روز می پنداشتند که دنیا بهم می خورد به طبیعت می رفتند تا در فضای آزاد باشند و طاق ها روی سرشان خراب نشود.
مردم ایران زمین در دوره های گوناگون تاریخی، نوروز را جشن آفرینش، آغاز هستی و زایش می پنداشتند و پایان آن را روز 13 فروردین برشمردند، همچنین این روز را سرآغاز زندگی بهشتی می دانستند و به منظور پایداری دنیا جشن برپا می کردند.
پیشینیان سیزده بدر را روزی برای ستایش، دعا و طلب باران فراوان در سال پیش رو و گرامیداشت پاکیزگی طبیعت و مظاهر آن می دانستند.
برخی پیشینه جشن سیزده بدر را زمان جمشید قلمداد می کنند، هنگامی که جمشید، شاه پیشدادی، روز سیزده نوروز (سیزده بدر) را در صحرای سبز و خرم خیمه و خرگاه برپا می کند و بار عام می دهد و چندین سال پیاپی این کار را انجام می دهد که در نتیجه این مراسم در ایران زمین به صورت سنت و آیین درمی آید و ایرانیان از آن پس سیزده بدر را بیرون از خانه در کنار چشمه سارها و دامن طبیعت سپری می کنند.
مردم دوران باستان اعتقاد داشتند که در این روز الهه آب بر دیو خشکسالی پیروز شده و به همین دلیل به جشن و سرور می پرداختند.
همچنین شادی و خنده را در این روز به معنی فروریختن اندیشه های تیره و پلید، روبوسی نماد آشتی و تزکیه برمی شمردند.
خوردن غذا در دشت، نشانه فدیه گوسفند بریان، به آب افکندن سبزه های تازه، نماد هدیه دادن به آب و گره زدن سبزه برای باز شدن بخت و نشانه ای برای پیوند زن و مرد به منظور تسلسل نسل ها از دیگر اعتقادات آنان به شمار می رفت که برخی از این آداب و رسوم همچنان انجام می شود.
امروز طبیعت میزبان مردمی می شود که پایان عید نوروز را جشن گرفته اند و برای گذران لحظه های سرشار از شادی و خوشی به دامن سبز طبیعت آمده اند تا در روزی که به نام طبیعت است خاطره ای نیک و ماندگار حک کنند و همچون نیاکانشان سیزده بدری را شاد و مسرت بخش بگذرانند.
7239/587
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 110]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن