تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):امّتم همواره در خير و خوبى اند تا وقتى كه يكديگر را دوست بدارند، نماز را برپا دارن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814694483




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سیزده بدر روز آشتي با طبيعت/ تکمیل تعطیلات نوروزی


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > مرکز > قزوین مهر گزارش می دهد؛
سیزده بدر روز آشتي با طبيعت/ تکمیل تعطیلات نوروزی
قزوین- خبرگزاری مهر: سیزده بدر یا جشن بدرقه نوروز از مهمترین رسوم مشترک در میان اقوام ایرانی است که طی سالهای اخیر روز آشتی با طبیعت نیز تلقی می‌شود و مردم برای تکمیل شادیهای خود و دور کردن غم و غصه با حضور در طبیعت زیبا مراسم سیزده بدر را با نشاط و شادمانی اجرا می کنند و در این میان مردم قزوین هم این روز را در دامن طبیعت و باغهای سنتی در هوایی دلپذیر سپری می کنند.



به گزارش خبرنگار مهر سیزده بدر یا جشن بدرقه نوروز از مهمترین رسوم مشترک در میان اقوام ایرانی است که طی سالهای اخیر روز آشتی با طبیعت نیز تلقی می‌شود.

ایرانیان از گذشته‌های دور، با آغاز بهار و ورود به سال جدید و پس از چند روز دید و بازدید و تبریک سال نو ، گویا برای تکمیل شادی خود و دور کردن غم و غصه و خمودگی، در روز سیزدهم فروردین ماه، با بیرون آمدن از خانه و پناه گرفتن در طبیعت ، مراسم سیزده بدر را برگزار  می‌کنند. در همه شهرها و روستاها و عشیره‌های ایران، خانواده‌ها به صورت گروهی، گاه چند خانواده با هم غذای ظهر را آماده کرده و آجیل و خوردنی‌های سفره هفت سین را با خود برداشته و به دامان صحرا و طبیعت می‌روند و سبزه هفت سین را با خود برده و به آب روان می‌سپارند . به دامن صحرا و طبیعت رفتن، شوخی و بازی کردن، دویدن،تاب خوردن و در هر حال شاد بودن، از ویژگی‌های روز سیزده بدر و گره زدن سبزه به نیت باز شدن گره دشواری‌ها و برآورده شدن آرزوها، از دیگر رسوم این روز است.

فرهنگ اساطیر برای رسم‌های سیزده بدر معنی‌های تمثیلی آورده به گونه‌ای که شادی و خنده در این روز به معنی فرو ریختن اندیشه‌های تیره و پلیدی، روبوسی نماد آشتی و به منزله تزکیه، خوردن غذا در دشت نشانه فدیه گوسفند بریان، به آب افکندن سبزه‌های تازه رسته نشان دادن هدیه به ایزد آب یا ناهید و گره زدن سبزه برای باز شدن بخت تمثیلی برای پیوند زن و مرد برای تسلسل نسلها و رسم اجرای انواع مسابقه به ویژه اسب دوانی یادآور کشمکش ایزد باران و دیو خشکسالی است.

این باور همگانی چنان است که اگر خانواده‌ای نتواند به علتی تمام روز را به باغ و صحرا برود، به ویژه با دگرگونی‌های جامعه شهری امروز ، در بعدازظهرروز سیزدهم، حتی برای زمان کوتاهی هم که شده برای گره زدن سبزه و بیرون کردن نحسی از خانه به باغ یا گردشگاهی عمومی می‌رود.

از اولین ساعات روز سیزدهم فروردین مردم قزوین هم طبق آئینی سنتی و دیرین با حضور در باغها، بوستانها، فضاهای سبز حاشیه شهر در کنار خانواده های خود مراسم سیزده بدر را در هوایی بهاری می گذرانند.

بوستان باراجین یکی از مناطقی است که به دلیل داشتن فضای سبزی مناسب و وسعتی قابل توجه و نیز امکانات مناسب رفاهی از ساعات اولیه بامداد روز سیزده فروردین شاهد حضور خیل مردمی است که به همراه خانواده خود با برپا داشتن چادر، آتش  و تهیه غذا و تنقلات ایام عید این روز را در هوایی مطبوع و بهاری سپری می کنند.

حضور موثر ماموران پلیس نیروی انتظامی و پلیس راه در مسیرهای منتهی به مناطق خوش آب و هوا و بوستانهای اطراف شهر قزوین نظم و انضباط خوبی در رفت و آمد شهروندان ایجاد کرده و این حضور موجب رضایت عموم مردم شده است.

آئین سنتی سیزده بدر در قزوین

مردم استان قزوین هم بنابر یک سنت فرهنگی در چنین روزی به دشت و صحرا و باغ رفته تا آخرین روز عید را در طبیعت و در کنار سبزه و گیاه و آب روان چشمه ها و جویبارها به شادی سپری کنند. در این میان، مردم قزوین نیز همگام با دیگر نقاط کشور آیین های ویژه ای برای سیزده بدر دارند که هرسال با رونق خاصی در نقاط مختلف استان برگزار می شود.

بسیاری از مردم قزوین معتقدند که روز سیزدهم نوروز، زمان حضور در طبیعت است و کسی نباید در خانه بماند و همه مردم از همان ساعات اولیه صبح راهی دامان طبیعت می شوند.

مردم پس از آیین های دید و بازدید در ایام تعطیلات نوروزی روز سیزده بدر را روز انس با طبیعت می دانند و به همراه اقوام و آشنایان در قالب چندین خانواده به مناطق دیدنی و سرسبز استان می روند.

بیشتر مردم قزوین سیزدهمین روز از فصل بهار را دسته جمعی و همراه اقوام و آشنایان خود، در دامن طبیعت سپری کنند و اعتقاد دارند حضور در دامان طبیعت در 13 فروردین، دلها را شاد، زندگی را سرسبز و حوادث ناگوار احتمالی را دور می کند.

بسیاری از خانواده ها در استان قزوین نیز به علت برخی خرافات این روز را خوش یمن نمی دانند و به همین منظور از منزل خود خارج شده و راهی دامان طبیعت می شوند، به همین دلیل از چند روز قبل برای سپری کردن این روز که سیزده بدر نامیده می شود، تدارک دیده و سعی می کنند در این روز سفره های خود را رنگین تر کرده و لحظات سیزدهمین روز سال نو را به خوبی و خوشی در دامان طبیعت باشند.

یکی از آیین های ویژه امروز گره زدن سبزه به نیت های خاص است به طوری که هر فردی با نیت و آرزو سبزه را گره زده و در دامان طبیعت رها می کند. به هنگام ناهار، معمولا چندین خانواده یک سفره بزرگ می گسترانند و غذاهایی را که هر یک به سلیقه خود تدارک دیده اند در آن می چینندو پس از خوردن ناهار، به سرگرمی و بازی می پردازند و نیز طبق سنت دیرین هر نفر به کنار رودخانه رفته و هفت سنگ کوچک را به نیت رفع و دفع هفت بلا و بیماری به داخل آب پرتاب کند و دوشیزگان برای گشایش بخت خود سبزه ها را گره می زنند و این شعر را زمزمه می کنند: سیزده بدر / سال دگر/ خانه شوهر / بچه بغل

سنت سیزده بدر از گذشته دور در استان مرسوم بوده و مردم قبل از فرارسیدن ایام تعطیلات نوروزی نسبت به کاشت سبزه برای سفره هفت سین اقدام می کنند تا در روز سیزدهم نوروز آن را در دامان طبیعت رها کنند تا بلب و غم با این سبزه از خانواده ها دور شود.

توزیع 70 هزار کیسه زباله در میان شهروندان قزوینی در روز طبیعت یکی از مسائلی که معمولا در روز طبیعت نگران کننده است بی توجهی برخی افراد به رعایت پاکیزگی محیط زیست است که گاهی وجود زباله و مواد زائدی که پس از حضور شهروندان در طبیعت و برجای می ماند چهره ناپسندی را بوجود می آورد که لازم است با فرهنگ سازی می بایست در صیانت از طبیعت هم تلاش کرد. در این راستا مجتبی منتظری مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: این سازمان در روز سیزدهم فروردین ماه امسال در روز انس با طبیعت بیش از 70 هزار کیسه زباله به صورت رایگان در میان شهروندان و مسافران نوروزی توزیع می کند. وی افزود: برای جلوگیری از آلودگی محیط زیست، حفظ پاکیزگی سطح شهر و حفظ زیبایی سیمای شهری در روز سیزدهم فروردین سال جاری ماموران این سازمان برای توزیع کیسه زباله رایگان و جمع آوری آن در 17 نقطه از ورودی ها خروجی های شهر قزوین اقدام خواهند کرد.

منتظری بیان کرد: توزیع کیسه های زباله ذر ابتدای جاده نجف آباد، جاده الموت، مصلی، بوستان بارجین، انتهای خیابان نواب و پشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین، بهشت فاطمه (س)، دوراهی همدان و ابتدای نسیم شمال، میدان حمل و نقل، ابتدای جاده اسماعیل آباد، میدان مینودر و تمامی بوستان های سطح شهر صورت خواهد گرفت.

منتظری یادآورشد: برای جمع آوری پسماندهای این روز نیز 17 نقطه مشخص شده که شهروندان می توانند زباله ها و پسماند خود را در این نقاط قرار دهند تا به جایگاه تخلیه زباله منتقل شود.
 
این مسئول در ادامه افزود: از اولین روز سال جدید تمامی مکان های گردشگری، تاریخی، آثار باستانی سطح شهر و مسیرهای پرتردد به طور ویژه و به صورت دایمی و هر روزه تنظیف شده اند و هر روز تعداد 66 نیروی انسانی در شیفت روز با ادوات مورد نیاز جهت نظافت مکانهای اعلام شده به کارگیری می شوند.
 
وی تصریح کرد: در  برنامه پاکسازی ویژه، رفت و روب محوطه داخلی و اطراف مکانهای تاریخی، گردشگری، امامزاده ها و همچنین نصب و تعبیه مخازن زباله و توزیع کیسه های مخصوص جمع آوری پسماندها در این نقاط از برنامه های روزانه ایستگاه های هفتگانه سازمان است که تا روز سیزدهم فروردین ماه سال جاری ادامه خواهد داشت.

 8 گروه عملياتي آتش نشاني قزوين در روز طبيعت مستقر هستند

قدير موسي خاني معاون عمليات  سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهرداري قزوين نیز در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: هشت گروه عملياتي از آتش نشانان شهرداري قزوين همزمان با روز طبيعت در نقاط پرتردد اين شهر حضور دارند.

وی افزود: با توجه به تردد زياد شهروندان به مناسبت روز طبيعت و بازگشت مسافران نوروزي و لزوم فقط آمادگي كامل براي خدمت رساني به شهروندان هشت گروه عملياتي امداد و نجات و اطفاء حريق در ميدان مينودر، بوستان بارجين، عوارضي شماره 3، جاده باراجين ( دانشگاه آزاد )، عوارضي شماره 2، بوستان و كوهين مستقر هستند.

موسی خانی از شهروندان خواست در صورت استفاده از آتش نسبت به اطفاء آن با خاک و آب اقدام کنند و از روشن کردن آتش در كنار درختان خودداري كنند. هاشم گودرزوند چگینی مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین نیز گفت: گشت یگان حفاظت در روز 13 فروردین روز انس با طبیعت در کنار مردم بوده و مراقب هستند تا آسیبی به عرصه های جنگلی و پوشش گیاهی استان وارد نشود.

وی با تاکید بر اینکه مسافران نوروزی و شهروندان باید در این روز به بهترین شکل از طبیعت استفاده کنند، توصیه کرد اگر بنا به ضرورت در این عرصه ها آتشی را روشن می کنند، پس از استفاده، از خاموش بودن آتش مطمئن شده و بعد محل را ترک کنند.

چگینی همچنین از عموم مردم خواست تا از آسیب رساندن به عرصه های منابع طبیعی خودداری کرده و در مواقع ضروری و مواجه شدن با موارد تخلفی موضوع را به شماره 09696 پیامک کنند تا یگان حفاظت در سریع ترین زمان ممکن در این راستا اقدام کنند.

امید است با پایان تعطیلات نوروزی و گذراندن روزی خوش در دامن طبیغت سال جدید را با تلاش و انگیزه بالا برای توسعه و پیشرفت استان و کشور برای تحقق شعار" اقتصاد و فرهنگ" با عزم ملی و مدیریت جهادی آغاز شود. گزارش: زینب کلهر


۱۳۹۳/۱/۱۲ - ۱۷:۲۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 128]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن