واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: پنجشنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۹
رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با اشاره به اینکه «فلسفه نوروز تبسم زدن و تحول یافتن همزمان انسان و طبیعت است»، گفت: دعای نوروز دقیقا بین تحول در طبیعت و تحول در انسان و جهت دادن این دو به سمت خداوند متعال، ارتباط و تقارن ایجاد کرده و این هماهنگی میتواند، بسیار تاثیرگذار باشد. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه قم، حجت الاسلام و المسلمین احمد مبلغی در آستانه عید نوروز افزود: یکی از قابلیتهای نوروز آن است که میتواند به صورت اساسی و هماهنگ در انسان و طبیعت و ارتباط این دو با هم در جهت رسیدن به خداوند موثر باشد. وی ادامه داد: واقعیت نوروز این است که انسان با تبسم طبیعت، تبسم میزند و همراه با تحول در طبیعت، تحول مییابد و مردم ایران براساس نگاه حکمتآمیز اسلام با نگاه فلسفی خود به نوروز، بین تحول در طبیعت و مناسبات زندگی یک رابطه مهم و سرنوشتساز برقرار کردهاند. وی با بیان اینکه «برخی از ظرفیتهای نهفته نوروز ناشناخته و مهجور مانده است» گفت: میتوان عمق این فلسفه پویای زندگی را به جهانیان عرضه داشت، فلسفهای که جالب و جاذب است و به جای درجا زدن در ذهنیات انتزاعی به طبیعت نظر میافکند و به نحو شگفت و شگردی بین طبیعت و انسان، پیوند برقرار میکند. رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس ادامه داد: اگر فلسفه نوروز را به درستی و در چارچوبی پیراسته از پارهای از آداب ویژه درون کشوری به انسانهای تشنه نوسازی زندگی منتقل کنیم به سرعت در ذهنها و دلها جای باز میکند. وی حقیقت نوروز را عبارت از تحولی خودزا، غیرنیازمند به برنامهریزی و برخوردار از ظرفیتهای بسیار فردی، اجتماعی، روحی، معنوی، آسمانی و زمینی دانست و گفت: نفی کنندگان نوروز لازم است به فلسفه خلقت بازنگردند و تصویر درستی از فرآیندهای تحول وارتباط آن با طبیعت و این دو با خداوند را در ذهن خود بیافرینند. وی ادامه داد: نوروز در فضایی سرشار از شادمانی در زدودن غمها در انسانها به فرد و جامعه انرژی لازم را برای شروع دوباره به زندگی و نوسازی آن عرضه میدارد. مبلغی ادامه داد: به دلیل اینکه فلسفه نوروز تاثیرات شگرفی در انسانها به صورت همزمان برجای میگذارد، پدیدهای اجتماعی به حساب میآید. این فلسفه در همنوا کردن انسانها و ایجاد انسجام اجتماعی میان آنها با رویکردی به زیبایی و شادی تاثیری کمنظیر بر جای میگذارد. وی با تاکید براینکه «جشنها بویژه که با ابعاد اجتماعی بزرگ همراه هستند به شاخصهای برای یک جامعه متعالی است»، گفت: شادمانی خالص از نوروز وضعیت نادری است که به دلیل فراگیر بدون آن و پیوند داشتن با معنویت از هوسهای کاذب در جامعه به دور است و این برای فرهنگ جامعه فرصتی بزرگ و مغتم به حساب میآید. وی ادامه داد: انسانهای دارای تجربه عرفانی گره خورده با جامعه و نه عرفانی منعزل از جامعه، تاملاتی پر راز و رمزی را به نوروز دارند و نه تنها آن را نفی نمیکنند که بخشی از گم شده خود را در این فلسفه باز مییابند. رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: اسلام به دلیل وضعیت ویژه نوروز در کمال بخشی به انسان و نوسازی زندگی او آن را با آغوش باز پذیرفته است. وی نگاه ایرانیان به نوروز را آمیخته با زیبایی، شیوایی، دقت فلسفی، نگاه عمیق به زندگی و توجه کاربردی به طبیعت دانست و خاطرنشان کرد: ایرانیان به دلیل جایگاه فلسفی که برای تحویل سال قایل بودند به نوروز جایگاه خاصی بخشیده و آن را به حال خود رها نکردند. انتهای پیام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]