تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 19 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مردم را به غير از زبان خود، دعوت كنيد، تا پرهيزكارى و كوشش در عبادت و نماز و خوبى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814657480




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گلستانی ها 13 فروردین را کجا به در می کنند؟ / پارک های جنگلی تا تالاب های بین المللی


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > شمال > گلستان گزارش مهر/
گلستانی ها 13 فروردین را کجا به در می کنند؟ / پارک های جنگلی تا تالاب های بین المللی
گرگان – خبرگزاری مهر: مراکز طبیعی استان گلستان در روز طبیعت میزبان گردشگران زیادی است که برای به در کردن روز 13 فروردین به کوه ها، جنگل ها، تالاب ها و دریای خزر سفر می کنند.



به گزارش خبرنگار مهر، ساکنین گرگان، روستاهای اطراف آن و همچنین شهرهای آق قلا و جلین روز 13 فروردین به جنگل النگدره، ناهارخوران، آب بند توشن، هزارپیچ و توسکستان مراجعه می کنند. پارک جنگلی النگدره در مسیر ناهارخوران و در جنوب شهر گرگان قرار دارد. این پارک در حال حاضر در اختیار شهرداری گرگان است و دارای امکاناتی مانند پارک کودک، چایخانه سنتی، رستوران است و همچنین تعدادی سرویس بهداشتی، آب خوری، سطل زباله و آلاچیق در مکان های مختلف پارک نصب شده است.

ناهارخوران نیز در جنوب شهر گرگان و دل رشته کوه های البرز واقع شده است. تعداد زیادی رستوران و فست فود، هتل، پارک های کودک و همچنین سرویس بهداشتی و آب خوری برای رفاه مراجعه کنندگان در نظر گرفته شده است. البته به دلیل مراجعه زیاد گردشگران و همچنین حضور هم مسیری النگدره و ناهارخوران در روز 13 فروردین مسیر این دو مکان ترافیک سنگینی است. هزارپیچ یا تپه سوگله در ورودی غربی گرگان واقع است. این تپه از دیرباز مورد توجه گردشگران بوده اما در حال حاضر به دلیل ساخت و ساز برخی ادارات و نابود کردن زیبایی این تپه که به نوعی بام شهر گرگان به شمار می رود از میزان مراجعه کنندگان به آن کم شده است.

حضور پیچ های فراوان برای دسترسی به بالای این تپه باعث شده به نام هزارپیچ معروف شود. در بالای این تپه در کنار دکل بلند و ساخت ساز یکی از سازمان ها یک چایخانه سنتی و سرویس بهداشتی سیار نیز وجود دارد. پوشش گیاهی این تپه از کاج است و به دلیل شیب زمین های کشاورزی دامنه آن به عنوان سایت پرواز پالاگرایدر هم از آن استفاده می شود. آب بند توشن نیز در نزدیکی هزارپیچ و ما بین هزارپیچ و النگدره قرار دارد.

توسکستان نیز در دامنه رشته کوه البرز و در شرق گرگان قراردارد. بعد از عبور از جلین و به سمت جنوب ورودی این جنگل قرار دارد که همان مسیر معروف توسکستان به سمت شاهرود است و استان های گلستان و سمنان را به هم متصل می کند. این منطقه بیشتر جنبه جنگلی داشته و امکانات گردشگری کمتری دارد اما به دلیل فضای سبز زیاد مورد استقبال گسترده گردشگران قرار می گیرد به نوعی که همه ساله تصادفات زیاد که بخشی از آن ها به دلیل بی احتیاطی جوانان هست در این مسیر شاهدیم. اهالی بندرترکمن هم 13 فروردین خود را در اسکله معروف بندرترکمن به در می کنند. این اسکله از نظر امکانات دارای بازارچه، آلاچیق، سرویس بهداشتی و رستوران است. قایق های موتوری نیز دائما آماده انتقال مسافران به جزیره آشوراده و همچنین گشت و گذار در آب های خلیج گرگان هستند.

بخشی از ترکمن های بندرترکمن، آق قلا، گمیشان و گنبدکاووس نیز تالاب های بین المللی را برای این روز انتخاب می کنند. آلاگل، آلماگل و آجی گل همه ساله میزبان گردشگران زیادی هستند. قایق سواری و ماهی گیری از تفریحات این تالاب ها است. از نظر امکاناتی نیز تجهیزات اولیه گردشگری در این تالاب ها فراهم است. بندرگزی ها و اهالی کردکوی نیز ساحل دریای خزر و خلیج گرگان و همچنین جنگل های سرسبز کردکوی، درازنو و رادکان را برای 13 فروردین انتخاب می کنند. این مراکز نیز از نظر گردشگری دارای آلاچیق، رستوران، سرویس بهداشتی و همچنین پارک کودک است.

آبشار کبودوال و دهنه محمدآباد هم میزبان اهالی علی آبادکتول، سنگدوین، فاضل آباد و مزرعه است. جاذبه های فراوان این مناطق و وجود امکانات مناسب اهالی شهرهای دیگر را نیز برای گذراندن روز طبیعت به این مراکز گردشگری می کشاند. پارک ملی گلستان در سال 1977 میلادی به عنوان ذخیره گاه زیست کره انتخاب شد و در شبکه ذخیره‌گاه‌های زیست کره جهان به دلیل شرایط و موقعیت خاص این گونه مناطق منحصر به فرد به شمار می‌آید.پارک ملی گلستان از قدیمی‌ترین پارک‌های ملی جهان به شمار می‌رود.

پارک ملی گلستان منطقه‌ای است که در آن یک هشتم گونه‌های گیاهی، یک سوم گونه‌های پرندگان و بیش از نیمی از پستانداران کشور را به تنهایی در خود جای داده است و از نظر طبقه‌بندی اقلیمی، دارای 3 اقلیم متفاوت خشک، نیمه‌خشک و نیمه‌مرطوب است، به همین دلیل این پارک پوشش گیاهی متنوع از استپی خشک تا جنگل‌های انبوه دارد. وجود آبشار های بسیار زیبا و همچنین اقامت گاه برای مسافران باعث شده تا افراد زیادی برای گذراندن تعطیلات خود به این پارک مراجعه کنند. پارک جنگلی دلند در 11 کیلومتری غرب آزادشهر و در کنار جاده اصلی گرگان - مشهد واقع شده است.این پارک پوشیده از درختان با ارزش جنگل های شمال مانند بلوط، آزاد، افرا و انجیلی است و از امکانات تفرجگاهی مانند آب آشامیدنی، سرویس بهداشتی و کمپ چوبی برخوردار است.

پارک جنگلی قرق نیز در 23 کیلومتری شرق گرگان در مسیر مشهد واقع شده و مساحت آن 650 هکتار است.بخش اعظم پارک جنگلی قرق در محیط جلگه ای قرار گرفته و دارای امکانات تفرجی است.این پارک محل نگهداری گوزن های بومی جنگل های شمال ایران است. اهالی مینودشت، گالیکش و گنبدکاووس نیز تنگه چهلچای که جنوب مینودشت قرار دارد برای 13 فروردین اننخاب می کنند. در قسمتی از این جنگل کمپ گردشگری و امکانات رفاهی قرار دارد. اما بخش عمده آن جنگلی است و به دلیل رودخانه پرآب و وسیع آن آب و هوای بسیار خنکی دارد.






























۱۳۹۳/۱/۱۲ - ۱۵:۲۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 105]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن