تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از خداوند عزيز و جليل نقل كرده است كه فرمود: هر كار ارزشمندى كه در آن بسم ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821087158




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آرامگاه بوعلی سینا همچون نگینی در قلب شهر کهن همدان می درخشد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

آرامگاه بوعلی سینا همچون نگینی در قلب شهر کهن همدان می درخشد همدان - ایرنا - آرامگاه بوعلی سینا همچون نگینی در قلب شهر کهن همدان می درخشد و در ایام نوروز مورد توجه گردشگران قرار گرفته است.


به گزارش ایرنا آرامگاه بوعلی سینا بنای یادبود شیخ الرییس ابن سینا فیلسوف، دانشمند و طبیب مشهور ایرانی است که همه ساله به ویژه در ایام نوروز پذیرای گردشگران داخلی و خارجی است.
بوعلی سینا از مشهورترین و تاثیرگذارترینِ فیلسوفان و دانشمندان ایرانی تبار جهان اسلام بود که 450 کتاب در زمینه های گوناگون نوشته و شمار زیادی از آن ها در مورد پزشکی و فلسفه است.
بوعلی سینا را باید جانشین بزرگ فارابی و شاید بزرگ ترین نماینده حکمت در تمدن اسلامی بر شمرد.
اهمیت وی در تاریخ فلسفه اسلامی بسیار است زیرا تا عهد او هیچ یک از حکمای مسلمین نتوانسته بودند تمامی اجزای فلسفه را که در آن روزگار حکم دانشنامه ای از همه علوم معقول داشت در کتب متعدد و با سبکی روشن مورد بحث و تحقیق قرار دهند و او نخستین و بزرگ ترین کسی است که از عهده این کار برآمد.
آرامگاه بوعلی سینا در میانه میدانی به همین نام در شهر همدان واقع است، میدانی بیضوی با درختان چنار کهنسال، باغچه های موزون، بنایی زیبا و تندیسی که معرف این میدان است ، تفرجگاه زیبایی را به وجود آورده است.
بنای آرامگاه بوعلی سینا تاکنون سه بار نوسازی شده است مقبره قدیمی آن که در زمان قاجاریه ساخته شده بود در خور شان و شخصیت علمی این متفکر بزرگ نبود بنابراین انجمن آثار ملی ایران به مناسبت هزارمین سال تولد بوعلی سینا در سال 1330 تصمیم به تجدید بنای آن گرفت.
طرح و نقشه بنای فعلی با معماری مهندس ˈهوشنگ سیحونˈ به سبک معماری قرنی که حکیم در آن می زیسته از روی قدیمی ترین بنای تاریخ دار اسلامی یعنی برج قابوس بن شمگیر در شهر گنبد کاووس اقتباس شده است.
محل فعلی آرامگاه بوعلی سینا منزل مسکونی ابو سعید دخوک دوست صمیمی بوعلی سینا بوده است که او نیز در جوار بوعلی سینا مدفون می باشد.
درحال حاضر تالار جنوبی آرامگاه به عنوان موزه محل نگهداری سکه ، سفال، برنز و سایر اشیا کشف شده زیر خاکی مربوط به هزاره های قبل از میلاد و دوران اسلامی است.
در تالار شمالی این آرامگاه کتابخانه ای مشتمل بر هشت هزار جلد کتاب خطی و چاپی نفیس ایرانی و خارجی و غرفه هایی مربوط به آثار بوعلی سینا و شعرا و نویسندگان همدانی نگهداری می شود.
مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری همدان در این باره گفت: آرامگاه بوعلی سینا شاعر و فیلسوف ایرانی مورد توجه گردشگران و مسافران است و بیشتر گردشگران از این مکان تفریحی دیدن می کنند.
ˈعلیرضا ایزدیˈ در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از ابتدای تعطیلات نوروزی تا نهم روز فروردین ماه حدود 57 هزار و 932 نفر مسافر از آرامگاه بوعلی سینای همدان دیدن کردند.
7523/576
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 82]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن