تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خوشبخت كسى است كه سراى باقى را كه نعمتش پايدار است بر سراى فانى كه عذابش بى‏پاي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806946158




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خریدهای نوروزی رونق بخش بازار قدیمی شهر همدان


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

خریدهای نوروزی رونق بخش بازار قدیمی شهر همدان همدان-ایرنا-به روال هرساله خریدهای نوروزی موجی از آمد و شد و ازدحام جمعیت را در مراکز عرضه کالا در همدان ایجاد کرده که در این میان بازار سنتی و قدیمی این شهر نیز رونقی نو یافته است.


به گزارش ایرنا ‎تب و تاب خرید، فضای فروشگاه های پوشاک، موادغذایی، خشکبار و کیف و کفش سراها و راسته های دالان شکل و مسقف بازار قدیمی همدان را در آستانه سال نو فرا گرفته است.
دالان های پوشیده و دیوارهای ساخته شده با ساروج و آجر و خشت ساییده با گذشت زمان، اصالت و اعتمادی جدی به بازارهای سنتی همدان بخشیده که در رونق خریدهای نوروزی بیشتر نمایان است.
از گذشته دور تاکنون همدان به علت واقع بودن در وسط عراق عرب و عراق عجم و در دهه های اخیر به واسطه محل اتصال غرب و مرکز کشور از جایگاه و مشخصه تجاری و بازرگانی پر رونقی برخوردار بوده است.
این موقعیت و ویژگی باعث ایجاد بازارهای تاریخی و سنتی شده که افزون بر همدان، نیاز استان ها و مناطق همجوار را پوشش می داده اند.
بخش عظیمی از این بازارها هنوز هم فعال و پر رونق، خریداران را به سوی خود جلب می کند.
بازار قدیمی همدان افزون بر کارکرد فرهنگی، معماری و گردشگری هنوز هم جایگاه جدی و قابل رقابتی در زمینه تجارت دارد.
کارشناس میراث فرهنگی استان همدان در این خصوص گفت: این بازار ‎ 30هکتاری در محدوده بافت مرکزی و تاحدودی فرسوده شهر همدان مشتمل بر ‎ˈ 30راستهˈ است که هر راسته مخصوص به صنف و حرفه ای خاص است.
ˈاحمد ترابیˈ اضافه کرد: این راسته ها از سالیان بسیار دور تاکنون، با اسامی کنونی موسوم بوده و نامیده شده اند.
وی گفت: از جمله این ها راسته زرگرها، بازرگانان، پارچه فروش ها، قنادها، قصابها، نخود بریزها، حلبی سازها ، صحافخانه ، علاقبندان ، کفشدوزها ، حلاج خانه و سمسارخانه است.
وی ادامه داد: صندوق سازها، چلنگرها، مسگرها، شیشه فروش ها، قبله، پیامبر، حاج فضل الله، گلشن، دباغخانه، آهک فروش ها، کهنه فروش ها، کاه فروش ها و سرگذر از دیگر سراهای بازار همدان هستند.
این بازارهای سنتی در این روزها مملو از حس خوب زندگی و شور و شوقی است که در خرید و فروش و چانه زنی مشتری ها و کاسب ها نمود می یابد.
بوی عود و عنبر، عطر تازگی سبزه های عید در کنار تنوع اجناس مغازه ها جذابیتی جدی به این بخش شهر بخشیده است.
بازار زرگرها مملو از زنان یا زوج های جوانی هستند که به دنبال تهیه خرید طلا و جواهر از جمله حلقه نامزدی به عنوان نمادی از هم پیمانی و همبستگی برای یکدیگر هستند و شور و هیجان خاصی را به این بازارها بخشیده است.
در راسته پارچه فروشان بازار قدیمی همدان ازدحام بیشتر است، مغازه ها با عرضه و نمایان کردن توپ های پارچه خوشرنگ و دلفریب، خریداران خوش ذوق را برای نونواری شب عید جلب می کنند.
ازدحام و رونق خرید و فروش منحصر به بازار سنتی همدان نبوده و دیگر بازارها و پاساژها نیز مملو از خریداران نوروزی هستند اما رونق بازار سنتی از جنس اعتماد و سن اصالت است.
برخی از شهروندان همدانی از بازارهای سنتی به عنوان نمادی از هویت و اصالت بازرگانان و تجار این دیار در گذشته های دور یاد می کنند.
یکی از شهروندان همدانی گفت: انگیزه در مردم برای تهیه اجناس و لوازم موردنیاز از بازارهای سنتی و تاریخی این شهر به دلیل وجود تجار و فروشندگان با تجربه و قابل اعتماد بیشتر است.
ˈمریم کیانوش ˈ افزود: در این بازارها انواع کالاها و اقلام موردنیاز خانوارها از آجیل و تنقلات سنتی گرفته تا کالاهای لوکس و وارداتی در این راسته ها وجود دارد.
یکی از فروشندگان راسته کفشدوزی نیز در خصوص رونق نوروزی این بازار گفت: با وجود فروشگاه های شیک موسوم به بوتیک و دکور ویترین های جذاب هنوز هم بازار قدیمی محل تامین نیازهای خانوارهای همدانی است.
ˈعباس زمردیانˈ اظهار داشت: البته در این روزها میزان رونق و ازدحام خریداران بسیار بیشتر شده است.
وی یادآور شد: کفش های این بازار به دست صنعتگران همدانی و متناسب با بافت فرهنگی و تاریخی این استان ساخته می شود.
این بازار افزون بر کارکرد تجاری که باید باقی بماند در زمینه گردشگری و جذب مسافران داخلی و خارجی نیز می تواند ایفاگر نقش بسیار موثری باشد.
معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان از این بازارهای قدیمی به عنوان جاذبه های بسیار مهم صنعت گردشگری استان همدان نام برد.
ˈابراهیم توتونچیˈ گفت: بازارهای قدیمی کشور برای گردشگران خارجی بسیار جذاب هستند که از میان آنها بازار همدان از جایگاه خوبی برخوردار است.
وی اظهار داشت: به طور مستمر در متن های تبلیغی و فرهنگی تلاش در معرفی بازارهای قدیمی استان همدان شده است.
وی گفت: بخش خصوصی (فعالان اقتصادی داخل بازار) برای رونق بیشتر این مکان باید با تقبل ‎ 50درصد هزینه مرمت، بازسازی و تجهیز بازار ، این سازمان را یاری کنند.
توتونچی افزود: برای جذب بیشتر گردشگران و ایجاد مرکز رفاهی برای آنان کاروانسرای حسینخانیˈ در کنار این بازار قدیمی به سفره خانه سنتی و مجتمع خدماتی گردشگری مبدل می شود.
استان همدان دارای یک هزار و ‎ 830اثر تاریخی و فرهنگی جاذب برای گردشگران داخلی و خارجی است که حدود یک هزار اثر آن در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
گزارشگر: مریم فاطمیه
7521/576
انتهای پیام /*










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 171]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن