واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری رسا:
معاون تهذیب حوزه علمیه قزوین مطرح کرد؛
جایگاه عقل انسانی در معرفت او از دیدگاه اسلام خبرگزاری رسا ـ معاون تهذیب حوزه علمیه قزوین با بیان این که خدای متعال تاکیدات زیادی بر داشتن تفکر و تدبر در نعمتهای خود دارد اظهار داشت: عقل انسان او را به سوی خدا دعوت کرده و زمینه را برای درک نعمتهای الهی فراهم میکند در حالی که مردم ما نمیدانند که اگر برای خداوند علمی یاد بگیرند فرشتگان نیز برای آنها استغفار کرده و زمینه رشد عقلیشان فراهم میشود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام علی عباسی، معاون تهذیب حوزه علمیه قزوین شب گذشته یبستم اسفند در نشست هفتگی تفسیر قرآن کریم مسجد محمد رسول الله(ص) به تفسیر آیه 20 سورهی لقمان پرداخت و گفت: خداوند آسمان و زمین را به تسخیر انسانها درآورده و نعمت هایش را اعم از ظاهری و باطنی بر شما فراوان داشته است.معاون تبلیغ حوزه علمیه قزوین در ادامه افزود: بعضی از مردم در مورد عدالت خدا مجادله و نعمتهای او را قبول نمیکنند زیرا از عقل خود بهره نبرده و از آن استفاده نکردهاند در حالی که انسان با فکر و اندیشه به بسیاری از حقایق میرسد. وی با بیان این که خدای متعال تاکیدات زیادی بر داشتن تفکر و تدبر در نعمتهای خود دارد اظهار داشت: عقل انسان او را به سوی خدا دعوت کرده و زمینه را برای درک نعمتهای الهی فراهم میکند در حالی که مردم ما نمیدانند که اگر برای خداوند علمی یاد بگیرند فرشتگان نیز برای آنها استغفار کرده و زمینه رشد عقلیشان فراهم میشود.این استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: عقل بشری به عنوان داوری مستقل در نظام اخلاقی اسلام به رسمیت شناخته شده است و قاطعانه در مییابد که نیکی دیگران را باید پاس داشت و با آنان چنان رفتار نمود که شایسته آن باشد.استاد اخلاق حوزه قزوین در ادامه ابراز داشت: مخلوقات آسمانی و زمینی به نفع انسان و برای بهرهمندی ما خلق شدهاند و نتیجه این بهرهمندی باید زمینه هدایت را فراهم کند و اگر انسان هدایت نشود بسیاری از آنچه در آسمان و زمین است را ضایع خواهد کرد؛ و این بدین معنی است که این نعمت سودی برایش نداشته است.حجت الاسلام عباسی با اشاره به این که مخالفین مکتب الهی دلیلی برای مدعای خود ندارند یادآور شد: کسی که در مقابل خداوند و پیغمبر بایستد بیگانه است، دوست راستین هر کس عقل و هوشیاری او و دشمن واقعی اش جهل و نادانی اوست، کسانی که خدای متعال را پرستیده و او را عبادت میکنند دلیلشان شناختی است که از خدای متعال پیدا کرده اند.معاون تهذیب حوزههای علمیه قزوین در پایان گفت: هدایت منحصر در عقل و نقل و ایمان دینی مبتنی بر عقل است و دین اسلام معتقد است که عقل و دین دو موهبت الهی است که خداوند به بشر ارزانی داشته و با عقل و دین میتوان به سعادت جاودانه رسید و راه هدایت شدن انسان نیز عقل و نقل است./955/پ203/ب
۱۳۹۲/۱۲/۲۱
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاری رسا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 135]