تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترين سخن، كتاب خدا و بهترين روش، روش پيامبر صلى لله  عليه  و  آله و بدترين ام...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820536545




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شیروانی در باد از آن سال برفی حکایت می‌کند


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران:
"شیروانی در باد" از "آن سال برفی" حکایت می‌کند
محمود طیاری نویسنده و نمایشنامه نویس، آثاری چون "شیروانی در باد" و"آن سال برفی" را از خود به یادگار گذاشت.


به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات باشگاه خبرگاران؛ محمود طیاری، نویسنده و نمایشنامه نویس در 19 اسفند 1317 در شهر رشت متولد شد وی اولین مجموعه داستان خود را با عنوان "خانه فلزی"، "پانزده داستان" ، " 2 نمایش تک پرده" و "یک طرح" درپاییز 1341 منتشر کرد.   
 
وی سه سال پس از آن کتاب طرحهاو کلاغها" را چاپ کرد و سپس رد سال 1350 کتابهای "صدای شیر" و "نمایشگاه گلبانگ" را به جامعه هنری کشور عرضه کرد.   
 
محمود طیاری دردوره اول فعالیت هنری خویش نویسنده‌ای مطرح بود که ویژگی‌ها و آثار قابل بحثی داشت پس از آن نزدیک به ده سال خاموش شد و در دوره دوم فعالیت هنری خود، نمایشنامه " تا زیر میز فرمانده" را درخرداد 57 ، "مار خانگی" را در پاییز 58 و چند داسان نو را از خود به یادگار گذاشت.   
 
وی "نمایشنامه تک پرده"، "مطالعات خیس" و "خروس بال طلا" را منتشر کرد و مجموعه شعر "همیشه برفی"،" پس گل من کو"، "شیروانی در باد" و " آن سال برفی"، از دیگر آثار اوس.   
 
"مجموعه داستانهای نو"، "رمان سینما"، "عروس زره پوش"، "ماه نقره"، "چل‌گیس خاتون"، "مجموعه داستانهای گیلکی"، "مجموعه شعرهای نو به زبان گلیکی"، کتاب قهرمان تا نویسنده، "خیس بانو"، "آفتاب و مورچه " از جمله آثار چاپ شده و در دست چاپ وی تا سال 84 به شمار می‌رود.   
 
طیاری در فرم، زبان و معماری یک اثر رازهایی را پنهان می‌داند که اگر کشف و شهود شود راههای انتقال موضوع آسان می‌شود وی ابتدا کتابهای پلیسی و پاورقی روزنامه‌ها را مطالعه می‌کرد. سپس اشعار ایرج میرزا، میر زاده عشقی و عارف قزوینی به قوت بخشی جهات دید و زبان او تاثیر می‌گذارد.   
 
نوآوری‌های طیاری در زمینه داستان با گردش زبانی کوتاه در دهه چهل جایگاه ویژه‌ای به او بخشید کار کوتاه نویسی را به گونه‌های تجربی خاص و در قالب طرحهای شهری و روستایی دنبال کرده است.   
 
انتهای پیام/   








تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 115]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن