تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):علت روزه گرفتن آن است كه به سبب آن ثروتمند و فقير برابر شوند زيرا ثروتمند گرسنگى را اح...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805433566




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شیراز و فارس فرصتی برای گردشگری و تورق تاریخ


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

شیراز و فارس فرصتی برای گردشگری و تورق تاریخ شیراز- ایرنا - شیراز و فارس از دیرباز با ویژگی هایی همچون طبیعت و تاریخ پیوندی دیرینه داشته و بسیاری از گردشگران را درمناسبت های مختلف به ویژه ایام نوروز به خود فراخوانده این منطقه از کشور پهناور ایران برای بسیاری از دوستداران سیاحت و سفر از جاذبه هایی برخوردار است که تماشای آن دیداری بیش از یک بار وحتی چندین بار را طلب می کند و نیازمند فرصتی بیش از حیات کوتاه زندگی است.


استان فارس و شهر شیراز از دیرباز با برخورداری از آثار تاریخی و فرهنگی شاخص و شناخته شده دارای شهرت جهانی است اما فراتر از این قابلیت ها این استان و به ویژه شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) با بهره مندی از ظرفیت های غنی گردشگری می تواند به عنوان کانون گردشگری مذهبی جنوب کشورهمچنان کانون توجه باشد.
هرشهرستان و منطقه ای از استان فارس تاریخچه ای در دل خود نهفته دارد که واگویی آن مبین پیوند دیرینه آن با تاریخ پر فراز و نشیب این سرزمین است.
تولد شیراز به عنوان مرکز استان فارس به بیش از دو هزار سال قبل بازمی گردد ، شرایط زیست محیطی کم نظیر این شهر به باور بسیاری از آنان که این شهر را از نزدیک مشاهده کرده اند تصور تکه ای از بهشت را بر روی زمین در اذهان ترسیم می کند.
جاذبه های تاریخی فراوان شیراز این شهر را به یکی از مهم ترین مراکز گردشگری و توریستی ایران معرفی کرده است و آوازه شماری از این جاذبه ها شهرت جهانی را برای آن به ارمغان آورده است که از جمله آنها می توان به وجود شاعران شعر و اندیشه شمس الدین محمد حافظ شیرازی (غزلسرای سده هشتم هجری) و شیخ مصلح الدین سعدی شیراز (شاعر سده هفتم هجری) اشاره کرد که بسیاری ازمسافران و گردشگران داخلی و خارجی را رهسپار این دیار می سازد.
فرهنگ و ادب ایران زمین با شهرشیر به گونه ای پیوند خورده که نمی توان ایران و زبان فارسی را بدون شیراز و حافظ و سعدی تصور کرد.
** جاذبه های معنوی و مذهبی شیراز
شهر شیراز با برخورداری از بیش از یک هزار و 400 بقعه متبرکه و امام زاده واجب التعظیم و در راس آنها حرم مطهر حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ (ع) فرزند بزرگوار امام موسی الکاظم(ع) و برادر امام رضا(ع) مفتخربه سومین حرم اهل بیت(ع) نیزهست.
افزون براین شیراز از جاذبه های مذهبی فراوان دیگری برخوردار است که از جمله آنها می توان ازآستان مقدس حضرت سیدعلاءالدین حسین(ع)، آرامگاه علی ابن حمزه(ع)، مسجد وکیل، مسجد جامع عتیق، مسجد نو(شهدا)، مدرسه خان و مدرسه آقاباباخان، حرم سید تاج الدین غریب(ع)، حرم امامزاده ابراهیم (ع) نام برد.
** باغ هایی بهشت گونه در قلب شیراز
در آوردگاه بی رحمانه جدال طبیعت صبور با حرص و آز انسان هایی که داغ بسیاری از باغ ها و چشم انداز طبیعی را بر دل دوستداران طبیعت می نشانند باغ های هزار رنگ شیراز همچون باغ ارم، باغ تخت، باغ چهل تن، باغ دلگشا، باغ عفیف آباد، باغ نارنجستان قوام، باغ هفت تن، خانه صالحی، حمام باغ نشاط، عمارت باغ ایلخانی، عمارت باغ نشاط، عمارت دیوانخانه، عمارت کلاه فرنگی و باغ نظر، نظرها را به خود جلب می کند و گل ها و گیاهان آنها آرامش را به گردشگران هدیه می کنند.
انس پرندگان دلباخته گل و درخت با باغ های بی نظیر شیراز این شهر را به عنوان شهر و گل و بلبل نامی کرده است.
**تفرجگاه هایی زیبا درفارس و شیراز
طبیعت شهر شیراز و استان فارس به اندازه ای زبیا و متفاوت است که هنوز تفرجگاه ها و مناطق بکر و دست نخورده ای در دل طبیعت این استان وجود دارد.
محیط زیست و مناطق شناخته شده ای طبیعی مانند پارک ملی بَمو، دریاچه بختگان در نی ریز و دریاچه پریشان در کازرون هر یک جاذبه های چشم نواز خاص خود را دارند.
پارک ملی بمو که در شمال شیراز و در نزدیکی زرقان این شهرواقع شده زیستگاه گونه های بسیاری از حیات وحش ، پرندگان کمیاب و گیاهان مختلف است که در نوع خود کم نظیر همچنین دریاچه آب شیرین بختگان و دریاچه پریشان از دیگر زیستگاه هایی است که در فصول سرد میزبان پرندگان مهاجر بسیاری است.
منطقه حفاظت شده پارک ملی بمو همچنین جلوه های زیبای دیگری همچون پارک چشمه بیدی، چشمه صادقی، چشمه فیلی، چشمه گردو و چشمه چنار را در دل خود جا داده است و خالق طبیعت برای طراوت و زیبایی هر چه بیشتر این مکان دو قنات رکن آباد و آب زنگی را درهمین منطقه قرار داده است.
از دیگر جاذبه های طبیعی شیراز و فارس می توان از آبشار کوهمره سرخی، برم دلک، پارک قلعه بندر، پیربناب، چشمه جوشک، چشمه خارگان، چشمه ریچی، دریاچه دشت ارژن، دریاچه مهارلو، رکن آباد، رودخانه قره آغاج، روستای قلات، کوه سبزپوشان، گردشگاه آتشکده، گردشگاه چاه مسکی، گردشگاه چشمه سلمانی و گردشگاه هفت برم یاد کرد.
** جاذبه های زیبا و نام آشنای شیراز
مجموعه بناهای زندیه که شامل بازار، حمام ، مسجد وکیل و ارگ کریمخان است و در مرکز شهر شیراز واقع شده و مهمترین نماد این مجموعه که ارگ است در میدان شهرداری شیراز که یکی از میدان های معروف است واقع شده است.
خاندان زندیه از سال 1147 تا 1193 که کریم خان زند پادشاه این سلسله درگذشت به مدت 46 سال بر ایران حکمفرایی می کردند و پایتخت ایران در آن زمان شیراز بود.
از دیگر یادمان های نامی شیراز می توان به مسجد نصیرالملک، قصر ابونصر، قلعه کک ها، مدرسه آقاباباخان، مدرسه خان، موزه پارس و موزه هفت تنان، نام برد.
**تخت جمشید یادمان شناخته شده جهانی
اندکی آن سوتر از مرکز استان فارس و در فاصله حدود 60 کیلومتری شمال شرقی شیراز ، شهرستان مرودشت یادمان دو هزار و 500 ساله تخت جمشید را در خود جا داده است.
این اثر تاریخی توریستی که در متون تاریخی با نام های پارسه، پرسپولیس، پرسه پلیس، هزارستون و یا چهل مناراز آن یاد شده است نام یکی از شهرهای باستانی ایران است که در سالیان متمادی ، پایتخت تشریفاتی پادشاهی ایران در زمان امپراتوری هخامنشیان بوده است.
در این شهر باستانی بنایی به نام تخت جمشید وجود دارد که در دوران زمامداری داریوش بزرگ، خشایارشا و اردشیر اول بنا شده است و به مدت حدود ۵۰ سال، مرکزی برای برگزاری مراسم آیینی و جشن ها به ویژه نوروز بوده است.
در نخستین روز سال نو، گروه های زیادی از کشورهای گوناگون به نمایندگی از ساتراپی ها یا استانداری ها با پیشکش هایی متنوع در تخت جمشید جمع می شدند و هدایای خود را به شاه پیشکش می کردند.
بنیانگذار تخت جمشید ، داریوش بزرگ بود، البته پس از او پسرش خشایارشا و نوه اش اردشیر یکم با گسترش این مجموعه به بزرگی آن افزودند. بسیاری از آگاهی های موجود که در مورد پیشینه هخامنشیان و فرهنگ آنها در دسترس است به خاطر سنگ نبشته هایی است که در این کاخ ها و بر روی دیواره ها و لوحه ها آن حکاکی شده است. باور تاریخدانان بر این است که اسکندر مقدونی سردار یونانی در 330 پیش از میلاد، به ایران حمله کرد و تخت جمشید را به آتش کشید و بخش عظیمی از کتاب ها، فرهنگ و هنر متعلق به ایرانیان را با این کار نابود کرد. باستان شناسان از ویرانه های آن نشانه های آتش و هجوم را بر آن تایید می کنند.
** فارس 29 شهرستان و جاذبه های پرشمار
معرفی جاذبه های تاریخی ، مذهبی و طبیعی فارس که هم اینک با 29 شهرستان دارای بیشترین شهرستان درکشوراست ، خود به مجلدی مفصل نیاز دارد. به باور بسیاری از دست اندرکاران حوزه میراث فرهنگی این استان هنوز آن گونه که باید ازظرفیت ها و قابلیت های گردشگری این استان استفاده نشده است.
*** ضرورت توجه به صنعت گردشگری
استاد دانشگاه و فعال حوزه گردشگری اسان فارس در گفت و گو با ایرنا گفت: صنعت گردشگری دردنیای امروز به یکی از پردرآمدترین صنایع جهان تبدیل شده است و منافع مستقیم و غیرمستقیم توسعه این صنعت توانسته رشد اقتصادی و اشتغال میلیون‏ها نفر را در سراسر جهان فراهم آورد.
امیرحسین حکمت نیا افزود: منافع اقتصادی تنها بخشی از پیامدهای مثبت گسترش این صنعت محسوب می شود.
وی بیان کرد: صنعت گردشگری از توانایی‏ها و قابلیت‏های زیادی برای توسعه اشتغال و ایجاد ارزش افزوده برخوردار است که استان فارس نیز در این بخش ظرفیت های بالقوه قوه بسیاری دارد که نیازمند رویکردی جدی است.
حکمت نیا اضافه کرد: صنعت گردشگری به سبب ارتباط زیادی که با دیگر فعالیت‏های اقتصادی دارد، می تواند منافع قابل توجهی را برای اقتصاد فراهم آورد به گونه ای که فعالیت‏های مربوط به حمل و نقل، هتلداری، صنایع دستی و رستوران‏ها از جمله مواردی هستند که با توسعه صنعت گردشگری از رونق نسبی خوبی برخوردار می شوند.
*** فقدان برنامه ریزی مشکل اصلی صنعت گردشگری
وی اظهارکرد: یکی از معضلاتی که بخش گردشگری با آن روبه رو است فقدان برنامه راهبردی در این صنعت است که بهره برداری، توسعه و رشد این بخش را با دشواری همراه کرده است.
حکمت نیا ادامه داد: صنعت گردشگری یکی از صنعت های اصولی و موثر در بخش اقتصاد، فرهنگ، سیاست و اجتماعی است که با بهره برداری و هدف گذاری می توان دستارودهای مهمی را از این طریق برای کشور محقق کرد.
*** صنعت گردشگری در استان فارس وشهر شیراز
با توجه به شهرت و قدمت استان فارس و شهر شیراز در بخش گردشگری؛ صنعت گردشگری در استان فارس نیازمند توجه ویژه و حمایت مسوولان کشور است زیرا ظرفیت های گردشگری فراوانی در استان فارس و شهر شیراز وجود دارد که می تواند پاسخگوی نیاز سلایق مختلف گردشگران باشد و ضرورت توجه به این مهم وبالفعل کردن مزیت و ظرفیت این استان، می تواند افزون بر فارس کشور را نیز متحول کند.
لزوم توجه بیش از پیش دولتمردان به این صنعت و اتخاذ سیاست‏های لازم برای توسعه آن راهگشای صنعت گردگشری استان است و این مهم با عزم و همت مدیران استان محقق می شود.ک/4
7382 /679
انتهای پیام /*




18/12/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 133]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن