تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 14 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس دوست دارد خداوند هنگام سختى ها و گرفتارى ها دعاى او را اجابت كند، در هنگام آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799376820




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نگاهی به مناطق و جاذبه های تاریخی، فرهنگی و گردشگری آبادان


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

نگاهی به مناطق و جاذبه های تاریخی، فرهنگی و گردشگری آبادان آبادان - ایرنا - آبادان یکی از قدیمی ترین شهرهای ایران بوده که از جاذبه های طبیعی، تاریخی، گردشگری، تجاری و معنوی برخوردار است و بهترین زمان برای عزیمت و تفریح در این شهر روزهای پایانی اسفندماه و ابتدای فروردین است.


به گزارش خبرنگار ایرنا، آبادان در 116 کیلومتری اهواز، در دهانه ورودی خلیج فارس، و در همسایگی کشورهای کویت و عراق قرار دارد.
طول جزیره آبادان 46 کیلومتر و عرض آن بین 20 تا 32 کیلومتر است که در دلتای اروندرود بین رودهای بهمنشیر، کارون و اروند واقع است.
تاریخ زندگی در این منطقه را می توان از دوره ساسانی و قرون اولیه اسلامی تاکنون در نظر گرفت.
این مکان همزمان با ظهور اسلام، شهری آباد بوده است.
ˈ یاقوت حموی ˈمورخ نامدار، جزیره بزرگی را که بین دو شط یعنی اروند رود و کارون واقع شده، ˈ میان رود ˈ نام نهاده است.
در تجزیه و تحلیل واژه آبادان می توان به معنی ˈ محلی برای پاسداری و نگهبانی از آب ˈ رسید و بطلیموس پدر جغرافیای یونان نام ˈ آرپفانا ˈ و ˈ آپفادانا ˈ را برای آبادان به کار می برد.
واژه ˈ عبادان ˈ که در دوره های اخیر به آبادان استناد می شد معرب همان واژه است؛ برخی نیز وجه تسمیه عبادان را به دلیل عبادت زیاد مردم این دیار ذکر کرده اند؛ در زمان سلطنت رضا شاه پهلوی نام عبادان به آبادان تغییر یافت.
شهرستان آبادان در طول هشت سال دفاع مقدس شاهد افتخار آفرینی فرزندان سلحشور ایران زمین بود که اکنون بواسطه همین دلاوری ها، دارای یادمان ها و یادگاری های پرافتخاری از دوران مقاومت، ایثار و دفاع مقدس است که هر بیننده ای را به وجد می آورد و حس غرور دینی و ملی را بر می انگیزد.
از همین رو هر ساله در ایام نوروز، گروه های زیادی از سایرنقاط کشور در قالب کاروان های راهیان نور و یا خانوادگی و انفرادی به آبادان سفر می کنند، و یاد و خاطره دلاوری و رشادت شهدا، ایثارگران و رزمندگان دفاع مقدس را زنده و با آنها تجدید میثاق می کنند.
یادمان های شهدای جنگ تحمیلی بویژه محل شهادت نخستین وزیر نفت، یادمان شهید تندگویان، و یادمان زیارتگاهی عملیات والفجر8 هر سال پذیرای میهمانان و گردشگران زیادی هستند.
دیدن محورهای عملیاتی و یادمان ها و زیارتگاه ها و نشستن در سنگرهایی که در آنها هفت سین جبهه چیده شده، و دیدن نخل های سربلند بی سر که نشانه تسلیم نشدن در برابر خواست دشمنان این مرز و بوم است برای هر مسافری جذاب و دیدنی است.
مدرسه مهرگان، بقعه خضر، موزه آبادان، مسجد رنگونی ها، سینما نفت و ساختمان آموزشگاه فرهنگ برخی از مکان های دیدنی و تاریخی شهرستان آبادان هستند.
ساحل بسیار زیبای رودخانه های بهمنشیر و اروند نیز از مکان های دیدنی و طبیعی آبادان بشمار می روند.
* قدمگاه خضر نبی و امام رضا(ع)
در آبادان، عمارت و آبادانی زیادی به چشم می خورد که می توان به رباط ها و خانقاه و مدرسه ها و مساجد متعدد اشاره کرد.
قدمگاه منسوب به حضرت خضر و الیاس در اطراف رود بهمنشیر واقع شده و به همین سبب، عرب زبانان آبادان آن را ˈ جزیره الخضر ˈ می گفته اند.
قدمگاه امام رضا (ع) دیگر مکان زیارتی در آبادان است که در چند سال گذشته مورد توجه میهمان نوروزی و کاروان های راهیان نور قرار گرفته است.
* مسجد رنگونی ها
مسجد رنگونی ها یکی از مکان های دیدنی شهر آبادان بوده که بنا به روایات مختلف در ابتدا عبادتگاه سیک ها بوده و بعدها به کلی تخریب و بر روی آن مسجد رنگونی ها ساخته شده است.
این مسجد هنگام ساختن پالایشگاه توسط کارگران خارجی که بیشتر از مسلمانان اهل رانگون (پایتخت برمه) بوده اند، ساخته شده است.
این مکان هم اکنون موزه اسناد تاریخی است و همواره مورد توجه تاریخ دانان و گردشگران بوده است.
* موزه آبادان
این موزه در سال 1328 با الهام از معماری سنتی ایران ساخته شد. گنبد این موزه متاثر از گنبد حرم حضرت دانیال نبی(ع) در شوش ساخته شده و ارتفاع آن 22.5 متر است که در ایام نوروز برنامه ها و جشنواره های مختلفی در آن برگزار می شود.
* کلیسای ارامنه آبادان دیوار به دیوار مسجد بهبهانی ها
کلیسای سورت گاراپت آبادان در سال 1319 ساخته شد و در زمان جنگ تحمیلی آسیب دید اما توسط ستاد بازسازی مناطق جنگی مرمت شد ولی اکنون بدلیل اندک بودن مسیحیان در آبادان،آیینی در این کلیسا برگزار نمی شود.
این کلیسا بدلیل مجاورت با مدرسه ادب آبادان، همچنان پابرجاست، کلیسای ارامنه گریگوری آبادان بزرگترین تالار اجتماعات ارامنه مقیم آبادان محسوب می شده است.
این کلیسا دیوار به دیوار مسجد بهبهانی ها قرار داشته و نماد فرهنگ و آزادی عقیده و هنر ادیان را به رخ جهانیان می کشاند.
* موزه تاریخ طبیعی شهرستان آبادان
این موزه فعالیت رسمی خود را از بهمن 87 در زمینی به مساحت یکهزار و300 مترمربع و فضای نمایشگاهی 650 مترمربع آغاز کرد.
موزه تاریخ طبیعی شهرستان آبادان، هفت غرفه از گونه های منحصر به فرد و جانوران بومی و غیر بومی دارد که علاقه مندان می توانند از بخش های جانورشناسی مهره دار، بخش جانورشناسی بی مهرگان، بخش گیاهان، بخش سنگ و کانی و جمجمه دیدن کنند.
*پل کابلی آبادان
پل کابلی آبادان که نخستین پل کابلی واقع در خشکی در جهان محسوب می شود، در محله سده این شهر واقع شده و با نام ˈ تانکی ابوالحسن ˈ مشهور است.
این پل تقریبا در مرکز جغرافیای آبادان و یکی از ورودی های اصلی شهرستان قرار دارد و در کنار پل اصلی رودخانه بهمنشیر قرار دارد.
* بازارهای آبادان
آبادان بدلیل همجواری با کشورهای حاشیه خلیج فارس و داشتن صادرات و واردات کالا از طریق لنج و کشتی، دارای بازارهای متنوع و متعدد با قیمت های مناسب است.
بازارهای آبادان شامل بازار کویتی ها، امیری، احمد آباد، ته لنجی ها، مرکزی، بازار درجه یک ماهی فروشان و بازارچه های متعدد دیگر هستند که پر رونق ترین روزهای خود را در آستانه نوروز سپری می کنند.
این بازارها همواره پذیرای خریداران از سایر نقاط کشور می باشند.
* بسیج امکانات آبادان برای استقبال و پذیرایی از مسافران نوروزی
شهردار آبادان در خصوص آماده سازی شهر آبادان به خبرنگار ایرنا گفت: شهرداری آبادان علاوه بر آماده سازی تمام بوستان های سطح شهر، و پنج اقامتگاه نوروزی برای اسکان میهمانان نوروزی در نظر گرفته است.
ˈ محمود رضا شیرازیˈ افزود: با هماهنگی صورت گرفته، 150 مدرسه با یکهزار و سه کلاس درس نیز برای اسکان میهمانان نوروزی درنظر گرفته شده است.
وی اظهارکرد:مسافران می توانند برای اسکان، از هتل های سطح شهر نیز استفاده کنند.ک/4
7102/7279/640
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




11/12/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 124]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن