واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: ایسکانیوز: سرانجام پس از بازگشت رضا میرکریمی نشست پرسش و پاسخ فیلم " به همین سادگی" با حضور رضا میرکریمی کارگردان، شادمهر راستین فیلمنامه نویس، محمد آلادپوش مدیر فیلمبرداری و هنگامه قاضیانی بازیگر در سینمای رسانه ها برگزار شد. به گزارش روز جمعه خبرنگار سینمایی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران"ایسکانیوز" ، میر کریمی در ابتدای این نشست گفت: متاسفانه در طول برگزاری جشنواره شاهد برخی مشکلات بودیم که در مواقعی درخواست های من برای رفع آن نتیجه داد . و در مواقعی دیگر خیر و با اینکه مسول مستقیم و حتی غیر مسقیم برگزاری جشنواره نیستم از طرف خانه سینما عذرخواهی می کنم و از مسولان برگزار کننده جشنواره فجر در خواست کرد تا مشکل فیلم " خاک آشنا " در دو روز مانده به پایان جشنواره برطرف بشود. کارگردان فیلم "به همین سادگی" در ادامه و در خصوص فیلم جدید خود گفت: پس از فیلم "خدانزدیک است" و موفقیت آن عده ای از انتظار داشتند من همان سبک فیلمسازی را دنبال کنم و خودم هم همین انتظار را داشتم حتی قصه ای نیز در همین زمینه ادامه کردم اما برخلاف نظر عده ای چیز جدیدی بر سبد تجربیات من اضافه نمی کرد وبه عنوان یک فیلمساز ترجیح دادم تجربه جدیدی را داشته باشم و کاری تقریبا انتحاری انجام دهم. وی ادامه داد: به همین دلیل به دنبال یک همکار مشترک می گشتم تا بر روی این قصه کارکنیم که شادمهر پارتنر بسیار خوبی برای من بود و در یک پروسه سه ماهه توانستنم فیملنامه را تمام کنیم. میرکریمی در خصوص علت اینکه چرا خودش کار تدوین فیلم را نجام داده اظهار داشت: دوست داشتم این کار را تجربه کنم ضمن اینکه قبلا هم تجربه تدوین را در سریالم و فیلم "اینجا چراغی روشن است" داشته ام. کارگردان فیلم "به همین سادگی" در خصوص انتخاب هنگامه قاضیانی برای ایفای نقش اصیلی فیلم گفت: انتخاب خانم قاضیانی کاملا اتفاقی بود اما خدا را شاکرم که این انتخاب را انجام دادم و هر روز که از می گذشت توجه انتخاب درستم می شدم و فکر می کنم خانم قاضیانی هدیه ای است که "به همین سادگی" به سینمای ایران تقدیم کرد. در ادامه محمد آلاد پوش در خصوص شیوه فیلمبرداری این فیلم و اینکه چرا عمق میدان کمی داشت گفت: قصه "به همین سادگی" شخصیت محور است و به همین دلیل بیشتر از نماهای مدیوم شات و کلوزآپ استفاده شد تا به شخیصت پردازی فیلم نزدیک تر شویم و در فضاهای بازتر از لنز های بازتر استفاده شد . شادمهر راستین که امسال برای نگارش فیلمنامه "به همین سادگی" موفثق بر دریافت سیمرغ بلورین بخش بین الملل جشنواره فجر شد در این خصوص گفت: به نویسندگانی که در تیتراژ اسمشان آمده بود طرح کلی داستان داده شد و هر دام از دوستان در عرض یکماه فیملنامه ای 30 صفحه ای ادامه کردندو با جمع بندی تمام آنها سعی کردیم به یک ادبیات زنانه برسیم و ضمن اینکه هیچ هیجان و ملودرامی نداشته باشد و در عوض از انسجام بیشتری برخوردار باشد و پس از چند بار بازنویسی به فیلمنامه نهایی رسیدیم. هنگامه قاضیانی نیز در خوصوص چگونگی حضور خود در این فیلم گفت: پس از اینکه در سال 79 در مقابل عزت الله انتظامی در فیلم "سایه روشن" به کارگردانی حسن هدایت بازی کردم به پیشنهاد استاد انتظامی وارد تئاتر شدم و در این مدت تنها از طریق بازی در فیلم های کوتاه دانشجویی ارتباط خودم را با سینما حفظ کردم تا اینکه در جلوی دوربین آقای میرکریمی قرار گرفتم. وی درخصوص نقش طاهره گفت: من اصلا با فرهنگ اذری آشنا نبودم و یکماه در از ساعت 2 تا 7 بعد از ظهر در قرنطینه بودم و زیر نظر آقای خدایی لهجه و آواز آذری را یاد گرفتم. در ادامه نشست میرکریمی دذر خصوص فیلمنامه "به همین سادگی" گفت: حرف اصلی این فیلم انتقاد نسبت به بستر موجد در جامعه است، خانواده بنیان اصلی جامعه است و بسیاری از آمارهای خطرناک و تکان دهنده ای که شاهد آن هستیم دقیقا از همین سلول بنیادی و خلاء های عاطفی آن ناشی می شود. وی ادامه داد: قطعاً هدف ما بررسی این شکاف بود ولی اصولاً بیاعتنایی و غفلت عامل مهمی بود که در کلانشهرها بار فشار و شرایطش را روی جامعهو اعضایش تحمیل میکند. میرکریمی همچنین گفت: این اتفاق در جوامع کوچکتر کمتر رخ میدهد و افراد مسئول رفتار خودشان هستند، ولی در جوامع بزرگتر جامعه خودش را به افراد تحمیل میکند در جوامع نامتوازن و غیرهدفمند و بیبرنامه انسانهای قربانی شرایطی هستند که در آن گرفتار آمدهاند. من معتقدم وظیفه آنها را نباید نادیده گرفت ولی شرایط آنها را باید چارهجویی کرد. میرکریمی فیلم خود را راجع به «تنهایی» دانست و گفت: فیلم اصولاً راجع به تنهایی است و میتوان این شرایط را برای یک مرد هم در نظر گرفت، آنچنان که مرد قصه آدم تنها و و یک قربانی است و شرایط خودش را دارد. شادمهر راستین نیز همچنین گفت: خوشحالم که این فیلم دغدغههایی که راجع به مادرم داشتم، برطرف کرد. نقطه مشترکی که در این فیلم وجود دارد، نداشتن آدم بد است. فیلم در مورد دیده نشدن زنان خانهدار است. در همه دورهها نزدیک به 10 میلیون زن خانهدار وجود دارد و هنوز شغلی به نام خانهدار وجود ندارد. وی ادامه داد: زنان خانهدار فاقد بیمه هستند و در چرخه اقتصادی به حساب نمیآیند. با این نگرش و نگاهی که به زنانی که دیده نمیشوند، شخص من را به دیده شدن یا دیده نشدن میرساند. این فیلمنامهنویس گفت: شخصیت «طاهره» تنها میخواهد دیده شود و چیزی بزرگی هم نمیخواهد. او نمیخواهد مکانیزمی را عوض کند و این اتفاق باعث نمیشود که زنی خانهدار سر از داستانهایی چون دزدی و آتشسوزی درآورد. وی گفت: در سینمای قبل و پس از انقلاب عدهای معدودی زنانی که نمیشناسیم، محور شخصیتپردازی سینما شدهاند اما در این فیلم سعی شده زنانی که جلوی چشم هستند، ولی دیده نمیشوند، به تصویر کشیده شود. رضا میرکریمی درباره همکاریاش با عباس کیارستمی در «به همین سادگی» گفت: آرش صادقی تیتراژ فیلم را طراحی کرده و بسیار تصادفی همکاری با آقای کیارستمی در این فیلم شکل گرفت و بدون هیچ هماهنگی قبلی، ایشان تیتراژ فیلم را نوشتند. کارگردان «به همین سادگی» همچنین گفت: اگر حرکتی در جهت مخالف عادات - چه موفق چه ناموفق و چه متوسط- انجام میشود، باید از آن حمایت کنیم وبگذارم سینمای ما از این نازایی بیرون بیاید. برای من واکنش مخاطب نسبت به «به همین سادگی» شگفتانگیز بود و علیرغم تصوری که از مخاطب داریم، آنها بهراحتی با فیلم ارتباط برقرار کردند، چرا که مخاطب آمادگی دیدن فیلمهای غیرمعمول را هم دارد. وی درباره کارهای آیندهاش گفت: دو کار در دست دارم که قطعاً قول میدهم با کارهای قبلیام متفاوت باشد و این قولی است که به خودم میدهم و بازهم به نظرم، زمان کمی برای تجربه باقی مانده است. «فراز رستم و سهراب» و فیلمنامهای به اسم «یک حبه قند» را با زمینه طنز و برای مخاطب عام، سال 87 و در تابستان کلید خواهم زد.//348/120
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 408]