تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 12 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):همه خوبى‏ها و بدى‏ها در مقابل توست و هرگز خوبى و بدى واقعى را جز در آخرت نمى‏بينى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1825606216




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهی به «دستهای خالی»


واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: ایسکانیوز:«دستهای خالی» ششمین فیلم بلند ابوالقاسم طالبی است که ابتدا «گناه فرزند» نام داشت. آثار طالبی را می‌توان این چنین تعریف کرد: فیلم «ویرانگر» نخستین اثر این کارگردان که فیلمی حادثه‌ای بود، «آقای رییس‌جمهور» با مضمونی سیاسی دومین فیلم این کارگردان بود، فیلم «نغمه» که مایه‌های عاشقانه‌ای هم داشت و به موضوع جانبازان دفاع مقدس می‌پرداخت فیلم سوم وی بود. چهارمین فیلم طالبی «عروس افغان» بود که دوره طالبان در افغانستان و حمله نظامی آمریکا به این کشور را نشان می‌داد و پنجمین فیلم این کارگردان «جنگ کودکانه» نام داشت که حمله آمریکا به عراق را به تصویر می‌کشید. فیلم «دستهای خالی» که ششمین و آخرین فیلم این فیلمساز است را هم می‌توان فیلمی عاشقانه و معناگرا با موضوع جانبازان دفاع مقدس دانست. در یکی دو سال اخیر فیلم‌هایی از این دست ساخته می‌شوند که کم‌کم دارند در ژانر دفاع مقدس شاخه جدیدی باز می‌کنند شاید هم فیلمهایی هستند در ژانر اجتماعی با درونمایه‌های دفاع مقدس که هنوز قالب این ژانر بطور جدی شکل نگرفته است. این فیلم‌ها با تکیه درونمایه‌های عاشقانه در آن روزها مانند «روز سوم» یا موضوعات زندگی شهری، اجتماعی و مشکلات بعد از جنگ و ... نظیر «دستهای خالی» و «پاداش سکوت» که نگاهی جدیدی به مقوله دفاع مقدس و اثرات آن دارند. داستان فیلم «دستهای خالی» با یک سوءتفاهم از جانب دختر خانواده شروع می‌شود که چندان هم منطقی به نظر نمی‌رسد، اما برای بوجود آمدن حس تعلیق برای فیلم لازم است. اما برای باورپذیرتر بودن این سوءتفاهم می‌بایست سابقه‌ای از رابطه مادر و دختر و یا رفتار مادر در فیلم ارائه شده باشد، در غیر این صورت و صرفا با نشان دادن چند سکانس گفتگوی تلفنی پنهانی مادر، غذا پختن و چند مزاحمت تلفنی معمولا چنین مواردی پیش نمی‌آید. طالبی دقایقی تماشاگر را با این حس به همراه خود می‌کشد و اولین نقطه عطف فیلم را برباز شدن این گره متمرکز می‌کند که با بازگشت پدر خانواده به عنوان آزاده‌ای که مفقودالاثر بوده و پس از سقوط صدام به وطن بازگشته این گره را برای تماشاگر باز می‌کند.در ادامه قرار است که بین این پدر و دختر رابطه‌ای عاطفی شکل بگیرد. رابطه‌ای که با بار دراماتیک خاص نیاز به پرداختی جزئی نگرانه دارد تا به عمق شخصیت‌ها و این رابطه نفوذ پیدا کند. که البته در این قسمت طالبی با استفاده از تمهیدات تصویری خاص و بازی بسیار خوب و استثنایی خسرو شکیبایی در نقش یک جانباز که حالتهای عصبی وی به صحنه‌های جنگ و جبهه کات می‌خورد، لحظاتی زیبا و به یادماندنی را خلق کرده است. طالبی خواسته در این فیلم به سوالات مطرح شده از سوی نسل جوان جامعه در مورد تاریخ جنگ و انقلاب جواب دهد تا از تحریف آن خودداری شود. او قصد داشته برای رفع افسردگی خانواده‌ها و افراد جامعه فیلم بسازد. طالبی قبل از اکران فیلمش در توضیحی کوتاه درباره فیلم گفته بود: «معترضم به تمامی مسئولان زندانها که «چادر»ی که سالیان سال مادربزرگ‌ها و زنان مومن برسر می‌کردند چرا در این زمانه باید بر سر متهمینی که به اتهام‌های مختلف از قبیل قتل، دزدی، فساد اخلاقی و … به زندان افتاده‌اند قرار بگیرد» حال او با ساخت این فیلم هر چند کوتاه به این نکته هم اشاره کرده است آنجا که حوریه در مسیر رفتن به دادسرا از به سر کردن چادر خودداری کرده و خطاب به مأمور می‌گوید: «قرار نبوده که لباس متهم باشد»! فیلم از این صحنه‌ها کم ندارد دیالوگهای نابی که بین بازیگران رد و بدل می‌شود همان دغدغه‌های ذهنی فیلمساز این اثر است. جایی که حوریه در آشپزخانه با پدر صحبت می‌کند: «وقتی نبودید، نبودنتون همه‌جا بود» «چراغ خونه خاموش بود» و جواب پدر – مونولوگ امیرحسین )شکیبایی( در کنار دریا وقتی نامه را از همسرش می‌گیرد و می‌خواند: «اگر مرده بودیم لااقل یه خیابون به اسممون بود» در سکانسهای مواجه امیرحسین با پدری که حوریه به اتهام قتل دخترش به زندان افتاده، آنجا که سنجری وفا «مسعود رایگان» معتقد است که اگر جنگ نبود، خیلی از آن جوانانی که شهید شده‌اند حالا «ستاره» بودند و پاسخ امیرحسین به او: «حالام ستارن … اگه ستاره‌شناس باشی!» فیلم پس از افت در فصل های میانی دوباره با معرفی "سنجری وفا" به نقطه قابل قبولی برمی‌گردد" – سنجری وفا "با بازی خوب مسعود رایگان که این بار هم مانند فیلم خون بازی در نقش یک پدر الکلی ظاهر می‌شود به ارائه نقش پدری دل سوخته می‌پردازد، که پس از کشته شده همسرش و پسری که در همان تصادف به کما رفته، به گفته خودش بخاطر خدا شخص خاطی را بخشیده است و رضایت داده و حال که دخترش را هم از دست داده باز به گفته خودش به خاطر همان خدا رضایت نخواهد داد. «رایگان» تضاد درونی بوجود آمده در این شخصیت را بخوبی نشان می‌دهد. مریلا زارعی نیز به راحتی در قالب شخصیت حوریه فرو رفته و بازی روانی را از خود به نمایش می‌گذارد بازی او در سکانس تولدش در زندان که در یک مونولوگ طولانی تاریخ جنگ و آنچه که بر خانواده‌اش گذشته را بیان می‌کند از صحنه‌های فراموش نشدنی فیلم است. فیلم نقاط ضعفی هم دارد، صحنه‌های دادگاه فیلم ضعیف از کار درآمده بخوبی مشخص است که سکانس های دادگاه فیلم جای کار بیشتری داشته است، ناشناخته‌ماندن قاتل و سرنوشت وی و بهبودی و شفای یک شبه و معجزه مانند پسر فلج که به درستی پرداخت نشده است از دیگر نواقص فیلم بشمار می‌رود. البته موسیقی زیبای فیلم که تم‌هایی ازموسیقی سریال" خاک سرخ" ابراهیم حاتمی‌کیا را هم در بر دارد از نقاط قوت فیلم بشمار می‌رود که مکان و زمان وقوع قصه را برای بیننده باورپذیرتر می‌سازد. دستهای خالی را می‌توان فیلمی در ادامه نگاه ارزشی طالبی به دنیای اطراف دانست نگاهی که نقطه نظرات فیلمساز را نه به شکل ظریف و هنرمندانه بلکه بدون هیچ ابائی از متهم شدن به شعار زدگی، اغراق شده به تصویر می‌کشد. این فیلم فیلمی است که به عنوان بیننده با خروج از سینما دیگر نمی‌توانی به لایه‌های زیرین آن فکر کرد، این فیلم ذهن بیننده را فقط در همان مدت زمان 90 دقیقه فیلم درگیر می‌کند و نه بیشتر! چرا که مضامین مطرح شده در این فیلم از حرکت در سطح فراتر نرفته و به عمق ماجرا نزدیک نمی‌شود تا بتوانند مخاطب را درگیر خود کرده و تماشاگر را از خود جدا نکند. اما یادمان باشد که با «دستهای خالی» نمی‌توان فیلمی در حد «معجزه» ساخت.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 271]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن