تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بهترين علم آن است كه مفيد باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803216222




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ساوه شهر یاقوت های سرخ چشم به راه میهمانان نوروزی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

ساوه شهر یاقوت های سرخ چشم به راه میهمانان نوروزی ساوه- ایرنا- شهرستان ساوه با آمیزه ای از جاذبه های طبیعی، گردشگری و 400 اثر تاریخی و باستانی شناسایی شده چشم به راه میهمانان نوروزی است.


به گزارش ایرنا، این شهرستان که در کریدور غرب به شرق قرار دارد، همواره پذیرای خیل مسافران است و این مهم در تعطیلات به ویژه نوروز پر رنگ تر از سایر روزهای سال نمود می یابد.
آثار به جای مانده از دوران پیشین و اشیای تاریخی ساوه، گنجینه ای گرانبها و میراثی نفیس است که زندگی، آداب، رسوم، سنن گذشتگان و چگونگی شکل گیری تاریخ این خطه را به تصویر کشیده است.
بنای ارزشمند مسجد جامع ساوه به عنوان یکی از آثار ارزشمند هنر معماری، کاشی کاری و گچبری این شهرستان به شمار می رود.
این اثر غنی، تاریخی و ملی همواره مورد توجه محققان و پژوهشگران داخلی و خارجی بوده است و نشان از دستان هنرمندان سه مقطع تاریخی قبل از اسلام، قرون اولیه اسلامی و دوران صفوی دارد.
مسجد جامع جزء نخستین مسجدهایی است که در ایران و در شهر ساوه ساخته شده و در دوره های مختلف از سوی هنرمندان ایرانی تزئین و مرمت شده است.
این مسجد از خشت و گل ساخته شده و شامل یک صحن و گنبدی در جنوب، دو ایوان، یک مناره، چند شبستان، محراب هایی متعدد و قدیمی با خطوط کوفی و ثلث است.
در محراب آن دارای کتیبه های متعدد عمودی و افقی قرار دارد که از سه طرف آن را فرا گرفته و روی آن سوره هایی از قرآن کریم مانند قدر، اخلاص و جمعه به خط ثلث و کوفی گچبری شده و در ضلع غربی میان شبستان های این بنا، ایوان باشکوه و رفیعی قرار دارد و در هر طرف این ایوان، حجره ای با درگاه تنگ و کوتاه نمایان است.
مناره مسجد جامع مربوط به دوره سلجوقی است که در گوشه شمال شرقی و بیرون از چهار دیواری مسجد جامع ساوه واقع شده است که در طول سال به ویژه ایام نوروز پذیرای گردشگران است.
از دیگر آثار باستانی ساوه مسجد سرخ است که در مجموعه مسجد انقلاب ساوه قرار دارد.
این مسجد به موجب تزئینات و کتیبه های قرمز رنگی که در آن تعبیه شده به مسجد سرخ مشهور شده است.
بنای این مسجد مشتمل بر گنبدی ساده و آجری یک گلدسته، سه رواق، چند ایوان و یک مسجد تازه تاسیس در مجاورت آن است که قدمت این بنا مربوط به دوران سلجوقی بر می گردد.
محراب زیبا و مزین به چند کتیبه گچبری همراه با نقاشی و پوشش به نقوش رنگین و مناره زیبای آجری از جلوه های این بنای تاریخی است.
یکی دیگر از آثار باستانی ساوه مجموعه تاریخی بازار ساوه است که شامل مسجد 14 معصوم (در گذشته)، دالان حاج ملک و تیمچه نبوی زاده با چهار گذر به دوره صفوی تعلق دارد که پذیرای خیل مسافران است.
این اثر به سبک معماری اسلامی از آجر قزاقی، خشت، گچ و آهک است که سقفی گنبدی با گذرهای قوسی شکل دارد.
این میراث تاریخی به دوره شکوفایی دین اسلام و مذهب تشیع علوی در دوران حکومت صفوی در ایران مربوط است.
بازار ساوه، مانند دیگر بازارهای سنتی ایران در طول 600 سال، میعادگاه آداب، سنت ها، فرهنگ و تاریخ مردم بوده است.
هم اکنون این بازار بوسیله میدان انقلاب به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم شده و بخش جنوبی آن شامل مسجد، میدان، بنای چهار سوق و مجموعه حجره های اطراف مسجد است و بخش شمالی بازار سرپوشیده ساوه را در بر می گیرد که از یک راسته بازار اصلی با ‎ 12 گذر یا راسته فرعی تشکیل شده است.
معماری بازار ساوه به شیوه طاق آجری است و در بنای آن چوب، گچ و آهک به کار رفته است.
تعدادی از حجره ها دارای انباری و کارگاه تولیدی بوده و دارای سقفی گنبدی شکل است که با آجر طاق زده شده است.
این اثر تاریخی در سال 78 به شماره ‎ 2526در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
قلعه آردمین ساوه واقع در روستای آردمین، با بخش های اندرونی و ایوان ها، تالار شاه نشین و برج های متعدد یکی دیگر از جاذبه های تاریخی این شهرستان به شمار می رود که سالانه گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب می کند.
کاروانسرای باغ شیخ نیز در شش کیلومتری شرق ساوه یکی از آثار با ارزش دوره قاجار به همراه مجموعه ای از آب انبار و حسینیه است.
این کاروانسرا به صورت یک چهار ایوانی احداث شده و دارای چهار برج دیده بانی در چهار گوشه آن بوده و سایر بخش های بنا شامل شاه نشین، بارانداز و هجره های متعدد است.
از دیگر آثار مورد علاقه گردشگران می توان به پل تاریخی سرخه ده مربوط به عصر صفویه اشاره کرد که در جنوب شهرستان ساوه در کیلومتر 13 جاده یل آباد به قیز قلعه قرار دارد که مصالح بکار رفته در آن آجر و ساروج بوده و بنا مربوط به عصر صفویه است.
این پل دارای هشت چشمه با طاق رومی است که طول آن 70 متر و عرض آن 5/4 تا پنج متر است.
جدای از این، بنای تاریخی امامزاده سید اسحاق (ع) که در شرق ساوه و ابتدای جاده ساوه به قم قرار دارد، سالانه زوار و مسافران نوروزی بسیاری را به سوی خود جذب می کند.
این بنا متعلق به عصر سلجوقیان است و آجرها و کاشی های فیروزه ای و مقبره چوبی از آثار تاریخی بقعه محسوب می شود.
موزه مردم شناسی، بام ساوه و دریاچه تفریحی مصنوعی امام خمینی (ره) نیز از دیگر اماکن تفریحی شهر ساوه است که مسافران نوروزی می توانند از آنها بهره مند شوند.
نوع زندگی عشایر نیز یکی دیگر از جاذبه های گردشگری به شمار می رود که از آن جمله می توان به موسیقی، غذاهای محلی، صنایع دستی، لباس های محلی و آیین های عشایری اشاره کرد.
بارزترین مشخصه ایلات و عشایر شیوه زیست آنان است که بر خلاف یکجا نشینان روستایی و شهری، در کوچ و نقل و انتقال دایمی سیاه چادرها و رمه های خود هستند.
ایل شاهسون، مغان، سنگسری، مستقل کله کوهی، مستقل عرب خراسانی، زند راوه ای و کرد کلهر از ایلات و طوایف استان مرکزی با محوریت شهرستان های ساوه و زرندیه به شمار می روند.
وجود عرصه های طبیعی با چشمه ها و رودهای پر آب و زیستگاه های طبیعی حیات وحش، شماری دیگر از مناظر دیدنی در شهرستان ساوه است که در ایام تعطیلات نوروزی آماده بازدید گردشگران و مسافران است.
معاون استاندار مرکزی و فرماندار ساوه نیز گفت: فعالیت ستاد تسهیلات نوروزی در این شهرستان به منظور ساماندهی، برنامه ریزی و ارائه خدمات مناسب به مردم و مسافران در ایام تعطیلات نوروز آغاز شده است.
ˈاحمد آزادˈ در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در تعطیلات نوروز امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال میزان ماندگاری مسافران و مهمانان نوروزی در این شهرستان افزایش یافت.
وی اظهار کرد: می توان با ارائه خدمات و امکانات مناسب نوروزی به میهمانان مدت ماندگاری آنها را در این شهرستان افزایش داد.
وی با اشاره به موقعیت این شهرستان و قرار گرفتن در مسیر کریدور غرب کشور، بیان کرد: برخورداری از آثار تاریخی، مناطق و تفرجگاه های طبیعی باید با اجرای برنامه های ویژه و امکان خدمات مناسب به مردم فراهم شود.
آزاد گفت: آثار تاریخی و باستانی، بوستان ها و پارک های شهری ساوه پذیرای مسافران و گردشگران است.
وی، مسجد تاریخی جامع، موزه مردم شناسی و چهار سوق، بام تفریحی ساوه، محوطه دریاچه مصنوعی امام خمینی (ره) و اطراف سد الغدیر این شهرستان را از مهم ترین آثار تاریخی و فضاهای شهری برای حضور مردم در تعطیلات نوروزی عنوان کرد.
سرپرست میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ساوه گفت: این شهرستان با برخورداری از جاذبه های بکر و طبیعی در بخش نوبران و نیز آثار تاریخی متنوع و متعدد از کانون های گردشگری به شمار می رود.
ˈمحسن نبویˈ افزود: حضور مسافران در شهر یاقوت های سرخ می تواند خاطره ساز نخستین روزهای بهاری باشد.
وی اظهار کرد: تلاش شده تا با تامین شرایط مطلوب، رضایت مسافران در سفر و اسکان در این شهرستان فراهم شود.ک/3
7337/686
انتهای پیام /*




13/12/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 100]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن