واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:
جاذبه؛ نمایش فناوری های علمی آمریکا تهران-ایرنا- فیلم جاذبه، فناوری های علمی به ویژه سازمان مدیریت ملی هوانوردی و فضایی امریکا موسوم به ناسا را در قالبی هنری و با کمک توانمندی های کارگردان و بازیگران برای مخاطب ترسیم می کند.
به نوشته ˈروبی کولینˈ منتقد فیلم روزنامه انگلیسی تلگراف، فیلم ˈجاذبه/Gravityˈ ساخت ˈآلفونسو کوآرون/ Alfonso Cuarónˈ کارگردان مکزیکی الاصل، در مورد فضانوردان سازمان ناسا که با مشکلی عمده مواجه می شوند از نظر فنی فیلم هائز اهمیتی است.
جاذبه که نامزد جایزه بهترین فیلم در اسکار هست و جایزه بهترین کارگردانی همچنین بهترین فیلم انگلیسی را در جوایز بفتا از آن خود کرد، به طور کلی بیش از آنکه فیلمی علمی و تخیلی باشد هیجان انگیز است. نام فیلم به عنصری اشاره می کند که در کل فیلم خبری از آن نیست؛ یعنی جاذبه.
ˈساندرا بلاک/Sandra Bullockˈ در نقش یک مهندس پزشکی و فضانورد به نام دکتر ˈرایان استون/Ryan Stoneˈ و ˈجرج کلونی/George Clooneyˈ در نقش ˈمت کوالاسکی/Matt Kowalskiˈ فضانورد کهنه کار و خوش مشرب ناظر بر فعالیت های استون در این فیلم بازی می کنند. رایان بعد از شش ماه آموزش توسط سازمان فضانوردی آمریکا موسوم به ناسا برای تعمیر قطعه ای در تلسکوپ هابل به ایستگاه فضایی اعزام شده است تا با همکاری 4 فضانورد دیگر این قطعه را تعمیر و مجدد نصب کند.
نماهای باز و کلی ابتدایی فیلم در مورد دو فضانورد با پیش زمینه ستارگان پشت سرآنان یا غوطه خوردن بولاک و کلونی در ورودی های ایستگاه فضایی جالب و آموزنده است. اما تاثیرگذارترین نکته در جاذبه تعلیق، احساس تعجب یا حجم نماهای کلی عظیم آن نیست؛ بلکه این است که فیلم مانند روایتی نوین با فناوری جدید در میان ستارگان شکل می گیرد.
جذابیات های ظاهری در این فیلم به کمک توصیف احساسات درونی انسان ها آمده و اجازه می دهد صدا و صورت بازیگران به صراحت و شفافیت این احساسات را مقابل چشم بیننده ها ترسیم کنند. فیلم همچنین در مورد تبعات و تاثیرهای وقوع یک فاجعه بر روح و جسم انسان است.
در حالی که رایان و کوالاسکی ماموریت خود را برای تعمیر بخشی از تلسکوپ هابل به پایان نرسانده اند؛ مرکز عملیات به آنها خبر می دهد یک ماهواره جاسوسی روسیه منهدم و تکه های آن در حال اصابت به ماهواره های دیگر در فضاست. سه نفر از کل گروه پنج نفره برای انجام این ماموریت به دلیل اصابت تکه های ماهواره روسی می میرند، اما رایان با کوالسکی در شرایطی زنده می مانند که رایان دوره فشرده و ناخواسته مدیران بحران را تحت نظر همکار ماهر و باتجربه اش را می گذارند. همچنین یاد می گیرد چطور تپش قلب مرتعش خود را کنترل کند و با ذخیره رو به اتمام اکسیژنش به دنبال راه فراری از این مخمصه باشد.
کوآرون که به همراه ˈخوناسˈ بزرگترین پسرش فیلمنانه جاذبه را نوشته همه لحظات فیلم را در زمان حال و در هم پیچیده نشان داده است. شکنندگی جسم انسان به ندرت به این خوبی در کل یک فیلم پیش از این نشان داده شده است. هر زمانی که یکی از فضانوردان حرکت می کند یا نمی کند بیننده تصور می کند آنها به سرنوشت همکاران شان دچار می شوند؛ اجسام به سختی مانند آجر یخ زده و مانند کدو حلوایی داخل آنها توخالی می شود.
عده ای از منتقدان جاذبه را بیش از حد ملودارم، ساده انگارانه یا پر رمز و راز دانسته اند که وقتی مشخص می شود در مورد روحیات رایان است حس تخیل کمتر در آن نمو می یابد. از زمان آغاز نمایش فیلم جاذبه نیز بسیاری از دانشمندان و فضانوردان صحنه های این فیلم در فضا را نادرست و غیرعلمی دانسته اند.
برای نمونه ˈنیل دی گرس تامسون/ˈ دانشمند فیزیک نجوم در نیویورک ایرادات اساسی به این فیلم در صفحه خود در وب سایت توئیتر وارد کرد و نوشت: چرا بولاک به عنوان یک مهندس پزشکی باید برای تعمیر تلسکوپ هابل اعزام شود؟
شماری از منتقدان سینما نیز این فیلم را دست کم در حوزه سبک و نه از نظر محتوا، دنباله رو آثاری علمی تخیلی مانند بیگانه ˈریدلی اسکات/Ridley Scotˈ در سال 1979 یا یک 2001 یک اودیسه فضایی ˈاستنلی کوبریک/Stanly Cubrikˈ می دانند.
فراهنگ**9157**1601**
انتهای پیام /*
11/12/1392
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]