تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زيد بن خالد جُهَنى: پيامبر خدا صلى الله عليه و آله از هيچ نمازى به نماز ديگر مشغول...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821047649




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بهروز افخمی: منتقد به درد فیلمساز نمی‌خورد


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: سه‌شنبه ۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۷:۳۵




abdolvahed mirzazadeh-10-58.jpg

بهروز افخمی با بیان اینکه درباره‌ی ضرورت منتقد در سینما دچار سوء تفاهم شده‌ایم، ادامه داد: منتقد به درد فیلمساز نمی‌خورد. به گزارش خبرنگار بخش سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این کارگردان سینما که بعد از نمایش جدیدترین فیلم‌اش «آذر،شهدخت،پرویز و دیگران» 6 اسفند ماه در دانشگاه تهران سخن می‌گفت،ادامه داد: ما باید ببینیم اصلا منتقد در سینما به چه دردی می‌خورد! منتقد نه به درد تماشاچی خیلی خاص که تخصصی فیلم می‌بیند، می‌خورد و نه به درد تماشاچی خیلی معمولی.گروهی از تماشاگران هستند که در این میان قرار دارند و می‌خواهند در هفته از بین 20 گزینه‌ای که در اختیار دارند، دو فیلم ببینند و در اینجا منتقدی که سلیقه‌اش به آنها نزدیک است می‌تواند آن‌ها را در انتخاب شان راهنمایی کند. وی ادامه داد: منتقد به درد کارگردان و فیلمساز هم نمی‌خورد. اینکه برخی فیلمسازها فکر می‌کنند، منتقد باید آنها را در کارشان راهنمایی کند، حرف اشتباهی است. خسرو نقیبی منتقد سینما هم که در نشست حاضر بود درباره جدیدترین ساخته بهروز افخمی، اظهار کرد: فیلم جدید بهروز افخمی در جشنواره فیلم فجر برخلاف انتظار به خوبی دیده شد و این دیده شدن جزو معدود اتفاقات خوب جشنواره بود. فیلم آقای افخمی با شکل روایت متفاوتی که دارد، فیلم ویژه‌ای در جشنواره امسال بود. وی ادامه داد: به نظرم طنز فیلم روبروی طنز قبلی فیلم آقای افخمی یعنی «سن‌پترزبورگ» قرار می‌گیرد. بهروز افخمی در ژانر های مختلفی که کار کرده به خوبی در آن ژانر فیلم ساخته است و این اتفاق در فیلم «آذر، شهدوخت، پرویز و دیگران» هم افتاده است و به نوعی این فیلم بازگشت بهروز افخمی به مسیر قبلی‌اش است. مرجان شیرمحمدی بازیگر و نویسنده که فیلم بر اساس داستانی او نوشته است نیز در سخنانی گفت:برای نوشتن این داستان هیچ دغدغه‌ای نداشتم و فقط می‌خواستم ماجرایی را تعریف کنم. یک خانواده‌ای به دلیل گرفتاری فرزندانشان دور هم جمع می‌شوند و در این موقعیت یک نوع طنز و خوشی به وجود می‌آید که البته در این فیلم آقای افخمی بر روی شخصیت مردم تمرکز بیشتری داشته است. بازیگر «آذر،شهدخت،پرویز و دیگران» ادامه داد: بیشتر سعی شده است داستانی تعریف شود، بدون اینکه بخواهم مانیفست یا نظریه‌ای را مطرح کنم. بعد از نوشتن این داستان احساس کردم که این داستان استعداد فیلم شدن را دارد. در ابتدا هم قصد داشتم خودم این فیلم را بسازم اما بعد به دلیل زیاد بودن شخصیت‌های فیلم تصمیم گرفتم کارگردانی آن را به بهروز افخمی واگذار کنم و بعد از ساخته شدن فیلم هم فهمیدم چه کار خوبی کرده‌ام که خودم این فیلم را نساختم چون واقعا هماهنگ کردن و کارگردانی چنین فیلمی با شخصیت‌های زیاد بسیار سخت است. شیرمحمدی همچنین گفت: در این فیلم قرار است چند روز از زندگی یک خانواده باحال تهرانی را ببینیم، این گرفتاری بدی است که در فیلم‌ یا یک اثر به دنبال طرح مساله و یا حل مساله باشیم. شما فیلمی را می‌بینید یا از آن خوشتان می‌آید یا خوشتان نمی‌آید، حل مساله یعنی چه؟ من در این داستان می‌خواستم مخاطب را سرگرم کنم و مطمئنا هر مخاطبی هم با چارچوب‌های خودش یا آن را دوست دارد یا ندارد. سیدجمال ساداتیان تهیه‌کننده فیلم «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» در سخنانی گفت:ما در سینمای‌مان به لحاظ تکنیکی پیشرفت‌های زیادی داشته‌ایم اما همچنان در بیان قصه دچار مشکل هستیم. من سعی کرده‌ام در فیلم‌هایی که کار می‌کنم این قصه‌گویی وجود داشته باشد و البته در کنار آن تلنگرهای اجتماعی هم مطرح باشد،در این فیلم هم قصه خوبی وجود داشت که محوریت آن خانواده بود و تلنگرهایی هم به مسائل اجتماعی زده می‌شد. وی افزود: بعد از نمایش فیلم در جشنواره و بازخوردهایی که از آن گرفتیم، متوجه شدیم که فیلم هم از سوی مردم و هم در میان منتقدین مورد توجه واقع شده است و حال باید منتظر باشیم تا ببینیم واکنش مردم در اکران این فیلم چگونه است. بهروز افخمی در بخش دیگری از صحبت‌هایش تصریح کرد: این تصور که داستان فیلم نباید در مسیر خود دچار تغییر شود بیشتر از روی عادت‌های ما است که در واقع از روی کلیشه‌های نقد فیلم می‌آید. فیلمنامه باید غافلگیرکننده باشد، باید پیچ و تاب‌هایی داشته باشد که تماشاگر از آن عقب بماند و نتواند اتفاقات بعدی را پیش‌بینی کند. کارگردان «عروس» همچنین درباره داوری‌های جشنواره فیلم فجر، گفت: امسال داوری‌ها نسبت به سال گذشته خیلی سخت‌تر بود چرا که فیلم‌های امسال بسیار به هم نزدیک بودند و فیلمی نبود که بخواهیم بگوییم فاصله زیادی با بقیه دارد. به هر حال باید داوری‌های جشنواره محترم به حساب بیاید، این جشنواره یک جشن و مهمانی است که به بهانه آن علاقه‌مندان سینما دور هم جمع می‌شوند. نباید این داوری‌ها خیلی جدی گرفته شود چرا که مطمئنا اگر گروه دیگری داور بودند، فیلم‌های دیگری هم به عنوان برگزیده انتخاب می‌شد. وی همچنین درباره وجود نریشن در فیلمش توضیح داد: در تمام فیلم‌های حرفه‌ای دنیا از نریشن استفاده می‌شود اما در سینمای ایران تصور می‌شود یک فیلم سینمایی نباید از نریشن استفاده کند، من نمی‌دانم که این حرف‌ها از کجا می‌آید. به گزارش ایسنا، پس از این نمایش فیلم در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران در جلسه نقد و بررسی آن دانشجویان پرسش‌ها و انتقاداتی را نسبت به فیلم مطرح کردند. انتهای پیام
کد خبرنگار:







این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 58]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن