تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترین کارها در نزد خدا نماز به وقت است ، آنگاه نیکی به پدر و مادر ، آنگاه جنگ در را...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819710351




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

الگوی رفتاری در هیات‌های مذهبی می‌تواند راهگشای مواقع اضطرار باشد


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: الگوی رفتاری در هیات‌های مذهبی می‌تواند راهگشای مواقع اضطرار باشد
در منطقه‌ای که سابقه زلزله‌های شدید و مخربی را داشته، مسئولان می‌بایست نظارت بیشتری بر ساخت و ساز صورت داده و دست کم محل هایی را برای مواقع بحرانی پیش بینی کرده و تدارک دیده باشند اما نه تنها اغلب اینچنین نمی‌شود، بلکه ادارات و نهادهای مختلف در زمان حادثه شرایطی پیدا می‌کنند که می‌بایست ایشان را هم در فهرست گیرندگان خدمت قرار دهیم.
کد خبر: ۳۸۱۹۲۴
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۱ - 26 February 2014




زلزله، سیل و طوفان، بوران و کولاک، حوادث جاده‌ای، کوهنوردانی که راه خود را گم کرده‌اند، رانندگانی که در راه مانده و زمین گیر شده‌اند، ریزش بهمن، ریزش ساختمان، انفجار معدن و...؛ در همه این حوادث طبیعی و غیر طبیعی با نام سازمان امداد و نجات در آمیخته شده‌اند. با نام امدادگرانی که به کارشان عشق می‌ورزند و هدف مشترکشان، کمک به مردمی است که گرفتار شده‌ و درمانده‌اند.

به گزارش «تابناک»، قرار گرفتن ایران در میان ده کشوری در جهان که بیشترین حوادث غیرمترقبه در آنها رقم می‌خورد، سایه تهدیدی است که به مدد تقویت بنیه مقابله با این دست اتفاقات در سالیان طولانی، کاری کرده که نام جمعیت هلال احمر کشورمان در زمره یکی از ده جمعيت قدرتمند جهان در پاسخ‌گويي به سوانح و حوادث مطرح شود.

بی شک عوامل متعددی در نیل به این جایگاه نقش داشته‌اند اما در این میان، سازمان امداد و نجات به عنوان پیشانی عملیاتی جمعیت هلال احمر کشورمان، نقشی به مراتب کلیدی بر عهده دارد؛ سازمانی که به مدد حضور سریع و کارآمد در حوادث مختلفی که در اقصی نقاط کشورمان رقم می‌خورد، با بهره گیری از نیروهای داوطلبی که آموزش داده و به فراخور شرایط به کار می‌گیرد، نقش اولین حلقه زنجیره کمک به مردم را ایفا می‌کند.


الگوی رفتاری در هیات‌های مذهبی می‌تواند راهگشای مواقع اضطرار باشد



کافی است حادثه‌ای گزارش شود تا گروه‌های امداد و نجات با سرعتی مثال زدنی در محل حاضر شده و عملیات جست‌وجو و نجات آغاز شود. عملیاتی که اغلب در شرایط بحرانی آغاز شده و هدف اصلی آن، نجات انسان های‌ست که درمانده‌اند. شرایطی بحرانی مانند برف سنگینی که به تازگی در بخش هایی از استانهای شمالی کشور بارید و زندگی همو‌طنان‌مان را مختل کرد و یا مانند زلزله‌ای که بستک را در نوردید و خسارات زیادی برجای گذاشت.

کافی است کمی بر واژه «بحران» دقیق تر شویم تا دریابیم که منظور از جست‌وجو و نجات چیست و چه کار خطیری بر عهده سازمان امداد و نجات گذاشته شده است. بدین ترتیب درخواهیم یافت که هرچه در این زمینه قدرتمند عمل کرده و سازمانی چابک و کامل تدارک دیده باشیم، باز در جنگ با زمان در مواقع بروز حوادث متعدد ضعف هایی خواهیم داشت که تنها یک راه برای جبران آن وجود دارد: «هر خانه یک امدادگر».

این را دکتر پیرحسین کولیوند، رئیس سازمان امداد و نجات در گفت‌وگوی تفصیلی با «تابناک» می‌گوید و می‌افزاید:  اولویت ها و برنامه های ما این است که سطح سیستم آموزش و انتقال تجارب را روز به روز بالاتر ببریم. مانورها، آموزش‌ها و تمرین‌ها بطور مرتب در این خصوص انجام می‌شود و تلاش می‌کنیم از افرادی استفاده می‌کنیم که عاشق این کار هستند؛ مردمی که علاقه‌مند به کمک هستند اما باید پیشتر اطلاعات اولیه و دانش و آگاهی لازم را کسب کرده باشند.


الگوی رفتاری در هیات‌های مذهبی می‌تواند راهگشای مواقع اضطرار باشد
وی با تاکید بر اینکه به دنبال تحقق هدف «هر خانه یک امدادگر» هستیم، می‌گوید: در مواقع بحرانی نوعی بسیج عمومی شکل می‌گیرد چراکه بسیاری علاقه‌مند هستند که در این مسائل کمک کنند اما فردی که می‌خواهد کمک کند، باید یکسری اطلاعات اولیه را کسب کرده باشد و یکی از رسالت های ما این است که حداقل در هر خانه یک امدادگر داشته باشیم؛ یعنی کمک‌های اولیه را آموزش بدهیم تا در مواقع لزوم به کمک بیایند.

کولیوند در ادامه با بر شمردن برخی موانع کار امداد و نجات در مواقع بروز حوادث مختلف، می‌گوید: یکی از مشکلاتی که با آن مواجهیم، پیش بینی نشدن حوادثی است که ممکن است در منطقه‌ای رخ دهد. به عنوان مثال در منطقه‌ای که سابقه زلزله‌های شدید و مخربی را داشته، مسئولان می‌بایست نظارت بیشتری بر ساخت و ساز صورت داده و دست کم محل هایی را برای مواقع بحرانی پیش بینی کرده و تدارک دیده باشند اما نه تنها اغلب اینچنین نمی‌شود، بلکه ادارات و نهادهای مختلف در زمان حادثه شرایطی پیدا می‌کنند که می‌بایست ایشان را هم در فهرست گیرندگان خدمت از طرف سازمان امداد و نجات قرار دهیم، حال آنکه ایشان باید به کمک ما آمده و به آن حد از آمادگی رسیده باشند که دست کم وبالی بر مردم نباشند.

رئیس سازمان امداد و نجات می‌افزاید: تجربه به ما نشان داده که در زمان حادثه، اردوگاه‌ها و کمپ‌های عمومی بهتر است تا اینکه هر فردی به این بهانه که نگران اسباب و اثاثیه‌اش است، مقابل خانه‌اش چادر بزندو بر این اساس توقع داریم که در هر منطقه‌ای احتمال وقوع حوادث غیر مترقبه در آنها می‌رود، ساز و کار این امر دیده شده و پیشتر نقاط امنی برای برپایی اردوگاه شناسایی شده باشد. از سوی دیگر از مردم نیز توقع داریم که در زمان بروز حوادث، با همکاری و هماهنگی با یکدیگر به یاری نیروهای امدادی شتافته و به حوادث را به به چشم آزمون های الهی بنگرند.

وی با اشاره به الگوهای موفقی مانند آنچه در هیات ها و مراسم مذهبی در کشورمان رقم می‌خورد، می‌گوید: همان گونه که در هیات‌‌ها و مراسم مذهبی افراد با سلایق مختلف در گردهم آمده و با هماهنگی کارها را انجام می‌دهند، در شرایط خاص و در زمان حادثه نیز باید این فرهنگ در مردم ما ایجاد شده و دور هم زندگی کردن را برای مدتی تمرین و تحمل کنند. باید این فرهنگ تقویت شده و در واقع تمرین کنیم تا شرایط اضطرار را بپذیریم تا در سایه آن، کارها بهتر پیش رفته و ما نیز در امداد و نجات بتوانیم خدمات بهتری به ایشان ارائه دهیم.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن