محبوبترینها
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1853149525
باید به داوران فیلم فجر احترام گذاشت/ در کارگردانی وابسته به داستانم
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
فرهنگ و هنر > سینمای ایران بهروز افخمی:
باید به داوران فیلم فجر احترام گذاشت/ در کارگردانی وابسته به داستانم
بهروز افخمی کارگردان فیلم سینمایی «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» در نشست نقد و بررسی فیلم در دانشکه حقوق با اشاره به اینکه در کارگردانی وابسته به داستان است یادآور شد: تمام فیلمهایی که خودم نوشته و کارگردانی کردهام به نوعی به کمدی سیاه نزدیکتر هستند.
به گزارش خبرنگار مهر، بهروز افخمی کارگردان فیلم سینمایی «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» با بیان این مطلب در نشست نقد و بررسی این فیلم سینمایی که با حضور مرجان شیرمحمدی فیلمنامهنویس، جمال ساداتیان تهیه کننده و خسرو نقیبی منتقد عصر روز سهشنبه 6 اسفندماه در دانشکده حقوق دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: این فیلم از جمله فیلم هایی است که بر اساس قصه دیگران ساخته شده است. در واقع این فیلم بر اساس داستانی به همین نام نوشته مرجان شیرمحمدی کارگردانی شد. وی افزود: آنچه مسلم است توجه به این مطلب است که من در کارگردانی وابسته به داستان هستم. فکر می کنم در فیلم هایی که خودم نوشته و کارگردانی کردهام، رنگ بوی شوخی و کمدی متفاوت با این فیلم است. در واقع شوخی و کمدی در فیلمی مثل «شوکران» که نگارش فیلمنامه با خودم بوده، به نوعی به کمدی سیاه نزدیک تر است. در فیلم «شوکران» کل موقعیت تا نیم ساعت اول فیلم خنده دار و به نوعی شیطنت آمیز به نظر می رسد اما ادامه داستان جدی و تا اندازه ای ترسناک می شود. بهروز افخمی که سیمرغ بهترین فیلنامه را برای فیلم سینمایی «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» از سی و دومین جشنواره فیلم فجر کسب کرد؛ درباره طنز در این فیلم سینمایی گفت: کمدی در این فیلم وابسته به داستان مرجان شیرمحمدی بود و من به عنوان فیلمنامه نویس کمترین دخل و تصرف در طنزپردازی این فیلم را داشتم و فقط شخصیت پرویز را کمی گرم تر کردم. بنابراین آنچه از لحن و حال و هوای شوخی در این فیلم می بینیم بر اساس رمان است. این کارگردان در ادامه متذکر شد: من اصولا خودم را فیلمسازی می شناسم که سعی می کند داستان های خوب از نویسندگان را به بهترین شکل به سینما تبدیل کنم. در ادامه نشست نقد و بررسی این فیلم سینمایی مرجان شیرمحمدی نویسنده رمان «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» با اشاره به داستان گفت: هیچ دغدغه ای برای نگارش «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» نداشتم و فقط می خواستم ماجرای یک خانواده ایرانی را تعریف کنم که با آمدن دخترشان دور هم جمع می شوند تا به بهانه این جمع شدن، شرایطی برای روایت یک داستان کمدی فراهم شود. از همین رو به هیچ عنوان قصد ارائه مانیفست نداشتم. شیرمحمدی با اشاره به این مطلب که از ابتدا می دانسته این رمان قابلیت فیلم شدن دارد، تصریح کرد: از زمانی که داشتم رمان «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» را می نوشتم، می دانستم که این رمان قابلیت فیلم شدن دارد. به همین دلیل اول می خواستم خودم این فیلم را بسازم اما خوب که فکر کردم، متوجه شدم کار من نیست. در واقع به دلیل کاراکترهای زیادی که این داستان دارد از ساختن فیلم ترسیدم و درست به دلیل همین ترس تصمیم گرفتم ساخت رمان را به بهروز افخمی به عنوان کارگردان کاربلد بسپارم و در طول مدت زمان ساخت فیلم هم متوجه شدم، تصمیم خوبی گرفتم. در ادامه این نشست جمال ساداتیان تهیه کننده این فیلم، وجود قصه خوب را اصل سینما دانست و گفت: یک داستان خوب، اصل فیلم و سینما را تشکیل می دهد و من هم همواره دنبال سرمایه گذاری روی داستان های خوب هستم و فکر می کنم فیلم سینمایی «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» در درجه اول داستان خوبی داشت. قصه این فیلم حول محور خانواده است که در عین حال تلنگرهای اجتماعی را نیز به مخاطب وارد می کند. از ابتدا می دانستم تصمیم اشتباهی برای تولید این فیلم نگرفتم و اکنون منتظر واکنش مردم در اکران عمومی هستم. بهروز افخمی در ادامه با اشاره به جنس طنزی که در این فیلم مطرح شده است، گفت: آنچه مسلم است فیلم «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» به معنی واقعی کمدی نیست بلکه تعریفی از موقعیت افراد در زمان های مختلف است. خسرو نقیبی منتقد این نشست در تایید صحبت های این کارگردان گفت: قرار نیست کمدی محض از این فیلم را شاهد باشیم بلکه روایتی ساده از یک خانواده می بینیم. اما نریشن و شیوه ای که داود نماینده به عنوان نریشن خوان از داستان اجرا می کند، مرا به یاد نوعی از کمدی ادبی می اندازد. این منتقد متذکر شد: به همین دلیل کمدی فیلم «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» با کمدی فیلمی مثل «سن پترزبورگ» که از دیگر فیلم های افخمی است، متفاوت است. در واقع در فیلم «سن پترزبورگ» کمدی موقعیت روایت می شود، اما در این فیلم بیننده با خانواده ای همراه می شود که قصه «یکی بود یکی نبود» را روایت می کند. بهروز افخمی در پاسخ به این سوال که چرا مسیر داستان به شکل غیرمنتظره ای در این فیلم عوض می شود؟ گفت: من با این انتقاد که می گویند چرا مسیر داستان به شکل غیرمنتظره ای تغییر می کند، مشکل دارم؛ چراکه معتقدم این گونه اظهارنظرها از نقدهای کلیشه ای ناشی می شود. به نظر من این سوال باید اینگونه مطرح شود که آیا اصولا فیلم جذاب است یا خیر؟ وی در ادامه افزود: من این تغییر مسیر را در فیلم «شوکران» هم داشتم. به همین دلیل این از شگردهای فیلمنامه نویس است که باید به فیلمنامه پیچ و تاب دهد تا هر صحنه از فیلم برای تماشاچی غیرمنتظره باشد. در واقع مهمترین وظیفه فیلمنامه نویس و فیلمساز این است که مخاطب را به گونه ای جذب فیلم کند که هر صحنه از اثر سینمایی برای او جذاب باشد و در عین حال صحنه بعد را نتواند حدس بزند و شاید یکی از دلایل موفقیت فیلمنامه این فیلم توجه به همین نکته بوده است. این کارگردان سینمایی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا در بین فیلم های امسال فیلم دیگری سراغ دارد که می توانست رقیب برای دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه باشد؟ گفت: سال گذشته من به عنوان یکی از داوران جشنواره فیلم فجر آثار را ارزیابی کردیم. اما مساله این است که داوری ها در سال گذشته به معنای واقعی از داوری های امسال آسان تر بود؛ چراکه تنها تعداد انگشت شماری فیلم خوب داشتیم به همین دلیل تکلیف داوری مشخص بود. کارگردان فیلم سینمایی «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» در ادامه افزود: اما با این اوصاف در سال گذشته صاحبان فیلم هایی که جایزه گرفتند فکر می کردند که جوایز تعلق گرفته به فیلم هایشان کم است و آن دسته از فیلمسازانی که به آنها جایزه نداده بودیم، گمان می کردند که حقشان را خورده ایم یعنی در هر صورت راضی نبودند. افخمی ادامه داد: اما نکته این است که داوری در جشنواره سی و دوم بسیار سخت تر بود چون سطح و معیار خوب و بد بودن فیلم ها به یکدیگر نزدیک بود و به دلیل همین نزدیکی، انصافا داوری فیلم های جشنواره سیودوم سخت بود. به همین دلیل باید به داوری جشنواره احترام گذاشت چون این رویداد سینمایی بیش از یک رقابت جدی برای من به عنوان جشن و میهمانی است که فیلمسازان دور هم جمع می شوند. جمال ساداتیان در ادامه گفت: در همه جای دنیا برای انتخاب بهترین فیلم چهار فاکتور فیلمنامه، کارگردانی، طراحی صحنه و میزان علاقه تماشاگران را در نظر می گیرند و بعد بهترین فیلم را انتخاب می کنند. بنابراین با توجه به این معیار بهترین فیلم مورد قضاوت قرار می گیرد. کارگردان فیلم سینمایی «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» در پایان این نشست درباره کاربرد نریشن در اثر سینمایی گفت: در همه جای دنیا از نریشن برای روایت داستان استفاده میکنند اما من نمی دانم چرا نریشن در فیلم های ایرانی همیشه مورد سوال بوده است. من به این دلیل از نریشن استفاده کرده ام که داستان این فیلم اینگونه می طلبید. از سوی دیگر به عمد از نریشن راز بقاگونه بهره بردم تا مایه های طنز در روابط افراد را نشان دهم. در واقع طنز بکار برده در فیلم سینمایی «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» به طنزهای «چخوف» نزدیک است.
۱۳۹۲/۱۲/۶ - ۱۷:۴۱
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]
صفحات پیشنهادی
جایزه ویژه هیات داوران جشنواره فجر برای کارگردانان دو فیلم
جایزه ویژه هیات داوران جشنواره فجر برای کارگردانان دو فیلم تهران- ایرنا - جوایز ویژه هیات داوران در بخش بهترین کارگردانی سی و دومین جشنواره فیلم فجر در مراسم اختتامیه این رویداد اعلام شد به گزارش سه شنبه شب خبرنگار فرهنگی ایرنا جایزه ویژه هیات داوران سی و دومین جشنواره فیلم فجربرگزیدگان سی و دومین جشنواره فیلم فجر معرفی شدند/ سیمرغ بهترین فیلم و کارگردانی برای «رستاخیز»
برگزیدگان سی و دومین جشنواره فیلم فجر معرفی شدند سیمرغ بهترین فیلم و کارگردانی برای رستاخیز زارعی درخواست کرد به احترام همه مادران این سرزمین که صبورانه ایستادند و عزیزانشان را در راه این سرزمین دادند بایستند و این مادران را تشویق کنند حرفهای زارعی اینگونه تمام شد پایندهداور جشنواره فیلم فجر:کارگردان «عصبانی نیستم» به حکم عقل کنار کشید/ هیچ فشاری بر داوران وارد نبود
داور جشنواره فیلم فجر کارگردان عصبانی نیستم به حکم عقل کنار کشید هیچ فشاری بر داوران وارد نبود هوشنگ گلمکانی یکی از داوران بخش سودای سیمرغ با اشاره به اینکه رضا درمیشیان شخصا از داوری فیلم عصبانی نیستم در جشنواره انصراف داده است عنوان کرد به دلیل اینکه دو فیلم رستاخیز و آذر شهدشرمآور، شرمآور، تبانی داوران جشنواره فیلم فجر
شرمآور شرمآور تبانی داوران جشنواره فیلم فجراین جشنوارهای بود که در آن فیلم نرم و لطیف و خانوادگی و لوس بهروز افخمی را بر آثار مقوی چون چ و عصبانی نیستم و آرایش غلیظ و خط ویژه و رد کارپت و کلاشینکف ترجیح دادند و احمدرضا درویش جوایز اصلی را امیر قادری در یاآنچنان که باید از این امانت نگهبانی نکردیم/ صینانت از احترام به فیلمها اولویت دوره آینده فیلم فجر
فرهنگ و هنر سینمای ایران دبیر جشنواره فیلم فجر آنچنان که باید از این امانت نگهبانی نکردیم صینانت از احترام به فیلمها اولویت دوره آینده فیلم فجر علیرضا رضاداد دبیر سی و دومین دوره جشنواره فیلم فجر با انتشار یادداشتی با تشکر از همه فیلمسازان و عوامل اجرایی جشنواره فیلم فجر و هپس از بررسی هیئت داوران نتایج کاندیدهای برتر سی و دومین جشنواره فیلم فجر قم اعلام شد
پس از بررسی هیئت داوراننتایج کاندیدهای برتر سی و دومین جشنواره فیلم فجر قم اعلام شدهیئت داوران پس از بررسیهای لازم کاندیداهای بهترین فیلم فیلمنامه و بازیگران زن و مرد دومین جشنواره فیلم فجر در قم را اعلام کردند ● گزارش تصويري مرتبط------------------------------- به گزارحاتمیکیا جایزه ویژه هیات داوران را میگیرد / فالگوشهای جشنواره فیلم فجر
حاتمیکیا جایزه ویژه هیات داوران را میگیرد فالگوشهای جشنواره فیلم فجر فرهنگ > سینما - ابراهیم حاتمیکیا به خاطر کارگردانی فیلم چ جایزه ویژه هایت داوران جشنواره سی و دوم فیلم فجر را به دست میآورد به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین این فیلم در 8 بخش نامزد دریافت سیمرسیمرغ بهترین کارگردانی و بهترین فیلم به رستاخیز میرسد؟ / فالگوشهای جشنواره فیلم فجر
سیمرغ بهترین کارگردانی و بهترین فیلم به رستاخیز میرسد فالگوشهای جشنواره فیلم فجر فرهنگ > سینما - فیلم رستاخیز به کارگردانی احمدرضا درویش سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی و بهترین فیلم جشنواره سی و دوم فیلم فجر را به دست میآورد به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین این فداوران سودای سیمرغ فیلم فجر معرفی شدند/ هیات داوری 8 نفره
داوران سودای سیمرغ فیلم فجر معرفی شدند هیات داوری 8 نفره داوران بخش سودای سیمرغ سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر معرفی شدند به گزارش نامه نیوز فرهاد توحیدی محمد داوودی مجتبی راعی محسن شاه ابراهیمی پرویز شهبازی کیانوش عیاری فرامرز قریبیان و هوشنگ گلمکانی داوران بخشداوران 30 دوره جشنواره فیلم فجر چه کسانی بودهاند؟/ کفه ترازوی دولتیها سنگینتر است
داوران 30 دوره جشنواره فیلم فجر چه کسانی بودهاند کفه ترازوی دولتیها سنگینتر است یکی از معیارهای سنجش اعتبار یک جشنواره داوران آن است و عملکرد ضعیف یا قوی جشنواره فیلم فجر نیز در ادوار مختلف متاثر از داوران نیز بوده است به گزارش نامه نیوز هیئت داوران جشنواره فیلم فجر در هراولین فیلم جشنواره فجر به اکران پیوست/ تبلیغات ویژه برای «دو ساعت بعد، مهرآباد»
فرهنگ و هنر سینمای ایران اولین فیلم جشنواره فجر به اکران پیوست تبلیغات ویژه برای دو ساعت بعد مهرآباد تهیه کننده فیلم سینمایی دو ساعت بعد مهرآباد از طراحی اقلام مختلف تبلیغاتی برای این فیلم سینمایی خبر داد و ابراز امیدواری کرد فروش گیشهای خوبی نصیب فیلم شود محمد احمدی تاختتامیه سی و دومین جشنواره بینالمللی فیلم فجر + تصاویر
اختتامیه سی و دومین جشنواره بینالمللی فیلم فجر تصاویر آیین اختتامیه سی و دومین جشنواره بینالمللی فیلم فجر شامگاه سهشنبه در برج میلاد برگزار شد به گزارش گروه چندرسانهای باشگاه خبرنگاران مراسم اختتامیه سی و دومین جشنواره بینالمللی فیلم فجر عصر سهشنبه با حضور علی جنتی وزیمریلا زارعی، بابک حمیدیان، هومن سیدی و در اختتامیه جشنواره فیلم فجر
مریلا زارعی بابک حمیدیان هومن سیدی و در اختتامیه جشنواره فیلم فجر فرهنگ > سینما - برندگان سی و دومین جشنواره بینالمللی فیلم فجر سهشنبه شب در مراسمی در سالن همایشهای برج میلاد معرفی شدند مراسم اختتامیه سی و دومین جشنواره فیلم فجر علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلخالق «قصههای مجید» با فیلم جنگی به فجر برگشت/ «50 قدم آخر» پوراحمد
خالق قصههای مجید با فیلم جنگی به فجر برگشت 50 قدم آخر پوراحمد کیومرث پوراحمد خالق قصههای مجید پس از 7 سال دوری از سینما امسال با فیلم 50 قدم آخر که در ژانر دفاع مقدس است در سی و دومین جشنواره فیلم فجر حضور دارد به گزارش نامه نیوز کیومرث پوراحمد کارگردان سینمای ایران را بیشترچرا یک فیلم در جشنوارهی فجر به نمایش درنیامد؟
چرا یک فیلم در جشنوارهی فجر به نمایش درنیامد علی عطشانی اظهار امیدواری کرد فیلم نقش نگار در نوروز 93 به نمایش عمومی درآید این کارگردان که فیلمش موفق به حضور در جشنواره فیلم فجر نشد گفت با تمام قولهایی که داده بودند اما متأسفانه فیلم در جشنواره فجر به نمایش درنیامد وی افزودنگاهی به حاشیه های سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر در کرمانشاه
نگاهی به حاشیه های سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر در کرمانشاه کرمانشاه - ایرنا - آیین اختتامیه سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر که شامگاه دوشنبه با حضور هنرمندان و جمع زیادی از مردم فرهنگدوست کرمانشاه در تالار انتظار این شهر برگزار شد با حاشیه های جالبی همراه بود بعکس: جواد عزتی و همسرش در اختتاميه جشنواره فيلم فجر
عکس جواد عزتی و همسرش در اختتاميه جشنواره فيلم فجر چهارشنبه 23 بهمن 1392 ساعت 11 26-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها