تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز شب، موجب رضايت پروردگار، دوستى فرشتگان، سنت پيامبران، نور معرفت، ريشه ايم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802810615




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روزنامه روسی: ارتباط سخنان ظریف در مورد ریاض با سفر اوباما به عربستان


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
روزنامه روسی: ارتباط سخنان ظریف در مورد ریاض با سفر اوباما به عربستان

روزنامه روسی: ارتباط سخنان ظریف در مورد ریاض با سفر اوباما به عربستان
در روز 2 ماه فوریه، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، اعلام کرد که تهران برای برقراری روابط با ریاض آمادگی دارد. اساس این روابط را باید منافع مشترک طرفین در منطقه به وجود آورد.
به گزارش نامه نیوز، روزنامه روسی ایزوستیا نوشت: در روز 2 ماه فوریه، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، اعلام کرد که تهران برای برقراری روابط با ریاض آمادگی دارد. اساس این روابط را باید منافع مشترک طرفین در منطقه به وجود آورد.

در ادامه گزارش این روزنامه آمده است: از جمله، ظریف خاطر نشان کرد که برقراری روابط با عربستان سعودی بسیار مهم است و وی در خصوص آغاز گفتگوها ابراز تمایل کرد. به گفته وی، تهران و ریاض در عرصه برقراری امنیت در منطقه خاور نزدیک، از منافع مشترکی برخوردارند. این وزیر ایران معتقد است که هیچکس از فعالیت گروهک های تروریستی و افراط گرایی در منطقه سودی نمی برد.

سرگی دمیدنکو، کارشناس خاور شناسی انستیتوی ارزیابی های راهبردی و آنالیز، معتقد است: «این بیانات از مشی سیاست خارجی ایران سرچشمه می گیرند».

در این میان، به گفته این کارشناس، این به معنای آن نیست که ایران برای گشودن آغوش خود به روی عربستان سعودی شتاب خواهد کرد. فعلا، فقط از این نیت سخن در میان است. دولت ایران می کوشد، از این طریق در عرصه جهانی، چهره خود را بهبود بخشد، تا اقتصاد آسیب دیده خود در اثر تحریم های بین المللی را نجات دهد.

در روز 23 ماه ژانویه در داووس، حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، در اجلاس اقتصادی جهانی در خصوص آمادگی این کشور برای برقراری روابط دیپلماتیک با امریکا سخن گفت. در این میان، وی خاطر نشان کرد که ایران در عرصه نفت و گاز خود، به سرمایه گذاری تا مبلغ 110 میلیارد دلار نیاز دارد.

به گفته دمیدنکو، در صورتی که ایران از تحریم ها رهایی پیدا کند، این کشور با پول های خارجی تزریق شده به عرصه نفت و گاز خود غنی خواهد شد و ریاض نیز از همین مسئله نگران است.

عربستان سعودی – یکی از بزرگ ترین کشورهای نفت خیز جهان است که ذخایر آن در حدود یک چهارم از کل حجم جهانی را در بر می گیرد. با کاهش تحریم ها، ایران به رقیب اصلی این کشور سلطنتی در منطقه خلیج فارس بدل می شود.

در نوامبر سال 2013 میلادی، ایران و «گروه 1+5» میانجی گران بین المللی توافق نامه ای منعقد کردند که بر اساس آن ،این کشور مکلف شد غنی سازی اورانیوم بیش از 5 در صد را در ازای لغو بخشی از تحریم های اعمالی از سوی اتحادیه اروپا و امریکا علیه این کشور، متوقف کند. در نتیجه این توافق نامه، ایران به امکان صادرات مواد هیدروکربنی و همچنین واردات وسایل یدکی مورد نیاز برای هواپیماهای مسافربری خود دست یافته است.

ولادیمیر ساژین، کارمند علمی ارشد انستیتوی خاور شناسی آکادمی علوم روسیه، اشاره کرد: «روحانی با گروه خود که می توان آن را میانه رو و حتی اصلاح طلب نامید، تلاش می کنند از تمامی امکانات استفاده کنند تا از این انزوا رهایی یابند».

از جمله در روزهای اخیر، عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی ایران، اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران امیدوار است به یکی از مهمترین مراکز حمل و نقل در خاور نزدیک و خاورمیانه بدل شود. در حال حاضر، این کشور قصد دارد شبکه راه آهن خود را توسعه دهد و آن را تا بنادر دریایی گسترش دهد.

اما، عملی شدن این نیات تهران کار آسانی نیست، زیرا تهران و ریاض – از پیروان دو ایدئولوژی متضاد هم می باشند.

ساژین معتقد است: «روابط عربستان سعودی و ایران یکی از مشکلات اصلی منطقه است. هر دو کشور در شعاع خلیج فارس مدعی برتری هستند».

برای نمونه، در روزهای اخیر، نشریه «الرای» کویت نوشت که یک مقام بلند پایه ایرانی در گفتگوی شخصی خود با فردریک هوف، مشاور سابق دفتر ریاست جمهوری امریکا، گفته که تنها دولتی که ایران را تهدید می کند – عربستان سعودی است. این نشریه سخنان این مقام بلند پایه را این گونه نقل قول کرده است: «دولت ایران، امریکا را برای خود تهدید اصلی به حساب نمی آورد».

و این در حالی است که در مارس سال 2014 میلادی، باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا، قصد دارد از عربستان سعودی به طور رسمی دیدن کند. هدف اصلی از این دیدار ، بهبود روابط با این کشور سلطنتی، در ارتباط با آغاز مذاکرات صلح میان واشنگتن و تهران است.

ساژین باور دارد: «ظریف از روی قصد، در آستانه دیدار اوباما این بیانات را ایراد کرده است. کاهش تشنجات میان این دو دولت، در اوضاع منطقه تاثیرگذار خواهد بود. این امر می تواند در کاهش درگیری ها در سوریه نیز موثر واقع شود که در آنجا، تهران از اسد و ریاض از مخالفان وی حمایت می کند.

به گزارش تیک، در روز 3 فوریه، وزیر امور خارجه ایران در زمان سخنرانی خود در کنفرانس امنیتی مونیخ نیز اعلام کرد که از اعمال تحریم های جدید امریکا علیه ایران هراسی ندارد. به گفته وی، رئیس جمهور امریکا وعده داد که تحریم های جدیدی علیه این کشور اعمال نشود.






1392/11/17





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن