محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1844869516
موزهای بدون بازدیدکننده!
واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۹
عمارت «کلاهفرنگی فرحآباد» در جنوب شرقیترین نقطهی پایتخت، جایی است که بسیاری از مردم تهران بهخاطر آبوهوای خوبش و وجود پارک «سرخهحصار» که محوطهای جنگلی و بکر در نزدیکی این عمارت است، برای استراحت و نفس کشیدن به آنجا میروند؛ اما در طول 35 سال گذشته، پای کمتر کسی از مردم عادی به عمارت «کلاهفرنگی فرحآباد» رسیده است. به گزارش خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پایتختنشینان اگر بخواهند نگاهی به قلهی دماوند بیندازند، قبل از دیدن کوه، ساختمانی رنگورو رفته را با برجی شبیه گنبد میبینند که قدیمیترها پس از دورهی ناصرالدینشاه به آن «اندرونی شکارگاه دوشانتپه» میگفتند. آنجا بعدها به نام «عمارت کلاهفرنگی فرحآباد» معروف شد، نامی برگرفته از روستایی که در آن نزدیکی بوده است.
ورودی محوطه/عکس از سمیه ایمانیان
حالا این مکان توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران به موزه تبدیل شده است؛ «موزهی خیلج فارس». جایی که دیوارهای نمورش پوست انداختهاند. برای وارد شدن به این موزه، نخست باید از محوطهی حفاظتشدهی زیر نظر سازمان محیط زیست که یکی از شکارگاههای شاههای قاجار بوده است، عبور کرد. ورودی محوطه بیشتر شبیه در کاروانسراهای قدیمی است، دری که بخشهایی از آن ریخته و نابود شده، اما هنوز ورودی ستاد فرماندهی نیروی دریایی سپاه پاسداران (دژبانی فرحآباد) است و چراغهای نصبشده در دو طرف آن در ورودی که معلوم نیست در کدام دوره در این مکان نصب شدهاند، یکی کاملا نابود شده و دیگری رنگی به رخ ندارد. البته باید اتاقکهای ورودی دژبانی را بهدلیل معاصر بودنشان، در این مجموعه نادیده گرفت.
فضای بیرونی عمارت/عکس از سمیه ایمانیان
عمارتهای قرارگرفته در فضای باز محوطه مانند «ساعت آبی» نصبشده بین دو عمارت و استخر، نیز ناخوش احوالاند، مانند خانهی مستخدمها و سرایدار محوطه، یا گلخانهای که حالا فقط از آن بدنهای فلزی باقی مانده است. در نهایت، مسیر به عمارت اصلی (عمارت کلاهفرنگی) میرسد و شیرهای سنگی که دو طرف ساختمان اصلی جاخوش کردهاند و با ساختمانی که باید مکانی برای گردشگران باشد، اما نیست، یکرنگاند. مشخص نیست این مجسمهها در چه دورهای و با چه مصالحی ساخته و در این مکان نصب شدهاند. وضعیت فعلی آنها هم به رسیدگی نیاز دارد.
عمارت کلاهفرنگی و ساعت آبی/عکس از سمیه ایمانیان
وروردی بنا در مقایسه با هشتی خانههای قدیمی، بزرگتر و خیلی زیباتر از آن نمونههاست، شش ضلع دارد و در هر ضلع، یک ویترین است که روند شکلگیری نیروی دریای ایران را از چند دورهی تاریخی مانند مادها، هخامنشیان، قاجار، پهلوی و انقلاب اسلامی نشان میدهد. ساختمان عمارت سه طبقه دارد؛ در طبقههای اول و دوم، بخشهایی از این موزه استقرار دارد و طبقهی سوم، فقط سالن اجتماعات است. با وارد شدن به موزه، متعجب خواهید شد، چراکه اگر آینهکاریهای سقف و نقاشیهای روی دیوارها نباشند، تفاوتی میان یک خانهی قدیمی و حتی فرسوده با این موزه وجود ندارد! اینجا موزهای با شرایط و استانداردهای خاص خودش است؛ استانداردهایی متفاوت با هر موزهی دیگری در دنیا.
مجسمه شیر سنگی در محوطهی عمارت - عکس از سمیه ایمانیان
دیوارها برای نصب هر وسیلهای، بارها سوراخ شدهاند. فضای اتاقها و سالنها در دو طبقهای که در قالب موزه ساماندهی شدهاند، با تورهای سبزرنگ پوشانده شدهاند و روی آنها اسپیلت، تابلو، بنر و چراغهایی نصب شدهاند و حتی مانکنهایی از غواصان و خلبانان نیروی دریایی روی دیوار نصب شدهاند. بالکن محوطه نیز دست کمی از فضای داخلی ساختمان ندارد؛ برخی ستونها، فلزی و تعدادی نیز گچبری شدهاند. حریم محوطه با دیوارهای خشتی و قدیمی مشخص شدهاند، هرکدام از این دیوارها به یک جای شخصی یا عمومی میرسد؛ یکی به زمین بازی چوگان و دیگری به پارک سرخهحصار.
فضای داخلی عمارت کلاهفرنگی فرحآباد - عکس از سمیه ایمانیان
هرچند مسوولان کنونی این محوطهی تاریخی که 20 بهمنماه 1355 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید، میگویند که طرحی برای ورود گردشگر به منطقه دارند، اما خدا میداند که این طرح کی به نتیجه خواهد رسید. چندی پیش رییس شورای اسلامی شهر تهران در بازدید از عمارت اصلی کلاهفرنگی، موزهی نیروی دریایی سپاه و محوطهی آن، با اشاره به سابقهی تاریخی این عمارت، این محوطه را مکانی برای ایجاد یکی از بزرگترین مناطق گردشگری تهران دانست. به گزارش خبرنگار ایسنا، احمد مسجدجامعی گفت: اینجا یکی از مناطقی است که از سالهای دور حفاظت شده، به همین دلیل، کمتر مورد گزند و آسیب قرار گرفته است. منطقهی حفاظتشدهای با این قدمت تاریخی در دنیا بسیار کم است. حفظ و مرمت این بنا با همکاری نیروی دریایی سپاه پاسداران، سازمان میراث فرهنگی، سازمان حفاظت محیط زیست و شهرداری تهران ضرورت دارد.
فضای داخلی عمارت کلاهفرنگی فرحآباد - عکس از سمیه ایمانیان
او پیشنهاد کرد: برای حفظ و مرمت بخش قدیمی کلاهفرنگی، یک فضایی مجزا برای موزهی نیروی دریایی در نظر گرفته شود تا این عمارت بهتر مورد حفاظت و مرمت قرار گیرد. وی اظهار کرد: با وجود اینکه دوستان ما در نیروی دریایی سپاه اقداماتی را برای حفظ این بنای تاریخی انجام دادهاند، اما مشکلاتی درون ساختمان دیده میشود که ناشی از تغییرات ایجادشده برای تبدیل این ساختمان تاریخی ارزشمند به موزه است. کارشناس فنی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران نیز دربارهی این عمارت تاریخی به خبرنگار ایسنا گفت: عمارت کلاهفرنگی فرحآباد، در واقع اندرونی شکارگاه دوشانتپه در دورهی ناصرالدینشاه بوده است که قبل از ساختن این عمارت، بناهایی از دورهی فتحعلیشاه برای ساختن عمارت فرحآباد تخریب شدند. مهدی معمارزاده اظهار کرد: در دورهی مظفرالدینشاه در سال 1321 هجری قمری، او دستور داد در آنجا قصری ساخته شود. طرح آن قصر را یک معمار فرانسوی ریخت و معماران و هنرمندان ایرانی آن را بنا کردند. این قصر در دورهی مظفری بسیار رونق گرفت و مظفرالدینشاه بیشتر اوقات خارج از شهر را در این قصر میگذارند. پس از او در دورهی محمدعلیشاه، این قصر برای مدتی از رونق افتاد؛ ولی در دورهی احمدشاه قاجار دوباره رونق گرفت. او دستور ساختن عمارتی را در کنار این قصر داد که نیمهکاره ماند.
عمارت کلاهفرنگی فرحآباد - عکس از سمیه ایمانیان
وی ادامه داد: در دورهی پهلوی نیز از این قصر استفاده نمیشد و به این دلیل متروکه شد؛ ولی این مکان در سال 1323 برای مدتی به آسایشگاه معلولین تبدیل شد و پس از انتقال آسایشگاه به مکان اولیهاش در دارآباد، این قصر مرمت و بازسازی شد و به اصطبل سلطنتی اختصاص یافت. او با اشاره به گزارشی که در دههی 1350 دربارهی این خانه نوشته شده و در آن، آورده شده است «به همت «آتابای» - میرشکار دربار - این بنای فرسوده، طراوت گذشتهی خود را از سر گرفت و بهصورت دلفریبی درآمد» افزود: این بنا اکنون با وضعیت بسیار نابسامانی مواجه شده است و مرمت و بازسازی آن قبل از اینکه هویت اولیهی خود را کاملا از دست بدهد، ضرورت دارد. انتهای پیام
وضعیت نابسامان موزه نیروی دریایی/عکس از سمیه ایمانیان
عمارت کلاهفرنگی فرحآباد/عکس از سمیه ایمانیان
عمارت کلاهفرنگی فرحآباد/عکس از سمیه ایمانیان
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]
صفحات پیشنهادی
بازار کمرونق تئاتر ایران برپا شد / بدون غرفه و فقط 5 میز
بازار کمرونق تئاتر ایران برپا شد بدون غرفه و فقط 5 میز بازار تئاتر ایران همزمان با جشنوارهی تئاتر فجر کم رونقتر از دورههای پیش برپا شده است به گزارش نامه نیوز این بازار صبح 4 بهمن ماه در لابی تالار وحدت آغاز به کار کرد اما بازار سیودومین جشنواره تئاتر فجر در مقایسه بمعارفه رییس جدید انجمن مفاخر بدون حضور رییس پیشین
دوشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲ ۲۳ مراسم معارفهی مهدی محقق بهعنوان رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد در این مراسم رییس پیشین انجمن مفاخر حضور نداشت به گزارش خبرنگار ادبیات خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا آیین معارفهی محقق بهعنوان رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی صبح امروزاجرای استعدادهای درخشان بدون استقبال تماشاگران
فرهنگ و هنر موسیقی و هنرهای تجسمی اجرای استعدادهای درخشان بدون استقبال تماشاگران بخش استعدادهای درخشان بیست ونهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر در اولین روز از برگزاری این دوره از جشنواره شاهد اجرای 5 هنرمند جوان در حوزه موسیقی کلاسیک بدون استقبال مخاطبان و تماشاگران موسیقی بوبازگشت «ترانسپورتر» بدون جیسن استاتام
بازگشت ترانسپورتر بدون جیسن استاتاماکشن ماجراجویانه و دلهرهآور ترانسپورتر هم احیا و دوبارهسازی میشود در نسخه جدید جیسن استاتام به عنوان بازیگر اصلی حضور نخواهد داشت به گزارش خبرگزاری فارس لوک بسون فیلمساز و تهیهکننده فرانسوی که تهیهکننده مجموعه فیلم ترانسپورتر است دراسقف اعظم سیبوه سرکیسیان در نشست «مدرنیته و معنویت»: صحبت از مدرنیته و معنویت بدون در نظر گرفتن دین
اسقف اعظم سیبوه سرکیسیان در نشست مدرنیته و معنویت صحبت از مدرنیته و معنویت بدون در نظر گرفتن دین گزافهگویی استاسقف اعظم خلیفه ارامنه تهران گفت صحبت از مدرنیته و معنویت بدون در نظر گرفتن دین مبهم و محمل خواهد بود باید دین پشتوانه معنویت و معنویت نیز از تدین برخاسته باشد به گز«شیار 143» الگوی جشنواره فجر امسال است/ موج فیلمهای بدون قصه و بیروح
فرهنگ و هنر سینمای ایران شفیعی در گفتگو با مهر شیار 143 الگوی جشنواره فجر امسال است موج فیلمهای بدون قصه و بیروح یک تهیه کننده با اشاره به ویژگی های فیلم شیار143 از جمله اقتصادی بودن کارگردانی مناسب و بازی حرفهای مریلا زارعی آن را الگوی جشنواره فیلم فجر امسال نامید مبرشی از مجموعه ۵ جلدی «کشکول موعود»؛ چرا بدون مطالعه منبر میروی؟
برشی از مجموعه ۵ جلدی کشکول موعود چرا بدون مطالعه منبر میروی شب در عالم رویا پدرم را دیدم فرمود حدیثی که امشب خواندی در فلان کتاب جلد فلان و صفحه فلان است به آن کتاب مراجعه کن و فردا شب نشانی حدیث را بده و بعد به عنوان اعتراض به من گفتند چرا بدون مطالعه منبر میروی به گز«زندگی مشترک...» بدون ممیزی نمایش داده شد/ آخرین وضعیت نمایش «نقاش نگار» در جشنواره
زندگی مشترک بدون ممیزی نمایش داده شد آخرین وضعیت نمایش نقاش نگار در جشنواره معاون آثار سینمایی و سمعی وبصری سازمان سینمایی گفت فیلم زندگی مشترک آقای محمودی و بانو پروانه نمایش خود را از دوره قبل گرفته و بدون ممیزی در جشنواره نمایش داده شد به گزارش نامه نیوز محمد احسانی معا3000 نفر بدون کنکور، بورسیه دکتری شدند!
3000 نفر بدون کنکور بورسیه دکتری شدند تهران - ایرنا - رئیس سازمان امور دانشجویان گفت از سال 89 تا 92 حدود سه هزار نفر بدون کنکور بورسیه دانشگاه ها شدند به گزارش ملت آنلاین دکتر مجتبی صدیقی خاطرنشان کرد برخی از آنها کف معدلی آیین نامه ها را نیز نداشتند و برخی هم که کف معدل رمشروح پنجمین برنامه «سودای سیمرغ» در شب پنجم جشنواره کریمی: «شیار ۱۴۳» نشان داد که با پول
مشروح پنجمین برنامه سودای سیمرغ در شب پنجم جشنوارهکریمی شیار ۱۴۳ نشان داد که با پول کم و بدون ستاره میتوان همه را مبهوت خود کردپژمان کریمی میهمان برنامه سودای سیمرغ با بیان اینکه شیار 143 یکی از مصادیق ناب سینمای دفاع مقدس است گفت شیار 143 نشان داد که با پول کم و بدون ستاره معکسهای جدید فیلم «بدون توقف» با بازی لیام نیسن و جولین مور
عکسهای جدید فیلم بدون توقف با بازی لیام نیسن و جولین مور فرهنگ > سینما - شرکت یونیورسال پیکچرز تازهترین عکسهای تریلر معمایی بدون توقف را منتشر کرد فیلم بدون توقف لیام نیسن در بدون توقف Non-Stop نقش بیل مارکس یک مارشال هوایی را بازی میکند او در سفری هواییعالم بدون انسان کامل نمیشود/ بیان فردوسی، بیان انسانیت است
ابراهیمی دینانی در برنامه معرفت شبکه چهار مطرح کرد عالم بدون انسان کامل نمیشود بیان فردوسی بیان انسانیت است ابراهیمی دینانی در برنامه معرفت گفت عالم هر کسی بر اساس تفکر اوست عالم وقتی عالم است که انسانِ عاقل و کامل و همچنین گذشته و آینده داشته باشد به گزارش خبرنگار حگزارش فارس از نشست مطبوعاتی فیلم سینمایی «خوابزدهها» جیرانی: بیماری اصغر فرهادی به فیلمسازان جوان
گزارش فارس از نشست مطبوعاتی فیلم سینمایی خوابزدههاجیرانی بیماری اصغر فرهادی به فیلمسازان جوان ما سرایت کرده سیفیآزاد تلاش کردیم تا بگوییم بدون دروغ زندگی کنیمفریدون جیرانی کارگردان فیلم سینمایی خواب زده ها گفت بیماری آقای اصغر فرهادی به فیلمسازان جوان ما سرایت کرده است کرقابت با کمپانیهای بزرگ هالیوود بدون دوربین حرفهای!
رقابت با کمپانیهای بزرگ هالیوود بدون دوربین حرفهای شاید بد نباشد در روزهای پس از جشنواره فجر 1392 نگاهی داشته باشیم به آثار نامزد در اسکار 2014 در سه بخش بهترین فیلم بهترین کارگردانی و بهترین فیلمبرداری و تجهیزات گرانقیمت و وسیعی که برای تولید این آثار به کار رفته را مرور کنپس از «صد سال تنهایی»، سفر به ابدیت بدون پای چپ
پس از صد سال تنهایی سفر به ابدیت بدون پای چپبهمن فرزانه متولد 1317 نخستین مترجم اثر مهم گابریل ماركز در ایران است رُمانی كه ماركز به واسطه آن جایزه نوبل ادبیات سال 1982 را دریافت كرد فرزانه در طی سال های زندگی اش در ایتالیا چندان اهل گفت وگوهای رسانه یی نبود نیم قرن از عمررنج و سرمستی بدون بازتاب اکران شد
رنج و سرمستی بدون بازتاب اکران شد تهران- ایرنا- مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی گفت که فیلم سینمایی رنج و سرمستی از تولیدات این مرکز در سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر بازتاب مثبت و منفی در میان اهالی رسانه و منتقدان نداشت سید مهدی طباطبایی نژاد روز جمعه در حاشیحجتالاسلام زائری عنوان کرد سه ویژگی همنشین خوب/ عمل بدون «بصیرت» انسان را تباه میکند
حجتالاسلام زائری عنوان کردسه ویژگی همنشین خوب عمل بدون بصیرت انسان را تباه میکندمدیرعامل مجموعه فرهنگی سرچشمه گفت جنایات تکفیریها که امروز در سوریه و لبنان و برخی دیگر کشورها مسلمانان را میکشند همه ناشی از عمل بدون بصیرت است آنها از یک سو ادعای مسلمانی دارند و قرآن میخو-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها