تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانايى، ريشه همه خوبى‏ها و نادانى ريشه همه بدى‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803662758




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عالم بدون انسان کامل نمی‌شود/ بیان فردوسی، بیان انسانیت است


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: ابراهیمی دینانی در برنامه "معرفت" شبکه چهار مطرح کرد
عالم بدون انسان کامل نمی‌شود/ بیان فردوسی، بیان انسانیت است
"ابراهیمی دینانی" در برنامه "معرفت" گفت: عالم هر کسی بر اساس تفکر اوست،‌ عالم وقتی عالم است که انسانِ عاقل و کامل و همچنین گذشته و آینده داشته باشد.


به گزارش خبرنگار حوزه رادیووتلویزیون باشگاه خبرنگاران؛ جمعه شب گذشته 25 بهمن ماه برنامه "معرفت" شبکه چهار سیما با حضور دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی استاد دانشگاه به روی آنتن رفت.
 
اسماعیل منصوری لاریجانی استاد دانشگاه و مجری برنامه "معرفت" گفت‌‌‌: ما در گلشن شاهنامه حکیم فردوسی هستیم و از رمزگشایی‌های استاد دینانی بهره می‌بریم.
 
بنام خداوند خورشید و ماه/  که دل را بنامش خرد داد راه
 
خداوند هستی و هم راستی / نخواهد زتو کژی و کاستی
 
ستودن مر او را ندانم همی / از اندیشه جان برفشانم همی
 
ازوگشت پیدا مکان و زمان / پی مور برهستی او نشان
 
به دشتی سلیمان شد لشگرش / نهیبی زد به موران بر سرش
 
زگردنده تا خورشید تا تیر، خاک / دگر باد و آتش همان آب پاک
 
به هستی یزدان گواهی دهند / روان ترا آشنایی دهند
 
ابراهیمی دینانی گفت: ما چند جلسه‌ای است که به پیشنهاد شما وارد بحث فردوسی شدیم که حسن انتخاب بود، ما درباره فردوسی و حماسه او در چند جلسه گذشته زیاد صحبت کردیم. می‌خواهم به نکته‌ای اشاره کنم و آن این است که به گفته‌ی یکی از اندیشمندان بزرگ کسی که گذشته خود را نمی‌داند یعنی به تاریخ خود آگاه نیست و تلاشی هم نمی‌کند، برای اینکه تاریخ و گذشته خودش را بداند. و او تا ابد کودک باقی می‌ماند. و من نیز به فرمایش این اندیشمند اضافه می‌کنم، کسی که گذشته ندارد، آینده هم نخواهد داشت.
 
وی ادامه داد: ما فکر می‌کنیم که گذشته در پشت سر ماست، اما اگر نیک بنگریم، گذشته در پشت سر ما نبوده بلکه پیشاپیش ما حرکت می‌کند. گذشته راه آینده انسان‌ها را روشن می‌کند.
 
این استاد دانشگاه گفت: کسی که گذشته نداشته، ایده و آرمان ندارد. تنها انسان‌ها ایده و آرمان دارند، حیوانات آرمان نداشته بلکه براساس غریزه کار می‌کنند. شناختن گذشته مهم بوده و باید تلاش کرد که گذشته را شناخت. به دنبال این مطلب می‌خواهم یک نکته‌ای را بگویم، همه انسان‌ها مادر خود را بیشتر می‌شناسند، چون شیرمادر را می‌خورند و او بزرگش می‌کند، اما چیزی که مهم بوده شناختن پدر است.
 
ابراهیمی دینانی افزود: انسان عاقل کسی بوده که پدر خود را بشناسد و انسان‌های عاقل سعی می‌کنند که پدر خود را بشناسند و پدر هم سعی می‌کند که جایگاه خود (وطن و فرهنگ) را بشناسد. همه این موارد به گذشته و آرمان برمی‌گردد.
 
وی عنوان کرد: اگر انسان این مطالبی را که گفتم نشناسد، مشخص نیست که عالم او چه عالمی است. این روزها در دنیای غرب درخصوص عوالم دیگر صحبت می‌کنند که ممکن است در این دنیا، عالم‌های دیگری وجود داشته باشد. بحث آنها در مورد آخرت نبوده است.
 
این دانشگاه تصریح کرد: عالم کامل بدون انسان کامل نمی‌شود. عالم هر کسی براساس تفکر اوست.
 
عالم وقتی عالم است که انسان عاقل و کامل داشته و همچنین گذشته و آینده هم داشته باشد. عالم وقتی درست می‌شود که گذشته و آینده‌اش را ما بدانیم. عالم فقط در آینده نیست. این مطلب را گفتم که فردوسی می‌خواهد گذشته ما را بشناسد.
 
وی بیان کرد: کتاب شاهنامه ترکیبی از اسطوره، حماسه، پهلوانی معنوی و تاریخ بوده که فردوسی در هم آمیخته و حماسه‌ای جاودانه ساخته است.
 
برخی از ملت‌ها همچون ایران، حماسه دارند. اما هیچ ملتی حماسه‌ای بزرگ که فردوسی برای ما ساخته، شاید نداشته باشند.
 
ابراهیمی دینانی ادامه داد: در حال حاضر ملت‌های اروپایی ادبیات 200 سال پیش خود را به درستی متوجه نمی‌شوند. ولی کتاب فردوسی را که برای هزارسال پیش بوده به هر بچه‌ایی که بدهیم متوجه می‌شود، در واقع هر کسی که شاهنامه را بخواند متوجه شده، چون ما به زبان فردوسی صحبت می‌کنیم.
 
وی ضمن اشاره به این نکته که فرهنگ در زبان ظهور پیدا می‌کند، افزود: فردوسی از فرهنگ و از ملت ایران که از اقوام تشکیل شده صحبت می‌کند. منتها هر فرهنگی در زبان ظهور می‌کند. فرهنگ عمیق ایرانی 1400 سالش اسلام است.
 
دینانی بیان کرد: فردوسی با آن زبانی که فرهنگ این ملت کهن بوده در زبان فارسی متجلی شده است.
 
حماسه آن بیان این فرهنگ عمیق راستین بوده که صدق، فتوت و انسانیت در آن هست.
 
این استاد دانشگاه افزود: حمایت از یک فرهنگ، حمایت از نژاد نیست و نژاد پرستی یک امر نامعقول است، از خطر عقلی مردود بوده و اسلام نژادپرستی را محکوم کرده است. اگر چه با کمال تأسف با آن شدتی که اسلام شریف نژادپرستی را محکوم کرد، دو حکومت امویان و عباسیان براساس نژادپرستی بنا شدند.
 
وی ضمن اشاره به این مطلب که بیان فردوسی، بیان انسانیت است، اظهار داشت: وقتی فردوسی از فرهنگ ایران صحبت می‌کند، در واقع او از فرهنگ انسانی سخن می‌گوید.
 
در زمان خود فردوسی بعضی از جاهلان تصور می‌کردند که او نژادپرست است و برای او نماز میت نخواندند، آنها متوجه نبودند چون فردوسی نژادپرست نبود.
 
وی ادامه داد: فردوسی از انسانیت، عدل و داد فرهنگ انسانی، توحید و راستی سخن گفت و من این مقدمه را گفتم که این اشعاری که شما قرائت کردید را معنی کنم.
 
این استاد دانشگاه گفت: فردوسی اسلام را به درستی درک کرد، هر بیتی از اشعار فردوسی که شما قرائت کردید، هر کدام از آنها اشاره به آیات قرآن دارد.

به نام خداوند خورشید و ماه که دل را به نامش خرد داد راهدینانی بیان کرد: "به نام خدا" یعنی "بسم‌الله الرحمن‌ الرحیم" کلمه "نام" مهم است و در گذشته نیز در مورد "اسم" یا "نام" صحبت کردیم. به نامش خرد را به دل راه داد یعنی خرد این رمز را کشف می‌کند. خداوند هستی و هم راستی نخواهد زتو کژی و کاستی این استاد دانشگاه تصریح کرد: هستی مخلوق خداوند است. خود خداوند هستی بوده و هستی را آفریده، تنها خدا، هستی و وجود است، خدا راستی هم هست. وی ادامه داد: راستی همان هستی واقعی است، اما دو وجهه است. این‌ها هم دونام هستند، اسمااله همچون رحیم، رحمان، غفور، غفار، ودود، حکیم بوده این کلمه‌ها معنی‌شان مختلف است اما همه آن‌ها عین ذات هستند. آنجا که کجی رخ بدهد از راستی منحرف شدیم، کجی انحراف از هستی راستین است. راستین صفت هستی بوده، در واقع راستی عدل و داد است. ستودن مر او را ندانم همی از اندیشه جان و برفشانم همی وی افزود: فردوسی در این بیت شعر می‌گوید: در جو عظمت لایتناهی حق ضعیف و حقیرم که هرچه من ستایش خدا را می‌کنم بازهم کم است. این استاد دانشگاه گفت: اینجا "ندانم" یعنی "نتوانستن" البته همان "ندانستن" است. کسی نمی‌تواند که نمی‌داند و کسی می‌تواند که می‌داند. هرچه من در اندیشه تلاش می‌کنم در کنار عظمت لایتناهی حق ناتوان هستم. ازو گشت پیدا مکان و زمان پی مور بر هستی او نشان ابراهیمی دینانی اظهار داشت: ما در مکان و زمان زندگی می‌کنیم، و ملموس‌تر، بدیهی‌تر و نزدیکتر از مکان و زمان به ما چیزی نیست. مکان چیست و ماهیت زمان چیست؟ ماجرایی بی‌انتها است. هر دو امتداد بوده، امتداد به معنای کشش است. امتداد زمان و مکان ظلا حق است. الم تر الی ربک کیف مدالظل، مدظل یعنی سایه حق، سایه حق تعالی در صورت زمان و مکان ظاهر می‌شود. اگر زمان را بعد چهارم بشماریم در واقع امتداد زمان و مکان در هم پیچیده می‌شوند، یک امتداد که دو شکل دارد. این استاد دانشگاه افزود: بضعی‌ها می‌گویند که امتداد زمان درون و امتداد مکان برون است، ما وارد این مباحث نمی‌شویم زیرا مباحث بسیاری فلسفی‌ای هستند. اگر بپذیریم که امتداد زمان را درون درک می‌کند و امتداد مکان را برون، باز هم به حکم ارتباطی که بین درون و برون هست آنها را نمی‌توان از هم جدا کرد. و زمان و مکان را نیز نمی‌توان از هم جدا کرد. وی بیان کرد: در عالم مادی زمان و مکان همین زمان و مکانی است که ما می‌شناسیم، حتی در عالم اخرونی، باطن زمان دهر و سرمه و باطن مکان عرش و ملکوت است. آنجا هم یک امتداد معنویت است. در آیه‌ای از قرآن کریم اشاره شده که عرض و طول بهشت قابل اتصال نیست. آن هم یک امتداد بوده اما از نوع امتداد دیگری است. این استاد دانشگاه اظهار داشت: در اول برنامه گفتم که اگر انسان کامل نباشد هیچ عالمی کامل نیست. کمال عالم به انسان است. اگر در عالم آفرینش، انسان آفریده نمی‌شد، عالم بی‌معنی بود. کیف مد ظل نقش اولیاست، و فردوسی در اینجا زمان ومکان را مدظل می‌داند. ابراهیمی دینانی ادامه داد: بهشت سایه حق تعالی بوده بهشت عرض و طول نامتناهی دارد. و آن هم امتداد ظل حق است. انسان کامل در زمین و آسمان نمی‌گنجد، معراج حضرت ختمی مرتبت معنی‌اش همین است. وی افزود: ما مشتاق بهشت هستیم اما بهشت، مشتاق انسان کامل است. پی مور برهستی او نشان پی مور بر هستی حق تعالی نشانه است، یعنی از کوچکترین ذره نشانه حق است. "نشانه" یعنی "آیت". ما یک نشانه و یک علامت داریم. علامت استدلال مفهومی بوده و نشانه از علامت بیشتر است. دینانی گفت: اینکه قرآن کریم آیه به آیه است، آیا هم نشانه حق بوده و کلمه "آیه" خیلی مهم است. عالم هستی همان پی مور، نشانه حق است. به دشتی سلیمان شد لشگرش نهیبی زد شاه موران برسرش این استاد دانشگاه تصریح کرد: ملک حضرت سلیمان سرآمد همه ملک‌ها است و اشاره به آیه‌ی از سوره قرآن کریم دارد. می‌گوید ای مورچه‌ها به آشیانه و لانه‌هایتان بروید و فردوسی چقدر به آیات قرآن کریم احاطه داشته و علاوه بر آن بر نکاتی آن هم توجه ویژه‌ای داشته است. زگردنده خورشید تا تیره خاک اگر باد و آتش همان آب پاک به هستی یزدان گواهی دهند روان‌ترا آشنایی دهند
 



تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن