تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):روزه و حج آرام‏بخش دل‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803777269




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ادغام راه و مسکن و ضرورت هایی که مغفول مانده است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

ادغام راه و مسکن و ضرورت هایی که مغفول مانده است اهواز - ایرنا - پس از ادغام وزارتخانه های مسکن و شهرسازی و راه و ترابری در دولت دهم که به تشکیل وزارت راه و شهرسازی منتهی شد به عقیده کارشناسان این کار نه تنها باری از دوش این دو وزارتخانه برنداشت بلکه بسیاری ازضرورت های موجود در این حوزه هابه دلیل ادغام مورد غفلت واقع شده است.


به گزارش خبرنگار ایرنا، هم اینک هر شهرستانی برای خود یک اداره راه و شهرسازی دارد که اگرچه مزیتی محسوب می شود اما روسای این ادارات دیگر وقت به اندازه کافی برای رسیدگی به امور هر دو حوزه را ندارند.
هرچند به ادارات راه و شهرسازی شهرهای با جمعیت زیر 25 هزار نفر، امور بخش مسکن محول نشده اما دغدغه های مدیران شهرهای بزرگ برای رسیدگی به هر دو حوزه راه و مسکن به دلایل مختلف مضاعف شده و شهرهای پرجمعیت به اندازه کافی برای رسیدگی به امور محوله نیروی انسانی ندارند.
همین معضل برای شهرهای کوچک هم چه در حال و چه آینده با توجه به رشد جمعیت بیش از پیش احساس می شود.
معاون راه روستایی مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان، معتقد است: ادغام وزارتخانه های راه و ترابری و مسکن و شهرسازی به جد به حوزه راهداری ضربه زده است.
اتابک زراسوند در همین زمینه به خبرنگار ایرنا، توضیح داد: پیش از ادغام، هر کدام از وزارتخانه ها و اداره های کل استانی و شهرستانی تابع هم با توجه به نیروهایی که در اختیار داشتند تا حدود زیادی می توانستند به امور محوله رسیدگی کنند اما به دنبال ادغام هر دو حوزه با مسایل و مشکلات جدی روبرو شده است.
وی افزود: در کشور 32 اداره کل راه و شهرسازی وجود دارد و این در حالی است که در مرکز تنها مناقصات پیگیری می شود اما مدیران کل استانی و روسای راه و شهرسازی شهرستان ها علاوه بر رسیدگی به امور راه و مسکن حوزه راهداری را هم باید کنترل کنند.
زراسوند گفت: بهتر بود به دنبال ادغام وزارتخانه ها حوزه مسکن زیر نظر مدیرکل و یا رییس اداره راه شهرستان بوده و معاونتی هم برای حوزه راه تفویض می شد.
وی توضیح داد: نرم راهداری، سرکشی هفتگی به حدود 500 کیلومتر است اما هم اینک و به دنبال این ادغام رییس اداره راه و شهرسازی باید برای اینکه وقت برای انجام دیگر امور محوله هم داشته باشد در طول یک هفته یکهزار تا یکهزار و 500 کیلومتر راه را سرکشی و به مسایل موجود رسیدگی کند که این در عمل از نظر وقت و امکانات و هزینه ها تا حدود زیادی غیرممکن شده است.
زراسوند گفت: با وضعیت موجود روسای اداره های راه و شهرسازی با توجه به تعداد زیاد ارباب رجوع نمی دانند که از وقت موجود برای رسیدگی به حوزه راه بهره گیری کنند و یا اینکه به حوزه شهرسازی و مسکن بپردازند.
وی افزود: با این مسایل به طور خواسته و یا ناخواسته رییس اداره راه و شهرسازی از حوزه ای غافل می ماند که این مسئله هم مشلات تابع خود را به دنبال دارد.
زراسوند تاکید کرد: هم اینک و با توجه به شرایط موجود 90 درصد روسای اداره های شهرستانی وقت نمی کنند به هر دو حوزه رسیدگی کنند.
رییس اداره راه و شهرسازی اندیکا هم مشکل اصلی ناشی از ادغام وزارتخانه های راه و مسکن را کمبود و حتی نبود نیروی انسانی لازم برای رسیدگی به هر دو حوزه دانست.
غضنفر جمال پور افزود: اگرچه هم اینک در شهرهای با جمعیت زیر 25 هزار نفر بخش مسکن به بنیاد مسکن سپرده شده اما با توجه به اینکه طرح تفصیلی مسکن به گردن اداره های راه و شهرسازی این شهرهاست از نظر نیروی انسانی برای رسیدگی به مسایل این بخش مشکل جدی داریم.
وی گفت: هم اینک راه و شهرسازی اندیکا نیرویی به نام نیروی حوزه مسکن ندارد که با توجه به افزایش جمعیت شهرستان در آینده بکارگیری نیروی انسانی مرتبط با این حوزه ضرورت است.
جمال پور افزود: وزارت راه و ترابری سابق خود وزارتخانه ای عریض و طویل بود که مسوولیت های مختلفی برعهده داشت که با ادغام این وزارتخانه با وزارت مسکن دغدغه ها مضاعف شده و برای پیگیری این دغدغه ها دیگر 24ساعت شبانه روز هم اکتفا نمی کند.
وی گفت: پیش از ادغام ضرورت داشت که از نظر نیروی انسانی مورد نیاز بویژه کارشناسان مرتبط در ساختار اداره های راه و شهرسازی تدابیر جدی اتخاذ شود که این کار نشد و با توجه به اینکه عمده حوزه راه اجرایی بوده و نیازمند کارشناس متخصص است نه تنها در اندیکا که در بیشتر مناطق استان چنین معضلی به صورت محسوس مشاهده می شود.
رییس اداره راه و شهرسازی اهواز هم با تاکید بر مساله کمبود نیروی انسانی در چارچوب این ادغام، گفت: با ادغام راه و مسکن، مسکنی ها وارد حوزه راه شدند در حالی که در عمل توانایی امور محوله را ندارند و این باعث شده که حوزه مسکن مورد غفلت قرار گیرد.
مهراب رحیمی افزود: پیش از ادغام ضرورت داشت نیروهایی که برای هر دو حوزه به کار گرفته می شوند از آمادگی کافی و لازم برای به عهده گرفتن امور محوله برخوردار شوند.
وی گفت: نیروهای حوزه راه مسوولیت های متنوع و سنگینی در این حوزه اعم از توسعه راه ها و نگهداری آنها دارند که تحقق این امور در کنار امور مربوط به حوزه مسکن به تنهایی و با توجه به نیروهای موجود از عهده یک مدیر شهرستانی خارج است.
بنابه اظهار رحیمی، نیروهای انسانی سرمایه اصلی هر سازمانی است که کارها به وسیله آنها انجام می شود که اگر به تعداد کافی و متخصص وجود نداشته باشد کارها روی زمین خواهد ماند.
وی افزود: با افزایش تعداد شهرستان های خوزستان به 28 طبق سرشماری گذشته که هر کدام از این ها صاحب اداره های راه و شهرسازی هستند و با توجه به وجود 16هزار کیلومتر راه ارتباطی و دسترسی در استان رسیدگی به امور راه و مسکن از عهده تنها یک مدیر در هر شهرستان خارج است.
یک کارشناسن مسکن هم به خبرنگار ایرنا گفت: ادغام دو وزارتخانه باعث ایجاد سردرگمی در بحث مدیریت حوزه های راه و مسکن در شهرستان ها شده است.
مرتضی رخیص افزود: این مدیریت ها در بحث مسکن و راه گم شده اند و توانایی رسیدگی به هر دو حوزه را به صورت توامان ندارند.
وی توضیح داد: مسایل حوزه راه اجرایی و قراردادی است اما بحث مسکن مسایل حقوقی و واگذاری اراضی و املاک را در برمی گیرد که به دنبال تغییر مدیران که به طور عمده از حوزه راه عهده دار مسولیت اداره های راه و شهرسازی شده اند این مسایل در عمل مورد غفلت واقع شده است.
رخیص افزود: در مسایل حقوقی مسکن زمان حاضر حالت گنگی و منگی در میان مدیران راه و شهرسازی بوجود آمده و نمی دانند که با این مسایل چه کنند.
وی گفت: در حوزه مسکن نیروهای موجود یا در آستانه بازنشستگی بوده و یا بسیار قدیمی هستند که در این حوزه با معضل جدی نبود نیروی انسانی روبرو هستیم.
رخیص افزود: هم اینک خلاء جدی در زمینه مسایل حقوقی مسکن در اداره های راه و شهرسازی وجود دارد که مسکن مهر هم مشکل بزرگی برای این اداره ها شده است.
مسوول مسکن مهر آبادان گفت: در اداره های شهرستانی، حوزه مسکن پیشتر به صورت مستقل تعریف شده و مسوولیت هایی را برعهده داشت هرچند مسایل مربوط به زمین شهری هم رعایت نمی شد و مدیری را که عهده دار این حوزه شد چون متخصص این کار نبود سبب ایجاد دو گانگی در امور حقوقی و زمین شهری گردید.
وی افزود: پیش از ادغام، مدیر مسکن و شهرسازی دبیر کارگروه مسکن در تبصره 6 بود اما با توجه به کم شدن اختیارات و نبود توان دیگر قادر به اجرای مسوولیت های این کارگروه نیست.
رییس اداره راه و شهرسازی گتوند گفت: در سال های اخیر از آنجا که در دولت دهم بر ضرورت تکمیل و ساماندهی مسکن مهر تاکید شده بود عمده اعتبارات به این بخش تزریق و از حوزه راه تا حدود زیادی غفلت شد.
عبدالحسین مردانی افزود: با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید خلاءهای ایجاد شده در دولت گذشته در حوزه راه دیده و دولت با وجود کمبود اعتبارات توجه خاصی به بخش راه معطوف داشت.
وی گفت: در دولت یازدهم در حوزه راه و مسکن و اعتباراتی که تزریق می شود، تعادل ایجاد شده است.
مردانی افزود: با توجه به افزایش روزافزون تولید خودرو و رشد تردد در محورها از آنجا که این راه ها متعلق به یک دهه اخیر بوده و به نسبت افزایش خودروها ساماندهی نشده بود، روکش آسفالت آنها از بین رفته و برای پاسخگویی لازم است که در بحث نگهداری و بهسازی آنها به جد وارد عمل شد.
وی گفت: در سال های اخیر در بحث احداث راه ها ورود اما مساله نگهداری راه های موجود مورد غفلت واقع شد که باعث از بین رفتن زیرساخت های موجود شده است.
برخی کارشناسان هم این عقیده را دارند که ادغام وزارتخانه های راه و ترابری و مسکن و شهرسازی از ابتدا غیر کارشناسی و غیرمنطقی بوده است.
از دیدگاه این کارشناسان حوزه های کاری این دو وزارتخانه هیچگونه سنخیت و ارتباطی با هم نداشت و ادغام اینها کار اشتباهی بود.
یکی از این کارشناسان گفت: چندی است که بحث جداسازی این دو وزارتخانه مطرح شده که هم اینک این اقدام با توجه به عقب افتادگی های حوزه راه در طول سه سال اخیر هرگز به صلاح حوزه راه نخواهد بود.
وی که خواست نامش فاش نشود، افزود: برای تحقق این امر ابتدا لازم است عقب ماندگی های به وجود آمده جبران شود.
این کارشناس گفت: با این ادغام، حوزه مسکن برای خود یلی شده و جداسازی حوزه راه که به دلیل توجه مضاعف در طول سه سال اخیر به حوزه مسکن بیمار شده در مقطع فعلی چهره خوشایندی ندارد و باعث ابتلای حوزه راه به سرطانی غیرقابل درمان خواهد شد.
وی افزود: در صورتی این جداسازی به نفع خواهد بود که با تزریق اعتبارات مناسب به حوزه راه ها، با توجه مضاعف زیرساخت هایی متناسب با خواسته شهروندان در این بخش ایجاد شود.
به عقیده وی به همان نسبت که در سه سال اخیر با توجه به ضرورت های موجود به حوزه مسکن توجه شد، لازم است به حوزه راه هم عنایت و خلاءهای صورت گرفته جبران شود.
گزارش از: امیر برج خان زاده
645/538
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




30/11/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن