تبلیغات
تبلیغات متنی
رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید
آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت
تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی
محبوبترینها
بررسی دلایل قانع کننده برای خرید صنایع دستی اصفهان
راه های جلوگیری از جریمه های قبض برق
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1805501565
![نمایش مجدد: قصه نداری، شروع نکن! refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
قصه نداری، شروع نکن!
واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
قصه نداری، شروع نکن!
محمدتقی فهیم، منتقد سینما در نقد فیلم سینمایی «قصهها» یادداشتی نوشته است:
محمدتقی فهیم: رخشان بنی اعتماد، پس از چند سال فیلم، قصه ها را - که تجمیع چند فیلم کوتاه است – ساخته است. او با این شعار که «هیچ فیلمی، هیچ وقت، توی کمد نمونده، بالاخره دیده میشه، چه ما باشیم، چه نباشیم» ناظر نمایش آن در جشنواره است.
فیلم قصه ها ساخته شده از چند فیلم کوتاه است. روایت چند آدم آمده از فیلم های قبلی کارگردان. شخصیت های چند فیلم 10 – 20 سال قبل در فضای جامعه شهری امروز. شخصیت هایی که آش و لاشتر از قبل به هر دری می زنند تا ادامه دهند.
اما نگارنده با موضع فوق کاری ندارد و آنچه برایم ارجح و جای تامل دارد بحث فرمیک و ساختار اثر است. حتی اینکه قصه ها فیلمی در راستای دیگر آثار بنی اعتماد است یا نه هم خیلی اهمیت ندارد، بلکه آنچه مهم است اینکه قصه ها فیلم مضمون و شعار است تا فرم و هنر. برای نگارنده که همواره سینمای بنی اعتماد را دوست داشته قصه ها یک «غصه» است. از «خارج از محدوده» تا «خون بازی» پی گیر آثار بنی اعتماد بوده ام. علیرغم تفاوت نکاه ام با او، اختلاف فکری فیمابین، حتی خون بازی را پذیرفته ام. یا به رغم فرم ضعیفتر گیلانه مثلا نسبت به «روسری آبی» و خصوصا «زیرپوست شهر»، آن را دوست داشته و جزو برگزیده هایم بوده است. به طورکلی از سینمای این فیلمساز استقبال کرده ام. سینمای بنی اعتماد همواره سینمای تعادل بین مضمون و ساختار بوده است. ترجیحا مفاهیم با فرم منتقل شده است. داستان های پرمایه، شخصیت های خون دار، مقدمه چینی به اندازه، نقاط عطف به جا، میزانسنهای فکرشده، دکوپاژهای سنجیده، داستانکهای کامل، فضاسازی باورپذیر، طراحی های صحنه و لباس درخدمت مفهوم، زمان و مکان دراماتیک، دیالوگ های ظریف حساب شده برای هر کاراکتر و پیام های بی شعار (حتی آنجایی که بوی سیاسی داشته است) ، خلاصه اینکه آن معانی مورد نظر فیلمساز از طریق ساختار منتقل می شده است برای همین بیرون نمی زد و حتی برای مخالفان فکری اش نه تنها قابل تحمل بود بلکه پذیرفتنی می شد. در حالی که قصه ها حکایت افتادن از آن سوی بام است برای همین به «غصه» تبدیل شده است.
اولین مشکل بارز و برجسته قصه ها این است که داستان ندارد. قصه کم می آورد. این ربطی به چند قصه ای بودنش ندارد. اصولا هر قصهای (چه بلند و چه کوتاه) می بایست کامل باشد. شخصیت داشته باشد. سر، میانه و پایان داشته باشد که در یک دایره به فینالی متحد برسد. چه فیلم را اپیزودیک بدانیم، چه جمع شده از چند داستان کوتاه، فرقی نمی کند نخستین انتظار، داشتن داستان پرمایه و بعدا شگفتی سازاست. داستان همه چیز است. زرد قناری که هنوز دیدنی است، داستان دارد. روسری آبی که همچنان می تواند قابل تحمل باشد از داستان قدرتمندش سرچشمه می گیرد. زیرپوست شهر اگر تکان می دهد، قصه اش آدم را می لرزاند. گیلانه اگر فرصت نمی دهد تماشاگر اشکش را پاک کند داستان پردازی خوبش باعث می شود. اما در قصه ها با اثری فاقد داستان روبروییم. داستان که نباشد شخصیت هم نیست، فراز و فرود ی هم وجود ندارد، دیگر ضرورتی برای تعبیه نقطه عطف ندارد، مقدمه چینی و دادن اطلاعات محلی از اعراب ندارد، دیالوگ ها روی هوا، تبدیل به شعار می شوند.
جان لستر میگوید: «اگر داستان خوبی نداری کار را شروع نکن». این اصل اساسی در قصه ها ندیده گرفته شده است. بنی اعتماد به نظر می خواسته به هر قیمتی فیلم بسازد. چه کنم چه کنم او را به صرافت این انداخته که خب آدم های فیلم های قبلی را با تغییراتی می شود در زمان حال بسط داد و برای آن ها مشکلاتی تراشید. آنها را روانه گوشه و کنار شهر کرد. آسیب های و معضلات اجتماعی موجود را هم مانند بیکاری، عقب افتادن حقوق کارگران، اعتیاد، مدیران بی تعهد و ریاکار، شعارهای سیاسی دانشجوی ستاره دار و... خلاصه مواردی از این دست را به آنها وصله کرد تا بشود «قصه ها»ی امروز آدم های دیروز فیلم های قبلی. برای همین همه چیز می شود شعار و پیام و نهایتا مضمون، هنر سینمایی قبلی، در این فیلم ناکام و در نطفه می ماند. همین جاست که برای امثال من که با فیلم های او همراهی کرده ایم بنی اعتماد در قصه گویی تمام شده نشان می دهد و همین است که قصه ها، غصه می شود.
چنین به نظر می رسد که بنی اعتماد خودش هم بر این نقص مهم و کلی فیلم واقف بوده است. وی در مصاحبه هایی گفته : «گرچه فیلم قصه ها روایتی کاملا مستقل دارد اما برای خود من و کسانی که فیلم های قبلی ام را دیده اند مروری بر سرنوشت آدم ها و شرایط اجتماعی سه دهه گذشته است». این حکم قطعی و غیرقابل کتمان است که هر اثری خود باید مستقلا قدرت و تاثیر انتقال مسایل مورد نظرش را داشته باشد. قصه ها به صورت جدی فاقد این ظرفیت است. کد گذاری ها و نشانه های موجود در لایه بندی فیلم، آن را در بهترین حالت واجد میل و درک طیفی خاص از تماشاگران سینما می کند. حتی برای آن دسته از مخاطبان فیلم (مانند نگارنده) که دنبال کننده فیلم های قبلی و آشنایی با شخصیت های پیشین و مشکلات آنها می باشد، باز هم فیلم در ارتباط و برانگیختن همذات پنداری کم می آورد، چه رسد به نسلی از تماشاگر که یا آن فیلم ها را ندیده و یا برخی را جسته و گریخته از تلویزیون دیده است، حالا چگونه بی درک پیشینه، خاستگاه، جایگاه، و خواسته های شخصیت های این فیلم تاب تحمل تا آخر را دارد. فیلمی هم که شخصیت هایی چند وجهی با عناصر شناسنامه ای ذکر شده نداشته باشد، اساسا درزمینه ماندگاری بی توان است. پس آنچه می ماند در سطح، توفیق بدست می آورد همان رویکرد پیام دهی، مضمون گرایی مورد نظر طیف خاصی که سینما را برای هدف فرهنگی و سرگرمی موثر نمی خواهند و فقط انتظار چند شعار و پیام دارند.
بنی اعتمادی که در آثار قبلی اش تا حد لازم به ژانر و استانداردهای قصه گویی توجه دارد در اینجا اساسا برای «گونه» محلی از اعراب قایل نمی شود. اگر چنین بود در شخصیت پردازی به این اصول پای بند می ماند که «وقتی شخصیتتان دچار دردسر میشود شاید بد نباشد که سروکله فرشته مهربانی پیدا شود». اینکه چرا در قصهها از فرشته مهربانی خبری نیست باز میگردیم به همان حرف اول که چون اساسا قصهای درکار نیست. داستانی نبوده که فیلم ساخته شود بلکه حرفهایی در میان بوده است که حالا فیلم شده است.
1392/11/13
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 103]
صفحات پیشنهادی
در یک درام جنایتکارانه ران هاوارد قصه بری سیل را تعریف میکند
در یک درام جنایتکارانهران هاوارد قصه بری سیل را تعریف میکندران هاوارد از سوی کمپانی یونیورسال دعوت به کارگردانی منا شده است به احتمال زیاد وی امر کارگردانی این فیلم را قبول خواهد کرد به گزارش خبرگزاری فارس این درام اجتماعی بر اساس یک ماجرای واقعی ساخته میشود فیلمنامه مآمادهسازی کتابقصههای متحرک برای خردسالان و کودکان
فرهنگ و ادب ادیبات ایران آمادهسازی کتابقصههای متحرک برای خردسالان و کودکان طاهره ایبد از آمادهسازی مجموعهای جدید از آثارش برای خردسالان 6 ماهه تا 3 ساله در قالب کتابهای متحرک خبر داد طاهره ایبد نویسنده ادبیات خردسالان کودکان و نوجوانان در گفتگو با خبرنگار مهر گفت یکیقصه های رخشان بنی اعتماد در شهرکرد از فهرست اکران خارج شد
قصه های رخشان بنی اعتماد در شهرکرد از فهرست اکران خارج شد شهرکرد-ایرنا-فیلم قصه ها رخشان بنی اعتماد در شهرکرد از گردونه اکران بازماند و تبدیل به یک رویا برای مخاطبان شهرکردی شد به گزارش ایرنا در حالی که قرار بود فیلم قصه ها به کارگردانی رخشان بنی اعتماد روز یکشنبه در دو سئانس بقصه های نا تمام یک فیلمساز زن
قصه های نا تمام یک فیلمساز زن شاید یکی از دلایل دیگری که باعث می شود مخاطب فیلم های بنی اعتماد را دوست داشته باشند این است که او متعلق به سینمای قصه گوست و بسیار هم خوب می تواند از روایت و قصه گویی به شخصیت پردازی و برعکس آزاده سهرابی رخشان بنی اعتماد در فیلم قصهها بیشپیدا کردن قصه خوب برای ساخت فیلم دشوار است
بهروز افخمی پیدا کردن قصه خوب برای ساخت فیلم دشوار است تهران- ایرنا- کارگردان فیلم سینمایی آذر شهدخت پرویز و دیگران گفت پیدا کردن قصه خوب برای ساخت فیلم در سینما بسیار دشوار است به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا نشست خبری فیلم سینمایی آذر شهدخت پرویز و دیگران در نهمین روز ازمجموعه عروسکی «قصههای موش نمکی» در شبکه پویا
مجموعه عروسکی قصههای موش نمکی در شبکه پویاپخش مجموعه عروسکی نمایشی قصههای موش نمکی از روز سه شنبه 22 بهمن ساعت 16 17 از شبکه پویا شروع میشود به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون فارس مجموعه عروسکی نمایشی قصههای موش نمکی به کارگردان تلویزیونی محسن تقوی زنوز و به تهیهکنندگی آکریس پرات قصه «دنیای ژوراسیک» را فاش کرد
کریس پرات قصه دنیای ژوراسیک را فاش کردتهیهکنندگان دنیای ژوراسیک قسمت تازه و احیا شده مجموعه فیلم پارک ژوراسیک خط اصلی قصه این اکشن دلهرهآور را فاش کردند به گزارش خبرگزاری فارس این فیلمنامه نشان میدهد که چرا بسیاری از دانشمندان میخواستند پارک ژوراسیک یک بار دیگر افتتاح و خ«قصهها» به سانس فوقالعاده رسید/ استقبال از «ماهی و گربه»
فرهنگ و هنر سینمای ایران در سینما آزادی قصهها به سانس فوقالعاده رسید استقبال از ماهی و گربه فیلم سینمایی قصه ها ساخته رخشان بنیاعتماد در آخرین روزهای سی و دومین جشنواره فیلم فجر در سینما آزادی به سانس فوق العاده رسید رضا سعیدیپور مدیر سینما آزادی در این ارتباطپخش «لامپ صد»، «قصهها»، «کلاشینکف» و «متروپل» به فیلمیران رسید
پخش لامپ صد قصهها کلاشینکف و متروپل به فیلمیران رسیدپخش چهار فیلم سینمایی لامپ صد قصهها کلاشینکف و متروپل به فیلمیران رسید نگین موسوی مدیرارتباطات و بین المللی فیلمیران در گفت وگو با خبرنگار سینمایی فارس با بیان مطلب فوق اظهار داشت از بین فیلم های حاضر در«شیار 143» همچنان پیشتاز آرای مردمی/ «قصهها» به رقابت برگشت
فرهنگ و هنر سینمای ایران شیار 143 همچنان پیشتاز آرای مردمی قصهها به رقابت برگشت آرای تماشاگران جشنواره فیلم فجر تا روز هشتم اعلام شد به گزارش خبرگزاری مهر نتایج میانگین امتیاز 3 جایگاه برتر آرای تماشاگران تا روز هشتم سی و دومین جشنواره بینالمللی فیلم فجر به شرح ذ«شیار 143» الگوی جشنواره فجر امسال است/ موج فیلمهای بدون قصه و بیروح
فرهنگ و هنر سینمای ایران شفیعی در گفتگو با مهر شیار 143 الگوی جشنواره فجر امسال است موج فیلمهای بدون قصه و بیروح یک تهیه کننده با اشاره به ویژگی های فیلم شیار143 از جمله اقتصادی بودن کارگردانی مناسب و بازی حرفهای مریلا زارعی آن را الگوی جشنواره فیلم فجر امسال نامید مگزارش فارس از نشست نقد و بررسی فیلم «ردکارپت» عطاران: قصه «ردکارپت» زندگی خودم بود/ اگر خب
گزارش فارس از نشست نقد و بررسی فیلم ردکارپتعطاران قصه ردکارپت زندگی خودم بود اگر خبرنگاران سوسه نیایند فیلم مشکل ممیزی نداردکارگردان فیلم سینمایی ردکارپت با اشاره به داستان این فیلم گفت تمامی قصههای این فیلم برای خود من اتفاق افتاده است به گزارش خبرنگار سینمایی فارس نشست نق«جایی برای زندگی» برشی ساده از زندگی است/ قصه 6 مرد در لحظه سال تحویل
فرهنگ و هنر سینمای ایران جایی برای زندگی برشی ساده از زندگی است قصه 6 مرد در لحظه سال تحویل جایی برای زندگی عنوان مستندی از محمد استادعلی است که به گفته کارگردانش برشی ساده و مستند از زندگی 6 مرد در خوابگاه در لحظه سال تحویل را تصویر میکند محمد استادعلی کارگردان فیلم مسبرگزیدگان جشنواره استانی قصه گویی انقلاب معرفی شدند
برگزیدگان جشنواره استانی قصه گویی انقلاب معرفی شدند شهرکرد- نفرات برتر جشنواره استانی قصه گویی انقلاب در چهارمحال وبختیاری معرفی و تجلیل شدند مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان چهارمحال وبختیاری گفت در این جشنواره دو روزه 40 مربی کانون با بازگویی قصه هایی با موضوع انقلابریتم کند «انارهای نارس» از روزمرگی آدمهای قصه میآید/ انتقاد از محدود کردن بازیگران در نقشهای کلیشهای
فرهنگ و هنر سینمای ایران ریتم کند انارهای نارس از روزمرگی آدمهای قصه میآید انتقاد از محدود کردن بازیگران در نقشهای کلیشهای در نشست رسانه ای فیلم سینمایی انارهای نارس به کارگردانی مجید رضا مصطفوی کارگردان ریتم کند این اثر را حاصل تمپوی درونی آدمهای قصه دانست و آنا نعمتجشنواره قصه گویی و مشاعره کودکان در بندرریگ برگزارشد
جشنواره قصه گویی و مشاعره کودکان در بندرریگ برگزارشد گناوه- ایرنا- جشنواره قصه گویی و مشاعره با حضور کودکان و نوجوانان عضو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرهای شمالی استان بوشهر به مناسبت گرامیداشت دهه مبارک فجر در بندرریگ برگزارشد به گزارش ایرنا دراین آیین بخشدار ریگ گفتآمادهسازی 3 مجموعه قصه جدید از لاله جعفری توسط امیرکبیر
فرهنگ و ادب ادیبات ایران آمادهسازی 3 مجموعه قصه جدید از لاله جعفری توسط امیرکبیر لاله جعفری از آمادهسازی 3 مجموعه قصه جدیدش توسط انتشارات امیرکبیر برای چاپ خبر داد لاله جعفری نویسنده کودک و نوجوان در گفتگو با خبرنگار مهر درباره آثار جدید خود گفت 3 مجموعه کتاب خردسال-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها