تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از خنديدنِ بى تعجّب [و بى جا] يا راه رفتن و سخن گفتنِ بى ادبانه بپرهيز.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819238890




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روی دیگر جنگ از نگاه عکاسان ایرانی و اسپانیایی/ صلح حق همه بشریت است


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


فرهنگ و هنر > موسیقی و هنرهای تجسمی
روی دیگر جنگ از نگاه عکاسان ایرانی و اسپانیایی/ صلح حق همه بشریت است
عکاس اسپانیایی برگزیده ورلدپرس فوتو به همراه 6 عکاس ایرانی نمایشگاهی از آثار خود را در نقد جنگ است و با محوریت صلح جهانی در گالری راه ابریشم به نمایش درآوردند.



به گزارش خبرنگار مهر، نمایشگاه «ردپا» در گالری راه ابریشم به عکس‌های ساموئل آراندا، عکاس سرشناس اسپانیایی و برنده جایزه ورلد پرس فوتو (world peress photo) و 6 عکاس ایرانی درباره پیامدها و تاثیرات جنگ اختصاص دارد. نمایشگاه «ردپا» از سوی سفارت اسپانیا برگزار شده است. ساموئل آراندا که یکی از عکاسان مطرح جنگ در دنیا است پیش از این بارها برای تهیه عکس در کشورهای منطقه حضور داشته اما این اولین سفر او به ایران است. این هنرمند در مورد این نمایشگاه به خبرنگار مهر گفت: این برای من افتخار بزرگی است که در ایران هستم. من در اینجا دوستان زیادی دارم. برایم بسیار خوشایند است که این فرصت را پیدا کردم تا فضایی برای نمایش آثارم در کنار عکاسان ایرانی داشته باشم.

وی افزود: این نمایشگاه نقطه‌ای مثبت و مهم برای من است. امیدوارم همکاری و تعامل فرهنگی و هنری اسپانیا و ایران به خصوص در حوزه عکاسی بیشتر بشود. من بر این باور هستم عکاسان می توانند درک بهتری را بین دو فرهنگ شرق و غرب ایجاد کنند. این هنرمند بین‌المللی در ادامه درباره نگاه‌های جهانی به ایران بیان کرد: من وقتی به مادرم گفتم که دارم به ایران می‌روم، به من گفت مراقب باش. این علامت و نشانه این است که ما کاملا با ایران ناآشنا هستیم؛ به آن چه شما اینجا دارید و به واقعیت زندگی در ایران. من فکر می‌کنم تنها تصویری که ما در این 5 سال اخیر در اروپا از دنیای اسلام دیده‌ایم فقط افرادی هستند که در دنیا آنها را به نام القاعده می‌شناسند که اتفاقا مورد تایید مسلمانان هم نیستند.

وی خاطرنشان کرد: برای همین وقتی من را به این نمایشگاه دعوت کردند تصمیم گرفتم تصاویری را نشان ندهم که خشونت بیشتری را نشان می‌دهند. من تصمیم گرفتم به نحوی بخش زیبای یمن را هم نشان بدهم و می‌توان گفت من به یک عکاس ضدجنگ تبدیل شده‌ام و نه یک عکاس جنگ. امیدوارم از این نمایشگاه لذت ببرید و باز هم تاکید می‌کنم برای من حضور در اینجا افتخار بزرگی است. مهدی منعم، عکاس ایرانی و خالق مجموعه «قربانیان جنگ» از دیگر شرکت‌کنندگان در نمایشگاه «ردپا» است. او با 3 اثر در این مجموعه حضور دارد. او درباره حضورش در این نمایشگاه به خبرنگار مهر گفت: من تنها عکاس از بین عکاسان ایرانی این نمایشگاه هستم که کارم را با عکاسی جنگ شروع کردم. من در گرما گرم جنگ ایران و عراق، سال 63 در یک عملیاتی که نیروهای ایرانی انجام دادند و از جزیره مجنون گذشتند و به خاک عراق رسیدند حضور داشتم. وی افزود: در یک نقطه‌ای که ساعتی قبل عملیات انجام گرفته بود و افراد زیادی از نیروهای عراقی کشته شده بودند عده‌ای مشغول شناسایی کشته‌شدگان عراقی بودند. در جیب یکی از افسران کشته شده عراقی نامه‌ای بود که مترجم ایرانی که عراقی بلد بود آن را برای من خواند. در این نامه افسر عراقی برای همسرش نوشته بود که اگر من در جنگ کشته شدم تو از فرزندانم به خوبی مراقبت کن. من در تمام سال‌های جنگ و پس از جنگ همیشه به یاد این نوشته افسر عراقی بودم و همیشه چشمان معصوم بچه‌هایی را که منتظر بازگشت پدرانشان از جنگ هستند پیش خودم تصور می‌کردم.

منعم خاطرنشان کرد: حتما چنین بچه‌هایی در خاک ایران هم بودند که چشم انتظار بازگشت پدرانشان از جنگ بودند. از روزی که من پروژه «قربانیان جنگ» را شروع کردم در کنار عکس‌هایی که می‌گرفتم همیشه به فکر چشمان معصوم کودکان ایرانی و عراقی بودم. پس یکی از موضوعاتی که من در پروژه‌ام دنبال می کردم چشمان معصوم کودکانی بود که در عین معصویت نگرانی و انتظار را می شد در چشمان شان دید. این عکاس شناخته شده ادامه داد: تاکید من روی چشم‌ها به خاطر این بود که بتوانم به اندازه رسانه‌ای که در اختیار دارم دنیا را با آن چه که در خاورمیانه و به ویژه کشورم اتفاق افتاده بیشتر آشنا کنم زیرا معتقدم عکاسی یک گفتمان تصویری است که بین عکاس و موضوع انجام می‌شود و از طریق دوربین و زبان عکس با دنیا ارتباط برقرار می‌کند.

وی ادامه داد: من با عکس هایم می خواهم نشان بدهم صلح و آرامش حق همه بشریت است و همه به یکسان حق دارند از آن استفاده کنند. وی صحبت‌هایش را با جمله‌ای از انشتین به پایان رساند و گفت: انیشتین می‌گوید در زمان صلح پسران تابوت پدران خود را به گورستان می‌برند اما در جنگ پدران تابوت پسران خود را به گورستان می‌برند. برای پدر هیچ‌چیز سخت تر از به خاک سپردن فرزند نیست. من سعی می‌کنم با عکس‌هایم سهم خود را در آگاهی به دنیا اعطا کنم تا روزی دیگر شاهد این نباشیم که پدران و مادران فرزندان خود را به خاک بسپارند. نمایشگاه عکس «ردپا» با همکاری سفارت اسپانیا و گالری «راه ابریشم»  تا 28 بهمن در تهران برپا است.

در این نمایشگاه آثاری از ساموئل آراندا، علی ناجیان، رامیار منوچهرزاده، مهدی منعم، سعید حاتمی، بابک کاظمی و صبا علیزاده نمایش داده خواهد شد. این گالری روزهای یکشنبه تا چهارشنبه ساعت 3 تا 7 و روزهای پنجشنبه و جمعه ساعت 4 تا 8 آماده پذیرایی از علاقه مندان است. گالری «راه ابریشم» در خیایان فرمانیه غربی (لواسانی)، بین خیابان آبکوه و آقایی، جنب فروشگاه شهروند، پلاک 103 واقع شده است.


۱۳۹۲/۱۱/۲۳ - ۱۱:۲۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 161]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن