محبوبترینها
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
مشاوره حقوقی تلفنی با کمترین هزینه
مشاوره حقوقی تلفنی با کمترین هزینه
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1803490596
![نمایش مجدد: طالخونچه | مرجع جاذبه های گردشگری ایران refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
طالخونچه | مرجع جاذبه های گردشگری ایران
واضح آرشیو وب فارسی:سیری در ایران: طالخونچه شهری است در استان اصفهان و در منطقه مبارکه. این شهر با قدمتی هزار ساله آثار تاریخی دورههای مختلف را در خود جای داده و از آن جمله میتوان به مساجدی با معماری دوره صفویه، قلعهها و بناهای قدیمی اشاره کرد. نام اصلی این شهر «طالقان جی» بوده که به دلیل خونریزی قوم مغول در این محل، نام آن به طالخونچه معروف گردید. این شهر همچنین زادگاه صاحب بن عباد یکی از وزرای مسلمان بوده است. وجه تسمیه قابل ذکر است که در زمان قدیم در ایران، سه طالقان وجود داشته است. یکی طالقان خراسان که موءلف «حدودالعالم» محل آنرا میان طخارستان و ختلان و در سرحد گوزکانان، و یاقوت در «معجمالبلدان» بین بلخ و مروالرود یاد میکند. اصطخری گوید: «بزرگترین شهرستان طخارستان طالقان است؛ این شهرستان در زمین همواری واقع شده و فاصله آن تا کوه یکتیر پرتاب است، نهری بزرگ و باغهای بسیار دارد وبه اندازه ثلث بلخ باشد.گروهی از فضلا بدان انتساب دارند. این همان طالقان است که در شاهنامه فردوسی از آن سخن بهمیان آمده است: سوی طالقان آمد و مرورود / سپهرش همی داد گفتی درود دگر طالقان شهر تافاریاب / همیدون به بخش اندرون فاریاب سوی طالقان آمد و مرورود / جهان پرشد از ناله نایو رود اصولاً پادشاهان این ناحیه لقب (طالقان) داشتند. در این ناحیه، نوعی پارچه ابریشمی تولید شده است که آنرا طالقانی یا اللبودالطالقانیه مینامیدند. از افراد منسوب به این طالقان، یکی ابواسحاقبن اسماعیل، محدث معروف خراسانی است که ساکن بغداد بود. دیگری ابوبکر سعیدبن یعقوب از محدثین خراسانی است و از نزدیکان احمد حنبل است، دیگری، ابوالحسن علیبن المفضل، صاحب «رساله الامثال البغدادیه» است. و دیگری ابومحمد محمودبن خداش طالقانی، محدث ساکن بغداد است. طالقان دوم شهرستانی است که از شمال و مشرق محدود است به مازندران، و از جنوب به ساوجبلاغ و از مغرب به قزوین که ناحیهای است کوهستانی وقسمت مهم آن در دره شاهرود واقع شده است، این طالقان را در قدیم صالقانری و در ازمنه جدیده طالقان قزوین نامیدهاند. از این طالقان است ابوالخیر احمدبن اسماعیل یوسف طالقانی واعظ، که از دوستان سمعانی صاحب کتاب «الانساب» است و سمعانی در کتاب خود، او را دوست و همشاگردی خود میداند و از او به نیکی یاد میکند. دیگری ابوعبدالله سیدی طالقانی است که سمعانی او را از طالقان ری میداند و میگوید: او از کبار مشایخ و بزرگان علم حدیث بوده است؛ و ابوعبدالرحمن سُلمی او را از بزرگان صوفیه میداند. شخص دیگری که سمعانی در کتاب «الانساب» خود نام میبرد و چنین وانمود میکند که از اهالی طالقان ری است، ابوالحسن عبادبن عباس بن عباد طالقانی است که پدر صاحب بن عباد بوده. سمعانی میگوید: ابوالعلا احمدبن محمد بن فضل حافظ به زبان خود در اصفهان از قول محمدبن طاهر مقدسی حافظ به من گفت که کتابی از تألیفات ابوالحسن عبادبن اسماعیل طالقانی پدر صاحب اسماعیلبنعباد در شهرری دیدم درباره احکام قرآن. سومین طالقان، طالقان جی است، توضیح آن که نام قدیم یا لقب قدیم شهر اصفهان جی بوده است (رجوع کنید به معجمالبلدان ج 2 ص 202 چاپ دارالکتب العربی- بیروت) این بنا بر بعضی مآخذ قدیم من جمله «معجمالبلدان» اطلاق جزء بر کل بوده است، به این معنی که جی قسمتی از اصفهان بوده است و قسمت دیگر آن «یهودیه» بوده است که از «جی» بزرگتر بوده، اما ناحیه جی (که در زبان فارسی باستان در زمان هخامنشیان به آن «گی» میگفتهاند) آبادتر بوده است و دهات منسوب به آن به تعداد روزهای سال بوده است. طالقان جی همان است که اکنون «طالخونچه» نام دارد و از نظر تبدیل حروف به یکدیگر، طبق قواعد زبانشناسی، هیچ مانعی در تبدیل طالقان جی به طالخونچه وجود ندارد، تبدیل طالقان به طالقون «بنابر تبدیل الف به (واو) قبل از حرف (ن) که در زبان فارسی جریان دارد، و در لغتنامهها و معجمهای مکانها که همه طالقون را به (طالقان) ارجاع دادهاند؛ عادی است. تبدیل حرف «قاف» به «خ» نیز فراوان است: یقه (یخه) چقماق (چخماخ) ذقن (زنخ) تاق (تاخ). تبدیل «جی» به «چه» نیز فراوان است و در متون قدیم اغلب به جای «چه» (جی) آمده است (رجوع کنید به کتابهایی از قبیل «ترجمانالبلاغه» و «تفسیر سورآبادی» و «الابنیه» و «ذخیره خوارزمشاهی» و…)اما خود کلمه (طالقان) معرب (تالأَن) یا (تارگان) است که «تار» در این ترکیب به معنی و مبدل (دار) به معنی درخت (عموماً) و سپیدار (خصوصاً) است و «گان» پسوند مکان است، بنابراین، طالقان به شهر یا دهی گفته میشود که دارای درختهای زیاد یا دارای درخت سپیدار زیاد باشد. استاد دانشمند اصفهانی جناب آقای محمد مهریار در کتاب «فرهنگ جامع نامها و آبادیهای کهن اصفهان» که به تازگی منتشر کردهاند، ذیل نام «تالخونچه» مرقوم فرمودهاند: «تالخونچه» که امروز برخی به غلط آن را «طالخونچه» مینویسند و بیشک درست نیست… اما در چندین عبارت بعد چنین مرقوم فرمودهاند: با دقت در این واژه میبینیم که از دو جزء «طال» معادل «تال» و «قان» معادل «کان» قدس سرهکذا ]ترکیب یافته است. اما در مورد واژه «طال» بیشک اصل آن (تار) است به حکم این که حرف (ل) و (ر) در زبان پهلوی دارای یک علامت بوده است. بنابراین کلمه (طال) تلفظ دیگری از واژه (طار) است و طار معادل (تار) است که معنی آن بر ما واضح است. و جزء دوم همان پسوند (گان) که در تعریب به صورت (قان) درآمده است. بنابراین، طالقان همان (تارگان) یعنی جایی که (تار) بدان منسوب است. و (تار) معادل (دار) است به معنی درخت، اتفاقاً با واژه (طار) معادل (تار) محلهای بسیاری در اطراف کشور آمده است مثل طار (نطنز و گنبدکاووس) و طاران (سراب) و غیره. ولی ظاهراً طالقان معرب تالأَن است… بنابر آنچه استاد دانشمند پس از اظهارنظر اول خود آوردهاند، معلوم میشود که طالقان معرب است و در تعریب حرف (ط) به جای (ت) میآید. از طرف دیگر، بسیاری از لغات فارسی با حرف (ط) به جای (ت) نوشته میشوند، مانند طپانچه، طهران، طپیدن، طوس و مانند آنها و خود استاد نیز (طار) را معادل (تار) میدانند نه معرب آن. بنابراین، نوشتن طالخونچه با حرف (ط) اشتباه نیست و اگر کسی اعتراض کند که جمع حرف (ط) با (چ) که از چهار حرف مخصوص فارسی است جایز نیست، در پاسخ او باید به کلمات (طپیدن) و (طپانچه) اشاره کرد. بدون شک «طالقان» معرب (تارگان) است زیرا در کلماتی مانند طبرستان (تبرستان) و طنجه (تنگه) حرف «ت» به «ط» تبدیل شده و در کلماتی مانند ابتهال (ابتهار) اثلم (اثرم) هدیل (هدیر) حرف«ر» به «ل» تبدیل شده و در کلماتی مانند دهقان (دهگان) خانقاه (خانگاه) قصار (گازر) دانق (دانگ) حرف «گ» به «ق» تبدیل شده است. اما آنچه در یکی از روزنامهها (گویا روزنامه ایران) نوشته شده است که طالخونچه در اصل طالقانچه یعنی طالقان کوچک است، کاملا نادرست است و درست آن این است که در مقابل طالقان خراسان و طالقان ری، در ناحیه اصفهان طالقان جی وجود دارد. و در همان روزنامه آمده است که پس از کشتار هلاکوخان در مراکز اسماعیلیه، طالقانچه به صورت طالقانخونی و طالخونی درآمد، که آن هم نادرست است و طالخونچه در گفتار عوام و به صورت مختصر به صورت طالخونی درآمده است. البته بعضی عقیده دارند که «ی» در آخر طالخونی جانشین «جی» یا «چی» است که شباهتی به «چی» علامت نسبت ترکی داردقدس سرهمثل گاریچی و درشکهچی و… تا اینجا مشخص شد که در ایران، سه طالقان وجود داشته است که اولی، طالقان خراسان است و دومی، طالقان قزوین یا طالقان ری است و سومی، طالقان جی (بر وزن طالقان ری) است که از نظر ساختمان لغوی تبدیل به طالخونچه شده است و کلمه طالقان به معنی ده یا شهر پردرخت عموماً و ده یا شهر پر از درخت سپیدار خصوصاً باشد و طالخونچه درنظرگاه اول در چند سال پیش چنین جایی بود. محمد مهدی بن محمد رضا الاصفهانی صاحب کتاب «نصف جهان فی التعریف اصفهان» اسم این محل را (تالی خونی) آورده و ضمن توصیف شرایط اقلیمی به نوعی خربزه به نام کریم خانی اشاره دارد و آن را با خربزه گرگاب اصفهان به لحاظ کیفی برابر دانسته است. در لغت نامه دهخدا آمده است که خانههای این آبادی بیشتر به صورت قلاع ساخته شده است. ساختمان این ده که اکنون به صورت شهر درآمده، حاکی از آن است که اولاً پیدایش آن تدریجی بوده. ثانیاً، شباهتهای زیادی با ساخت شهرهای پیشین ایران دارد. مساجد و خانههای این محل از نظر مطالعه ساز و ساخت قابل توجه است، از مسجدی به نام مسجد خیبر یا مسجد طالار خرابهای بیش نمانده است اما همین خرابه یادآور مسجد جامع شهر اصفهان است. پلها و قلعههای طالخونچه نشان دهنده عظمت و قدمت شهر است. طالخونچه محل سکنای تیرهای از شرکتهای یلمه است که قالیهای آنان در سراسر ایران مشتریهای فراوان دارد و اصولاً قالی بافی و چاقوسازی و ساخت گیوههای معروف اصفهانی و ایجاد صنایع دستی از شغلها و مشغولیات این محل است. اما آنچه باعث انتساب صاحب بن عباد به این محل شده است یکی اظهارنظر ثعالبی (429 هجری قمری) در کتاب «یتمةالدهر» است که ضمن شرح زندگی کافی الکفاةابوالقاسم، اسماعیل بن ابی الحسن عباد بن عباس بن عباد معروف به صاحب وزیر و کاتب رکن الدوله امیر شیعی مذهب آل بویه مینویسد «طالقان» که صاحب را بدان نسبت دادهاند از قرای اصفهان است. دیگر نظر شهر آشوب (480 هجری قمری) در «معالم العلما» است که به همین معنی اشاره دارد. از دیدگاهی دیگر هم میتوان چنین حدس زد که، اگر صاحب بن عباد در طالقان ری هم متولد شده باشد در زمان انتقال به اصفهان از نظر علقه به محیطی همانند مسقط الرأس خود طالقان جی را مورد توجه قرار داده و اقامت در آنجا را بر جای دیگر ترجیح داده است. جالب توجه این است که در نزدیکی طالخونچه، ده کوچکی به نام اسماعیل طوخان (یاترخان) وجود دارد که گویا محل اختصاصی اقامت صاحب بوده است و طرخان (یاترخان) به معنی رئیس و سرکرده و بزرگوار است. پس این محل به نام اسماعیل بن عبادی است که در آنجا رئیس و سرکرده و بزرگوار بوده است. و جالب توجه تر این است در آن طرفها، ضربالمثلی وجود دارد که حاکی از روایت توأم با ظرافتی است و آن ضربالمثل این است که میگویند:«آینه و اسماعیل طرخان؟» یعنی مگر ممکن است در اسماعیل طرخان آینه پیدا شود و این اشارهای است به این که، شایع بوده است که صاحب بن عباد گفته است من در آینه نگاه نمیکنم، زیرا اگر نگاه کنم یک ایرانی در آن میبینم! و نشان میدهد که این مطلب اولاً از حد یک شایعه تجاوز میکند، ثانیاً جای پایی از صاحب بن عباد در این محل را نشان میدهد. من خود یکی از فرزندان این محل هستم و پدر من اهل این محل بود (اما مادرم از اهالی شهر اصفهان بود) پدر من روحانی این محل بود و در مسجدی که اکنون به نام اوست (مسجد الرضا) اقامه نماز میکرد و مرجع مذهبی اهالی طالخونچه بود و من تا کلاس ششم ابتدائی در طالخونچه تحصیل کردم و بقیه تحصیلاتم در اصفهان و تهران بوده است، اما در تعطیلات زمان تحصیل، در طالخونچه به سر میبردم و اکنون که در اصفهان ساکن هستم، گاهی به آنجا سر میزنم و عموزادگان من هم اکنون در آنجا زندگی میکنند و ما در آنجا خانه پدری را حفظ کردهایم. اماکن تاریخی شهر از اماکن تاریخی شهر، می توان مسجد حضرت قائم “عج” ومسجدالرضا”ع” رایادآورشدونیزبه قلعه حاج آقاکاظمی وقلعه یاوری، قلعه ابراهیم خان، واماکن تاریخی دیگر ی اشاره نمود.ازدیگرآثارتاریخی مسجد خیبر(بنابرآنچهنقل میشود)بوده است(که به دلیل عدم رسیدگی و بازسازی؛ فقط مختصری ازنمای محراب آن باقیاست.)،بعضی ازآثارتاریخی به علّت عدم رسیدگی توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، در حال فرسایشاند. چندی پیش نیز سردر قلعه یاوری خراب شد. باغ سرهنگ یاوری نیز که در روبروی قلعه یاوری قرار دارد،درچندسال اخیر خشک شده. مردم شناسی مردم شهر اکثراً کشاورز هستند و به زراعت گندم و جو مشغولاند. غالب کشاورزان شهر، به زمینهای اطراف شهر و یا نزدیک شهر جدید مجلسی رفته و در آنجا زراعت می کنند. در 10 سال اخیر، عدهای از مردم شهر از دیار خود مهاجرت کرده و در شهرهایی همچون اصفهان، مبارکه، مجلسی و یا شهر جدید بهارستان (در نزدیکی اصفهان) ساکن می شوند.
![طالخونچه f71 طالخونچه](http://seeiran.ir/wp-content/uploads/2014/02/f71.gif)
![طالخونچه طالخونچه طالخونچه](http://seeiran.ir/wp-content/uploads/2014/02/طالخونچه.jpg)
![طالخونچه star طالخونچه](http://seeiran.ir/wp-content/plugins/wp-favorite-posts/img/star.png)
![طالخونچه loading طالخونچه](http://seeiran.ir/wp-content/plugins/wp-favorite-posts/img/loading.gif)
این مطلب را به لیست مطالب مورد علاقه خودتون اضافه کنید" rel="nofollow">این مطلب را به لیست مطالب مورد علاقه خودتون اضافه کنید
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سیری در ایران]
[مشاهده در: www.seeiran.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 51]
صفحات پیشنهادی
هتل پژوهش تهران | مرجع جاذبه های گردشگری ایران
هتل پژوهش تهران سه ستاره آدرس تھران کیلومتر ١۵ اتوبان تھران کرج بلوار پژوھش پژوھشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران هتل پژوهش هتل پژوهش فاصله تا فرودگاه 15 دقيقه با ماشين امكانات یخچال تلویزیون سوئیت رستوران اینترنت سرویس فرنگی سرویس ایرانی پاركینگ لابیرابطه محیط و توریسم | مرجع جاذبه های گردشگری ایران
ترجمه و تلخیص مهدی نیکوئی – روزنامه دنیای اقتصاد در گذشته مقاصد برای ارزیابی عملکرد اقتصادی و میزان موفقیت خود در امر رقابت تنها از روشهای حسابداری مرسوم استفاده میکردند در سالهای اخیر اقتصاددانهای محیطی به مخالفت با این شیوه محاسبه پرداختهاند و بر این امر تاکیدمسعود سلطانیفر رئیس سازمان میراث فرهنگی شد | مرجع جاذبه های گردشگری ایران
تاریخ خبر 1392 11 10 – رئیسجمهور در حکمی مسعود سلطانیفر را به سمت معاون رئیسجمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری منصوب کرد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا متن حکم حجتالاسلام والمسلمین حسن روحانی به این شرح است بسم الله التصویر ایران در آیینه هفتمین نمایشگاه گردشگری کیش | مرجع جاذبه های گردشگری ایران
تاریخ خبر 1392 11 10 – کیش- ایرنا- هفتمین نمایشگاه بین المللی گردشگری هتلداری و صنایع وابسته و نخستین نمایشگاه صنایع دستی در جزیره کیش این روزها به کانونی برای معرفی جاذبه های گردشگری و صنایع دستی استان های مختلف کشورتبدیل شده است به گزارش ایرنا این نمایشگاه بین المللیگردشگری نیازمند مدیری ماندگار است | مرجع جاذبه های گردشگری ایران
تاریخ خبر 1392 11 10 – خبرگزاری میراث فرهنگی – گردشگری – هنگامی که مردادماه سال جاری “محمد علی نجفی” با سابقه فعالیت در آموزش و پرورش بر صندلی سازمان میراث و گردشگری تکیه زد بسیاری از فعالان حوزه گردشگری آمدن یک مدیر غیر تخصصی در سازمان تخصصی همچون سازمان میرضرورت گسترش و رونق گردشگری روستایی | مرجع جاذبه های گردشگری ایران
تاریخ خبر 1392 11 10 – مدیر کل میراث فرهنگی صنایعدستی و گردشگری مازندران با بیان اینکه گردشگری روستایی باید رونق داده شود گفت جاذبههای گردشگری و تفریحی زیادی که در استان وجود دارد سبب میشود که سالانه شاهد گردشگران زیادی از اقصی نقاط کشور باشیم و این میطلبد خدمات مطچگونه گردشگري به مديريت بحران كمك ميكند؟ | مرجع جاذبه های گردشگری ایران
تاریخ خبر 1392 11 20 – گروه گردشگری روزنامه دنیای اقتصاد – عاطفه نبوی در زمان بحران و در وضعیتی که به واسطه شرایط فوقالعاده و غیرطبیعی جان و مال انسانها به خطر میافتد به نظر میآید گردشگری و بحثهای پیرامون آن به حاشیه رانده شده در اولویتهای بعدی قرار میگیردبیرخانه گردشگری اسلامی در اصفهان دایر می شود | مرجع جاذبه های گردشگری ایران
تاریخ خبر 1392 11 10 – اصفهان- ایرنا- معاون سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان از استقرار دبیرخانه گردشگری اسلامی در شهر اصفهان خبر داد به گزارش ایرنا احمد مولایی شامگاه چهارشنبه در نشست تخصصی گردشگری اسلامی و ارتباطات بین فرهنگی اظهدانلود ضمیمه چمدان روزنامه جام جم – ۱۳۹۲/۱1/8 | مرجع جاذبه های گردشگری ایران
ضمیمه چمدان برای آنهایی است که میخواهند با ایران و مناطق گردشگری آن و همچنین آداب رسوم ایرانی آشنا شوند و در کنار آشنایی و کسب اطلاعات بیشتر در زمینه سفر و گردشگری و ایران شناسی به اطلاعات عمومی نیز بیفزایند چمدان روزنامه جام جم هر هفته به صورت ویژه نامه منتشر میشود و هر هفتهجای خالی دفاتر گردشگری ایران در خارج کشور | مرجع جاذبه های گردشگری ایران
تاریخ خبر 1392 11 10 – کیش- ایرنا- مدیر دفتر وزارت گردشگری مالزی در ایران می گوید وظیفه سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری ایران است که در سایر کشورها دفتر ویژه معرفی جاذبه های گردشگری دایر کند فرهاد جعفری پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در کیش افزود سال گذتفاوتهای الگوی گردشگری اسلامی و گردشگری معاصر | مرجع جاذبه های گردشگری ایران
تاریخ خبر 1392 11 10 – یک عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق ع گفت در جهانگردی اسلامی باید فرهنگ و دین خود را تبلیغ کنیم تا بتوانیم به تمدن اسلامی که ساخت آن وظیفه ماست برسیم به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه اصفهان محمد هادی همایون روز گذشته چانواع جهانگردی | مرجع جاذبه های گردشگری ایران
انواع جهانگردى با توجه به انگيزه براساس تعاريف سازمان جهانى جهانگردي جهانگرد کسى است که به سرزمين يا کشورى غير از محل اقامت دائمى خود مسافرت مىکند و دستکم يک شب و حداکثر يک سال در آنجا مىماند و دليل عمدهٔ مسافرت او تفريح استراحت ديدار بستگان درمان زيارت اماکن مقدس بازدتودشک | مرجع جاذبه های گردشگری ایران
شهر تودشک یکی از شهرهای استان اصفهان واقع در مرکز جغرافیایی ایران است شهر تودشک در شرق بخش کوهپایه شهرستان اصفهانقرار دارد شهرداری این شهر در سال ۱۳۸۰ خورشیدی تشکیل شد تودشک مطابق سرشماری سال 1390 جمعیتی برابر با 4229 نفر داشته است موقعیت جغرافیایی شهرتودشک در بخش کوهپایه ازاستان قزوین | مرجع جاذبه های گردشگری ایران
موقعيت جغرافيايى و تقسيمات سياسى استان استان قزوين از شمال به استان گيلان از جنوب به استان مرکزى از مشرق به استان تهران و از مغرب به استان زنجان و همدان محدود است و ۱۳۰۴ متر از سطح دريا ارتفاع دارد استان قزوين با توجه به موقعيت جغرافيايى خود مانند پلى پايتخت کشور را به مناطقاستان مازندران | مرجع جاذبه های گردشگری ایران
موقعيت جغرافيايى و تقسيمات سياسى استان استان مازندران با حدود ۲۴ هزار کيلومترمربع مساحت بين ۴۷ دقيقه تا ۳۸ درجه و ۵ دقيقهٔ عرض شمالى و ۵۰ درجه و ۳۴ دقيقه تا ۵۶ درجه و ۱۴ دقيقهٔ طول شرقى از نصفالنهار گرينويچ قرار گرفته است درياى مازندران در شمال استان تهران و سمنان در جنوب و ااستان مركزی | مرجع جاذبه های گردشگری ایران
موقعيت جغرافيايى و تقسيمات سياسى استان استان مرکزى تقريباً در مرکز ايران بين ۳۳ درجه و ۳۰ دقيقه تا ۳۵ درجه و ۳۵ دقيقه عرض شمالى و ۴۸ درجه و ۵۷ دقيقه تا ۵۱ درجه طول شرقى از نصفالنهار گرينويچ قرار دارد اين استان از شمال به استانهاى تهران و قزوين از غرب به استان همدان از جنوب باستان همدان | مرجع جاذبه های گردشگری ایران
موقعيت جغرافيايى و تقسيمات سياسى استان استان همدان با مساحت ۲۰ هزار و ۱۷۲ کيومترمربع ۱ ۲ درصد از کل مساحت کشور را در بر مىگيرد اين استان بين مدارهاى ۵۹ درجه و ۳۳ دقيقه تا ۴۹ درجه و ۳۵ دقيقه عرض شمالى و ۳۴ درجه و ۴۷ دقيقه تا ۳۴ درجه و ۴۹ دقيقهٔ طول شرقى از نصفالنهار گرينويچ قر-
گوناگون
پربازدیدترینها