محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1842750974
نقدی بر فیلم «خانه پدری» داستان ما ایرانیان مسلمان وحشی!
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: نقدی بر فیلم «خانه پدری»
داستان ما ایرانیان مسلمان وحشی!
برای نقد «خانه پدری» هیچ چیز بهتر از نقل قصه آن نیست. قصه به تمامی گویاست؛ ایرانیان به اسم غیرت آدم میکشند و اساساً وحشیاند... «خانهپدری» فیلمیست که اگر در هر کشوری جز خود ایران و توسط هر شخصی جز کیانوش عیاری ساخته شده بود، به آن لقب فیلم «ضد ایرانی» میدانند.
به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، امیر ابیلی از منتقدان جوان کشور نقدی بر فیلم «خانه پدری» نوشته و در اختیار این خبرگزاری قرار داده است:
یک: خانهای قدیمی. دوره حکومت رضاخان است. پدری با پسر نوجوانش در منزلاند. دختر جوان خانواده وارد خانه میشود. پدر او را به زیرزمین میفرستد. پسر نوجوان(محتشم) در حال کندن زمین است. چیزی شبیه قبر. دختر اضطراب دارد. از برادر می پرسد «میخواید منو بکشید؟». هنوز نمیدانیم چه خبر است. پدر و پسر از پاسخگویی امتناع میکنند. دختر اضطراب دارد. از دست پدر و برادرش فرار میکند و در زیرزمین را میبندد. ظاهرا پای آبرو در میان است. مسئله ناموسیست. داستان پدر سنتیِ مذهبیِ غیرتی و دختر جوان. دختر قسم میخورد که کار اشتباهی نکرده است. گریه میکند. از ترس بدنش میلرزد. خودش را خراب میکند. هیچ نشانه مستدلی مبنی بر خراب بودن دختر وجود ندارد. ظاهرش هم معصومتر از چیزیست که باور کنیم دختر پاکدامنی نیست. پدر قسم میخورد که با دختر کاری ندارد. دختر اما میترسد و در را باز نمیکند. پدر در را میشکند. دختر میخواهد از در دیگر فرار کند که پدر پایش را میگیرد و به داخل میکشد. دختر دست و پا میزند و التماس میکند. پدر خودش را روی دختر میاندازد و به پسر نوجوانش(محتشم) اشاره میکند که دسته سنگی هاون را بر سر خواهرش بکوبد. پسر سنگ را محکم بر سر خواهر جوانش میزند. دختر دست و پا میزند. اینجا سینماست. داریم صحنه کشتهشدن دختر جوانی توسط پدر متعصب ایرانیش را با تمام جزئیات تماشا میکنیم. دختر همچنان فریاد میزند و سعی میکند فرار کند. پدر بر سر پسر فریاد میزند که سنگ را محکمتر بکوبد و کار را یکسره کند. پسر سنگ را محکم بر سر خواهرش میکوبد. دختر جان میدهد. صحنه با دقت فراوان و با جزئیاتی بینظیر اجرا شده است. همه تحت تأثیرند. «فرم»ش با کیفیت بالایی درآمده. به قول فرمالیستهای ظاهراً مذهبی «این از بهترین فیلمهای سینمای ایران است». پدر و پسر دختر را به داخل قبر می برند و رویش خاک میریزند. سعی میکنند تا وقتی مادر و دخترهای دیگر به خانه برمیگردند طوری فضا را درست کنند که انگار اتفاقی نیفتاده و اصلا دختر به خانه نیامده. در می زنند. برادر مرد - عموی خانواده- وارد میشود. از برادرش میپرسد که آیا دخترش را کشته و این مایه ننگ را پاک کرده یا نه؟ پدر قبر را نشان میدهد اما برادر باور نمیکند که واقعا جنازهای در آنجا باشد. برادر -عمو- به پسر کوچکش اشاره میکند که سیخ بلندی را بردارد و به قبر فرو کند و ببیند سیخ خونی میشود یا خیر. مراحل تست خاک شدن دختر را هم با دقت میبینیم. مراحل تنفر ما از مرد ایرانی کامل شده. حالا ما همه از خودمان بدمان میآید. سیخ خونی میشود. عمو از قتل برادرزاده مطمئن شده است و خیلی خوشحال است. دست برادرش را میبوسد و روی پای برادرش میافتد که: «خوشا به «غیرتت» برادر». دو: چند سال گذشته است. محتشم -برادر مقتوله- بزرگ شده و از نوجوانی به جوانی رسیده است. مادر خانواده که تا امروز از قتل دخترش بیخبر بوده اتفاقی متوجه میشود دخترش در زیرزمین خانهی خود خاک شده است. مادر روی قبر فرزند خود جان میدهد. سه: باز چند سال جلوتر میرویم. محتشم نوجوان حالا 50 سالگی را رد کرده. مراسم خواستگاری دختر محتشم است. دختر را میخواهند به اجبار به مردی همسن پدرش شوهر دهند. دختر ناراضی است. پدر کتک جانانهای به دختر میزند. کتکی که از فرط اغراق و زیادهروی بسیاری را در سالن به خنده میاندازد. دختر که میبیند راه فراری از این ازدوج اجباری ندارد دست به خودکشی میزند و ... چهار: قسمت آخر ماجراست. زمان حال. محتشم نوجوان حالا پیرشده و خانه هم ویران شده است. ظاهراً میخواهند خانه را بسازند. محتشم و پسرش برای در آوردن استخوانهای دختر مقتول ماجرا به خانه میآیند تا در گودبرداری هنگام تخریبِ خانه مشکلساز نشود. قبر را میکنند. محتشم استخوانهای خواهرش را که میبیند سکته مغزی میکند و حالش خراب میشود... پنج: این داستان فیلم مورد پسند مدیران جشنواره و شبهروشنفکران وطنیست. فیلمی که بعد از دو سال و به لطف مدیران سینمایی جدید موفق به حضور در جشنواره شده است. داستان «خانهی پدری» ما. خانهای که در طول تاریخ آن به زنان این سرزمین ظلم شده. آنان به قتل رسیدهاند. کتک خوردهاند. زور شنیدهاند و هیچگاه به هیچ پیشرفتی نرسیدهاند. این محدود به هیچ دوره تاریخی هم نیست. بعد و قبل از انقلاب ندارد. اینجا خانهایست که روی آن خاک مرده پاشیدهاند و برکت و شادی را از آن گرفتهاند. این ماجرای فیلمیست که آب را از لب و لوچه برخی راه انداخته است. برای نقد «خانه پدری» هیچ چیز بهتر از نقل قصه آن نیست. قصه به تمامی گویاست. ایرانیان به اسم غیرت آدم میکشند. اساساً وحشیاند. فیلمساز با آنکه بر جزئیات کارگردانیش به شدت مسلط بوده اما آنقدر «محتوا» برایش مهم بوده که حواسش نبوده در سیاه نشان دادن ماجرا انقدر اغراق نکند. انقدر داستان تکراری و مشابه پشت سر هم ردیف نکند. اصلاً به جز نگاه محتوایی به فیلم. ماجرا انقدر از نظر روحی آزار دهنده است که در زمان پخش فیلم در پردیس سینمایی ملت دو نفر را به علت وخیم شدن حالشان از سینما خارج کردهاند. این نشاندهنده میزان خشونت فیلمیست که ظاهراً دارد تاریخ ایرانیان را روایت میکند. «خانهپدری» فیلمیست که اگر در هر کشوری جز خود ایران و توسط هر شخصی جز کیانوش عیاری ساخته شده بود، اکثریت فعالان رسانهای و سینمایی به آن لقب فیلم «ضد ایرانی» میدانند. در تمام طول فیلم حتی یک لحظه تصویری مثبت از ایرانیان ارائه نمیشود. اما حالا چون فیلم در ایران ساخته شده است و در دولت دهم توقیف بوده و جناب عیاری آن را ساخته، شده است فیلمی در راستای «نقد تعصب»، «نقد تحجر» و ... و کسی نیست بگوید فیلمی را میتوان «منتقد» نامید نه «سیاهنما» که در دل داستان و در شخصیتپردازیهایش علاوه بر نشان دادن یک فرد متعصب و خشن، یک فرد ایدهآل و سالم را هم نشان دهد تا دچار یکجانبهگرایی نشود. این یک اصل بدیهیست. سینما مدیومی تعمیمپذیر است. چطور ممکن است در فیلمی تمام مردان ماجرا -بلا استثنا- از قتل دختر خبردار باشند و حتی از کشته شدن دختر خوشحال شوند و از هم تشکر هم بکنند و در جمع در مورد آن صحبت کنند و بعد بگوییم این یک فیلم منتقد است. در نقد تعصب کورکورانه و تحجر. پس کجاست شخصیتی در فیلم که متحجر نباشد؟ چرا تمام شخصیتهای این خانه فلاکتزده و نحس ظاهر تیپیکال مذهبی دارند؟ چرا یک مخاطب خارجی با دیدن چنین فیلمی نباید به ایرانیان بگوید تاتار؟ نگوید وحشی؟ وقتی حتی یک شخصیت نرمال و آدم حسابی در فیلم نیست. جناب عیاری داستان خانواده خودشان را به کل تاریخ ایران تعمیم دادهاند یا واقعاً نسبت به ایرانیان چنین ذهنیت سیاهی دارند؟ شش: با همه این اوصاف باید گفت «خانه پدری» یک اثر یکسویه و دروغ از تاریخ ایران است. فیلمی که تصویری به شدت منفی و مأیوسکننده از سرگذشت زنان در ایران ارائه میدهد. فیلمی تلخ که حتی اگر از روی اشکالات محتواییاش نیز بگذریم، نمایش آن برای روحیه جامعه به شدت مضر و خطرناک است. فیلمی که اگر مشابه آن در کشوری مانند آمریکا هم ساخته میشد با درجهبندی شدید سنی به نمایش در میآمد و به صورت عمومی به نمایش در نمیآمد. این تازه وقتیست که بگذریم از رویکردهای غلط و دروغ محتوایی فیلم. انتهای پیام/ک
92/11/22 - 11:17
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 152]
صفحات پیشنهادی
گزارش فارس از نشست مطبوعاتی فیلم «خانه پدری» عیاری: ساخت «خانه پدری» دغدغهام بود / دلیل ت
گزارش فارس از نشست مطبوعاتی فیلم خانه پدریعیاری ساخت خانه پدری دغدغهام بود دلیل توقیف ۳ ساله فیلم را نمیدانمکارگردان فیلم خانه پدری گفت بسیاری از مخاطبان فیلم را تلخ میدانند اما همگی متفقالقول هستند که خانه پدری نباید ۳ سال در توقیف میماند ● گزارش تصويري مرتبط----مشروح نهمین برنامه «سودای سیمرغ» در شب نهم جشنواره افخمی: خواستم فیلمی بسازم که هیچ جشنواره خارجی ای
مشروح نهمین برنامه سودای سیمرغ در شب نهم جشنوارهافخمی خواستم فیلمی بسازم که هیچ جشنواره خارجی ای آن را نپذیرد شهیدی فر خانه پدری خیانت به تاریخ و مردم ایران استافخمی در برنامه رادیویی سودای سیمرغ گفت امروز نوع فیلمی که ساخته می شود بیشتر برای وزارت خارجه ویترین دیپلماتیک و جشمعاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین خبر داد اکران «ملبورن» و «خانه پدری» در قزوین
معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین خبر داداکران ملبورن و خانه پدری در قزوینمعاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین گفت در پنجمین روز جشنواره فیلم فجر ملبورن و خانه پدری به روی پرده میرود ● گزارش تصويري مرتبط------------------------------- مهدی رمضانیادداشت/ امیر ابیلی «خانهای کنار ابرها» ریسک بزرگ یک فیلم اولی
یادداشت امیر ابیلیخانهای کنار ابرها ریسک بزرگ یک فیلم اولیخانهای کنار ابرها از معدود فیلم اولیهای امسال جشنواره است که مخاطب را به آینده سازندهاش امیدوار میکند خبرگزاری فارس- گروه سینما خانهای کنار ابرها از معدود فیلم اولی های امسال جشنواره است که مخاطب را به اینده ی سبا اکران فیلم «خانهای کنار ابرها» چهارمین روز از جشنواره فیلم فجر در کرمانشاه آغاز شد
با اکران فیلم خانهای کنار ابرهاچهارمین روز از جشنواره فیلم فجر در کرمانشاه آغاز شدچهارمین روز از سی و دومین جشنواره بینالمللی فیلم فجر در کرمانشاه امروز با اکران فیلم خانهای کنار ابرها آغاز شد به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه چهارمین روز از سی و دومین جشنواره بینالمللتاخیر در نمایش «خانه پدری»
تاخیر در نمایش خانه پدری فرهنگ > سینما - نمایش فیلم خانه پدری ساخته کیانوش عیاری با تاخیر همراه شد به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین فیلم «خانه پدری» کیانوش عیاری اگرچه قرار بود امروز 19 بهمن ساعت 19 در سالن همایش های برج میلاد به نمایش دربیاید اما ظاهراصحنههای خشن «خانه پدری» حال مخاطبان را بد کرد
صحنههای خشن خانه پدری حال مخاطبان را بد کردخانه پدری یازدهمین ساخته بلند کیانوش عیاری در حالی در سینماهای مردمی به نمایش در آمد که دو خانم در هنگام نمایش این فیلم به دلیل وجود صحنههای خشن در این فیلم سالن را ترک کردند به گزارش خبرنگار سینمایی فارس فیلم سینمایی خانه پدری ساخفیلم های « چ » و « خانه پدری »، در جشنواره فیلم فجر اصفهان اکران می شود
فیلم های چ و خانه پدری در جشنواره فیلم فجر اصفهان اکران می شود اصفهان - ایرنا - فیلم های سینمایی چ کاری از ابراهیم حاتمی کیا و خانه پدری به کارگردانی کیانوش عیاری 22 بهمن در ششمین روز از جشنواره فیلم فجر اصفهان در سینما سپاهان این شهر اکران می شود به گزارش ایرنا فیلم های سیکارگردان «خانهای کنار ابرها» در گفت و گو با فارس: انتهای فیلمم به امید ختم میشود/تا به امروز فیلم
کارگردان خانهای کنار ابرها در گفت و گو با فارس انتهای فیلمم به امید ختم میشود تا به امروز فیلم امیدبخش ندیدمکارگردان فیلم سینمایی خانهای کنار ابرها با اشاره به قصه این فیلم گفت من در فیلمم یک قصهای دارم که امیدوارم انتهای آن به امیدواری ختم شود البته برخی از افراد هم به صورتنقد فیلم «زندگی مشترک آقا و خانم محمودی» نگه داشتن تماشاگر در برزخ کلیشهسازی از زن ایرانی مسلمان
نقد فیلم زندگی مشترک آقا و خانم محمودینگه داشتن تماشاگر در برزخ کلیشهسازی از زن ایرانی مسلمانحجازی به دلیل فقدان شخصیت به پایانبندی باز بخوانید خنثی میرسد نمیتواند به حق برسد هم ساناز را در اوج آشفتگی و گریان زیر رواندازی سنتی دفن میکند و هم محدثه را پشت به دوربین در اوجنقدی بر فیلم پنجاه قدم اخر «زوربای یونانی» در جبهه ای با مختصات اشتباه
نقدی بر فیلم پنجاه قدم اخرزوربای یونانی در جبهه ای با مختصات اشتباهمشکل مهم فیلم پوراحمد دراین نکته خلاصه می شود که می خواسته فرم کار کند منبع عظیم دستمایه ای جنگ را رها کرده و دور خلاقیت را خط کشیده و به سراغ نماد و سمبل و زوربای یونانی رفته است خبرگزاری فارس - گروه سینمااز سوی انجمن های مسلمان هند مطرح شد درخواست توقیف یک فیلم جنجالی و دردسرساز/فیلم«یا رب»به اختلافات م
از سوی انجمن های مسلمان هند مطرح شددرخواست توقیف یک فیلم جنجالی و دردسرساز فیلمیا رببه اختلافات مذهبی دامن میزندگروهها و انجمنهای مسلمان هند خواستار عدم نمایش فیلم ای خدا یا رب در سینماهای این کشور آسیایی شدند آنها اکران عمومی فیلم را اقدامی علیه مسلمانان میدانند به گزارشنقد فیلمهای جشنواره فجر «خانهای کنار ابرها» و استخراج گنج جنگ از درون خانهها
نقد فیلمهای جشنواره فجرخانهای کنار ابرها و استخراج گنج جنگ از درون خانههاخانهای کنار ابرها از ملت قهرمان سخن میگوید و این پرداخت میتواند الگوهای سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی را از سنتهای گذشته نیکوی ما در دهه 60 استخراج کرده و گنج جنگ را برای مصرف امروز ما به ارمغان آورد خبردبیر اجرایی جشنواره فیلم فجر در اصفهان: جشنواره فیلم فجر در اصفهان با «بیگانه» آغاز و به «حق سک
دبیر اجرایی جشنواره فیلم فجر در اصفهان جشنواره فیلم فجر در اصفهان با بیگانه آغاز و به حق سکوتختم میشوددبیر اجرایی جشنواره فیلم فجر در اصفهان گفت جشنواره فیلم فجر در اصفهان پنجشنبه 17 بهمنماه ساعت 10 با فیلمبیگانه آغاز و به حق سکوت ختم میشود رضا دهقان امروز در گفتوگو با خبربه مناسبت فرا رسیدن روز «سینما سلام» صورت میگیرد اکران رایگان فیلم در سینما سلام زاهدان
به مناسبت فرا رسیدن روز سینما سلام صورت میگیرداکران رایگان فیلم در سینما سلام زاهدانمدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان گفت به مناسبت فرا رسیدن روز سینما سلام فردا یک فیلم سینمایی به صورت رایگان در سینما اشراق زاهدان اکران میشود به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان به نفارس گزارش میدهد «بنیاد ادبیات داستانی» در مسیر تغییر اساسنامه به «بنیاد ادبیات ایران»
فارس گزارش میدهدبنیاد ادبیات داستانی در مسیر تغییر اساسنامه به بنیاد ادبیات ایرانبنیاد ادبیات داستانی در فراز و فرودهای این روزها در مسیر تغییر اساسنامه به سوی بنیاد ادبیات ایران در حال حرکت است به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس این روزها با رفع پلمب بنیاد ادبیات داهمزمان با روز دوم جشنواره بینالمللی فیلم فجر فیلمهای «پایان خدمت» و «رد کارپت» در کرما
همزمان با روز دوم جشنواره بینالمللی فیلم فجرفیلمهای پایان خدمت و رد کارپت در کرمانشاه به نمایش درآمدفیلمهای پایان خدمت و رد کارپت در روز دوم جشنواره بینالمللی فیلم فجر در کرمانشاه به نمایش درآمد به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه سی و دومین جشنواره بینالمللی فیلم ف-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها