تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):بهترین چیزی که بنده بعد از شناخت خدا به وسیله آن به درگاه الهی تقرب پیدا می کند، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805509912




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نگاهی موشکافانه به شعارهای دوران انقلاب


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران:
نگاهی موشکافانه به شعارهای دوران انقلاب
انقلاب اسلامی ایران از جنبه‌های مختلف در دوره زمانی خود شاخص بود. این شاخص بودن از ابعاد مختلف قابل بررسی است که از آن جمله فراگیری و اجماع ملی درخصوص یک هدف، ابزارها و رویه‌های تحقق هدف و ادبیات شکل‌گیری و هدایت حرکت‌های مردمی است.
به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، انقلاب اسلامی ایران از جنبه‌های مختلف در دوره زمانی خود شاخص بود. این شاخص بودن از ابعاد مختلف قابل بررسی است که از آن جمله فراگیری و اجماع ملی درخصوص یک هدف، ابزارها و رویه‌های تحقق هدف و ادبیات شکل‌گیری و هدایت حرکت‌های مردمی است.
ادبیات شکل‌گیری و هدایت حرکت‌های مردمی در حالت شهودی آن در قالب شعارها نمود پیدا کرده است.

این شعارها مشخصه‌های خاصی دارند که طی زمان دچار نوعی انقلاب و تحول حرکتی شدند. ساختار شاخص‌ترین خصیصه شعارهای دوران انقلاب، ظاهر شعرگونه و ریتم آنهاست.

اگرچه از منظر ادبی و ساختار موسیقایی این شعارها می‌توان به آنها پرداخت، اما در این میان چرایی استفاده از این ساختار اهمیت خاصی دارد.

درخصوص استفاده از قالب موسیقایی شعر به‌عنوان شعار در راهپیمایی‌ها یا دیوار نوشته‌ها می‌توان علت‌های مختلفی تبیین کرد از جمله:

ـ سطع سواد اجتماعی آن زمان و نقش قالب استفاده شده در فراگیر شدن مفاهیم

ـ اهمیت شعر در فرهنگ شفاهی آن زمان

ـ تجربه تاریخی ایرانیان در استفاده از شعر در کارهای گروهی

ـ ماهیت ایجاز شعر در انتقال مفاهیم سیر زمانی و نوع شعار یکی از مشخصه‌های شعارهای مطرح شده درخصوص انقلاب اسلامی ایران، تطبیق مفاهیم مستتر در شعارها با سیر تحولات انقلاب است.

بررسی محتوایی شعارها نشان می‌دهد در سال‌های نخست آغاز نهضت، اغلب شعارها علیه حکومت، شاه و استبداد بود.

در آن سال‌ها کمتر بحث تغییر حکومت و براندازی میان جمعیت مطرح بود. در ضمن آن زمان نوع و محتوای شعارها به میزان قابل توجهی تحت تاثیر مباحث روز بود. شاید بتوان دلیل آن را مناسبت‌های آن زمان و الگوی بزرگداشت چهلم شهدای هر تظاهرات و رخداد دانست.

در کنار آن با توجه به ساختار نهضت در سال‌های قبل از 1357 شعار‌ها کمتر انسجام داشت و بیشتر بر بزرگنمایی نقاط ضعف ساختار حکومت تمرکز داشت. از اوایل سال 1357 شعارها در مسیر هدف اصلی نهضت ساماندهی شد.

از این زمان شعارها بیشتر به اعلام نظر رهبران نهضت نزدیک شد که شاید بتوان علت آن را قابلیت‌های شعار به‌عنوان ابزار اعلام عمومی نسبت به رسانه‌های در اختیار دولت وقت دانست.

برای مثال در برابر اعلام دولت بختیار برای بسته بودن فرودگاه این شعار مطرح شد که «وای به‌ حالت بختیار‌ / ‌اگر خمینی دیر بیاد»

این رویکرد در مواردی به مسائل محتوایی نهضت پرداخته است، برای مثال بحث انقلاب اسلامی در همین بستر شکل گرفت و ادبیات آن تبیین شد.

در این زمان است که برای مخالفت با تغییر نخست‌وزیر به‌عنوان حربه حکومت برای تطهیر خود، شعار «ما می‌گیم شاه نمی‌خوایم، نخست‌وزیر عوض می‌شه! ما می‌گیم...» مطرح می‌شود یا در پاسخ به ادعای ساختگی بودن شعارهای شبانه گفته می‌شود: «ازهاری بیچاره، نوار که پا نداره، بازم بگو نواره» نام‌ها طی دوران نهضت، شاهد به‌کارگیری نام دو دسته افراد در شعارها (کلام ـ دیوار نویسی یا پرچم‌ها و...) هستیم.

گروه افراد مثبت که در روزهای نخست، طیف گسترده‌ای را شامل می‌شد مثل دکتر مصدق و شهدای راهپیمایی‌ها که البته در سال 1357 بیشتر شعارها نام امام خمینی را در بر می‌گرفت.

گروه دوم، طیف افراد منفی بود که شاه پهلوی، حاضر همیشه بود و در دوره‌های مختلف افرادی مانند ازهاری، هویدا و بختیار وارد این فضا می‌شدند.

ماهیت مطلقه استبداد پهلوی باعث شده بود هدف‌گیری شعارها بیشتر با محوریت او باشد و اگر سهم همسرش (فرح دیبا) را در نظر نگیریم، تقریبا کمتر کسی از خاندان پهلوی در شعارها مورد شماتت و سرزنش قرار گرفته است.

در این میان نقش چهره‌های مثبت بخصوص امام خمینی برای ترسیم یا تقویت جایگاه اجتماعی گروه‌ها نیز مورد توجه است. گروه‌های مختلف تلاش می‌کنند در قالب شعارهای خود از این نام استفاده کنند.

در شعارهایی مانند «کارگر، دهقان، مستضعف، رنجبر ‌/‌ خمینی است رهبر» یا «درود بر خمینی، رهبر انقلاب، مدافع استقلال، آزادی و حقوق زحمتکشان» که کلید واژه‌های گروه‌های خاص را یدک می‌کشید.






تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۳:۲۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن