تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):ایمان یک درجه بالاتر از اسلام است, و تقوا یک درجه بالاتر از ایمان است و به فـرزنـد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804148606




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فراز و نشیب های دوران تازه دیپلماسی انقلاب تونس


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

فراز و نشیب های دوران تازه دیپلماسی انقلاب تونس تهران- ایرنا- تونسی ها در حالی تصویب قانون اساسی تازه خود را جشن گرفته اند که انقلاب سه سال پیش مردم این کشور سدی در برابر وابستگی به غرب و همپیمانی با رژیم صهیونیستی کشید.


مجلس نمایندگان تونس هجدهم بهمن ماه محل گردهمایی روسای مجالس و هیات های سیاسی- پارلمانی کشورهای گوناگونی بود که برای شرکت در جشن تصویب نخستین قانون اساسی پس از انقلاب سال 1389، به آن کشور رفته بودند.
از جمهوری اسلامی ایران نیز «علی لاریجانی» رییس مجلس شورای اسلامی به همراه «منصور حقیقت پور»، «لاله افتخاری» و «سیدشریف حسینی» نمایندگان مردم اردبیل، تهران و اهواز، به دعوت رییس مجلس موسسان تونس پاسخ گفتند. لاریجانی هفدهم بهمن ماه با همتای عراقی و رییس مجلس و رییس جمهوری تونس دیدار و روز بعد هم پس از گفت و گو با رییس حزب حاکم تونس «حزب النهضه» در مراسم جشن سخنرانی کرد.
تهران که هم اکنون ریاست دوره ای جنبش غیرمتعهدها را بر عهده دارد از بیست و پنجم تا سی ام بهمن ماه میزبان نشست بین المجالس کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی خواهد بود.
تونس به عنوان یکی از کشورهای مهم جهان اسلام در منطقه منا (خاورمیانه و شمال آفریقا) سه سال پیش بسترساز آغاز خیزش های مردمی علیه حاکمان دیرپایی شد که دهه ها سودجویی شخصی و گروهی را به مصالح ملی ترجیح دادند و در این راه با استقلال و دین و فرهنگ کشور خود قمار کردند.
انقلاب مردم تونس موسوم به «انقلاب یاسمین» در سال 1389، «زین العابدین بن علی» رییس جمهوری 23 سال گذشته این کشور، را در 74 سالگی سرنگون ساخت. عربستان هم به او پناهندگی داد و ساختار تازه سیاسی پس از برگزاری انتخابات مجلس موسسان در آبان ماه 1390 کم کم شکل گرفت به طوری که این مجلس در آذرماه 1390 «المنصف المرزوقی» یکی از مخالفان تبعیدی بن علی، را به ریاست جمهوری برگزید.
فضای انقلابی تونس بر بسیاری از ساخته های بن علی از جمله قراردادهای کلان سیاسی، نظامی و فرهنگی که این کشور را به طور کامل به غرب وابسته می کرد، خط بطلان کشید.
جولان کشورهای غربی در تونس از قرن هجدهم آغاز شد. آمریکا از سال 1795 میلادی (1174 خورشیدی) پا به این کشور گذاشت و چهار سال بعد «پیمان آمریکایی دوستی» را با تونس امضا کرد. فرانسه نیز بر پایه «پیمان باردو» از سال 1881 میلادی (1260 خورشیدی) تونس را مستعمره خود کرد. تونس طی جنگ جهانی دوم پایگاه نظامی آلمان بود تا اینکه در سال 1943 میلادی (1322 خورشیدی) به دست متفقان افتاد و تا 13 سال بعد که بر پایه پیمان «پاریس» استقلال یافت، زیر نظر فرانسه اداره می شد.
سه دهه حکومت «حبیب بورقیبه» نخستین رییس جمهوری تونس، با کودتای بن علی و 23 سال حضور او در قدرت همراه شد. طی این سالها روابط تونس با کشورهای غربی به ویژه آمریکا ادامه داشت.
بر پایه نوشته های تارنمای آمریکایی «واشنگتن ریپورت»، در سال 1957 میلادی (1336 خورشیدی) آمریکا قرارداد 2جانبه ای را با تونس در زمینه اعطای کمک های اقتصادی و فنی بست. روابط غرب با تونس ادامه داشت اما در سال 1985 میلادی (1324 خورشیدی) که رژیم صهیونیستی در عملیات نظامی «پای چوبین» مقر سازمان آزادیبخش فلسطین در تونس را بمباران کرد روابط این کشور با آمریکا تیره شد و ترور سه سال بعد «ابوجهاد» از فعالان فلسطینی و جنگ نخست خلیج فارس در سال 1990 میلادی (1369 خورشیدی) اوضاع را بدتر کرد.
با این همه روابط 2 طرف در دوران بن علی آنچنان گرم شد که در سال 1989 میلادی (1368 خورشیدی) توافقنامه پرهیز از گرفتن مالیات مضاعف و یک سال بعد، پیمان «سرمایه گذاری دوجانبه» بین تونس و آمریکا امضا و کمیسیون مشترک نظامی تشکیل شد و برگزاری رزمایش نظامی مشترک سالانه و برنامه نوسازی سازمان دفاعی تونس در دستور کار قرار گرفت.
تا سال 1994 میلادی (1373 خورشیدی) «آژانس آمریکا برای توسعه بین المللی» (یو. اس. آ. آی. دی) به تونس کمک های مالی می کرد. همچنین تونس برنامه «همکاری اقتصادی آمریکا- شمال آفریقا» (یو. اس. ان. آ. ای. پی) را دنبال می کرد که هدف آن، افزایش سرمایه گذاری آمریکا در این منطقه و یکپارچه سازی اقتصادی بود و فقط طی سال های 2001 تا 2003 میلادی (1380 تا 1382 خورشیدی) بیش از چهار میلیون دلار نصیب تونس کرد.
در همان زمان موافقتنامه «چارچوب تجارت و سرمایه گذاری» (تیفا) امضا شد. یک سال بعد هم دیپلمات های آمریکایی و برخی متخصصان بومی دفتر منطقه ای «مپی» را برای هماهنگی فعالیت های جاری در الجزایر، مصر، لبنان، مغرب و تونس با سفارتخانه های آمریکا راه اندازی کردند.
** روابط تونس با آمریکا پس از انقلاب
انقلاب یاسمین، تا اندازه ای بر روابط خارجی تونس تاثیر گذاشت. مهمترین این دگرگونی ها به گروه های فلسطینی برمی گشت که در دوران بن علی محدودیت هایی را تحمل کرده بودند. از سوی دیگر، روابط بن علی و رژیم صهیونیستی آنچنان عمیق بود که اطلاعات دیگر کشورهای عربی را نیز جمع می کرد. آنچنان که سی و یکم فروردین ماه 1390 تلویزیون تونس اسنادی را در این باره منتشر کرد. بن علی اواسط دهه 80 میلادی که وزیر کشور تونس بود، اطلاعاتی را به صهیونیست ها داد که با استفاده از آنها، شخصیت های فلسطینی از جمله ابوجهاد ترور شدند.
همان روز شبکه تلویزیونی «العالم» به نقل از «البشیر التریکی» مدیر پیشین اطلاعات نظامی تونس، گزارش کرد «بن علی در ازای دریافت 12 میلیون دلار، نقش میانجی را برای بهبود روابط میان معمر قذافی (رهبر کشته شده لیبی) و سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) ایفا و همین معامله، زمینه بازگشت لیبی به جامعه بین المللی و لغو تحریم های این کشور را فراهم کرد.
پس از انقلاب تونس، گرچه گرایش مردمی به مقاومت برابر رژیم صهیونیستی، نگرانی هایی را برای بزرگ ترین کشور غربی پشتیبان این رژیم یعنی آمریکا ایجاد کرد اما ناآرامی های سوریه بار دیگر بهانه ای برای توجه بیشتر کاخ سفید به تونس شد.
همزمان با افزایش فشارهای مردمی به دولت برای قطع روابط با رژیم صهیونیستی، فراهم آمدن زمینه برگزاری نشست های مخالفان نظام سوریه در تونس و رفت و آمدهای مقام های آمریکایی سبب شد بسیاری از سیاستمداران داخلی هشدارهایی بدهند. برای نمونه به نوشته بیست و پنجم آذرماه تارنمای شبکه العالم، «منجی رحوی» معاون شورای موسسان تونس، گفت: هدف از سفرهای پیاپی مقام های آمریکایی به تونس به ویژه پس از انقلاب ضد رژیم بن علی، افزایش نفوذ و دخالت در تونس است.
«احمد بن ابراهیم» دیگر نماینده شورای موسسان، نیز گفت: آنچه از چند ماه پیش تاکنون موجب حیرت در تونس شده است، میزان ارتباط کشور با موضوع سوریه و برگزاری نشست کشورهای موسوم به «دوستان سوریه» و همچنین وارد کردن تونس به حوزه ای است که هیچ ارتباطی با این کشور ندارد و در جهت منافع آمریکا، قطر و عربستان است؛ در چنین وضعیتی انتظار می رود دستگاه دیپلماسی تونس با استقلال بیشتری عمل کند.
به نظر می رسد در شرایطی که تونس با برداشتن گام دیگری در راه دستیابی به مردمسالاری، آرمان های انقلاب را از جمله استقلال و رهایی از همه نوع وابستگی به کشورهای غربی (بر پایه تاکید قانون اساسی تازه آن) دنبال می کند باید بیش از پیش درباره روابط سیاسی آتی خود بیندیشد و تاکید نخست خود را بر اقتدار درونزا قرار دهد.
تونس 2 تجربه انقلاب را در منطقه منا پیش چشم خود دارد: انقلاب اسلامی ایران و انقلاب مصر.
نخستین انقلاب با راهنمایی های امام خمینی (ره) به عنوان رهبری مدبر و آینده نگر، رهایی از وابستگی های فکری، مادی و نظامی به غرب را با اتکا به نیروی مردم تحقق بخشید.
در مقابل، تجربه حکومت اخوان المسلمین در مصر به دلیل روشن نکردن خط کشی ها و چارچوب های انقلاب و دولت در عرصه سیاست خارجی و حتی رفتن به راه رژیم پیشین آنچنان تلخ و گزنده است که هنوز مردم آن کشور را آزار می دهد.
تونس اکنون پس از برگزاری انتخابات موفق مجلس موسسان و تعامل های سازنده حزب النهضه با دیگر گروه های سیاسی برای دستیابی به قانون اساسی همه جانبه، باید به استقبال انتخابات مجلس و ریاست جمهوری برود و آینده سیاسی خود را تعیین کند.
در این میان، نگاه سیاستمداران کنونی به عرصه خارجی و در نظر گرفتن خواست مردم این کشور حضور آنان را در صفحه شطرنج تونس تضمین خواهد کرد؛ در غیر این صورت، ضربه ای سخت به انقلاب نوپای آن می زند. این امر بیش از همه به سود طرف هایی تمام می شود که ثبات تونس و مخالفت مردم و گروه های سیاسی آن با رژیم صهیونیستی را برنمی تابند.
از مریم مسعود - گروه تحقیق و تفسیر خبر
پژوهش**1961**1358
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




20/11/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن