واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:
کارگردان سینما: جای سیمرغ بهترین فیلمنامه اقتباسی در جشنواره فجر خالی است تهران- ایرنا- کارگردان پیشکسوت سینما و تلویزیون درمورد رشد آثار اقتباسی در تولیدات سینمایی کشور و حضور چند اثر از این گونه در جشنواره سی و دوم فیلم فجر گفت: جای سیمرغ بهترین فیلمنامه اقتباسی در این رویداد خالی است.
یدالله صمدی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا، جریان تولید آثار سینمایی بر اساس فیلمنامه های اقتباسی را در جهان روندی کاملا آشنا و حرفه ای و دارای جایگاه بالایی دانست و تصریح کرد متاسفانه با وجود منابع متعدد ادبی، فرهنگی، تاریخی و نمایشی که در تاریخ فرهنگی کشورمان از دیرباز تا دوران معاصر وجود داشته و دارد، کمتر شاهد روند اقتباس آثار سینمایی از این دست آثار هستیم.
کارگردان فیلم اتوبوس با بیان آنکه در سینمای هالیوود به عنوان یکی از قطب های بزرگ هنر - صنعت سینما در جهان در طی یک سال، نیمی از آثار تولید شده از فیلمنامه های اقتباسی بهره می گیرند گفت: کار مطالعاتی و پژوهشی زمان بر، اشراف بر دو حوزه ادبیات و فیلمنامه نویسی به شکل توامان و هزینه کم دستمزد یک فیلمنامه نویس در ایران باعث شده تا نویسندگان آثار سینمایی و تلویزیونی ما کمتر میل و رغبتی برای تولید آثار اقتباسی در حوزه هنر هفتم داشته باشند.
نویسنده و کارگردان شوق پرواز که متن فیلمنامه این سریال را از زندگی عباس بابایی یکی از خلبانان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران اقتباس کرده است گفت: خوشبختانه طی چند سال اخیر روند تولید آثار اقتباسی در بین تولیدات سینمایی کشور افزایش یافته است؛ هر چند تعداد آن شاید به تعداد انگشتان دو دست هم نرسد اما همین تعداد در قیاس با ادوار پیشین که در مقابل آثار اقتباسی در سینما عدد صفر قرار داده می شد نشان دهنده گام و حرکتی رو به جلو است.
کارگردان فیلم ایستگاه، تولید آثار سینمایی اقتباسی از ادبیات به ویژه آن دسته از آثاری که برای مخاطبان آشنایی بیشتری دارد را در جذب تماشاگران و ارتقای چرخه اقتصاد سینما بسیار موثر دانست و تصریح کرد خوشبختانه با وجود محدود بودن آثار اقتباسی در سینمای ایران؛ اما همان آثار معدود نیز توسط هنرمندان بزرگی چون داریوش مهرجویی یا کیومرث پوراحمد تولید شده اند که توفیق این دست از هنرمندان زمینه اقبال دیگر نویسندگان جوان سینمای ایران را برای ام گذاشتن در این حوزه با خود به همراه داشته است.
کارگردان فیلم های ساوالان، سارای و بانوی من یادآور شد: یکی دیگر از راه های تشویق فیلمنامه نویسان برای اقتباس از آثار ادبی، تاریخی و هنری موجود در کشور اختصاص جایزه ای چون سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه اقتباسی در جشنواره فیلم فجر است که متاسفانه به آن توجهی نشده است و جای آن در این رخداد بین المللی خالی است.
یدالله صمدی با ساخت فیلم مردی که زیاد می دانست به عنوان نخستین اثر سینمایی خود در سال 1363 توانست سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی را از جشنواره فیلم فجر دریافت کند.
کلانتری غیرانتفاعی، معجزه خنده، آپارتمان شماره 13، دو نفر و نصفی، شهرآشوب و بانوی من از دیگر فیلم های اکران شده صمدی هستند.
این فیلمساز همچنین از سال 1377 تا 1380 مدیرعامل خانه سینما بود در دوره های هفدهم و سی ام جشنواره فیلم فجر نیز داوری بخش مسابقه سینمای ایران را بر عهده داشت.
فراهنگ(4)**9266**1588
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير
[email protected]
21/11/1392
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 101]