تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به خدايى كه جانم در اختيار اوست، وارد بهشت نمى شويد مگر مؤمن شويد و مؤمن نمى شو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803007841




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فیلم «ماهی و گربه» ؛سینمای خردمندانه فرم گرا


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

فیلم «ماهی و گربه» ؛سینمای خردمندانه فرم گرا شهرکرد- ایرنا- سینمای ایران در جشنواره سی و دوم خود شاهد یک اتفاق ناب و اثر گذار در هنر هفتم است.


اکران فیلم ˈماهی و گربه ˈ به کارگردانی شهرام مکری را می تواند یکی از موفق ترین روزهای جشنواره ای دانست که در سالهای اخیر دچار گیشه و بازیگر سالاری شده بود.
فضای امپرسیونیسمی (Impressionism) حاکم بر فیلم ماهی و گربه و فرم تک پلانی و یک سکانسی بودن روایت آن، آنقدر به دل می نشیند که باید از این فیلم در آینده به عنوان افق و چشم انداز سینمای ایران نام برد.
نسل شهرام مکری ،مهرداد اسکویی ،محمد شیروانی و علیمحمد قاسمی آنقدر بر ایده های فیلم کوتاه به عنوان یک ژانر اثر گذار پا فشاری کردند که مزد این همه تلاش را در راه تکامل ایده ،در جشنواره های بین المللی سالهاست از آن ایران کرده اند.
سینمای ضد روایتی و ضد قهرمانی جنبش امپرسیونیسمی که آبشخوری از موج نوی سینمای فرانسه دارد در منظر منتقدان ازدیدگاه زیباشناسی بسیار بحث برانگیز و قابل تامل است.
شکست ساختار روایی در سینمای ماهی و گربه شهرام مکری سرشار از مولفه های نشانه شناسیک است که دال ها و مدلول ها چنانچه مطلوب کنار هم نشسته اند که می توان از هر تصویر (ایماژ) به خرده روایتی دورن متنی رسید.
بیان واقعیتی خارجی (سوژه) در باز نمایی از ذهن (ابژه) ایده ای جدید از فرم معنا گریز و معنای فرم گرا را در کنار یک دیگر قرار داده تا یک فیلم خاص را به نام ایران به ثبت برساند.
اگر چه مخاطب عام با این فیلم به سختی ارتباط برقرار خواهد کرد اما دایره ای بودن بیان واقعیت ها در یک تک ˈسکانس -پلان ˈ بدون قطع (کات) کردن تصویر چنان دلچسب است که گریزی از دریافت معنای ثانونیه در دل فیلم نیست.
روایت ابتدایی و دورن متنی فیلم ماهی و گربه قصه یک گروه هنری است که بادبادک های فانوس دار را در جنگلی بی شاخ و برگ قرار است به پرواز درآورند اما در نهایت تعدادی از این هنرمندان گرفتار سه رستورانچی می شوند که گوشت آدمی را به رستوران ها می فروختند و بعد بر اساس گفتار متن(نریشن) این سه نفر گرفتار می شوند.
اما این روایت تنها بعد بیرونی و قابل ادراک برای مخاطب عام است در حالی که لایه های پنهان این اثر نمایه ای از حیات ذهنی انسان ها در یک موقعیت مکانی و زمانی است که زیست ذهنی آنان در جایی دیگر است و جسم کاراکترها تنها، برای مخاطب نمایش داده می شود.
در فضای امپرسیونیسمی ماهی و گربه ، شهرام مکری خود را دچار روایت کلاسیک سینما نمی کند و از هر قید و بند منطق روایی می گریزد تا در نهایت به دنبال بازنمای تصورات ذهنی و تخیلات و رویاهای کاراکترها در قالب فیلم باشد.
آشفتگی شخصیت ها در این اثر عبور از شخصیت پردازی های رواشناختی کلاسیکی است که سالهاست سینما به لحاظ تئوری های آکادمیک دچار آن است اما شهرام مکری برای عبور از سینمای دیالوگ محور ایران دست به حرکتی قابل تامل در فرم می زند.
پیشتر شهرام مکری در فیلم کوتاه ˈ محدوده دایرهˈ باز نمایی از برداشت های تک پلانی را به جامعه سینمایی به اثبات رسانده بود و در فیلم ˈاشکان و انگشتری و چند داستان دیگر ˈ نیز نشان داده بود که توان قصه پردازی رایج در سینما را دارا ست.
یکی از نکات مهم این فیلم میزانسن ها و دکوپاژ فیلم نوشت ماهی و گربه است که در فضایی رئال و واقع بینانه بیان می شود اما در اصل حرکت دوربین روی دست ˈ کوهیار کلاری ˈ تنش ها و چالش هایی اکپرسیونیسمی ایجاد می کند تا قاب هایی زیبا را بر پرده نقره ای سینما به مخاطب نشان دهد.
در میزانسن های ماهی و گربه ، درون انسانی به همه وجوه میزانسن تسری پیدا می کند و آکسان ها به اندازه ای طبیعی و به دور از اغراق بیان می شود تا فیلم را باور پذیر تر کند.
لوکیشن این فیلم بسیار بحث برانگیز است،جامعه ای که در جنگلی در ناکجا آباد سکونت دارند، جنگلی که خزان زده و سرد و بی روح و همه ابزار مدرن در نهایت به بازیچه ای برای جامعه تبدیل می شود و تنها عبور از این فضای خاکستری آهنگی است که درست نام فیلم نیز از آن گرفته شده است.
زبان فیلم ماهی و گربه زبانی استعاری است و هر استعاره در این فیلم بسان یک غزلی پست مدرن می تواند مخاطب را به وجد بیاورد و نفرت زده کند.
نام فیلم استعاره ای از گربه است که برای شکار ماهی پنجه بر شیشه ای می زند که ماهی قرمز در آن گرفتار است اما در نهایت گربه به تن ماهی نمی تواند چنگ بزند و این زبان استعاری زبانی شاعران است و محصول همان فیلم های کوتاه شهرام مکری است.
استعاره دیگر زبان شناسیک این اثر ، بادبادک است و بادباک پرواز تخیلی انسان هاست آنجا که هر چه بیشتر اوج بگیرد برای انسان زمینی لذت بخش تر است، در حالی که این پرواز تنها لذت کوتاهی دارد چرا که نخ و کنترل بادباک ها در روی زمین و کره خاکی است و اجازه ای برای دل کندن از زمین ندارد.
موتیف یا نگار نمایه این فیلم نیز در معماری اثر و رنگ شناسی قابل مشاهده است و نوع رنگ پردازی لباس ها و جنگل خاکستری به پیش برد زبان استعاری کمک می کند تا فیلم حساب شده ماهی و گربه مولفه های زیباشناسانه خود را به رخ مخاطب بکشاند.
مکاشفه این فیلم برای منتقدان نشانه گرا ، همان کفش های آجدار ˈ حمید ˈ است که در دور پنج دوربین یکی از شکارچی های جنگلی روی آن برگهای خشک را می ریزد و این در تضاد با نریشن مارال است که بیانی ذهنی از چاقو خوردن خویش را برای مخاطب بازگو می کند.
اگر چه فیلم ماهی و گربه می تواند در فضایی غیر از جشنواره نیز مورد نقد و تحلیل قرار گیرد اما جشنواره فیلم فجر فرصتی را بوجود آورد تا این گونه فیلم ها که خردمندانه ای از فرم و معناست نیز مورد ارزیابی مخاطبان شهرستانی نیز قرار گیرد.
نقد از محمود رییسی
7359
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




20/11/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن