محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1830374510
فیلم «ماهی و گربه» ؛سینمای خردمندانه فرم گرا
واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:
فیلم «ماهی و گربه» ؛سینمای خردمندانه فرم گرا شهرکرد- ایرنا- سینمای ایران در جشنواره سی و دوم خود شاهد یک اتفاق ناب و اثر گذار در هنر هفتم است.
اکران فیلم ˈماهی و گربه ˈ به کارگردانی شهرام مکری را می تواند یکی از موفق ترین روزهای جشنواره ای دانست که در سالهای اخیر دچار گیشه و بازیگر سالاری شده بود.
فضای امپرسیونیسمی (Impressionism) حاکم بر فیلم ماهی و گربه و فرم تک پلانی و یک سکانسی بودن روایت آن، آنقدر به دل می نشیند که باید از این فیلم در آینده به عنوان افق و چشم انداز سینمای ایران نام برد.
نسل شهرام مکری ،مهرداد اسکویی ،محمد شیروانی و علیمحمد قاسمی آنقدر بر ایده های فیلم کوتاه به عنوان یک ژانر اثر گذار پا فشاری کردند که مزد این همه تلاش را در راه تکامل ایده ،در جشنواره های بین المللی سالهاست از آن ایران کرده اند.
سینمای ضد روایتی و ضد قهرمانی جنبش امپرسیونیسمی که آبشخوری از موج نوی سینمای فرانسه دارد در منظر منتقدان ازدیدگاه زیباشناسی بسیار بحث برانگیز و قابل تامل است.
شکست ساختار روایی در سینمای ماهی و گربه شهرام مکری سرشار از مولفه های نشانه شناسیک است که دال ها و مدلول ها چنانچه مطلوب کنار هم نشسته اند که می توان از هر تصویر (ایماژ) به خرده روایتی دورن متنی رسید.
بیان واقعیتی خارجی (سوژه) در باز نمایی از ذهن (ابژه) ایده ای جدید از فرم معنا گریز و معنای فرم گرا را در کنار یک دیگر قرار داده تا یک فیلم خاص را به نام ایران به ثبت برساند.
اگر چه مخاطب عام با این فیلم به سختی ارتباط برقرار خواهد کرد اما دایره ای بودن بیان واقعیت ها در یک تک ˈسکانس -پلان ˈ بدون قطع (کات) کردن تصویر چنان دلچسب است که گریزی از دریافت معنای ثانونیه در دل فیلم نیست.
روایت ابتدایی و دورن متنی فیلم ماهی و گربه قصه یک گروه هنری است که بادبادک های فانوس دار را در جنگلی بی شاخ و برگ قرار است به پرواز درآورند اما در نهایت تعدادی از این هنرمندان گرفتار سه رستورانچی می شوند که گوشت آدمی را به رستوران ها می فروختند و بعد بر اساس گفتار متن(نریشن) این سه نفر گرفتار می شوند.
اما این روایت تنها بعد بیرونی و قابل ادراک برای مخاطب عام است در حالی که لایه های پنهان این اثر نمایه ای از حیات ذهنی انسان ها در یک موقعیت مکانی و زمانی است که زیست ذهنی آنان در جایی دیگر است و جسم کاراکترها تنها، برای مخاطب نمایش داده می شود.
در فضای امپرسیونیسمی ماهی و گربه ، شهرام مکری خود را دچار روایت کلاسیک سینما نمی کند و از هر قید و بند منطق روایی می گریزد تا در نهایت به دنبال بازنمای تصورات ذهنی و تخیلات و رویاهای کاراکترها در قالب فیلم باشد.
آشفتگی شخصیت ها در این اثر عبور از شخصیت پردازی های رواشناختی کلاسیکی است که سالهاست سینما به لحاظ تئوری های آکادمیک دچار آن است اما شهرام مکری برای عبور از سینمای دیالوگ محور ایران دست به حرکتی قابل تامل در فرم می زند.
پیشتر شهرام مکری در فیلم کوتاه ˈ محدوده دایرهˈ باز نمایی از برداشت های تک پلانی را به جامعه سینمایی به اثبات رسانده بود و در فیلم ˈاشکان و انگشتری و چند داستان دیگر ˈ نیز نشان داده بود که توان قصه پردازی رایج در سینما را دارا ست.
یکی از نکات مهم این فیلم میزانسن ها و دکوپاژ فیلم نوشت ماهی و گربه است که در فضایی رئال و واقع بینانه بیان می شود اما در اصل حرکت دوربین روی دست ˈ کوهیار کلاری ˈ تنش ها و چالش هایی اکپرسیونیسمی ایجاد می کند تا قاب هایی زیبا را بر پرده نقره ای سینما به مخاطب نشان دهد.
در میزانسن های ماهی و گربه ، درون انسانی به همه وجوه میزانسن تسری پیدا می کند و آکسان ها به اندازه ای طبیعی و به دور از اغراق بیان می شود تا فیلم را باور پذیر تر کند.
لوکیشن این فیلم بسیار بحث برانگیز است،جامعه ای که در جنگلی در ناکجا آباد سکونت دارند، جنگلی که خزان زده و سرد و بی روح و همه ابزار مدرن در نهایت به بازیچه ای برای جامعه تبدیل می شود و تنها عبور از این فضای خاکستری آهنگی است که درست نام فیلم نیز از آن گرفته شده است.
زبان فیلم ماهی و گربه زبانی استعاری است و هر استعاره در این فیلم بسان یک غزلی پست مدرن می تواند مخاطب را به وجد بیاورد و نفرت زده کند.
نام فیلم استعاره ای از گربه است که برای شکار ماهی پنجه بر شیشه ای می زند که ماهی قرمز در آن گرفتار است اما در نهایت گربه به تن ماهی نمی تواند چنگ بزند و این زبان استعاری زبانی شاعران است و محصول همان فیلم های کوتاه شهرام مکری است.
استعاره دیگر زبان شناسیک این اثر ، بادبادک است و بادباک پرواز تخیلی انسان هاست آنجا که هر چه بیشتر اوج بگیرد برای انسان زمینی لذت بخش تر است، در حالی که این پرواز تنها لذت کوتاهی دارد چرا که نخ و کنترل بادباک ها در روی زمین و کره خاکی است و اجازه ای برای دل کندن از زمین ندارد.
موتیف یا نگار نمایه این فیلم نیز در معماری اثر و رنگ شناسی قابل مشاهده است و نوع رنگ پردازی لباس ها و جنگل خاکستری به پیش برد زبان استعاری کمک می کند تا فیلم حساب شده ماهی و گربه مولفه های زیباشناسانه خود را به رخ مخاطب بکشاند.
مکاشفه این فیلم برای منتقدان نشانه گرا ، همان کفش های آجدار ˈ حمید ˈ است که در دور پنج دوربین یکی از شکارچی های جنگلی روی آن برگهای خشک را می ریزد و این در تضاد با نریشن مارال است که بیانی ذهنی از چاقو خوردن خویش را برای مخاطب بازگو می کند.
اگر چه فیلم ماهی و گربه می تواند در فضایی غیر از جشنواره نیز مورد نقد و تحلیل قرار گیرد اما جشنواره فیلم فجر فرصتی را بوجود آورد تا این گونه فیلم ها که خردمندانه ای از فرم و معناست نیز مورد ارزیابی مخاطبان شهرستانی نیز قرار گیرد.
نقد از محمود رییسی
7359
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير
[email protected]
20/11/1392
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 49]
صفحات پیشنهادی
فیلم ماهی و گربه ؛سینمای خردمندانه فرم گرا
فیلم ماهی و گربه سینمای خردمندانه فرم گرا شهرکرد-ایرنا-سینمای ایران در جشنواره سی و دوم خود شاهد یک اتفاق ناب و اثر گذار در هنر هفتم است اکران فیلم ماهی و گربه به کارگردانی شهرام مکری رامی تواند یکی از موفق ترین روزهای جشنواره ای دانست که در سالهای اخیر دچار گیشه و بازیگر ساگپوگفت فارس با کارگردان سیاسیترین اثر جشنواره عمار برخی بازیگران به خاطر تبعات احتمالی در «لکه» با
گپوگفت فارس با کارگردان سیاسیترین اثر جشنواره عماربرخی بازیگران به خاطر تبعات احتمالی در لکه بازی نکردند فیلم مثل باقیات صالحات استمحمدباقر مفیدیکیا میگوید علی رغم اینکه برخی بازیگران از فیلمنامه خوششان آمده بود ولی به خاطر تبعات احتمالی در لکه بازی نکردند ● گزارش تصويتکمیل فهرست بازیگران فیلم بهمن فرمانآرا
سهشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰ ۴۵ با نزدیک شدن به زمان کلید خوردن فیلم دلم میخواد ٬ فهرست بازیگران و عوامل پشت دوربین اولین فیلم از سهگانه زندگی بهمن فرمان آرا تکمیل شد به گزارش خبرنگار بخش سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا تاکنون حضور رضا کیانیان مهناز افشار آرمینه زی«شیار 143» در صدر آرای مردمی قرار گرفت/ «چ» فیلم دوم تماشگران فیلم فجر
شیار 143 در صدر آرای مردمی قرار گرفت چ فیلم دوم تماشگران فیلم فجرطبق اعلام ستاد انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران تا روز ششم جشنواره هفدهم بهمن ماه فیلم شیار 143 و چ در صدر آرای مردمی قرار گرفتند به گزارش خبرگزاری فارس روابط عمومی خانه سینما طبق اعلام ستاد انتخاب فیلم برگزیده تم«شیار 143»؛ فیلم برگزیده تماشاگران جشنواره تا روز ششم
شیار 143 فیلم برگزیده تماشاگران جشنواره تا روز ششم فرهنگ > سینما - ستاد انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران نتایج آرای تماشاگران تا روز ششم سی و دومین دوره جشنواره فیلم فجر را اعلام کرد به گزارش روابط عمومی خانه سینما طبق اعلام ستاد انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران میاگفتوگوی فارس با عسگرپور درباره دغدغههایش و «میهمان داریم»-۲و پایانی نگران حرفهای بعد از فیلم نی
گفتوگوی فارس با عسگرپور درباره دغدغههایش و میهمان داریم-۲و پایانینگران حرفهای بعد از فیلم نیستم و اعتقادم را می سازم نمیخواستم مخاطب مرز واقعیت و خیال را در فیلم گم کندمحمدمهدی عسگرپور میگویداگر فیلم خوب ساخته شود هر اعتقادی را که می خواهید مطرح کنید -که ممکن است برخی آن ر«بادیگران» تحویل دفتر جشنواره شد+پوستر فیلم
بادیگران تحویل دفتر جشنواره شد پوستر فیلمفیلم سینمایی بادیگران در واپسین روزهای نزدیک به جشنواره فیلم فجر نسخه نهایی خود را تحویل دبیرخانه داد و پوستر این فیلم رونمایی شد به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس پوستر فیلم سینمایی بادیگران به کارگردانی ناصر ضمیری و تهیه کنندگیبازیگرانی قطعی فیلم جدید فرمانآرا معرفی شدند
چهارشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳ ۵۸ تاکنون بازی رضا کیانیان٬ مهناز افشار صابر ابر و علی سرابی در فیلم جدید بهمن فرمانآرا قطعی شده است به گزارش بخش سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا با تکمیل فهرست بازیگران و دیگر عوامل٬ فیلمبرداری این فیلم از اوایل بهمنماه آغاز خواهد شد دلم«شیار 143» همچنان فیلم منتخب تماشاگران جشنواره فجر است
شیار 143 همچنان فیلم منتخب تماشاگران جشنواره فجر است فرهنگ > سینما - فیلم شیار 143 با بازی مریلا زارعی تا پایان روز جمعه فیلم منتخب از نگاه تماشاگران سی و دومین جشنواره فیلم فجر شناخته شد طبق اعلام ستاد انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران میانگین امتیازات فیلم برگزیدبا شروع کار انتخاب بازیگران فیلم نامه«چهار شگفت انگیز» تازه آماده شد
با شروع کار انتخاب بازیگرانفیلم نامهچهار شگفت انگیز تازه آماده شدفیلمنامه نسخه جدید و احیا شده مجموعه فیلم چهار شگفتانگیز آماده و تکمیل شد بازیگران ۴ نقش اصلی این اکشن ابرقهرمانانه هم این ماه انتخاب میشوند به گزارش خبرگزاری فارس کمپانی فوکس قرن بیستم اعلام کرد از فیلمنامهاختصاصی فارس/ حوزه هنری به دلیل حضور آفریده مشارکت خود در فیلم «با دیگران» را لغو کرد
اختصاصی فارس حوزه هنری به دلیل حضور آفریده مشارکت خود در فیلم با دیگران را لغو کردرئیس حوزه هنری خراسان رضوی که در فیلم با دیگران مشارکت کرده گفت حوزه هنری به دلیل سابقه ساخت یک خانواده محترم با آفریده در هیچ پروژهای کار نمیکند و به این دلیل نیز مشارکت خود را در فیلم با دیگراشرح پریشانی آدمهای گمشده / نگاهی به دو فیلم «سیزده» و «قصهها»
شرح پریشانی آدمهای گمشده نگاهی به دو فیلم سیزده و قصهها فرهنگ > ادبیات - زهرا مشتاق صدور حکم مرگ برای بمانی هم چون یک شلاق شلاقی که محکم و مستقیم به صورت کوبیده می شود کشیده ای سخت که ترا به دیوار می کوبد و رد پنجه ای سنگین که گویا تا ابد قرار استفالگوشهای جشنواره فیلم فجر / رقابت «قصهها» با «خط ویژه» در آرای مردمی
فالگوشهای جشنواره فیلم فجر رقابت قصهها با خط ویژه در آرای مردمی فرهنگ > سینما - فیلم سینمایی قصهها به کارگردانی رخشان بنی اعتماد و خط ویژه به کارگردانی مصطفی کیایی در دونیم روز از جشنواره فیلم فجر بالاترین آرای مردمی جشنواره را به خود اختصاص دادند به گعلی معلم در گفتوگو با فارس: وضعیت اکران 93 نگران کننده است/بسیاری از فیلمها در فضای واگویههای فردی فیلمساز
علی معلم در گفتوگو با فارس وضعیت اکران 93 نگران کننده است بسیاری از فیلمها در فضای واگویههای فردی فیلمساز قرار دارندعضو هیئت انتخاب جشنواره سی و دوم فیلم فجر با اشاره به اینکه سال آینده وضعیت نگران کننده ای در اکران خواهیم داشت گفت فکر نمیکنم بیش از 10 درصد فیلمهای امسال قابازیگر فیلم چ : باید به سمت سینمای واقع گرا برویم
بازیگر فیلم چ باید به سمت سینمای واقع گرا برویم تهران- ایرنا- بازیگر فیلم سینمایی چ واقع گرایی را یکی از نیازهای جامعه دانست و گفت باید به سمت تولید فیلم های سینمایی واقع گر حرکت کنیم مهدی سلطانی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا اظهارداشت ما بیشتر در سینمای ایفیلمسازنباید انتظار رفتارهای گل و بلبل از سوی همه تماشاگران داشته باشد/ فیلم بعدی ام را نیز در خارج از کشور م
اصغر فرهادی در جمع خبرنگاران فیلمسازنباید انتظار رفتارهای گل و بلبل از سوی همه تماشاگران داشته باشد فیلم بعدی ام را نیز در خارج از کشور میسازم فیلم بعدی در خارج از کشور و اروپا ساخته خواهد شد و بعد به ایران برمیگردم به گزارش خبرنگار حوزه سینما باشگاه خبرنگاران حاضر دگزارش فارس از نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «شهابی از جنس نور» اسلاملو: با وجود امکان کار در هالیوود
گزارش فارس از نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی شهابی از جنس نوراسلاملو با وجود امکان کار در هالیوود اعتقادم را انتخاب کردمکارگردان فیلم سینمایی شهابی از جنس نور با اشاره به قصه این فیلم سینمایی گفت با وجود امکان کار در هالیوود اعتقادم را انتخاب کردم ● گزارش تصويري مرتبط-----
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها