تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1834169576
قاسم پورحسن در گفتوگو با فارس: رویکرد امام(ره) صرفاً عرفانی-فلسفی نبود/ رویکرد فقهی نیز در انقلاب دخیل بود
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: قاسم پورحسن در گفتوگو با فارس:
رویکرد امام(ره) صرفاً عرفانی-فلسفی نبود/ رویکرد فقهی نیز در انقلاب دخیل بود
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: در شکلگیری انقلاب ایران رویکرد فقهی و خاستگاه اجتماعی بسیار پر سهم بود. اساساً انقلاب ایران را ناشی از تفکرات عرفانی ـ فلسفی امام نمیدانم، ولی اندیشه فلسفی نیز در آن دخیل بود.
قاسم پورحسن عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در گفتوگو با خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس درباره خاستگاه فقهی، فلسفی یا عرفانی انقلاب اسلامی توضیح داد: در این راستا سه دیدگاه متفاوت میان متفکران شکل گرفته است، در دورهای متفکران حوزه جامعهشناسی سیاسی تصور میکردند که انقلاب ایران عمدتاً باید با رویکرد جامعهشناسانه و سیاسی تحلیل بشود بنابراین بنیانهای انقلابی از این منظر مورد توجه قرار بگیرد. وی در ادامه افزود: اما برخی اعتقاد دارند که اساساً این انقلاب فقهی است، در طول حیات سیاسی فقها بر مبنای آرای فقهی به انقلابهایی دست زدند که نمونه بارز آن در دوره سربداران است و تشکیل حکومت دینی و نمونه بارزتر آن در دوره اول طبرستان است لذا مبنای فقهی برای این دسته مهمتر است. پورحسن یادآور شد: اما با توجه به آراء فلسفی و عرفانی امام دیدگاه تازهای بروز کرد، این دیدگاه این بود که آیا اساساً فقه توانایی ایجاد انقلاب را دارد یا خیر و اگر ندارد خاستگاه فقهی امام (ره) با وجود فقیهبودن از چه تفکری برمیخیزد؟ این مسئله سبب شد دیدگاه فلسفی ـ عرفانی درباره امام شکل بگیرد، برخی محققان به درستی اشاره کردند که اساس تفکر امام فلسفی و عرفانی است و مبنای آن تفکر ملاصدرا است. وی افزود: در مکتب اصفهان یک تفکر فلسفی شکل گرفته که هم شیعی است و هم برگرفته از عرفان ابن عرفی و سید حیدر آملی، یعنی عرفانی که به تدریج در آمل تبدیل به عرفان شیعی میشود، طرفداران اینها معتقدند که این عرفان شیعی در دوره اول هم ریشه در عرفان تشیع و ائمه داشت. این استاد دانشگاه ادامه داد: پس سخن این است که اگر ما انقلاب را محصول تفکر خود امام بدانیم نه تحولات اجتماعی و بنیادهای آراء و دیدگاههای امام را براساس تفکر صدرا بدانیم، این تفکر آمیزهای از دو رهیافت عرفانی و فلسفی میشود در این صورت این نتیجهگیری مهمی است که تفکر فلسفی ممکن است موجب شکل گیری انقلاب شود. *صفویه مبنایشان بر اساس عرفان بود وی در پاسخ به این سؤال که آیا چنین نمونهای در تمدن اسلامی بوده یعنی ما فیلسوف یا عارفی داریم که انقلاب کرده باشد، گفت: پاسخ آری است و درست هم هست، صفویه مبناشان براساس عرفان بود از شیخ صفی تا شیخ زاهد میلانی و بعد مسأله عبادت و مراد و مریدی در بین اسماعیلیان و خود شاه اسماعیل در حکومتداری و بنابراین نمونهای که ذکر میشود، عمدتاً باز میگردد به دوره صفویه و البته درباره سربداران هم ما رویکرد تصوف و مرید و مرادی را بین شیخ حسن جوری و استادش میبینیم. وی افزود: آنها تصور دارند که اتفاقاً همه تحولات سیاسی در دنیای اسلام به خصوص بین متفکران شیعی برخواسته از یک رهیافت تصوفی و عرفانی و گاهی فلسفی است اما اوجش را ما در انقلاب اسلامی میبینیم که نگرش فلسفی در کنار عرفانی سبب شکل گیری حکومت شد. مستشرقان خاستگاه فقهی امام را نادیده گرفتند وی با اشاره به اینکه پذیرش چنین دیدگاهی مشکلاتی دارد و به صورت مستقل قابل پذیرش نیست، اظهار داشت: نخستین علت این است که امام در هیچ یک از آثار عرفانیاش به صراحت مسأله انقلاب را با وجه فکری و سیاسی طرح نکرد ایشان بعد انقلاب در درسهایش ولایت فقیه را مطرح کردند، پس نگاه امام فقهی است اما این برگرفته از آراء فلسفی او نیست درحالیکه مستشرقانی که تکیه بر ملاصدرایی بودن و ابن عربی بودن امام دارند این خاستگاه فقهی را ندیده میگیرند. پورحسن با بیان اینکه نکته دوم این است که ما نمیتوانیم در انقلاب اسلامی ملاحظات اجتماعی و سیاسی را ندیده بگیریم، توضیح داد: حقیقت این است این انقلاب ریشه در مشروطه و نهضت ملی شدن نفت و واقعه 42 خرداد تا سال 57 دارد، این تحولات سیاسی و اجتماعی نقش مهمی در انقلاب دارند. ما اگر رهیافتهای عرفانی را ندیده بگیریم، انقلاب اسلامی اساساً به دست مردم ایجاد شد و رهبری با مردم است یعنی پیش از اینکه امام دست به انقلاب بزند ما مشروطه داشتیم و نگاه مردم و دغدغهشان ایجاد عدالت بود، پس ما نمیتوانیم ریشههای مشروطه و نقش مردم را ندیده بگیریم ممکن است ما نقش فلسفی و عرفانی را به عنوان یک بنیاد فکری لحاظ کنیم ولی این تمام انقلاب نیست. این استاد دانشگاه افزود: درست است که امام کنار نگرش فقهی، تفکر فلسفی هم داشت و در نامه به گورباچف هم این نگرش وجود دارد اما بهرحال او به بنیادهای اصلی انقلاب توجه میکند نه خود انقلاب ، این اشتباه در تفکر مستشرقین نیز دیده میشود که فکر میکنند انقلاب را باید در خاستگاه صدرایی یا عرفانی تعبیر کنند. وی در پایان یادآور شد: بنابراین من اعتقاد ندارم که انقلاب ایران عرفانی و فلسفی است چرا که رویکرد فقهی و خاستگاه اجتماعی و تحولات سیاسی همه و همه در ایجاد انقلاب اسلامی و تشکیل تفکر انقلاب در ذهن امام راحل نقش داشت. انتهای پیام/ک
92/11/20 - 09:38
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]
صفحات پیشنهادی
ابوالقاسمی در گفتوگو با فارس مسابقات قرآن کشور نیازمند تغییر رویکرد به نگاه آموزشی است
ابوالقاسمی در گفتوگو با فارسمسابقات قرآن کشور نیازمند تغییر رویکرد به نگاه آموزشی استداور و قاری بینالمللی کشورمان با اشاره بر لزوم لحاظ کردن تفاوتهای ناشی از سنین نوجوانی و بزرگسالی در مسابقات قرآن کریم خواستار تغییر رویکرد برگزارکنندگان به نگاه آموزشی است احمد ابوالقاسمییک کارشناس اقتصادی در گفتوگو با فارس مطرح کرد رویکردهای خصوصیسازی قبل و پس از انقلاب/ مجریان خوبی برای اصل ۴
یک کارشناس اقتصادی در گفتوگو با فارس مطرح کردرویکردهای خصوصیسازی قبل و پس از انقلاب مجریان خوبی برای اصل ۴۴ نبودیماستاد اقتصاد دانشگاه آزاد گفت هدف واگذاری تصدیگریهای دولت قبل از انقلاب بلوکه کردن ثروت کشور و تحویل آن به سرکردگان رژیم بود ولی هدف از خصوصیسازی بعد از انقلابمدیرمسئول روزنامه ابتکار در گفتوگو با فارس: تأخیر در برگزاری نمایشگاه مطبوعات به اختیار معاونت مطبوعاتی نبوده
مدیرمسئول روزنامه ابتکار در گفتوگو با فارس تأخیر در برگزاری نمایشگاه مطبوعات به اختیار معاونت مطبوعاتی نبوده استمدیرمسئول روزنامه ابتکار گفت تأخیر در برگزاری نمایشگاه مطبوعات و موکول شدن آن به سال آینده به انتخاب و اختیار معاونت مطبوعاتی ارشاد نبوده است محمدعلی وکیلی در گفتوگآیتالله سید محمد غروی در گفتوگو با فارس: حضرت امام(ره) علما را از عزلتگزینی بر حذر میداشتند
آیتالله سید محمد غروی در گفتوگو با فارس حضرت امام ره علما را از عزلتگزینی بر حذر میداشتندعضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت حضرت امام ره علما باید آنچه مورد نظرشان هست را مطرح کنند نباید جوری عمل بشود که علما منزوی شده یا خود را منزوی کنند آیتالله سید محمد غروی عضو جامعحجتالاسلام صانعی در گفتوگو با فارس: کرسیهای نظریهپردازی مؤسسه امام خمینی(ره) راهاندازی میشود
حجتالاسلام صانعی در گفتوگو با فارس کرسیهای نظریهپردازی مؤسسه امام خمینی ره راهاندازی میشودمدیر امور پژوهشی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره از راهاندازی کرسیهای نظریهپردازی در این مؤسسه خبر داد و گفت اکنون دو طرح برای برپایی کرسیها مدنظر قرار دارد حجتالاسلامسیدمحمد غرضی در گفتوگو با فارس: حضرت امام دعوت نهضت آزادی را برای عضویت نپذیرفتند/امام به جنبه دینی بازرگان ب
سیدمحمد غرضی در گفتوگو با فارس حضرت امام دعوت نهضت آزادی را برای عضویت نپذیرفتند امام به جنبه دینی بازرگان بیشتر از جنبه سیاسی توجه داشتسیدمحمد غرضی با بیان اینکه مهندس بازرگان دارای دو صبغه سیاسی و دینی بود و چون صبغه دینی مهندس بازرگان از صبغه سیاسی بیشتر بود به همین دلیل موردحافظ درجه دو قرآن در گفتوگو با فارس: کادوی امامزمان(عج) برای تولد حافظ ممتاز قرآن/ رهبری مرا جذب قرآن کرد
حافظ درجه دو قرآن در گفتوگو با فارس کادوی امامزمان عج برای تولد حافظ ممتاز قرآن رهبری مرا جذب قرآن کردفاطمه افشار ایرانی حافظ ممتاز قرآن است که به واسطه شنیدن فرمایشات مقام معظم رهبری در رابطه با اهمیت قرآن تمام زمان خود را صرف فعالیتهای قرآنی کرده است او حتی از امامزمان عرئیس سازمان بسیج رسانه در گفتوگو با فارس: در هیچ مقطعی نبوده که رسانهها آزادی بیان نداشته باشند/وزیر برای اظ
رئیس سازمان بسیج رسانه در گفتوگو با فارس در هیچ مقطعی نبوده که رسانهها آزادی بیان نداشته باشند وزیر برای اظهار نظر از مشاورین خود کمک بگیردرئیس سازمان بسیج رسانه گفت اگر حافظه مسئولان ضعیف شده حداقل زحمت بکشند به آرشیوها مراجعه کنند چرا که نه تنها در هشت سال گذشته بلکه در طولمحمدرضا دهشیری در گفتوگو با فارس: امام(ره) پیوند اسلام و مدرنیته را امکانپذیر میدانست
محمدرضا دهشیری در گفتوگو با فارس امام ره پیوند اسلام و مدرنیته را امکانپذیر میدانستاستاد علوم سیاسی دانشکده روابط بینالملل وزارت امور خارجه گفت به اعتقاد امام راحل پیوند بین اسلام و مدرنیته امکانپذیر است اما پیوند اسلام و مدرنیسم به عنوان یک ایدئولوژی امکان ندارد محمدرضاکاووس سیدامامی در گفتوگو با فارس: «وحدت» نقطه تمرکز امام راحل و رمز موفقیت انقلاب اسلامی است
کاووس سیدامامی در گفتوگو با فارس وحدت نقطه تمرکز امام راحل و رمز موفقیت انقلاب اسلامی استعضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق ع گفت توجه به وحدت یکی از مهمترین ارکان اندیشه امام و رمز اصلی موفقیت ایشان است که متأسفانه امروز در جهان اسلام کمتر مدنظر قرار دارد کاووس سیدامامی عضوحجتالاسلام سیدباقری در گفتوگو با فارس: عقلانیت و اعتدال برآیند تبیین اندیشه امام راحل است
حجتالاسلام سیدباقری در گفتوگو با فارس عقلانیت و اعتدال برآیند تبیین اندیشه امام راحل استعضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت تبیین اندیشه امام راحل ارائه توانمندیها و بازخوانی ظرفیتهایش نخستین گام در مسیر فهم دقیق عقلانیت و اعتدال در جامعه اسلامی است حجتالاسلادر گفتوگو با فارس خیرابی: «آوای باران» فیلم هندی نبود/ بچه مثبت نبودم
در گفتوگو با فارسخیرابی آوای باران فیلم هندی نبود بچه مثبت نبودمبازیگر نقش فرید در سریال آوای باران گفت در هر فیلمی که یک بچهای گم میشود میگویند فیلم هندی است و من این را قبول ندارم ------------------------------- خبرگزاری فارس- مریم فیروزفر پخش سریال آوای باران از شبکگفتوگوی فارس با عسگرپور درباره خودش و «میهمان داریم»/۱ خودم را تا آخر مدیون امام و انقلاب میدانم/ ژست مخالفت
گفتوگوی فارس با عسگرپور درباره خودش و میهمان داریم ۱خودم را تا آخر مدیون امام و انقلاب میدانم ژست مخالفت با حاکمیت را نمیفهمم برخی به قواعد فرش قرمز جشنوارهها تن میدهندمحمدمهدی عسگرپور میگوید اگر انقلاب نمیشد معلوم نبود کارگردان شود و امروز هم اگر فیلمی میسازد بر مبنعباس شفیعی در گفتوگو با فارس: «توجه به اصل دین» مبنای اندیشه سیاسی امام راحل بود
عباس شفیعی در گفتوگو با فارس توجه به اصل دین مبنای اندیشه سیاسی امام راحل بودعضو هیئت علمی علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه امام راحل را فراتر از دیگر رهبران مادی به شمار آورد و گفت مبنای امام راحل در مسائل خارجی اسلام آیات الهی و قرآن کریم خارج از مقولات صرف دیپلماسی سیاسی بودحجتالاسلام رستمنژاد در گفتگو با فارس: صلح امام حسن(ع) سازش نبود، سوختن و ساختن بود
حجتالاسلام رستمنژاد در گفتگو با فارس صلح امام حسن ع سازش نبود سوختن و ساختن بودعضو هیأت علمی جامعة المصطفی ص گفت به تعبیر آیتالله جوادی آملی امام حسن مجتبی ع سازش نکرد بلکه سوزش کرد یعنی با آن صلح سوخت و ساخت حجتالاسلام مهدی رستمنژاد عضو هیئت علمی جامعة المصطفی صفناییاشکوری در گفتوگو با فارس: اندیشه امام خمینی(ره) بیشتر از عرفان ابنعربی متأثر بود تا فلسفه صدرایی
فناییاشکوری در گفتوگو با فارس اندیشه امام خمینی ره بیشتر از عرفان ابنعربی متأثر بود تا فلسفه صدراییعضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره گفت اندیشه امام راحل بیش از اینکه متأثر از ملاصدرا باشد اصول و چارچوبهایش از عرفان ابن عربی گرفته شده است محمد فنایی اشکومحمدصادق کوشکی در گفتوگو با فارس: «استقلال» شاهبیت اندیشههای سیاسی امام است
محمدصادق کوشکی در گفتوگو با فارس استقلال شاهبیت اندیشههای سیاسی امام استاستاد دانشگاه تهران استقلال را شاهبیت اندیشههای سیاسی حضرت امام دانست و گفت در چند ماه اخیر رفتار نه چندان درخور شایسته برخی مسئولان سیاست خارجی با دشمنان نظام را شاهد بودیم اما جمعاً این استقلال تا حدو-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها