تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1834393658
واقعیت ادیان نوظهور چیست و از کجا نشأت میگیرد؟
واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۲
یک انسانشناس حوزهی دین معتقد است: معنویتهای نوظهور را نباید از اساس طرد کرد، چون این معنویتها نیز به نوبهی خود موجب حفظ معنویت در جامعه و میان مردم میشوند. جبار رحمانی - انسانشناس - در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دربارهی معنویتهای نوظهور بابشده بین برخی از اقشار، توضیح داد: معنویتهای نوظهور یکی از مباحث مهم مطرحشده در ایران هستند که در چند سال اخیر، به آنها توجه زیادی شده است. متأسفانه این توجه صرفا در فضای سیاسی و اجرایی بوده و فضای آکادمیک در ایران توجه خاصی به آنها نشان نداده است. نگاهی به منابع منتشرشده در این زمینه، بیانگر وابستگی بحث معنویتهای نوظهور به نهادهای سیاسی و عقیدتی است. او اظهار کرد: از نظر تاریخی، این نوع جریانهای مذهبی و معنوی، پدیدههایی متعلق به فرهنگ مدرناند و در دنیای مدرن شکل میگیرند، توسعه مییابند و متحول میشوند. به همین دلیل، نمیتوان آنها را به دوران فرهنگی سنتی و مذهبهای سنتی مربوط دانست. منطق بنیادین معنویتهای نوظهور، وجه ترکیبی و چهل تکهای آنهاست. این استادیار رشتهی انسانشناسی و فرهنگ همچنین گفت: معنویتهای نوظهور بیانگر جریانهای دینی و مذهبیای هستند که به شیوهای گزینشی وجوهی از ادیان مختلف را انتخاب میکنند و آنها را در ترکیبی جدید مانند یک چهل تکهی سرهمبندیشده به کار میبرند. این نوع معنویتها، بیشتر بر ابعاد معنوی و باورهای این ادیان تأکید دارند. البته از لحاظ مناسک و آیین، چندان پیچیدگی و آداب دینی ندارند و بیشتر بر نوعی تجمع و گردهماییهای گروهی متمرکزند که معمولا نوعی شبکهی روابط چهرهبهچهره در آنها شکل میگیرد. رحمانی بیان کرد: برخلاف تصویر رسانهای رایج که آنها را شیطانی بازنمایی میکند و معمولا از آنها بهعنوان شیطانپرستی یاد میشود، نکتهی اصلی در این نوع معنویتهای نوظهور و مدرن این است که در بطن آنها نوعی دینداری وجود دارد، دینداریای که بیشتر ترکیبی و چندلایه است. به عبارت دیگر، نوعی دینداری است که با زندگی و شرایط آدمهای جامعهی مدرن هماهنگ است، آدمهایی که چندان اهل نظامهای دینی و مناسکی سنتی نیستند و از طرفی هم بهدنبال تجربههای دینی هستند که با مقتضیات روحی آنها سازگار است. به همین دلیل، در بیشتر این معنویتهای نوپدید، بیش از آنکه شیطان حضور داشته باشد، امر قدسی وجود دارد. این انسانشناس حوزهی دین افزود: ریشهی ظهور این نوع معنویتها را باید در تحولات دینی در دورهی مدرن دانست. در این دوره، ادیان تاریخی متحول شد و به تعبیری مذاهب تاریخی پوست انداخت، جایگاه نهاد دین سنتی تغییر کرد و در گسترهی نفوذ آن در جامعه نیز تغییر ایجاد شد. از سوی دیگر، ساختار فرهنگی و اجتماعی جامعهی مدرن هم نیاز داشت که نفوذ دین در برخی حوزهها را کاهش دهد و ساختار نهاد دین را متناسب با این نوع جامعهی جدید بازسازی کند. در این بستر، ادیان به سمت نوعی سادهسازی آموزهها و آداب خود رفتند و سیطرهی عقل افسونزداییشده هم بعضی از بخشهای سنتی دین را که در ساختار سنتی شکل گرفته بود، نمیتوانست بپذیرد. او ادامه داد: در کنار این دو تحول، عامل مهم دیگری هم در دورهی مدرن رواج یافت که سبب کاهش اقتدار اجتماعی این مقوله شد. این عامل جدید، علم مدرن است. علم مدرن، در اوایل ظهورش، بویژه در قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم رقیب دین تلقی میشد. در نتیجه، این تحولات دین به عرصهی خاصی از زندگی اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و فکری انسان مدرن تقلیل داده شده بود. رحمانی همچنین گفت: این تقلیل قلمرو دین همراه با پدیدهی جهانی شدن در قرن بیستم اتفاق افتاد. جهانی شدن موجب درهم آمیخته شدن فرهنگها و سنتها شد، حضور همزمان فرهنگها و مذاهب در کنار هم در بستر جوامع سکولار سبب شد نوعی رقابت میان مذاهب برای جلب مومنان در بازار ادیان مدرن شکل گیرد. در این بازار دین، اشکال ترکیبی و ساده شده، برای خیلیها مطلوبتر و مناسبتر بودند. این پژوهشگر حوزهی انسانشناسی دین بیان کرد: مقاومت سنتی در برابر این تغییرات سبب شد بستر مناسبی برای رشد ادیان نوظهور فراهم شود. نیمهی دوم قرن بیستم که با موجی از بازگشت گرایشهای تاریخی در این حوزه به حیات جامعهی انسانی مواجه بود، بستری برای رونق بازار ادیان و مذاهب سنتی و مدرن را فراهم کرد. در این میان، رویکرد «ترکیبگرانه» و «بریکولاژی» تناسب بیشتری با نیاز انسان مدرن داشت. به همین دلیل میتوان گفت، ادیان نوظهورعملا ترکیبی از وجوه عرفانی ادیان مختلف هستند که با نیاز انسان مدرن هماهنگی زیادی دارد. معمولا این ادیان نوظهور در وجوه عرفانی ادیان شرقی یا آمریکای لاتین ریشه دارند. رحمانی تأکید کرد: ظهور این ادیان نوظهور در اصل، واکنشی در برابر اشکال سنتی دین توسط انسانهای مدرن شهری است که میخواهند مناسکی متناسب با زندگی مدرن داشته باشند. زندگی سیال شهری مدرن که معنویت در بخشی از حیات اجتماعی و فرهنگی آن تعریف شده و دارای فرهنگ چندلایه و چندوجهی و جهانی است، به باسازی پوستهی ظاهری و منسکی ادیان برحسب شرایط جدید نیاز دارد. با توجه به تمایل ادیان سنتی به تداوم اشکال سنتیشان، این اشکال جدید، از دل شکلهای متصلب سنتی و با ترکیب گزینشی از میان آنها و حذف برخی بخشهایشان ایجاد شد. به همین دلیل، نمیتوان فشار و شکلگرایی سنتی دین حاکم را دلیل اصلی ظهور این ادیان دانست. البته بیتوجهی نهادهای فرهنگی حاکم به این نوع جریانهای معنوی، سببساز رشد آنها شده است. این بیتوجهی را میتوان در سادهترین راه حلهای مواجهه با معنویتهای جدید دید که آنها را رسانهها و منابع مکتوب بهعنوان شیطانپرستی معرفی میکنند. در حالی که حداقل کارکرد مثبت این حلقههای عرفانهای نوظهور این است که این افراد را همچنان متمایل به دین نگه میدارند و مانع بیدینی و بیهنجاری مذهبی در جامعه میشوند. او با اشتباه دانستن ایجاد تصویر شیطانی و صهیونیستی از این اشکال معنویتگرایی نوظهور، گفت: این رویکرد یک اشتباه استراتژیک در مواجهه با آنهاست که از یکسو ناشی از شناخت غلط از این جریانهاست و از سوی دیگر ناشی از انتخاب راه حل غلط برای این مواجهه است. بیتوجهی نهادهای سنتی دینی به بسترهای فرهنگی مدرن به تمایل بخشی از بدنهی جامعه برای جستوجوی معنویتهای بدیل منجر شده است. تحولات فرهنگی و اجتماعی ایران مدرن هم یک انسان ایرانی ایجاد کرده است که نیازها، ذائقهها، مقتضیات، تمایلات و روحیاتی متفاوت از انسان سنتی ایرانی دارد. این پژوهشگر توضیح داد: شرایط جدید جامعه مستلزم ایجاد اشکال شناختی و تاریخی از دین است که با آن متناسب باشد. بعضی راههای بدیلی که جامعهی شهری ایران مدرن برای رفع نیازهای معنویاش پیدا کرده، معنویتهای نوظهور است، برخی از راهها نیز در چارچوب سنتی و با ایجاد اشکال جدیدی از دل همان سنت قرار میگیرند. کلاسهای مولویخوانی، کلاسهایی که با عنوان «در مسیر تکامل» برگزار میشوند یا حتی در بعضی مواقع اشکال جدید مداحیها را میتوان ناشی از فرآیند تغییرات مذهبی و اجتماعی دانست. او همچنین اظهار کرد: باید قبل از هر چیز، اشکال معنویتهای نوظهور را فارغ از قضاوتهای پیشینی مبتنی بر طرد شدن شناخت. این امر مستلزم انجام تحقیقات عمیق میدانی و روشهای مردمنگارانه در شناخت آنهاست. شناخت درست این معنویتهای نوظهور، چند نتیجهی بسیار مفید و انتقادی برای ما دارد؛ اولین نتیجهی انتقادی این شناخت این است که ما به ضعفها و کاستیهای نهاد سنتی واقف خواهیم شد. دومین نتیجه این است که میتوانیم فارغ از این درک سادهشده از این معنویتهای نوظهور که آنها را بهعنوان شیطانپرستی معرفی میکنیم، راههای بهتری برای مواجهه با آنها و مدیریت آنها انتخاب کنیم. این انسانشناس حوزهی دین گفت: باید تا حدی قدر این محافل معنویتهای نوظهور را هم دانست زیرا آنها همچنان جامعه را در فضای دینی نگه میدارند، یعنی فردی که به آنها میپیوندد، همچنان به دین و امر قدسی ایمان دارد. به نظر من، در شرایطی که رویکرد سنتی کارکردهای خود را درست انجام نمیدهد، این محافل مانع از گسترش بیدینی و ضد دین بودن در جامعه میشوند و چراغ معنویت را همچنان روشن نگه میدارند، هرچند اگر این این چراغ با دود و آشفتگی همراه باشد. رحمانی معتقد است: تداوم ذهنیت دینی، بهتر از شکلگیری ذهنیت ضد دین است و رشد معنویتهای نوظهور بیش از آنکه ناشی از دسیسهی دشمنان باشد، ناشی از کمکاری متولیان داخلی است. بهتر است این کمکاریها را جبران کنیم، میتوان جلو این رشد را هم گرفت. هرچند میزانی از حضور معنویتهای نوظهور، بخشی ذاتی از جامعه مدرن است و برای همیشه در جامعه خواهد بود. او در پاسخ به این پرسش که آیا میتوان ادیان نوظهور را نوعی خرافه دانست؟ اظهار کرد: ادیان نوظهور را میتوان به نوعی معادل مدرنی از دین عامیان سنتی دانست؛ دین عامیانهی سنتی نیز یک دین ترکیبی و چندلایه است که با شرایط عامه سازگار است، یعنی همان منطقی که معنویتهای نوظهور دارند. مسألهی خرافه بودن، یک امر درون دینی است که متخصصان دین باید به آن پاسخ بگویند. از نظر جامعهشناسی و انسانشناسی، خرافه بیانگر نوعی تغییر در آموزهها و مناسک و سازگار کردن آن با زندگی مومنان است، سازگاریای که مورد تأیید متولیان دینی نیست. رحمانی اضافه کرد: بخش اول این فرآیند، یعنی سازگار کردن دین با نیازهای عامه، مورد توجه علوم اجتماعی است و بخش دوم آن، یعنی طرد و رد آن توسط متولیان، یک امر درون دینی و بیانگر نوعی رقابت بر سر مرجعیت تعیین و تشخیص صحت امور دینی است. به همین دلیل، فعلا به جای پرداختن به خرافات این معنویتها، باید انرژی جامعه معطوف به رفع کاستیهای دین نهادی و سنتی و متولیان مذهبی جامعه باشد، زیرا خطر اصلی نه در این خرافات، بلکه در کمکاریها و کاستیهای دین نهادی است که سبب ساز اصلی رواج این نوع اشکال مدرن و معنویتهای نوظهور شده است. انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]
صفحات پیشنهادی
یک روانپزشک هشدار داد پیامدهای تک فرزندی چیست؟/مهد کودک جای خواهر و برادر را نمیگیرد
یک روانپزشک هشدار دادپیامدهای تک فرزندی چیست مهد کودک جای خواهر و برادر را نمیگیردیک روانپزشک با اشاره به پیامدهای تک فرزندی برای فرزندان و والدین تک فرزندها را در معرض آسیبهایی مانند انزوا و گوشه نشینی و عدم استقلال دانست و از والدین خواست تا مهدکودک را جایگزین خواهر و برادرمهمترین اخبار امروز رسانههای مجازی و مکتوب کشور پشت پرده عدم واکنش به استیضاح نعمتزاده/ اعتراض سیاه یک روزن
مهمترین اخبار امروز رسانههای مجازی و مکتوب کشورپشت پرده عدم واکنش به استیضاح نعمتزاده اعتراض سیاه یک روزنامه واقعیت توافقنامه ژنو چیست واقعیت ماجرای توافقنامه ژنو تشدید فعالیتهای فتنهگران در فضای مجازی تصاویر تعلیق غنی سازی 20 درصد و هلاکت زن انتحاری داعش از مهمترین اسوال شریعتمداری از تیم مذاکره کننده هستهای واقعیت ماجرای «توافقنامه ژنو» چیست؟
سوال شریعتمداری از تیم مذاکره کننده هستهایواقعیت ماجرای توافقنامه ژنو چیست شریعتمداری تاکید کرد چرا بسیاری از آنچه که در توافق ژنو آمده است برای مردم ایران و در مواردی حتی برای نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی ناگفتنی است به گزارش سرویس فضای مجازی خبرگزاری فارس حسین شریعتمحاشیه نگاری بر همایش بین المللی ادیان توحیدی در اصفهان
حاشیه نگاری بر همایش بین المللی ادیان توحیدی در اصفهان اصفهان- ایرنا- سومین همایش بین المللی ادیان توحیدی روز پنجشنبه میزبان جمع گرم و یکدل ارامنه زرتشتیان کلیمیان مسیحیان آشوریان صابئین و مسلمانان کشورمان بود به گزارش ایرنا سومین همایش بین المللی و پنجمین همایش ادیان توحیفانتزی، یک وهم خارج از واقعیت نیست
فرهنگ و ادب ادیبات ایران فانتزی یک وهم خارج از واقعیت نیست کاجهای کفشدوزک و کالسکه یک کتاب فانتزی برای بچههاست که در واقعیت ریشه دوانده چراکه به گفته نویسنده آن فانتزی یک وهم خارج از واقعیت نیست فانتزی یک بستر رئالیستی هم دارد هم قابل تاویل است و هم قابل جایگزینی نرییس دبیرخانه ادیان توحیدی: شناخت ادیان از یکدیگر مشکلات میان آنها را حل می کند
رییس دبیرخانه ادیان توحیدی شناخت ادیان از یکدیگر مشکلات میان آنها را حل می کند اصفهان- ایرنا- رییس دبیرخانه ادیان توحیدی اصفهان با بیان اینکه معرفت افزایی و بصیرت افزایی از ثمرات برگزاری همایش ادیان توحیدی است گفت شناخت ادیان از یکدیگر بسیاری از مشکلات موجود در میان آنها را رفاستاندار اصفهان: وحدت ادیان الهی در انقلاب ایران نمود یافت
استاندار اصفهان وحدت ادیان الهی در انقلاب ایران نمود یافت اصفهان- ایرنا- استاندار اصفهان با بیان اینکه در انقلاب اسلامی ایران همه تابعان ادیان توحیدی سهیم بودند گفت تجربه عملی وحدت ادیان الهی در انقلاب بزرگ اسلامی ایران بخوبی دیده می شود به گزارش ایرنا رسول زرگرپور روز پنجخیلی تلاش کردیم به تصمیمگیران جشنواره فجر بفهمانیم رادیوتئاتر چیست
دوشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱ ۰۹ یک کارگردان نمایش رادیویی که اثرش به بخش رادیو تئاتر سی و دومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر راه یافته است میگوید جدی گرفته نشدن رادیو تئاتر به خاطر عدم آگاهی و آشنایی مدیران تئاتر به این حوزه است عمار خطی - کارگردان و نویسندهی نمایش رادیویی با عنوپرداختن به تقاطع بین آرمانگرایی و واقعیت مساله مهم «میهمان داریم» بود
فرهنگ و هنر سینمای ایران عسگرپور در نشست میهمان داریم پرداختن به تقاطع بین آرمانگرایی و واقعیت مساله مهم میهمان داریم بود محمدمهدی عسگرپور نویسنده و کارگردان مهمان داریم گفت مساله اصلی من در این فیلم پرداختن به تقاطع بین آرمانگرایی و واقعیت در جامعه است که همیشه در تبرشی از کتاب «هدیه محمدی از عرشیان تا فرشیان» از منظر نبی اکرم (ص) عزت و شرافت انسان در چیست؟
برشی از کتاب هدیه محمدی از عرشیان تا فرشیاناز منظر نبی اکرم ص عزت و شرافت انسان در چیست در کتاب هدیه محمدی از عرشیان تا فرشیان آمده است که حضرت محمد ص فرمودهاند شرافت انسان به ثروت و مقام نیست بلکه باید کار و دستورات خداوند را عزیز و محترم شماری و بدان عمل نمایی تا خداونفالگوشهای جشنواره فیلم فجر / دلیل اصلی آمدن فیلمبردار برنده اسکار به ایران چیست؟
فالگوشهای جشنواره فیلم فجر دلیل اصلی آمدن فیلمبردار برنده اسکار به ایران چیست فرهنگ > سینما - ویتوریو استورارو فیلمبردار برنده سه جایزه اسکار در سی و دومین دوره جشنواره فیلم فجر حضور دارد به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استورارو که با پروژه «محمد ص » سآشوریان و صابئین اولین بار در همایش ادیان توحیدی حضور می یابند
آشوریان و صابئین اولین بار در همایش ادیان توحیدی حضور می یابند اصفهان- ایرنا- دبیر اجرایی همایش ادیان توحیدی گفت مسیحیان آشوری و صابئین اولین بار در همایش ادیان توحیدی سال جاری حضور می یابند به گزارش ایرنا فریبرز راهدان روز یکشنبه در نشست خبری همایش ادیان توحیدی در اصفهان افگزارش فارس از نشست خبری فیلم سینمایی «خط ویژه» کیایی: سعی کردم فیلنامه را بر اساس واقعیت بنویسم/سام
گزارش فارس از نشست خبری فیلم سینمایی خط ویژهکیایی سعی کردم فیلنامه را بر اساس واقعیت بنویسم سام غریبیان یک غریبیان برای سینمای ایران کافی استکارگردان فیلم سینمایی خط ویژه گفت من سعی کردم فیلنامه را بر اساس واقعیت بنویسم چون حرف ما این است که هر آدم عدالتخواهی دوست دارد که جامعتکلیف امروز ما چیست؟
شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱ ۳۵ رئیس هیئت امنای مؤسسه روایت سیره شهدا گفت شهدا امامزادگان عصر حاضر هستند و مجلس شهدا حرم امامزادگان است در آستانه فرا رسیدن دهه مبارک فجر پنجمین یادواره شهدای محلی منطقه امیرکبیر ساوه و دومین یادواره شهدای طلاب این شهرستان با عنوان فرشتگان خاکی 5 درفرق ما با آنها چیست؟
یکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۸ ۳۷ مسوول مهم یک کشور چگونه کمهزینه میشود عنوان یادداشتی است که به قلم دکتر محمود سریعالقلم استاد علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی در روزنامه اعتماد منتشر شده است به گزارش ایسنا در این یادداشت آمده است امسال برای پانزدهمین بار به سلسله کنفرانسهای دابا معنونیتهای نوظهور عاقلانه برخورد کنیم
شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱ ۱۰ یک انسانشناس معتقد است برای درک کارکردها و کژکارکردهای معنویتهای نوظهور باید عقلانی و فارغ از قوممداری و سوگیری منفعتجویانه رفتار کنیم مهرداد عربستانی - انسانشناس - در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا اظهار کرد دربارهی معنویتدرس اخلاق آیتالله قرهی دلیل غیبت امام زمان(عج) چیست/ محکمترین ریسمان ایمان به روایت پیامبر(ص)
درس اخلاق آیتالله قرهیدلیل غیبت امام زمان عج چیست محکمترین ریسمان ایمان به روایت پیامبر ص مدیر حوزه علمیه امام مهدی عج گفت علت غیبت حضرت حجت عج این است که مردم به اخلاق الهی مزین شوند و برای آن زمانی که آن جنت الصغری در مقابل جنت الکبری تبیین میشود آماده شوند به گزارش خ-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها