واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: دوشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۹
یک کارگردان نمایش رادیویی که اثرش به بخش رادیو تئاتر سی و دومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر راه یافته است، میگوید: جدی گرفته نشدن رادیو تئاتر به خاطر عدم آگاهی و آشنایی مدیران تئاتر به این حوزه است. عمار خطی - کارگردان و نویسندهی نمایش رادیویی با عنوان «پست روی موج اف.ام ردیف 109 مگاهرتز» - با اشاره به اینکه دبیر جشنواره تئاتر دانشجویی نیز هست، بیان کرد: خیلی تلاش کردیم تا به شورای تصمیمگیری این جشنواره بفهمانیم رادیو تئاتر چیست. وی افزود: رادیو تئاتر در دنیا تعاریف خاص خودش را دارد و واقعا هم اجرا میشود چرا که یک مقوله بسیار جدی و محکم است اما در ایران کسانی که به در بسته میخورند به سراغ رادیو تئاتر میروند، این افراد بهتر است به دنبال همان نمایشنامهخوانیشان بروند. این کارگردان و نویسنده خاطرنشان کرد: رادیو تئاتر در چند سال اخیر نشان داده است که باید هم در حوزهی رادیو و هم در حوزهی تئاتر متخصص باشیم؛ مقصر اصلی مدیران هستند چون خودشان هم به خوبی دربارهی رادیوتئاتر نمیدانند. او ادامه داد: رادیو تئاتر مرز باریکی بین رادیو و تئاتر است که فقط به تخصص نیاز دارد ما تلاش میکنیم که این موضوع را به دیگران هم منتقل کنیم. متاسفانه در جشنواره گاهی عدهای شرکت میکنند که نه در حوزه رادیو و نه در حوزه تئاتر تجربهای ندارند. امیدوارم یک چهارچوب علمی و مدون وضع شود تا هر فردی که تجربه و توانایی دارد وارد این حوزه شود. خطی در پاسخ به پرسش ایسنا مبنی بر اینکه استقبال هنرمندان از رادیوتئاتر چگونه است؟ گفت: وقتی دربارهی رادیوتئاتر به هنرمندان میگوییم استقبال نمیکنند اما وقتی خودشان میآیند و از نزدیک میبینند نظرشان تغییر میکند. وی معتقد است: رادیو تئاتر در همهی دنیا وجود دارد و ما ایرانیزهاش را داریم. ما میگوییم که رادیوتئاتر باید به گونهای باشد که قواعد نمایش رادیویی در آن رعایت شود و در کنارش نیز از المانهای تئاتری استفاده شود. خطی افزود: در کل استقبال هنرمندان از رادیو تئاتر خوب است حتی وقتی سال گذشته از کشورهای دیگر آمده بودند فرم جدید رادیو تئاتر ما برایشان جذاب و جالب بود. افرادی که با رادیو تئاتر آشنایی ندارند باید به همین جشنواره فجر بیایند و کارها را ببینند تا علاقهمند شوند. ما از مدیران خواستیم تا فضایی را برای اجرای چند روزه در نظر بگیرند و برگزیدگان نمایشهای خود را اجرا کنند تا مردم بیشتر با این مقوله آشنا شوند. کارگردان «پست روی موج اف. ام ردیف 109 مگاهرتز» همچنین درباره اختصاص دادن یک جشنوارهی مستقل به رادیو تئاتر عنوان کرد: فکر میکنم فعلا زود است که رادیو تئاتر یک جشنواره مستقل داشته باشد اما فکر میکنم در آینده این اتفاق خواهد افتاد. وی ادامه داد: خوب است که اکنون رادیو تئاتر در جشنوارههای دانشجویی، فجر و ... که عمومیت دارند معرفی میشود، البته رادیو تئاتر اکنون هم در جشنوارهی موج، به صورت مستقل برگزار میشود اما طوری نیست که از آن حمایت شود. رادیو تئاتر مخاطب خاص خودش را دارد من دوست دارم جشنواره تئاتر فجر و دانشجویی بستری شود که تماشاگران بیایند و با رادیو تئاتر بیشتر آشنا شوند. خطی در بخشی دیگر از گفتوگوی خود درباره نمایش «پست روی موج اف.ام ردیف109 مگاهرتز» توضیح داد: ایده اصلی این نمایش طنز از طرف یکی از دوستانم بوده است که ابتدا برای صحنه نوشته شده سپس تنظیم رادیویی شده است و در این تنظیم یکسری از اتفاقات عوض شده است. وی ادامه داد: در این نمایش رادیویی 7-8 بازیگر داریم که امیر زندهدلان، نگین خواجهنصیر، امیر بختیاری، شیرین سپهراد، محسن ابراهیمی، سعید بارانی، مصطفی نبوی و آرمان غفاریان از جملهی آنها هستند. خطی در پایان دربارهی داستان این نمایش نیز عنوان کرد: «پست روی موج اف. ام ردیف109 مگاهرتز» قصه سربازی به نام ابراهیم عزیزی است که روی برج نگهبانی پست میدهد، به صورت قاچاقی رادیوی خود را همراه برده و هر شب به برنامهای گوش میدهد و پنج سال است که عاشق گوینده این برنامهی رادیویی شده است. به گزارش ایسنا، «پست روی موج اف. ام ردیف109 مگاهرتز» توسط مجید خسرووندی تهیه شده است، افکتور آن نرگس موسیپور است و همچنین علی حاجینوروزی صدابرداری آن را بر عهده داشته است. انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 50]