تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 8 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن هنگام بى نيازى شكر مى گزارد و منافق هرگاه بى نياز شود طغيان مى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802479477




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مرگ نباتی 30 هزار هکتار زمین در قم/ ضرورت تغییر الگوی کشت


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

مرگ نباتی 30 هزار هکتار زمین در قم/ ضرورت تغییر الگوی کشت قم - ایرنا- رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قم با بیان اینکه 105 هزار هکتار اراضی کشاورزی در این استان وجود دارد گفت: 15 هزار هکتار از این اراضی از آستانه مرگ نباتات گذر کرده است و 15 هزار هکتار از اراضی نیز در آستانه مرگ نباتات و تهدید جدی قرار دارد.


به گزاش ایرنا، ˈ رضا سیار ˈ روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: اگر EC خاک و EC آب از حد معمول فراتر برود، آن زمین با مرگ نباتات مواجه می شود و دیگر نمی توان محصولی در آن زمین کاشت.
وی افزود: عمده اراضی که از آستانه مرگ نباتات گذر کرده است در منطقه قمرود قرار دارد و آن هم به علت قطع حقابه های قم از رودخانه های قمرود و قره چای است.
سیار ابراز امیدواری کرد: با اجرای طرح انتقال آب از جنوب ورامین، احیای رودخانه قره چای و انتقال کامل آب از سرشاخه های دز به استان، وضعیت بحرانی در قم بهبود یابد و بتوانیم اراضی که از آستانه مرگ نباتات گذر کرده است را احیا کنیم.

** تغییر الگوی کشت در استان قم ضروری است
رییس سازمان جهاد کشاورزی قم در ادامه با اشاره به مشکلات و بحران کم آبی در استان، تغییر الگوی کشت را راهگشای مشکلات موجود بیان کرد و افزود: باید با تسهیلات بانکی ارزان قیمت به کشاورزان کمک کنیم اراضی خود را به باغ تبدیل کنند.
سیار، کشت پسته، انار و زیتون را با توجه به اقلیم استان قم مثمرثمر دانست و گفت: با این کار کشاورزان هم آب کمتری استفاده می کنند و هم ارزش افزوده بیشتری نسبت به زراعت به دست می آورند.
به گفته وی ظرف پنج سال گذشته، سطح زیر کشت پسته در استان قم از سه هزار هکتار به شش هزار و 500 هکتار افزایش یافته و یکهزار و 500 هکتار دیگر در دست اقدام است.
وی ادامه داد: در دو سال اخیر اعتبارات خوب و ارزان قیمتی از طریق صندوق توسعه ملی برای عملیات اصلاح باغات در استان تخصیص یافت که این عملیات در چهار هزار و 400 هکتار از باغات استان قم انجام شد.
وی اضافه کرد: یکهزار و 200 کیلومتر لوله گذاری در مزارع، عملیات بهینه سازی مصرف آب با 32 میلیارد تومان اعتبار و عملیات آبیاری تحت فشار با اعتبار هفت میلیارد تومان از دیگر فعالیت های جهاد کشاورزی است که برای بهینه سازی مصرف آب کشاورزان انجام شده است.
سیار گفت: به رغم مشکلات بحران آب در استان قم، کشاورزان استان با تلاش مثال زدنی خود و اقداماتی از جمله تسطیح اراضی، لوله گذاری در مزارع، اصلاح طول و عرض نوار آبیاری، عملیات خاک ورزی حفاظتی، اقدامات مراقبتی در نگهداشت محصول و کنترل ریزش توانسته اند کیفیت و کمیت محصولات خود را حفظ کنند.

** رشد تولید محصولات کشاورزی در قم بعد از پیروزی انقلاب اسلامی
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قم همچنین از رشد تولیدات محصولات کشاورزی در استان بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی خبر داد و افزود: در سال 57، میزان تولید تخم مرغ در قم دو هزار و 700 تن در سال بود که این رقم اکنون به بیش از 42 هزار تن رسیده است.
سیار ادامه داد: میزان تولید گوشت مرغ در سال 57 در قم چهار هزار تن در سال بود که این رقم اکنون به بیش از چهل هزار تن رسیده است.
وی، میزان تولید گوشت قرمز و شیر را در سال 57 به ترتیب هفت هزار تن و 30 هزار تن عنوان کرد و افزود: اکنون میزان تولید گوشت قرمز به بیش از 42 هزار تن و تولید شیر به بیش از 152 هزار تن رسیده است.
وی گفت: میزان تولید ماهی نیز سالانه چهار تن بود که این رقم اکنون به یکهزار و 40 تن رسیده است.
سیار افزود: مجموع محصولات باغی و زارعی استان قم نیز سالانه 160 هزار تن بود که اکنون استان قم 80 هزار تن محصولات باغی و 285 هزار تن محصولات زراعی تولید می کند. ک /2
553 / 380/
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




16/11/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 135]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن