واضح آرشیو وب فارسی:الف: بررسی زوایای فیلم «برف»
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۳۵
سعید عصمتی، در حاشیه نشست خبری فیلم “برف” در برج میلاد به زوایای گوناگون از این فیلم پرداخت و پیچیدگیهای روابط و عناصر موجود در آن را روشن کرد.در حاشیه اکران فیلم “برف” به تاریخ دوشنبه شب ۱۴بهمن در سالن برج میلاد، خبرنگار “عنوان” به گفتگو با سعید عصمتی سرمایه گذار این فیلم نشست که زوایای گوناگونی از این فیلم تشریح گرددید.• آقای عصمتی شما هم پایان فیلم برف را پایانی باز می بینید؟به نظر من در نشست خبری امشب به طور شایسته به تشریح این فیلم پرداخته نشد و لازم است که بخشی از زوایای “برف” تشریح شود. بخش پایانی فیلم برف دارای پایان باز نیست. در روند داستان شخصیت پسر کوچک خانواده نگاه متمایزی نسبت به دیگر افراد درباره حقایق در طول داستان دارد، او هم مانند دیگر اعضای خانواده حقایق را می داند اما تنها کسی است که به اتفاقها واکنش نشان می دهد و دیگران را توصیه به دوری از پنهان کاری می کند. درحالی که دیگران سعی در بی خیال نشان دادن خود نسبت به حقایق دارند وی می کوشد از همرنگ شدن با دیگران دوری کند. در پایان داستان نیز درحالی که همه به خواب فرو رفته اند و این حالت بیانی از خواب غفلت دیگران دارد، وی همچنان بیدار است و در زمانی که بارش برف آغاز می شود، او گلدانهای شمعدانی را تک تک به داخل گلخانه می برد که از گزند سرما در امان باشند و این بیانگر پویا نشان دادن اوست نسبت به تمامی اتفاقهای محیط پیرامونش.اینکه مخاطب انتظار دارد تا در پایان فیلم نتیجه گیری در ذهنش تزریق شود نشانگر منفعل شدن مخاطبان ماست که نمی خواهند قدری نسبت به روند داستان بازنگری و تفکر داشته باشند و خودشان از پایان داستان نتیجه را بسنجند.• در جایی مطرح شده بود که داستان برف به شکل شایسته خانواده را نشان نمی دهد، نظر شما چیست؟برعکس، داستان فیلم “برف” به شکلی بسیار کامل به روابط درون یک خانواده ایرانی می پردازد و این فیلم جزئیات بسیار ظریف روابط را در یک خانواده سنتی نشان میدهد، که می توان تک تک آنها را بررسی کرد.پرداختن به اهمیت حضور بزرگتر در خانواده:۱- وارد شدن مادربزرگ در داستان و انجام سه کار مهم: تسویه بدهی – حفظ آبروی خانواده – آرامش بخشی به اعضای خانواده۲- دوراندیشی پدر در خانواده از سه زوایه : دعوت به موقع مادربزرگ – ضمانت پسر بزرگ خانواده و حضور به جای او در دادگاه – حمایت از دختر خانواده و تعویض شناسنامه برای وی۳ – حمایت های گوناگون برادر بزرگتر از اعضای خانواده: حمایت از خواهر و قرض کردن پول برای ترمیم بکارت خواهر – حمایت از برادر با خرید امکانات و ماشین برای او در گذشته – کمک هایی که او در گذشته به موسسه خیریه داشته است.در جایی دیگر یک دوست را نشان می دهد که با وجود برقراری روابط صمیمانه و کمک های ظاهری، در باطن تیشه به ریشه این خانواده میزند و تنها به دنبال تامین منافع خود در ظاهر یک دوست است.اینها بخشهایی از روابط درون این خانواده را نشان می دهد که بیانگر وجود حس همدردی و حمایت درون خانواده است. متاسفانه سطحی نگری مخاطب و انتظار مشاهده نتیجه در روند داستان، مخاطب را از بازنگری و اندیشیدن به این زوایا دور می سازد. پایان داستان همواره باید به گونه ای باشد که مخاطب، خود بر اساس درکی که از داستان داشته است به فکر فرو رود و نتیجه گیری داشته باشد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: الف]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]