تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):در پاسخ به كسى كه عرض كرد: من در عمل ناتوانم و نماز و روزه كم به جا مى آورم اما ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802943779




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

انقلاب اسلامی، مردمسالاری دینی و توسعه متوازن


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

انقلاب اسلامی، مردمسالاری دینی و توسعه متوازن تهران - ایرنا - انقلاب اسلامی که به پشتوانه نیروی عظیم مردمی به پیروزی رسید، به رویکرد رژیم پهلوی در توسعه تک بعدی و غیرمردمی پایان داد و تلاش کرد مدلی جدید از توسعه را به نمایش بگذارد که شاخصه اصلی آن مردمی بودن و همه جانبه بودن آن است.


به گزارش ایرنا، درمدل های قدیمی توسعه، آنچه که معیار توسعه و پیشرفت جوامع به شمار می رفت، میزان رشد شاخص های اقتصادی و تولید ناخالص ملی بود، اما امروزه با ناکارآمد شدن این دیدگاه، تاکید می شود که توسعه باید پایدار، متوازن و مبتنی بر مشارکت اقشار مختلف مردم باشد.
تجربه نشان داده است، دولت هایی که تنها به دنبال رشد و توسعه اقتصادی بوده و نگاه تک بعدی به توسعه داشته اند، با چالش های بزرگ اجتماعی و سیاسی مواجه شده اند زیرا بسیاری از انقلاب ها در جوامعی رخ داده که دولتمردان آنها به شاخصهای اجتماعی توسعه بی توجهی کرده اند.
روند توسعه باید به صورت متوازن در تمام بخش‏ها تحقق یابد. براین اساس چنانچه در کشوری توسعه به بخش صنعت و تولید متمرکز شده و از سایر بخش ها غفلت شود، در آینده نزدیک با ناهنجاری ها و چالشهای اجتماعی مواجه خواهند شد.
در توسعه متوازن تاکید می شود که رشد اقتصادی باید با رشد شاخصهای اجتماعی، بهداشتی، آموزشی، سیاسی، فرهنگی، قضایی و عدالت اجتماعی همراه باشد زیرا عقب ماندن هر بخش از روند توسعه، توازن و تعادل ساختار توسعه را برهم می زند و ساختار سیاسی را با چالش های متعددی مواجه خواهد کرد.
نکته دیگری که در مدلهای جدید توسعه و بویژه در توسعه متوازن بدان پرداخته می شود، توجه به نقش مردم و میزان مشارکت مردمی در روند توسعه می باشد.
امروزه اندیشمندان، میزان مشارکت مردم در روند توسعه را یکی از عوامل مهم پیشرفت می دانند به طوری که مردم به هر میزان مشارکت بیشتری در روند توسعه ایفا کنند به همان میزان نیز احتمال عملی شدن توسعه با موفقیت همراه می شود.
اگر مردم از روند توسعه کنار گذاشته شوند، نگاهی منفی به دولتمردان پیدا کرده و رشد اقتصادی را ابزاری برای پر کردن جیب دولتی ها تلقی خواهند کرد، اما اگر مشارکت مردم در روند توسعه گسترش یابد، مردم خود را جزیی از روند توسعه دانسته و موفقیت آن را پیروزی خود تلقی خواهند کرد.

** شکست توسعه تک بعدی و غیرمردمی رژیم پهلوی
به نظر بسیاری از صاحبنظران، رژیم پهلوی پس از افزایش شدید قیمت های نفت در دهه 1350 خورشیدی و کسب درآمد های هنگفت، سودای توسعه را در سر پروراند و بدون توجه به نیازهای مردم و مشارکت دادن آنها در روند توسعه، خود به طراحی و اجرای مدل وارداتی پیشرفت پرداخت.
رژیم پهلوی پس از دستیابی به درآمد سرشار نفتی، بدون توجه به ویژگی های کشور ایران در صدد الگوبرداری از مدلهای غربی توسعه برآمد که البته در این الگوبرداری نیز به طور ناقص عمل کرد.
در روند توسعه و پیشرفت کشورهای غربی، مردم نقش اصلی را ایفا کردند، اما رژیم پهلوی بدون توجه به عنصر مشارکت مردمی در صدد برآمد خود سکانداری و اجرای روند توسعه را برعهده بگیرد که گذشت زمان ناکارآمدی این روش را نمایان کرد.
اشتباه دیگر رژیم پهلوی در روند توسعه، اتخاد نگاه تک بعدی به پیشرفت بود به طوری که رشد شاخص های اقتصادی، افزایش درآمد ملی و ورود شرکت های چندملیتی را به عنوان توسعه در نظر گرفت، اما غافل از آنکه مردم به عنوان محور توسعه از این روند ناراضی بوده و خواستار اصلاح این مسیر هستند.
رشد اعتراضات و شکل گیری انقلاب اسلامی در سال 57 نشان داد که روند توسعه تک بعدی و غیرمردمی رژیم پهلوی، مورد قبول ملت ایران نیست و باید تغییر یابد.

** جمهوری اسلامی، ارایه دهنده مدل جدید توسعه
با پیروزی انقلاب اسلامی که با محوریت مردم به نتیجه رسید، مدل جدیدی از توسعه در حیات اجتماعی و سیاسی کشور ایران ارایه شد که متکی بر مردمسالاری دینی و مبتنی بر توسعه همه جانبه و متوازن بود.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی، قانون اساسی جدیدی تدوین شد که براساس آن مردم در همه ارکان نظام مشارکت داشتند به طوری که همه مقامات سیاسی به طور مستقیم و غیرمستقیم توسط مردم انتخاب می شدند.
براساس قوانین نظام جمهوری اسلامی، برنامه های توسعه که در قالب سند چشم انداز و پنج ساله توسعه تجلی می یابد توسط نهادهای متنخب تصویب می شوند.
این در حالی است که مردم با شرکت در انتخابات ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی و انتخاب قانونگذاران و دولتمردان اجرایی بر روند تصمیم سازی و تصمیم گیری در کشور نظارت کرده و در آن مداخله می کنند.
تغییر دیگری که با پیروزی انقلاب اسلامی در روند توسعه پدید آمد، تغییر روند توسعه تک بعدی مبتنی بر رشد اقتصادی به توسعه متوازن و همه جانبه بود.

** رشد همه جانبه شاخص های توسعه
در نظام جمهوری اسلامی روند توسعه از حالت تک بعدی که تنها به رشد شاخص های اقتصادی توجه داشت، خارج و به سوی گسترش عدالت اجتماعی و رشد همه شاخص های اجتماعی متمایل شد.

** رشد شاخص های اقتصادی
گزارش بانک جهانی در مورد کاهش میزان جمعیت زیر خط فقر ایران در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی به خوبی نشان دهنده موفقیت نظام جمهوری اسلامی در گسترش عدالت اجتماعی و توسعه متوازن است.
براساس آمار بانک جهانی، 46 درصد مردم ایران در سال 1356 زیر خط فقر بودند؛ اما این رقم در سال 1378 به 16 درصد کاهش یافته یعنی بیش از 8/2 برابر وضعیت رفاه جامعه نسبت به گذشته بهتر شده است.
دستیابی به میانگین رشد اقتصادی بیش از 4 درصد در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی با وجود افزایش فشارهای خارجی، تشدید تحریم ها، جنگ تحمیلی و تنش های منطقه ای و بین المللی نیز حاکی از موفقیت چشمگیر نظام در ایجاد بسترهای لازم برای تحقق توسعه و پیشرفت در بخش های مختلف اقتصادی است.
انتظار می رود در چارچوب چشم انداز 20 ساله، میانگین رشد اقتصادی به شش درصد افزایش یابد.

** رشد شاخص های علمی و صنعتی
در بخش صنعت، کشوری که قبل از انقلاب تقریبا تمام کالاهای صنعتی خود را از خارج وارد می کرد و معدود کالاهای ساخت داخل نیز عموما از کیفیت و مرغوبیت پایینی برخوردار بود، هم اکنون در بسیاری از زمینه ها به تولیدکننده تبدیل شده و تولیداتش نیز در بسیاری از موارد، از جهت کیفیت و استاندارد، قابل رقابت با مشابه خارجی است؛ هرچند که کاستی ها را نیز نمی توان نادیده گرفت.
دولت توانست پس از پیروزی انقلاب اسلامی در زمینه کاهش وابستگی به مواد اولیه وارداتی، کالاهای سرمایه ای خارجی، تخصص های فنی و اطلاعات و دانش فنی خارجی، اقدامات قابل توجهی انجام دهد و ظرفیت های وسیعی را ایجاد کند؛ به طوری که تولید مواد اولیه، ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی و پر کردن حلقه های مفقوده صنعت جدی گرفته و گامهای بلندی در این راه برداشته شد.
فناوری هسته ای، عرصه دیگری است که موفقیت نظام جمهوری اسلامی را در حوزه علم و فناوری نشان می دهد. پیش از پیروزی انقلاب اسلامی با اتکا به دانشمندان آلمانی قرار بود نیروگاه اتمی بوشهر ساخته شود، اما دانشمندان جوان ایرانی توانستند برغم تحریم های شدید، چرخه سوخت هسته ای را تکمیل کنند و کشورمان را در ردیف کشورهای معدود دارنده چرخه کامل سوخته ای قرار دهند.
رشد صنعت نفت و گاز کشور نیز جلوه ای دیگر از موفقیت های نظام جمهوری اسلامی است، به طوری که در حال حاضر بسیاری از پروژه های صنعت نفت و گاز کشورمان از جمله در منطقه پارس جنوبی توسط متخصصان داخلی انجام می شود.
پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تنها پنج شهر از نعمت گاز برخوردار بودند؛ در حالی که اکنون نه تنها بیشتر مناطق شهری کشور از این نعمت بهره مند هستند، بلکه ده ها هزار روستا نیز از این نعمت خدادادی استفاده می کنند.
در زمینه سدسازی امروز در بین 3 کشور برتر دنیا قرار داریم؛ به طوری که پس از پیروزی انقلاب حدود 130 سد در نقاط مختلف کشور ساخته شده و یا در دست ساخت است.
صنعت برق نیز عرصه دیگری است که موفقیت های نظام جمهوری اسلامی را به نمایش می گذارد. پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و در اوج فعالیت های رژیم پهلوی، تنها 3.1 میلیون مشترک برق - اعم از خانگی، عمومی، صنعتی و کشاورزی - وجود داشت؛ این در حالی است که هم اکنون حتی بسیاری از روستاهای کشور و دورترین مناطق نیز از نعمت برق برخوردار هستند و نیروگاه های تولید برق به طور کامل توسط کارشناسان ایرانی ساخته می شوند.

** پیشرفت صنایع نظامی و فضایی
ایران که قبل از پیروزی انقلاب تقریبا تمام تسلیحات نظامی خود را از خارج وارد می کرد، امروز در زمره کشورهای تولیدکننده تسلیحات پیشرفته نظامی در جهان قرار گرفته و تولیدات خود را به بیش از 30 کشور جهان صادر می کند.
هم اکنون ایران در زمینه صنایع زرهی و ساخت انواع نفربر، ساخت جنگنده، طراحی و ساخت لانچر موشکی با قابلیت شلیک همزمان، ساخت بالگرد آموزشی و دو موتوره، طراحی و ساخت تانک پیشرفته ذوالفقار و راه اندازی خط تولید انبوه آن، ساخت تانک مدرن، طراحی و ساخت خودرو تانک بر، ساخت انواع شناورها و یدک کش ها، ساخت زیردریایی و اسکله شناور و انواع ساخت موشک کاملا به خود متکی است.
امروزه ایران در عرصه صنایع موشکی و مخابراتی به درجه ای از پیشرفت رسیده که به توان ساخت ماهواره دست یافته و وارد باشگاه چند کشور محدود پرتاب کننده ماهواره شده است.
این موفقیت در حالی به دست آمده که ما در زمینه محصولاتی که قابلیت استفاده در صنایع موشکی و الکترونیک نظامی را دارند، در تحریم به سر می بریم.

** رشد عدالت اجتماعی در مناطق محروم و روستایی
مهم ترین شاخصه توسعه متوازن، دور شدن از توجه به رشد اقتصادی صرف و توجه به گسترش عدالت اجتماعی و توسعه مناطق محروم و روستایی است که درسالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی گام های مهمی در این حوزه برداشته شده است.
در واقع، تغییر در روند توسعه از همان ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی و از زمان توجه به رویکرد عدالت محور در روند توسعه رخ داد.
برخلاف دوران رژیم پهلوی که تنها به عمرانی و آبادانی پایتخت و چند شهر بزرگ توجه داشت به برکت انقلاب، نظام اسلامی از همان آغاز به گسترش عدالت اجتماعی و آبادانی و عمران شهری و روستایی پرداخت. در حالی که در سال 57 در هیچ روستایی، بهسازی و آسفالت معابر انجام نشده بود، اما در سال 91 تعداد این روستاها به 12 هزار و 754 روستا رسید.
در سال 57 تنها 200 کیلومتر راه روستایی آسفالت شده وجود داشت اما در سال 91 حدود 99 هزار کیلومتر از جاده های روستایی آسفالت شده اند.
تعداد زمین های ورزشی روستایی از 12 زمین به 2 هزار و 182 مورد در سال 91 افزایش یافت.
تا سال 57 هیچ روستایی دارای لوله کشی گاز نبود اما تا پایان سال 1391 تعداد 13 هزار و 368 روستا از گاز طبیعی بهره مند شده اند.
در سال 57 تنها 4 هزار و 350 روستا دارای برق بودند اما در سال 91 تعداد آنها به بیش از 54 هزار روستا افزایش یافت.
تعداد روستاهای برخوردار از آب آشامیدنی از 4 هزار و 700 روستا سال 57 به بیش از 32 هزار روستا در سال 91 رسید.
در سال 57 تنها 312 روستا از ارتباط مخابراتی برخوردار بودند اما در سال 91 بیش از 53 هزار روستا تحت پوشش مخابراتی قرار گرفتند.
تعداد واحدهای آموزشی شبانه روزی روستایی نیز از 9 به 930 واحد و تعداد واحدهای آموزشی روزانه روستایی از 22 هزار و 244 واحد به بیش از 55 هزار واحد افزایش یافته است.
تعداد جمعیت تحت پوشش بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر نیز در سال 91 به یک میلیون و 25 هزار نفر رسید در حالی که در سال 57 هیچ فرد روستایی یا عشایر از بیمه برخوردار نبود.
در سال 57 تعداد 1382 پزشک در مراکز بهداشتی درمانی روستایی شاغل بودند اما در سال 91 تعداد آنها به 5 هزار و 350 پزشک افزایش یافت.
تعداد ماماهای شاغل در مراکز بهداشتی درمانی روستایی نیز از صفر نفر در سال 57 به 4 هزار و 600 ماما در حال حاضر رسیده است. تعداد خانه های بهداشت روستایی نیز از یکهزار و 340 واحد به 17 هزار و 621 واحد افزایش یافت.

** کاهش شکاف درآمدی
جلوه دیگر گسترش عدالت اجتماعی و توجه به توسعه متوازن، کاهش شکاف درآمدی در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی است.
مطابق آخرین آمارهای مربوط به توزیع درآمد در سالهای 1357 - 1356، 10 درصد از ثروتمندترین مردم ایران نسبت به 10 درصد فقیرترین آنها به ترتیب 60.24 برابر اختلاف درآمد داشتند که شکاف آن بسیار است، امّا این رقم با اقدام هایی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی صورت گرفت، به 60/20 برابر در اوایل دهه 1380 سال کاهش یافته است.
با وجود اینکه پس از انقلاب شکاف درآمدی ثروتمندترین فرد با فقیرترین افراد کمتر شده که این موضوع توفیقی برای انقلاب محسوب می شود، امّا از سوی دیگر، بیانگر آن است که هنوز هم شکاف طبقاتی و درآمدی وجود دارد که باید اصلاح شود.
توجه به توسعه مراکز آموزشی نیز از شاخص های دیگر توسعه متوازن است که تبلور آن در افزایش تعداد دانش آموزان و دانشجویان و تعداد مقالات علمی منتشر شده قابل مشاهده است که در جای خود باید بدان پرداخته شود.
اقتصام(5)2022**1558
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




16/11/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 82]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن