تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 7 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس به آنچه می ‏داند عمل كند، خداوند دانش آنچه را كه نمی ‏داند به او ارزانى م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802359028




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

افتتاح 22 طرح صنایع تبدیلی و تکمیلی طی دهه فجر/ آب‌خیز‌داری و‌‌ آب‌خوان‌داری باید اولویت ما باشد


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: معاون وزیر "جهاد کشاورزی" خبر داد:
افتتاح 22 طرح "صنایع تبدیلی و تکمیلی" طی دهه فجر/ "آب‌خیز‌داری و‌‌ آب‌خوان‌داری" باید اولویت ما باشد
معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور آب، خاک، ‌صنایع با اشاره به افتتاح 129 فقره طرح صنایع تبدیلی و تکمیلی طی دهه فجر امسال گفت: سیاست ما این است به دلیل مصرف بهینه آب در سال 93 قسمت قطره‌ای آبیاری تحت فشار را بیشتر مورد توجه قرار دهیم.
به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، سید رحیم سجادی در نشست خبری امروز 15  بهمن‌ماه اظهار داشت: اقدامات زیربنایی آب و خاک و صنایع بستر ساز فعالیت‌های اقتصادی بخش کشاورزی است و اگر این کار ها به درستی انجام شود کشاورزان و بهره‌وران به سهولت با افزایش راندمان و تولید خود کارها را به سهولت پیش می‌برند.
 
وی با اشاره به زحمات شالی‌کاران در اراضی شالی‌‌زاری افزود:در پی تجهیز و نوسازی این اراضی و انجام کاشت و برداشت محصول با دستگاه، ما در استان‌های گیلان و مازندران فضای خوبی را در این زمینه ایجاد کرده‌ایم.
سجادی ادامه داد: ما با اجرای سیستم‌های آبیاری تحت فشار مصرف آب را کاهش داده‌ایم.
 
وی اضافه کرد: در پی این اقدام مصرف آب 4400 متر مکعب (حدود 50 درصد)کاهش یافته و افزایش تولید به 30 درصد می‌رسد.
 
سجادی با بیان اینکه در بحث احداث صنایع کشاورزی یکی از مشکلات ما بحث ضایعات محصولات است گفت: نمی‌توان تمام تولیدات را به صورت تازه‌خوری مصرف کرد به همین دلیل این محصولات یا باید فرآوری شود یا اینکه در سردخانه نگه‌‌داری شوند.
 
معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به وضعیت آب و خاک در کشور افزود: متوسط بارندگی در ایران 250 میلی‌متر است.
 
سجادی با اشاره به اینکه ایران کشور خشکی‌است اضافه کرد: میانگین بارندگی جهانی 850 میلی‌متر است.
 
وی با بیان اینکه با توجه به این مسئله میزان بارندگی در کشور ما یک سوم متوسط جهانی آن است تصریح کرد: ما نباید خود را با جهان مقایسه کنیم.
 
سجادی با بیان اینکه تبخیر در کشور ما 2100 میلی‌متر و در جهان 700 میلی‌متر است افزود: توزیع نامناسب مکانی و زمانی در کشور نیز یکی از مشکلاتی است که ما با آن روبرو هستیم.
 
وی تصریح کرد: بر اساس آمار موجود متوسط بارندگی در 10 سال گذشته به ویژه 3،4 سال اخیر 250 میلی‌متر است.
 
معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور آب و خاک با بیان اینکه یکی از مشکلات ما در کشور بحث آب‌خیزداری وآب‌خوان‌‌داری است گفت: بنده مسئولیت مستقیمی در این زمینه ندارم اما مشکلاتی که در دهه‌های قبل در زمینه‌ی آبیاری تحت فشار وجود داشت ناشی از طرح‌های مشکل‌دار بود.
 
سجادی اضافه کرد: این طرح‌ها یا در طراحی دچار مشکل بودند و یا از لوازم و تجهیزات بی‌کیفیت رنج می‌بردند.
 
وی تأکید کرد: اما در دهه‌ی 80 و به ویژه یکی دو سال اخیر ما هیچ طرح مشکل‌داری در زمینه‌ی آبیاری تحت فشار نداشتیم و تنها مشکل ما افت آب بود.
 
سجادی تصریح کرد: همه‌ی کارشناسان در مورد بحران آب صحبت می‌کنند اما یکی نمی‌گوید این بحران مربوط به چاه‌های غیر مجاز، سدها و ... است.
 
وی افزود: سفره‌های زیرزمینی به دلیل برداشت آب خشک شده اما در مقابل کسی به فکر تغذیه این سفره‌ها نیست.
 
**انجام 8 میلیون هکتار آب‌خیزداری و آب‌خوان‌داری در برنامه پنجم

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به گفته‌های نمایندگان مجلس مبنی بر انجام 8 میلیون هکتار آب‌خیزداری و آب‌خوان‌داری در برنامه پنجم گفت: در سال‌های 90، 91، 92، به ترتیب یک میلیون و 157، 211 و 300 هزار هکتار آب‌خیزداری و آب‌خوان‌‌داری انجام شده‌است.
 
سجادی اضافه کرد: برای سال 90 مبلغ 95 میلیارد تومان اعتبار برای این کار در نظر گرفته شده که با توجه به هزینه‌ی یک میلیون تومانی هر هکتار، 95 هزار هکتار آب‌خیزداری و آب‌خوان‌داری در این سال انجام می‌شود.
 
وی تصریح کرد: این در حالی است که طی سال 93 باید یک میلیون و 600 هزار هکتار آب‌خیز‌داری توسط سازمان جنگل‌ها انجام می‌شد که متأسفانه تنها برای 95 هزار هکتار از این اقدام  بودجه‌ در اختیار آن‌ها قرار گرفته است.
 
سجادی گفت: نمایندگان مجلس باید از دولت سؤال کنند چرا این قانون اجرا نشده است؟
 
وی با تأکید بر این‌‌که در این زمینه بیشترین صدمه به معاونت آب و خاک وارد شده است گفت: ما برای آبیاری تحت‌ فشار هزینه‌های زیادی صرف کرده‌ایم و بعد چاه خشک شده به همین دلیل باید روی مسأله آب‌خیزداری تأکید جدی شود.
 
سجادی تصریح کرد: انجام دادن یا ندادن آبیاری تحت فشار تأثیر زیادی بر منافع ما ندارد اما اگر آب‌خیزداری انجام شود تأثیر بسزایی در این زمینه دارد.

**آبیاری قطره ای مورد توجه قرار می گیرد
 
وی ادامه داد: سیاست ما این است به دلیل مصرف بهینه آب در سال 93 قسمت قطره‌ای آبیاری تحت فشار را بیشتر مورد توجه قرار دهیم یعنی سعی کنیم آبیاری قطره‌ای را از نوع وارانی آن بیشتر انجام دهیم.
 
سجادی افزود: در جلسات احیای دریاچه ارومیه از 19 برنامه مصوب شده تأکید وزارت جهاد کشاورزی تنها بر آب‌خیزداری و آب‌خوان‌داری بود.
 
معاون وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: به دلیل وجود 30 هزار چاه مجاز یا غیرمجاز در نواحی این دریاچه سفره‌های آب زیرزمینی فقیر هستند و ممکن است با انجام عمل آب‌خیز‌داری لزومی به بستن در چاه‌ها نباشد.
 
سجادی با بیان اینکه یکی از مشکلات دریاچه ارومیه پسروی آب شور به سمت سفره‌های زیرزمینی است ادامه داد: اصلاح این مسئله تنها با آب‌خیز‌داری و آب‌خوان‌داری امکان‌پذیر است.
 
وی اضافه کرد: در غیر این ‌صورت از هر کجا که آب بیاورند و در دریاچه بریزند به شورآبه تبدیل می‌شود اما با تغذیه سفره‌ها می‌توان باعث پس زدن آب شور شد.
 
سجادی با تأکید بر اینکه اقدام مذکور باید در اولویت قرار بگیرد گفت: در ایران 92 درصد از تولیدات محصولات کشاورزی وابسته به آب است.
 
سجادی افزود: این میزان در جهان تنها 40 درصد است.
 
**افزایش بی رویه حفر چاه های غیر مجاز

معاون وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: بر اساس آمار وزارت نیرو در حوزه آب‌خیز دریاچه ارومیه ما حدود 95 سد را پیش بینی کردیم که از این میزان 57 طرح در حال بهره‌وری، 9 طرح در حال اجرا و 29 طرح مطالعاتی است.
 
سجادی ادامه داد: این سدها مانع ورود روا‌ن‌‌آب‌ها به دریاچه باتلاق می‌شود.
 
معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور آب و خاک با اشاره به گسترش چاه‌های غیر مجاز در کشور گفت: تا قبل از سال 85 حدود 104 هزار چاه غیرمجاز در کشور وجود داشت اما در حال حاضر میزان این چاه‌ها به 200 هزار افزایش یافته است.
 
سجادی با اشاره به قانونی که در سال 85 اعلام کرد چاه‌های غیرمجاز، مجاز می‌شوند گفت: این مسأله سبب افزایش تعداد چاه‌های غیرمجاز شده است.
 
وی با بیان اینکه تعداد چاه‌های مذکور در 10 استان طی سال‌های قبل و بعد از 85 مقایسه گشته افزود: به جز استان ایلام و زنجان در سایر استان‌ها به تعداد این چاه‌ها افزوده شده است.
 
سجادی ادامه داد: به عنوان مثال استان‌های فارس و چهارمحال و بختیاری قبل از سال 85 به ترتیب 10‌هزار و  82 چاه غیرمجاز داشته‌اند که تعداد این چاه‌ها بعد از سال 85 به 24 هزار و 206 افزایش یافته است.
 
وی تصریح کرد: مردم و کشاورزان باید عامل مهمی در این زمینه باشد و حفر هرگونه چاه غیرمجازی را به ما اطلاع دهند.
 
سجادی با اشاره به فعال‌ شدن عالی آب گفت: در جلسه دوازدهم این شورا دو موضوع تعیین تکلیف چاه‌ها و مسأله‌ی آب‌خیز‌داری و آب‌خوان‌داری در دستور کار شورای مذکور قرار می‌گیرد تا از نیروی انتظامی یا دیگر دستگاه‌ها بخواهیم وارد عمل شده و از گسترش این چاه‌ها جلوگیری کنیم.
 
**دستاوردهای معاونت آب‌و‌خاک در برنامه‌ی پنجم
 
معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: ما در سال اول برنامه به خیلی از اهداف موردنظرمان دست یافتیم و عملکرد ما در سه سال اول برنامه در آبیاری تحت فشار 348 هزار هکتار بوده است.
 
سجادی افزود: در سال 90، 91 و 92 به ترتیب 165، 146و 37 هزار هکتار آبیاری تحت فشار انجام شده است و پیش‌بینی ما این است که سال 93 این میزان به 150 هزار هکتار افزایش یابد.
 
***دستاوردهای پژوهشی معاونت  
 
وی افزود: حدود 42 طرح پژوهشی با مبلغ 4 میلیارد تومان با مؤسسات تحقیقاتی و دانشگاه داشتیم که 21 طرح عملیاتی گشته و باقی نیز در دست اقدام است.
 
***دستاوردهای صنایع تبدیلی و تکمیلی
 
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: یکی از فضاهایی که در بخش صنایع ایجاد شده بحث تسهیلات صندوق توسعه ملی است.
 
سجادی افزود: این صندوق در سال 90 کمک زیادی به این بخش کرده و حدود 560 میلیارد تومان تسهیلات به ما پرداخت نمود.
 
وی با بیان این‌که در این بخش حدود 2 هزار طرح وجود داشته افزود: امروز 129 فقره از طرح‌های مذکور در 26 استان قابل افتتاح است.
 
سجادی گفت: این 129 طرح، طرح صنایع تبدیلی و تکمیلی با اعتباری حدود 161 میلیارد تومان در دهه فجر امسال افتتاح می‌شود.
 
وی تصریح کرد: به دلیل اینکه 64 درصد سرمایه‌گذاری در این زمینه توسط بخش خصوصی و 36 درصد توسط دولت انجام شده است مطمئن هستیم این طرح‌ها با بهر‌ه‌وری بالا همراه خواهند بود.
 
معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: ظرفیت جذب مواد خام در طرح‌های قابل افتتاح حدود 699 هزار تن است.
 
سجادی افزود: عملکرد صنایع ما در سه سال اول برنامه پنجم 7میلیون 638 هزار تن بوده است.

انتهای پیام/







تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 91]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن