واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
فرهنگ و هنر > سینمای ایران کیمیایی در نشست «دندان مار»:
حضور سیاسی و اجتماعی خود در دهه 60 را با «خط قرمز» آغاز کردم
نشست نقد و بررسی فیلم «دندان مار» به کارگردانی مسعود کیمیایی دوشنبه 7 بهمن در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری مهر، مسعود کیمیایی در این نشست گفت: متاسفانه به جایی رسیدیم که دکمه ها به جای خلاقیت ها تصمیم می گیرند و خلاقیت ها در سایه این دکمه ها و تکنولوژی ها حضور نمی یابد. اما مطمئن هستم انسان برای این شرایط فکری خواهد کرد که از این دکمه ها رها شود. وی افزود: برخی می گویند که مسعود کیمیایی قبل از انقلاب یک جور فیلم می ساخته و بعد از انقلاب جور دیگر، اما جامعه ای که من دیدم همیشه اضطراب داشت و هنوز هم این اضطراب را دارد و در این شرایط نگاه یک فیلمساز چگونه می تواند معین باشد؟ کارگردان فیلم سینمایی «دندان مار» توضیح داد: این اثر همانندِ یکجا را گرفتن و چسبیدن است. البته من در دهه 60 حضور سیاسی و اجتماعی خود را با فیلم «خط قرمز» اعلام کردم اما این اثر دچار مخاطره شد و مدیرانی که سرکار آمدند پروانه نمایش این اثر را زیر شیشه میزشان گذاشتند و این پروانه هنوز هم زیر شیشه همین میزها مانده است. کیمیایی تاکید کرد: من در ادامه فیلم «تیغ و ابریشم» را ساختم که 40 دقیقه از این اثر را درآوردند و در ماه رمضان به این اثر اکران دادند آن هم در 5 سالن سینمایی. اگر یکی از حروف یک تابلوی تبلیغاتی خاموش شود آیا آن تابلو می تواند اثرگذار باشد و نوشته روی آن درست خوانده می شود؟ پرویز نوری از منتقدان پیشکسوت سینما نیز در این مراسم گفت: دهه 60 میلادی و دهه 60 شمسی شباهت های بسیاری به هم دارد و فیلمسازان بزرگ داخلی و خارجی بهترین فیلم های خود را ساختند. این در حالی است که در دهه 60 فیلم «خط قرمز» توقیف شد، «مرگ یزگرد» بهرام بیضایی و «حاجی واشنگتن» علی حاتمی نیز به چنین سرنوشتی دچار شدند و در نهایت فیلم تیغ و ابریشم به اکران رسید و به یاد دارم که سینما آفریقا مملو از جمعیت دوستدار این اثر سینمایی بود. البته باید به این نکته هم اشاره کنم که جشنواره فیلم فجر در دهه 60 هیچکدام از فیلم های مسعود کیمیایی را جدی نگرفت. نوری تاکید کرد: 99 درصد از فیلم های سینمایی که تولید می شود مربوط به زمان خاصی است و فراموش می شود اما برخی فیلم ها زمان ساز است که فیلم های قیصر، گوزن ها و دندان مار از جمله این آثار محسوب می شود. جواد طوسی دیگر منتقد حاضر دراین نشست نیز گفت: دندان مار حاصل یک دوران گذار است و می تواند محصولی برای ارزیابی یک دوره تاریخی باشد. البته برخی منتقدان معتقدند اگر کیمیایی به سیاست و اجتماع نزدیک شود اصالت سینمای خود را از دست خواهد داد در صورتی که از نگاه من این نگاه مردود است. این منتقد و نویسنده سینما تاکید کرد: از مهمترین فیلم های کیمیایی، «گوزن ها»است که زیر یک سقف شکل می گیرد نگاه سیاسی و اجتماعی خود را دارد و قهرمان کلاسیک او در شرایط خاکستری قرار می گیرد. کیمیایی، شناسنامه احمد، قهرمان فیلم دندان مار را از جنگ و زمانه اش می گیرد. در «جرم» نیز آدم ها از موقعیت بی هویت به یک هویت مندی تاریخی می رسند. واین عناصر تکرار شونده است که بار تالیفی را منطق پذیر می کند. جمشید ارجمند نیز از منتقدان پیشکسوت سینما گفت: سینما مهمترین و رساترین رسانه است که می تواند حرف جامعه را بزند. البته کیمیایی کهنگی بردار نیست و هرکسی را نمی توان به عنوان فیلمساز در جامعه قبول کرد. فریدون جیرانی نیز در متنی با تحلیل سینمای دهه 60، گفت که دندان مار به مقوله شکست می پردازد و این پرداخت زود هنگام است و کیمیایی را به فیلمساز روز تبدیل می کند. در انتهای این مراسم سیدهادی منبتی مدیرعامل موسسه تصویر شهر با اهدای لوح تقدیر از مسعود کیمیایی، پرویز نوری و جواد طوسی تقدیر کرد
۱۳۹۲/۱۱/۸ - ۱۲:۵۲
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]