واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۷
سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران با بیان اینکه امسال موزه جزئی از جشنواره تجسمی فجر نخواهد بود، گفت: من با تقسیمبندی هنر و هنرمندان به قبل و بعد از انقلاب مخالفم و معتقدم هنر روندی یکپارچه است. به گزارش خبرنگار بخش تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نشست خبری نمایشگاه «سیری در هنر معاصر ایران» (استمرار مدرنیسم در ایران-نسل سوم) که به نمایش آثار کاظم چلیپا و ایرج اسکندری اختصاص دارد، با حضور این دو هنرمند و احسان آقایی (سرپرست موزه هنرهای معاصر) صبح امروز (پنجم بهمنماه) در محل موزه برگزار شد. آقایی در ابتدای این نشست درباره هدف برگزاری این نمایشگاه گفت: همانطور که از نام نمایشگاه مشخص است این رویداد به جریانات هنر معاصر کشور میپردازد. جریان مدرنیسم در ایران حدود سالهای 1310 شکل گرفت و با تلاشی که پهلوی اول داشت، جلوههای مدرنیسم در ایران متجلی شد. نقاشی و موسیقی دو هنری بودند که بیشترین سهم را در مدرنیسم داشتند و اولین نمایشگاههای هنر مدرن در ایران بعد از دهه 1320 به شیوه پاریسی در ایران برپا شد. او افزود: این نمایشگاه دوره سوم از هنرمندان مدرنیسم اشاره دارد که از سال 1350 به بعد آغاز شد. فعالیت این هنرمندان به انقلاب سال 57 برخورد کرد و هنر آنها به دو بخش هنر انقلاب و آزاد تقسیمبندی شد. آثار به نمایش گذاشته شده در این نمایشگاه مربوط به سه دوره قبل از انقلاب، دوره انقلاب و بعد از انقلاب کاظم چلیپا و ایرج اسکندری است. اهمیت این نمایشگاه در این است که برای اولین بار نگاهی فرا ایدئولوژیکی به آثار این هنرمندان که از پیشگامان هنر معاصر هستند، بوجود آمده است. آقایی همچنین عنوان کرد: هنر مسیری به سمت شدن را آغاز میکند و کاملا یکپارچه است. من با تقسیم هنر به قبل و بعد از انقلاب مخالفم. انقلاب سال 57 به عنوان یک اتفاق اجتماعی روی هنر و هنرمندان و کار آنها تأثیر گذاشت، مثل همه رویدادهای اجتماعی و همه انقلابهایی که در دنیا رخ داده است. او همچنین درباره سهم موزه از نمایش آثار جشنواره تجسمی فجر اظهار کرد: من همواره جزو مخالفین برگزاری جشنواره فجر به این شیوه سالهای اخیر هستم و معتقدم اگر جشنواره فجر میخواهد نمایش آثارش را در موزه داشته باشد باید نمایشگاهی در شأن موزه برگزار کند. من با خود جشنواره فجر مشکلی ندارم و معتقدم با رفع برخی آسیبها این جشنواره هم میتواند مثل جشنواره فیلم یا تئاتر فجر موفق باشد. موزه امسال جزئی از جشنواره فجر نیست اما با نمایش آثار این دو هنرمند که از فعالان این جشنواره هستند در کنار آن خواهد بود. در ادامه کاظم چلپیا درباره نمایش آثارش در نمایشگاه «سیری در هنر معاصر ایران» اظهار کرد: نکته مهم درباره این آثار نگاه انسان معاصر به موجودیت خود است. به این معنا که در مدرنیسم ساختارگرایی و نگاه به طبیعت از حالت عینی به یک نگاه فلسفی با تعمق بیشتر تبدیل شد. در اواخر قرن بیستم یک نوع بازگشت به خویشتن در تمام شاخههای هنر بوجود آمد. هنر پستمدرن هم اعتراض به فراموشی ارزشها و سنتشکنی مدرنیسم بود که باعث از خود بیگانگی انسان شد. او ادامه داد: کشورهای جهان سوم به دلیل فرهنگ عمیق خود خیزش بیشتری نسبت به سایرین در بحث تعریف انسان و گمشده درون او داشتند. هنری که ما بوجود آوردیم هنری است که در جستجوی معنویت است، هنری که بعد از انقلاب رشد کرد در دفاع از فرهنگهای غنی و فراموش شده بود. جهان از یک تاریخی به بعد و با اتفاقاتی نظیر جنگ ویتنام، عراق و افغانستان به سمتی پیش رفت که موجودیت انسان وهویت او را زیر سوال برد. در اینجا بود که هنر مفهومی به عنوان جستجوی معنای تازه در رابطه با فجایع بوجود آمده در آمریکا و اروپا شکل گرفت و به ایران هم کشیده شد. این هنرمند در ادامه اظهار کرد: من مدعی هنری هستم که تعریف تازهای از انسان ارائه بدهد. هنرمندان پس از انقلاب همان هنر مفهومی و معناگرایی را دنبال میکنند که در رابطه با گمشده هویت انسان بوجود آمد. در ادامه این نشست ایرج اسکندری (هنرمند نقاش) نیز درباره آثار این نمایشگاه گفت: مجموعه کارهایی که در این نمایشگاه از من به نمایش گذاشته خواهد شد دربرگیرنده تجربه دوران مختلف کاری من است. تجربه شاخصی که در عصر پهلوی در نگاه مدیریتی در هنر بوجود آمد زمینهساز تجربه اصیلی به نام جنبش سقاخانه بود که هماکنون هم هنرمندان ادامهدهنده آن هستند. بخشی از کارها مربوط به ده سال اول انقلاب و بخشی دیگر مربوط به کارهای آزاد من است. او افزود: 80درصد کارهایی که در این نمایشگاه از من روی دیوار خواهد رفت، دیده نشده و منتقدان قضاوت نکردهاند. متأسفانه نقاشان پس از انقلاب که با تفکر انقلابی نقاشی میکردند، مورد تحریم رسانهها قرار گرفتند. من برگزاری این نمایشگاه را فرصت و غنیمتی میدانم که منتقدان آثار را نقد کنند. هنری که پس از انقلاب شاهد آن هستیم ادامه همان نگاه هویتی جنبش سقاخانه است که قطعا در تاریخ نقاشی ایران با همین نام ثبت خواهد شد و تمام هنرهایی که تقلید کورکورانه از غرب بودند در این زنجیره جایی ندارد. این هنرمند خاطر نشان کرد: جریان هنر انقلابی در جهت القای تفکر خاصی بوجود آمد. پس از یک مدت عدهای که در این زمینه فعالیت میکردند، خودشان را کنار کشیدند و واژه هنر انقلابی که وارد حوزه هنری شد قصدش ادامه همان روند نبود. وقتی من در سال 82 بیرون آمدم گفتم که منتظر تحول عظیمی در هنر بودم که متأسفانه اتفاق نیافتاد. جریان هنر پس از انقلاب هیچ ربطی به جریانی که مربوط به ما بود، نداشت. نمایشگاه «سیری در هنر معاصر ایران» با نمایش آثاری از کاظم چلیپا و ایرج اسکندری روز هفتم بهمنماه ساعت 17 در موزه هنرهای معاصر تهران افتتاح میشود. انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 56]